Författare Ämne: Tempest  (läst 294236 gånger)

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #660 skrivet: 14 september, 2012, 07:14:55 »
Min sambo Ulrika är i New York och tog en bild på en tillfällig pop up store. Marknadsföring, javisst, och en möjlighet att sälja skivor och prylar, men fräckt ändå tycker jag!

:-) Tack ! Fin bild ! http://ultimateclassicrock.com/bob-dylan-tempest-pop-up-stores-open-worldwide/
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #661 skrivet: 14 september, 2012, 07:47:38 »
Min sambo Ulrika är i New York och tog en bild på en tillfällig pop up store. Marknadsföring, javisst, och en möjlighet att sälja skivor och prylar, men fräckt ändå tycker jag!

En sådan här tillfällig Pop-up store, kan den dagen därpå sälja försäkringar? eller är det reklamen för just Skiv-album som poppar upp? Btw, fin bild...!!!
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #662 skrivet: 14 september, 2012, 13:28:06 »
Enligt http://www.sverigetopplistan.se/ är Tempest den mest sålda skivan i Sverige just nu. På andra plats hittas Mark Knopfler.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #663 skrivet: 14 september, 2012, 15:25:05 »
Enligt http://www.sverigetopplistan.se/ är Tempest den mest sålda skivan i Sverige just nu. På andra plats hittas Mark Knopfler.

Han petade ner Tomas Ledin till och med. Vart är världen på väg egentligen?

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #664 skrivet: 14 september, 2012, 15:31:10 »
Enligt http://www.sverigetopplistan.se/ är Tempest den mest sålda skivan i Sverige just nu. På andra plats hittas Mark Knopfler.

Han petade ner Tomas Ledin till och med. Vart är världen på väg egentligen?

Jag tycker det ser ljust ut, åtminstone i det fallet ^_^

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #665 skrivet: 14 september, 2012, 15:50:32 »
Kan inte få nog av Tempest (låten)  :party:

Förstår inte hur han lyckas få den här enkla melodin, med den här kända historien, sjungen med den här spruckna rösten att bli så intressant.
Hur han kan få 14 minuter att bli så pass intressant att man vill lyssna igen, och igen. Magic, pure magic  :d2:

Sen finns det alltid detaljer som jag hakar upp mig på (läs: gillar lite extra)

I den här låten är det ett ord, ordet wide i passagen

The ship was going under
The universe had opened wide


som får mig ned på knä. Så jä..a knäckande. Hur kan man sjunga så... underbart bra  :d2:

Låten innehåller fler såna här stunder, men ingen är i närheten av wide :party:


Min rad är "he wouldn't haaarm a fly". Jesus min skapare!

Utloggad Slim

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 290
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #666 skrivet: 14 september, 2012, 16:51:37 »
Re: Rolling Stone Magazine -jag köpte senaste utgåvan som jag trodde skulle innehålla en intervju med Bob, men det vara en bild och en spalt i princip, med lite lösryckta meningar.
Men här: http://www.telegraph.co.uk/culture/music/bob-dylan/9537664/Bob-Dylan-critics-who-called-me-Judas-can-rot-in-hell.html  ...verkar det som att det sades en hel del. Vad missar jag? Tidningen har inget mer Dylan, eller har det varit en intervju till, i ett annat nummer nyligen. Upplys mig, o ni vetande!


Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #667 skrivet: 14 september, 2012, 17:02:26 »
RS-numret med den stora intervjun finns inte i svensk handel än på ett tag. Se trådarna "Bob slår tillbaka" och "Tempest - ny skiva i september".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #668 skrivet: 15 september, 2012, 12:22:39 »
Är det någon mer som tycker slutet på Roll on John är helt underbart? Det trevande, musikerna kanske är ovetande om han ska sjunga mer eller inte, trummorna håller upp lite för att sedan börja igen, den sköna smutsiga distade gutarren som slar an ackorden hela låten igenom kommer fram ännu tydligare... Och hur det sakta tonar ut. Älskar det! Skulle så gärna suttit med i den där studion, oj vad mycket jag hade velat det, ojoj! När jag kommer till himlen (för det gör jag väl?) så kommer jag kanske få sitta med när Dylan spelar in skiva efter skiva, och jag kommer kunna lyssna på trevande perfekta avslut som detta hela tiden, det kommer bli så bra, roll on till mig själv säger jag.

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #669 skrivet: 15 september, 2012, 22:47:30 »
Vilken lyrik, vilken lyrik :d5:

He heard a loud commotion
Something sounded wrong
His inner spirit was saying
That he couldn't stand here long

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #670 skrivet: 16 september, 2012, 00:28:53 »
Är det någon mer som tycker slutet på Roll on John är helt underbart? Det trevande, musikerna kanske är ovetande om han ska sjunga mer eller inte, trummorna håller upp lite för att sedan börja igen, den sköna smutsiga distade gutarren som slar an ackorden hela låten igenom kommer fram ännu tydligare... Och hur det sakta tonar ut. Älskar det! Skulle så gärna suttit med i den där studion, oj vad mycket jag hade velat det, ojoj! När jag kommer till himlen (för det gör jag väl?) så kommer jag kanske få sitta med när Dylan spelar in skiva efter skiva, och jag kommer kunna lyssna på trevande perfekta avslut som detta hela tiden, det kommer bli så bra, roll on till mig själv säger jag.

