Författare Ämne: Tempest  (läst 294961 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #645 skrivet: 11 september, 2012, 00:14:27 »
Vet inte hur det med er andra men det är en sak som slår mig efter åtskilliga genomlyssningar sedan i fredags. Jag har inte några favoriter (eller favorit) som står ut vilket jag nästan alltid har (även på sådana skivor som TOOM, BOTT etc). Höjdpunkterna skiftar vid nästan varje genomlyssning och tillfälle. Även om det är tidigt att säga det så ÄLSKAR jag alla låtarna på ett eller annat sätt. Jag säger inte att jag håller någon låt lika högt som ex TUIB eller NDY (inte ännu i alla fall :rolleyes:) vilket kanske förklarar varför jag ser en fantastisk låt som Meet Me In The Morning som utfyllnad.

Eftersom jag noterar samma tendens, att folk verkar föredra olika låtar, i nästan alla recensioner och polls så undrar jag vad ni andra tycker om det. Är det ett styrkebesked eller kan det vara ett nyhetens behag av att ha ett nytt Dylan album i händerna att (jag) fullständigt Älskar alla låtarna? Kommer man i framtiden att känna en viss negativitet över att det kanske inte finns en sån där riktig Dylan-klassiker på Tempest. För inte kan väl alla låtar vara så j-a bra som det känns just nu?

Vad tycker ni det säger om skivan att åsikterna om höjdpunkter, favoriter etc skiljer så mycket? Känner inte igen det för nästan någon av Dylans övriga skivor.

Dags för en genomlyssning till innan sömnen får ta över. Undrar vilken låt man tar med sig i natt? -_-

Jag var just på väg att gå och lägga mig och så kommer du, Sven, med detta suveräna inlägg! Gör inte så mot mig just när jag håller på att dansa in i sovrummet till tonerna av Soon after midnight! Välkommen hit till forumet! Kul!

Det är jäkla bra frågor du ställer och mitt svar just nu ikväll, Soon after Midnight, blir osammanhängande. Jag har ingen aning.

Men jag hör, när jag hör Tempest, det som du är inne på, en skiva så fylld av låtar som är bäst just nu. Och imorgon, Och mitt på dagen. Jag pendlar och far mellan alla dessa (utom ERK, som också är jättefin  :mellow:) och vet inte var och hur jag ska landa.

Om jag för ett ögonblick tänker på Together Through Life - TTL - för att ta den närmast föregående (Christmas in the Heart, God bless it! är en helt annan historia) och gör en jämförelse så vet jag att där fanns/finns ett antal låtar som jag bara fullständigt älskade och gör så än idag. Sedan fanns det ett par stycken som jag inte känner lika  mycket för. Man kan ju gå bakåt i tiden, om man vill, och jämföra tills ögona blör´men det är ju meningslöst.

Vad är det Bob gör just nu? I denna stund? Vad betyder det för mig, nu? Vad känner jag just nu, då jag hör hans senaste verk?
När det gäller Bob så bejakar jag allt som har med min känslomänniska att göra. Jag klär av mig jobbmasken och träder in i det riktiga livet.

Tempest knockar mig totalt. Hela spektrumet av allt det välbekanta han gör, må det vara murder ballads eller 12-bar blues. Jag kan inte rationellt förklara det, just nu, vare sig för mig själv eller någon annan. Alla dessa låtar har under dessa få dagars intensiva lyssnande, alla varit bäst, någon gång under resan. DET är länge sedan jag har varit med om. Om någonsin.

Om det är ett styrkebesked från Bob eller nyhetens behag, som du är inne på, ja, time will tell. Just nu är jag lugnt, stilla och obevekligt övertygad om det förra. Mästerverk.

« Senast ändrad: 11 september, 2012, 00:17:22 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Sven

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #646 skrivet: 11 september, 2012, 01:26:42 »
Tack Leif! Ja, det ser ut som att det var mitt första inlägg men det är nog mitt andra eller kanske tredje. Trogen läsare sedan många år men upptäckte att det lättaste sättet att kunna skriva ett nytt inlägg var med en ny användare (glömt både namn och lösen).

Och dessutom är ditt svar inte så osammanhängande ändå, tror jag är med i hur du tänker.

