Författare Ämne: Tempest  (läst 294636 gånger)

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #615 skrivet: 09 september, 2012, 19:54:05 »
Nu ger vi oss, barn! Nu går vi vidare i...MUSIKEN!

Hörde D. Whistle på köpcentret idag. Nickade runt i butiken som Musse Pigg på väg till Mimmi i nån gammal Disneykortis från 50-talet. Skööööön låt!  ^_^
...Eller var det Kalle på väg till Kajsa? Ni vet, den där med pekfingret i luften?  :mellow:
Micke B.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #616 skrivet: 09 september, 2012, 19:57:13 »
Häftet var väl kul att titta i en gång eller två. Det var lite märkligt att ingen som helst information framkommer utöver det man kan utläsa på tidningsomslagen. Inte ens publiceringsdatum och land, när det inte framgår.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #617 skrivet: 09 september, 2012, 20:12:13 »
Nu ger vi oss, barn! Nu går vi vidare i...MUSIKEN!

Hörde D. Whistle på köpcentret idag. Nickade runt i butiken som Musse Pigg på väg till Mimmi i nån gammal Disneykortis från 50-talet. Skööööön låt!  ^_^
...Eller var det Kalle på väg till Kajsa? Ni vet, den där med pekfingret i luften?  :mellow:

Långben på väg till Pluto?
Hm.

 :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #618 skrivet: 09 september, 2012, 20:49:23 »
Ja jag ska inte orda mycket mer om det, men vill egentligen bara säga att citatet Elston hänvisar till var ett uttryck för min besvikelse och jag använde mig av, vad jag tyckte, var en skämtsam hyperbol. Men skitsamma, nu är det musiken som gäller.

Nu när jag har lyssnat på plattan i en knapp vecka framträder nyanser allt mer. DW t.ex, var svängig bagatell med en throwaway-text. Idag slog det mig hur välkomponerad texten ändå är. I första versen åker berättarjaget bort. Bort från allt. Han reser inte till något. Kanske har han lämnat sin kvinna och förnimmer den nyseparerades känsla av frihet. Redan i andra versen påminns han av tågljusen och någon kvinna som passeras förbi, om det han lämnat bakom sig.

För varje vers stegras sedan graden av längtan tillbaka. Visslans tjut är inte längre en signal för frihet utan en klagosång som "blowing like it's gonna kill me dead". Städerna som passeras är inte längre möjligheter utan bara no good towns. I sista versen är det förflutna insvept i ett romantiskt skimmer och låten slutar i from förhoppning om ett återförenande.

Throwaway? Bagatell? I don't think so.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #619 skrivet: 09 september, 2012, 21:02:22 »
Tycker det är fantastiskt roligt att Oddbjörn och Magne, båda mycket goda vänner till mig, har bidragit till det lilla häftet. Heia heia!!!   :d2:  :party:  :d5:

Jo, men det är inte dom jag syftar på. Jag tycker Sony tillverkade en deluxe i blasé. Inten extra Radio Hour, eller texter, eller bilder, eller video-dvd or whatever.
Häftet kommer bara att ligga där om inte nån ger mig ett tips vad jag ska ha det till. och tänk att räkna ut innerkartongen som ska hålla allt på plats i ytterkartongen i denna deluxe! Nä, tacka vet jag Modern Times deluxe!

Vi har tydligen en massa förväntningar numera. Och så blir vi besvikna. Gillar man bilderna i häftet man, som sagt, frivilligt betalat ett par tior för, så gör man det. Annars låter man bli. Konstigare är det inte, som jag ser det. Båda varianterna innehåller en skiva, tack och lov   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #620 skrivet: 09 september, 2012, 22:37:15 »
En tom anteckningsbok kan man ju skriva poetiska saker i :party:

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #621 skrivet: 10 september, 2012, 07:55:59 »
Then she says, “I know you’re an artist, draw a picture of me!”
I say, “I would if I could, but
I don’t do sketches from memory”

“Well,” she says, “I’m right here in front of you, or haven’t you looked?”
I say, “All right, I know, but I don’t have my drawing book!”

 :d6: :d1:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #622 skrivet: 10 september, 2012, 10:20:42 »
Lennon/Beatles influenser från Roll On John:

A Day In The Life/Slow Down-Beatles cover/Come Together/Ballad Of John & Yoko, fler?

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #623 skrivet: 10 september, 2012, 10:34:28 »
Lennon/Beatles influenser från Roll On John:

A Day In The Life/Slow Down-Beatles cover/Come Together/Ballad Of John & Yoko, fler?

De e väl lite 'Yer blues' över hela texten... :d3:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #624 skrivet: 10 september, 2012, 10:38:47 »
Lennon/Beatles influenser från Roll On John:

A Day In The Life/Slow Down-Beatles cover/Come Together/Ballad Of John & Yoko, fler?

Det är väl de direkta Beatles/Lennon-citat som finns där. Sedan har hela låten vissa ekon av soundet på "Plastic Ono Band"-skivan, kan jag tycka. Jag har sett att även andra gjort den jämförelsen.
Det som först fick in mig att överhuvudtaget tänka på det var när jag hörde Dylan sjunga "roll on John, roll..." i sista versen, som påminde mig om "Hold On" ("hold on John, John hold on").
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #625 skrivet: 10 september, 2012, 11:13:46 »
Blir skoj att höra Roll on John, nu med ny text! Hm, annan låt, men den från 61 är ju riktigt fin, en favvo.
The more I die, the more I live.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #626 skrivet: 10 september, 2012, 12:37:24 »
Jag sitter här på Metargatan och lyssnar just nu finns det bara en enda lång låt på plattan som efter en kort paus börjar om och om igen märkligt..  :d2:. :d1: :d5:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #627 skrivet: 10 september, 2012, 13:24:03 »
Then she says, “I know you’re an artist, draw a picture of me!”
I say, “I would if I could, but
I don’t do sketches from memory”

“Well,” she says, “I’m right here in front of you, or haven’t you looked?”
I say, “All right, I know, but I don’t have my drawing book!”

 :d6: :d1:

Just! ^_^

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #628 skrivet: 10 september, 2012, 16:08:15 »
Ett fåtal signerade exemplar av Tempest har sålts i några utvalda butiker de senaste dagarna. 10 ex i Berlin, 15 i Berlin. Bifogar bild på ett av de exemplar som såldes i London.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad gerbos

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #629 skrivet: 10 september, 2012, 18:54:09 »
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga som inte redan är sagt. Plattan är helt suverän, det är i alla fall ett som är säkert. :d4: