Författare Ämne: Tempest  (läst 294815 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #570 skrivet: 06 september, 2012, 21:20:01 »
Utan att gå tillbaka och åter läsa vad ni andra skrivit slänger jag fram mina första intryck, helt osorterat.

Duquesne whistle är en skön start på skivan, så mycker mer har jag ännu inte att säga om den låten.
Soon after midnight är en typ av låt jag alltid faller för. En lite skissartad doowopdänga med massor av charm.
Narrow way. Hm. Låter lite som "The groom's still waiting  at the altar", fast mycket luftigare.
Long and wasted years. Märklig låt. "Disjointed" skrev jag i mitt block. Påminde mig en smula om Brownsville girl. Hm. Kan vara en låt som växer. Spännande.
Pay in blood låter för mig som en Stones-shuffle, fast lite lättare då.
Scarlet town påminner mig mest om Ain't talkin', fast kanske ännu mer om Tom Waits. Snyggt solo av Charlie Sexton, på en platta som annan är praktiskt taget renons på solon.
Early Roman kings gillar jag faktiskt. Kunde ha passat på Under the red sky. Lite Unbelievablekänsla.
Tin angel. Jösses. Detta är urgammalt. Ödesmättat. Tänkte emellanåt på Trail of the buffalo. Tonys bas ger perfekt känsla. Påminner mig lite om musiken till Vampyrernas natt, där en liknande glidande bas är med.
Tempest. Jaha. Jag vet inte. Innehåller den här låten mer än den verkar göra? Annars tänker jag mig att det inte dröjer länge förrän jag, hädiskt, programmerar bort den vid framtida lyssningar ...
Roll on John. Ingen aning om vad jag tycker om den. Är det bara för att den handlar om en namngiven person som den påminner mig om Lenny Bruce? Lite gospelstuk över orgeln.

Får vara bra så. Fler lyssningar kommer, och fler kommentarer.
Nu ska jag åter läsa lite av vad ni andra skrev.

Tycker jag skivan är medioker, bra eller fantastisk?
Ingen aning   :mellow:

Edit: Whiskyn var jättegod   ^_^  :d4:

Det är roligt att vi ser det hela på olika sätt!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #571 skrivet: 06 september, 2012, 21:54:46 »
Tänk att få uppleva Tin Angel live!

Bob längst fram på scenen med endast en mikrofon i händerna, och med alla sköna moves han brukar göra  :d2:

Ja Tack !  :d1: :d5: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #572 skrivet: 06 september, 2012, 23:04:43 »
Jäkla Joakim. Har så mycket att skriva nu. Och tänker tamesjutton göra det också.
Men, efter ditt inlägg ... det är ju som att spela Knocked out loaded efter Highway 61 revisited. Eller kanske efter ... Tempest ...  :mellow: Dina inlägg är fantastiska. Du borde ge ut dem i bokform   -_-

Sen måste jag beklaga din tandmiss. Även om sånt inte alltid gör ont så blir det alltid dyrt. Du får väl skicka räkningen till Bob   :mellow:

Men har man såna referenser till skeppsbrott som du har så förstår jag att man kan slinta med bitandet. Skönt att det gick bra med farbror och barnbarn ...

Sen skriver jag ändå. För att jag måste.

Jag skrev om mina första intryck, alldeles ärligt, och det är jag glad att jag gjorde.
Och nu ska jag skriva om mina andra intryck. För jag vet inte när det senast hände att en skiva öppnade sig för mig så mycket mellan lyssning ett och två.

Jag har inte läst några "riktiga" recensioner, så jag utgår helt från mina egna tankar, funderingar och känslor.
Och till att börja med upplever jag den här plattan, alltså efter två futtiga lyssningar, som betydligt mer "svårtuggad" än "Modern times" och "Together through life". Svårtuggad och, ja ... krävande.

Efter två futtiga (sa jag det?) lyssningar kan det inte bli annat än fragment av intryck, men det får duga så länge.

Jag känner, till att börja med, inte att den har så starka band till de övriga 00-talsskivorna som den har till, tja, "Shot of love" eller "Basement tapes".
BT för att den här skivan känns om möjligt ännu mer rotad i riktigt urgammal s k Americana än dessa skivor.
Jag menar, för att kasta mig ut i det allra djupaste vattnet på skivan (och då tänker jag inte på det vatten där Titanic sjönk), vad är Tin angel??? En murder ballad från tidigt 1900-tal? Eller? Tänker på "Gypsey Davey", men inser också att jag inte har tillräcklig kunskap om såna sångare och låtskrivare som t ex Dock Boggs.
Och det behöver man förstås inte ha. Men ... vad ska jag säga om denna låt? Mer än att den stannar tiden, fryser mitt blod och öppnar bråddjup under mig.

Jag bryr mig ännu inte om (är dessutom jättedålig på det) att läsa texterna. De, liksom hela skivan, får öppna sig för mig vartefter. Men det jag redan hör ekar, som sagt, av röster från urgamla tider, och hur Bob kan hämta dessa spöken från time out of mind och ställa dem framför oss, det är ett mirakel.