Ska inte bli långrandig ikväll men måste meddela att Tempest hoppade upp som favorit i dagens sista lyssning. Och den hoppade upp många steg. Märkligt. Den kommer att förpassas ner igen för jag tror inte att jag är redo för denna just nu. Knappt 14 minuter, hur ofta hittar jag dessa utan något som stör? Ikväll med lurarna på i fåtöljen satt den och det rejält. Den kräver sin lyssnare och i Ipoden på stan eller på bussen fungerar den inte lika bra som andra låtar på skivan. Samma gäller Tin Angel och till viss del Scarlet Town. Men jag tror på detta, mina intryck efter första knappa veckan kommer med största sannolikhet att stå sig. Det är en extraordinär skiva och om den blir ännu ett mästerverk låter jag tiden utvisa. Säkrast så  :huh:

« Senast ändrad: 11 september, 2012, 01:29:13 av Sven »

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #647 skrivet: 11 september, 2012, 07:32:14 »
Narrow Way.

Vilket jäkla skitigt skönt riff som maler den här låten framåt! Det finns inget på Tempest som är för långt eller monotont. För mig.
Den här låten kick ass på det allra bästa sätt och lyfts varje gång av den där refrängen:

It's a long road, it's a long and narrow way
If I can't work up to you, you'll surely have to work down to me someday.


Här, liksom rakt igenom hela skivan, sjunger han med gusto! Underbar kraft i den där skönt, krackelerade rösten.
No pussy-footin´!

Ja, det är svårt att inte move your ass till denna.

Och texten! Bara för att ta ett exempel:

I've got a heavy stacked woman with a smile on her face
And she has crowned my soul with grace
I'm still hurting from an arrow that pierced my chest
I'm gonna have to take my head and bury it between your breasts


Vad ska man säga??  :mellow: ^_^ :d5:

Refrängen ja. Jag hade lite funderingar kring den och bollade det med Humlan; vad betyder det där uttrycket egentligen, dvs:

If I can't work up to you, you'll surely have to work down to me someday.

Work up to you? Work down to you?

Kanske lutar det åt det som Humlan var inne på; om jag inte kan nå upp till dig (dina "höga hästar" där du sitter; eller inte bara "höga hästar" men bara den där "nivån" du befinner dig på) så får du väl försöka haja var jag befinner mig och ta dig ner till min nivå. Något åt det hållet och som vanligt med en massa nyanser i gråskalan där. Humlan, du får fylla på där om jag missat något.

Några andra tankar om det?

The Mississippi Sheiks (en favvo grupp hos Dylan) har en låt med titeln You'll Work Down To Me Someday, måhända har han hämtat inspiration därifrån.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #648 skrivet: 11 september, 2012, 07:49:57 »
Hämtat inspiration har han också gjort vad gäller min favorit 'Roll on John'...låter precis som något från Kris Kristoffersons 'This Old Road'..märkte det efter ett antal lyssningar...men än sen då...alla är de fallna ur Hank Williams kappa..... :party:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad janne

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 828
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #649 skrivet: 11 september, 2012, 17:24:33 »
Här firar vi vår bröllopsdag med att dricka Bollinger och lyssna på Bobs fantastiska opus. Det finns ta mig tusan inte en enda svag låt på plattan.  :d5: :d6: :party:

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #650 skrivet: 11 september, 2012, 17:57:41 »
Alldeles för lite/nedtonad orgel och piano. Inte bra att lyssna på sånadär provsmakare - ERK fick mig att gå igång - kanske skulle vi äntligen få en orgelplatta, med vad jag kallar äkta bob-sound.
The more I die, the more I live.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #651 skrivet: 11 september, 2012, 18:49:49 »
Här firar vi vår bröllopsdag med att dricka Bollinger och lyssna på Bobs fantastiska opus. Det finns ta mig tusan inte en enda svag låt på plattan.  :d5: :d6: :party:

 :d2: :d5: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #652 skrivet: 11 september, 2012, 19:09:27 »
För historiskt intresserade, och med hänvisning till Narrow Way, 1814 brände britterna ner Vita huset.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #653 skrivet: 11 september, 2012, 21:19:00 »
Vad gäller det här med "the watchman" och hans dröm, kan man gå tillbaka till den sång Dylan baserar den delen på, "The Titanic". Den är en av hundratals sånger om Titanic, inspelad av en återförenad variant av The Carter Family 1952 och utgiven på cd först 2008. (Som ni kanske minns nämnde Dylan denna sång i Rolling Stone häromsistens.)