Mer då?
Ja jösses.
Sa jag Basement tapes? Då nämner jag gärna Long and narrow way, som låter som en outtake från samma session som Sign on the cross, gör den inte? Vid sidan om Tin angel tycker jag att den är skivans mest märkliga spår.
Och slutet på Long and narrow way, nog är det härligt klumpigt påklistrat, är det inte?

Ska jag annars välja en låt som jag bugar djupt för och som känns perfekt så är det ändå Scarlet town.
Och detta trots att perfektion knappast är vad den här plattan handlar om.
Men (och ja, jag vänder mig 180 grader från första lyssningen) äventyr handlar det om. Och häpnad.
Och ... det måste sägas ... grymheter. Det finns ju gott om såna på plattan. Liksom det gjorde på många av de gamla balladerna från förrförra sekelskiftet.
Tror inte jag kan komma på en dylanplatta med en sådan mängd hemskheter som denna.
Detta har också säkert avhandlats av många kloka människor, så det lämnar jag för stunden.
Jag koncentrerar mig istället mest på soundet, arren, hur musiken presenteras.
Och det är klart att efter att ha följt Bob genom alla år så har man sina referensramar. Och noterar de ekon man upplever.
Och här ekar det, som sagt, av Basement tapes och Shot of love, för mig, framför allt.
BT både med tanke på alla så nära kopplingar till det man slarvigt kan kalla för Harry Smiths värld, och för dess brist på finess och polerat sound.
SOL just för det senare, det råa som jag, trots att SOL långt ifrån är någon av mina favoritskivor, kan uppskatta på den skivan.
Tycker att Narrow way, kanske framför allt, har en hel del SOL-känsla.

Titelspåret då???
Ja. Ja! Okej då ...

Ja, jag upplevde så mycket mer vid andra lyssningen än vid den första. Detta "sirliga"språk, och musik som matchar. Ingen likhet musikaliskt, men kunde inte låta bli att associera till Black Diamond Bay.

En annan sak jag noterar är att jag inte hör en enda munspelston på skivan. När hände det senast???

Ojdå. Det blev visst lite längre än mitt första inlägg.
Men jag ville ju säga att ... jag har dragits in i trollkretsen, ännu en gång.

Och Joakim, se till att få den tanden lagad, detta är som sagt en skiva med visst tuggmotstånd .....
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #573 skrivet: 07 september, 2012, 00:15:07 »
Tycker det är fantastiskt roligt att Oddbjörn och Magne, båda mycket goda vänner till mig, har bidragit till det lilla häftet. Heia heia!!!   :d2:  :party:  :d5:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Porss

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #574 skrivet: 07 september, 2012, 09:18:04 »
Roll On, John - denna (åtminstone för mig) oväntade hyllning till Lennon! 32 år efter mordet!? Varför inte en hyllning till den gode vännen George? Bob är onekligen en överraskningarnas man.

Utöver de uppenbara Lennon-citaten i texten, tycker jag mig höra ett musikaliskt eko av Across the Universe ("Nothing´s gonna change my world"). Är det ett medvetet musikaliskt citat från Dylan´s sida (vilket jag tror att det är), så är det onekligen snyggt. Är det någon mer än jag som hör detta, eller inbillar jag mig?

Porss

Utloggad Silvio

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 518
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #575 skrivet: 07 september, 2012, 09:55:44 »
Jag hoppas att min skiva ligger i brevlådan nær jag kommer hem, CDON skickade den redan igår :) så nu kan arbetsdagen inte ta slut fort nog...

Det låter ju på er som lyssnat att detta ær något utøver det vanliga. Vad som nu ær vanligt nær det gæller Bob!

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #576 skrivet: 07 september, 2012, 10:44:16 »
Tempest finns i , verkar det som , nästan alla skivbutiker denna fredag iaf. i Sthlm, Pet Sounds, Bengans, Record Hunter fick hem den igår torsdag.

Bengans på Drottninggatan hade ett litet Dylan stånd dagen till ära.

Och i Gävle skulle den ju också förgylla en skivbutiks fönster idag fredag, andra orter?


Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #577 skrivet: 07 september, 2012, 12:11:36 »
Nu har jag Tempest i min ägo. Återkommer senare med intryck :d5:
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #578 skrivet: 07 september, 2012, 13:09:39 »

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #579 skrivet: 07 september, 2012, 13:27:30 »
Och i Expressen klämmer Per Hägred till med full pott: 5/5!  :party:

http://www.expressen.se/noje/recensioner/musik/bob-dylan---tempest/

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #580 skrivet: 07 september, 2012, 14:01:05 »
Kan bara instämma i hyllningskören. Detta är en fantastisk skiva. En riktigt fullträff!

Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #581 skrivet: 07 september, 2012, 14:11:24 »
Jag sitter här med tårar i ögonen efter att Roll On John precis har tagit slut. Jag är tagen, chockad och glad. Just nu har jag svårt att få fram något mer. Jag måste lyssna på skivan ett antal gånger till innan jag kan samla mig tror jag. Men rösten, herregud, som han använder den genom hela skivan. Den får låta hur jävla rosslig som helst så länge som han fraserar och artikulerar på detta sätt. Och den är så stark och närvarande.