Tack Tobias, anade väl att Dylan hade rootat texten ordentligt  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

lonesome sparrow

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #654 skrivet: 12 september, 2012, 09:03:25 »
Har toklyssnat på plattan sedans jag fick den igår. Här snackar vi kvalitet, 4:or och 5:or hela vägen fårutom narrow way som får en 3:a av mig. Bäst gillar jag Roll on John, Tin angel och Pay in blood, men även Long and wasted years, Tempest och Duquesne whistle åker på högsta betyg.

Utloggad ratso

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #655 skrivet: 12 september, 2012, 14:10:25 »
Är det någon som har lust att bli lite arg, läs i så fall vad Bob Lefsetz har att säga om Dylan (berör Tempest till viss del):
http://lefsetz.com/wordpress/index.php/archives/2012/09/11/dylan/

Han passar även på att såga Cat Power, när han ändå är igång så att säga.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #656 skrivet: 13 september, 2012, 21:35:03 »
Kan inte få nog av Tempest (låten)  :party:

Förstår inte hur han lyckas få den här enkla melodin, med den här kända historien, sjungen med den här spruckna rösten att bli så intressant.
Hur han kan få 14 minuter att bli så pass intressant att man vill lyssna igen, och igen. Magic, pure magic  :d2:

Sen finns det alltid detaljer som jag hakar upp mig på (läs: gillar lite extra)

I den här låten är det ett ord, ordet wide i passagen

The ship was going under
The universe had opened wide


som får mig ned på knä. Så jä..a knäckande. Hur kan man sjunga så... underbart bra  :d2:

Låten innehåller fler såna här stunder, men ingen är i närheten av wide :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #657 skrivet: 14 september, 2012, 01:03:51 »
Min sambo Ulrika är i New York och tog en bild på en tillfällig pop up store. Marknadsföring, javisst, och en möjlighet att sälja skivor och prylar, men fräckt ändå tycker jag!

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #658 skrivet: 14 september, 2012, 01:08:23 »
Kan inte få nog av Tempest (låten)  :party:

Förstår inte hur han lyckas få den här enkla melodin, med den här kända historien, sjungen med den här spruckna rösten att bli så intressant.
Hur han kan få 14 minuter att bli så pass intressant att man vill lyssna igen, och igen. Magic, pure magic  :d2:

Sen finns det alltid detaljer som jag hakar upp mig på (läs: gillar lite extra)

I den här låten är det ett ord, ordet wide i passagen

The ship was going under
The universe had opened wide


som får mig ned på knä. Så jä..a knäckande. Hur kan man sjunga så... underbart bra  :d2:

Låten innehåller fler såna här stunder, men ingen är i närheten av wide :party:


Jag instämmer fullständigt, titelspåret är magnifikt. Tempest är en daglig höjdpunkt och det är underbart att låten innehåller så många verser.

Det finns gott om intressanta passager i berättelsen och jag har fastnat för ett par andra verser. Först är det den simokunnige Jim Dandy som överlåter sin plats i livbåten till den lille handikappade pojken - och kan möta döden med frid i hjärtat.

Sedan är det folket som väntar förgäves vid målet för resan. De försöker förstå vad som hänt, men Dylan slår fast att "there is no understanding for the judgement of Gods hand".

Elmer







Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #659 skrivet: 14 september, 2012, 01:43:38 »
Det finns gott om intressanta passager i berättelsen och jag har fastnat för ett par andra verser. Först är det den simokunnige Jim Dandy som överlåter sin plats i livbåten till den lille handikappade pojken - och kan möta döden med frid i hjärtat.

Sedan är det folket som väntar förgäves vid målet för resan. De försöker förstå vad som hänt, men Dylan slår fast att "there is no understanding for the judgement of Gods hand".

Där har du nog i stort sett fångat in själva kärnan i albumet. Vilken väg ska vi gå för att inte gå under, och kunna se oss själva i spegeln. Och perspektivet är naturligtvis universellt men från Dylans håll kanske främst fokuserat på Amerika.