Och sen avslutningen, dessa tre låtar. 1 2 3 pang. Tack och hej, Roll On Bob.....
« Senast ändrad: 07 september, 2012, 14:13:14 av Offe »
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #582 skrivet: 07 september, 2012, 17:08:20 »
Efter ytterligare två lyssningar så har jag samlat mig och ska ge ett mer utförligt omdöme.

Duquesne Whistle

En bra start på skivan, medryckande melodi med hyfsad lyrik. Inget mer att säga egentligen.

Soon After Midnight

Fin lågmäld melodi, tycker det är som en blandning mellan Every grain of sand och Life is hard. Härliga rim också. Men det som står ut här och som gör det på hela skivan är rösten. Den är så fantastisk.

Narrow Way

Första gången jag hörde denna reagerade jag inte speciellt mycket. En "regular blues song" i dessa dagar tänkte jag. Nu efter ett par lyssningar gillar jag den mer och det är tack vare texten och sången som är "right on target" Det gör att det övertar det monotona riffet. Kanske är den något för lång. Men man har svårt att sitta still.

Long And Wasted Years

Jag älskar Long and wasted years. Som skrivits tidigare får man Brownsville girl och Three Angels vibbar. I were dark glasses to cover my eyes there secrets in them that I cant disguise :mellow:  Ge mig mer "pratlåtar"

Pay In Blood

Ännu en favorit. Soundet är annorlunda mot vad vi har hört tidigare. Och det "positiva popsoundet" ger en skön diskrepans mot texten som är ilska. Och sen det här med rösten, öppningen är så rå att man knappt hör vad han sjunger, sedan är det en njutning att höra texten sjungas med denna riktig raspiga röst.

Scarlet Town

Verkar vara mångas favorit här inne och jag ställer mig på samma sida. Historien om den mörka, spöklika och mystiska staden Scarlet Town berättas för oss av Dylan med en röst som är underbar. Allt går ihop i ett musikaliskt mästerverk.

Early Roman Kings

Och så till de tidiga romerska kungarna. Första gången jag hörde denna så tyckte jag det var en rätt okej blueslåt som räddades av den ibland bisarra texten. När jag sedan fick chansen att spela den på högsta volym så väggarna gungade så insåg jag att detta inte är någon "throwaway" och skivans sämsta låt som det har skrivits om.

Tin Angel

Sen till min absoluta favorit på skivan. Den grep tag i mig direkt. Men det gäller att koncentrera sig här och lyssna på texten och glömma den repetitiva melodin, som dock är väldigt fin med Tony's bas. Men historien som berättas här älskar jag, vilket kanske låter lustigt, älska en historia om kärlek som slutar att tre personer dör. Men den berättas på ett magiskt vis genom Dylan, han känns så närvarande här, det är som han står i rummet och sjunger till mig. Denna vill jag höra live!

Tempest

Vidare till det omskrivna titelspåret då. Jag trodde den skulle vara mer lågmäld och i ett slöare tempo. Men jag blev positivt överraskad. Och när alla har lyssnat ett par gånger på denna så tror jag många kommer att inse att det är ett mästerverk. Ett mästerverk på textnivå och på sångnivå. För det krävs verkligen något som håller en vid liv genom de 14 minuterna. Och den största anledningen är sången, den är underbar och ger ett liv i texten som jag inte trodde var möjligt.

Roll On John

Avslutningsvis har vi sången om John Lennon. Denna fick mig att gråta. Känslan han har i rösten när han levererar raderna är så himla äkta.
I heard the news today, oh boy. Mer behöver inte sägas.


Denna skiva är "a work of art" Detta är ett mästerverk. Ett mästerverk av en man som man räknade ut på 80-talet. Ett mästerverk av en man som gav ut sin första skiva 1962. Att jag 50 år senare får vara med om detta gör mig bara ännu mera sentimental. Detta är musikhistoria och vi här inne är alla en del av den.

Skål kamrater :d5:
« Senast ändrad: 07 september, 2012, 17:12:13 av Offe »
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #583 skrivet: 07 september, 2012, 17:15:40 »
Nu så, nu har jag varit hos Stefan på Skånegatan och har vinylen och delux cd:n i kassen Ja Cat Power oxå Det blir en kul kväll! Å imorgon Wovenhand på Strand lite ot så där Kul helg blir det!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #584 skrivet: 07 september, 2012, 17:57:45 »
Nu så, nu har jag varit hos Stefan på Skånegatan och har vinylen och delux cd:n i kassen Ja Cat Power oxå Det blir en kul kväll! Å imorgon Wovenhand på Strand lite ot så där Kul helg blir det!

Finfin side order där, Jonas. Jag plockade också åt mig Cat Power´s nya. Har inte lyssnat på den ännu (mer än en låt på Spotify tidigare), det kommer sen. Kanske senare ikväll.

Just nu är det bara Tempest som gäller.  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.