Jo det är det. Jag. För att först citera mig själv, sorry:

Roll on John.

Det som kommer till uttryck här innehåller något av det där som knäcker mig fullständigt och som bara Bob kan göra.
Jämförande exempel: The Man in me. Heart of mine.

Bräckligt. Så väldigt vackert. Sentimentalt så det dryper ur alla hål. Bräckligt. Innerligt. Inget snack. Rakt på.
Skört. Vackert. A crying voice in the wilderness. Together through life.


Det är detta trevande, det bräckliga i en låt som Roll on, John som är fullständigt knäckande vackert.
När jag hör slutet på låten då vill jag att den ska fortsätta i all evighet, den tonar ut alldeles för snart. Jag vill ha mer.
Mer av det där trevande plink-plonket. Mer av den känslan som finns här, i överflöd.

Joakim, du kommer till himlen, var lugn för det. Jag hakar på, hoppas jag, vid gud, och kommer att sitta där tillsammans med dig och bryta ihop över trevande perfekta avslut. Roll on.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #671 skrivet: 16 september, 2012, 01:46:51 »
"Tempest" och "Roll On John" verkar vara de låtar som främst delar Dylan-fansen, att döma av reaktionerna på några olika anslagstavlor. Vissa finner dem trista och illa skrivna, medan andra tycker de är magnifika. Jag är i den senare kategorin vad gäller dem båda, men måste erkänna att "Roll On John" krävde några genomlyssningar innan den satt. Vad jag först främst reagerade på i "Roll On John" var dels att Dylan verkade ta i för mycket i verserna (vilket bara gjorde hans vokala begränsningar tydligare), dels att texten verkade ofokuserad, med sin blandning av Lennon-referenser och till Lennon rätt begränsat relaterade verser om slavskepp och bufflar. Jag har kommit över båda dessa saker. Vad gäller texten tror jag att både "Tempest" och "Roll On John" berör mer än den händelse och den person de olika låtarna ytligt sett verkar handla om.  "Tempest" har ett bredare tema än just Titanics undergång som enskild händelse och "Roll On John" handlar om mer än John Lennon. gsfall
Dylan erbjuder endast i undantagsfall en enkel och rak historia (lyssna på "Tin Angel", med alla dess otydligheter om vem som säger och gör vad). Dylans historier vimlar av mångtydigheter och fallgropar. Jag tror inte "Tempest" och "Roll On John" är några undantag.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #672 skrivet: 16 september, 2012, 02:19:35 »
"Tempest" och "Roll On John" verkar vara de låtar som främst delar Dylan-fansen, att döma av reaktionerna på några olika anslagstavlor. Vissa finner dem trista och illa skrivna, medan andra tycker de är magnifika. Jag är i den senare kategorin vad gäller dem båda, men måste erkänna att "Roll On John" krävde några genomlyssningar innan den satt. Vad jag först främst reagerade på i "Roll On John" var dels att Dylan verkade ta i för mycket i verserna (vilket bara gjorde hans vokala begränsningar tydligare), dels att texten verkade ofokuserad, med sin blandning av Lennon-referenser och till Lennon rätt begränsat relaterade verser om slavskepp och bufflar. Jag har kommit över båda dessa saker. Vad gäller texten tror jag att både "Tempest" och "Roll On John" berör mer än den händelse och den person de olika låtarna ytligt sett verkar handla om.  "Tempest" har ett bredare tema än just Titanics undergång som enskild händelse och "Roll On John" handlar om mer än John Lennon. gsfall
Dylan erbjuder endast i undantagsfall en enkel och rak historia (lyssna på "Tin Angel", med alla dess otydligheter om vem som säger och gör vad). Dylans historier vimlar av mångtydigheter och fallgropar. Jag tror inte "Tempest" och "Roll On John" är några undantag.

Bra inlägg, Tobias. Tack för den.

För mig är det tydligt nu, efter ganska många lyssningar att Tempest inte bara "handlar om" Titanic. Som sagt, låten heter inte "Titanic", den heter "Tempest". Många upplever nog detta. Roll on John är en mer intrikat "thing of beauty". Precis som du, upplever jag att den innehåller många fler bottnar än bara det uppenbara, en hyllning till John Lennon. Mångtydigheter ja.

Du nämner Tin Angel, denna märkliga sång. Jag vet ännu inte vad jag ska "tycka" om den. Vem och vad är vad i den här historien?

Någon liten strimma av ljus började sippra igenom, inte mycket men ändock,  då jag efter x antal lyssningar, hajade till inför raderna:

Peered through the darkness caught a glimpse of the two
Hard to tell for certain who was who


Just det. Who is who? Vem är det som säger vad i Tin Angel? Alltså really? Jag menar scenerna då alla tre är samlade.  Är det någon här som vet vilken person som säger vad, rad för rad? Och som vågar stå upp för det?  :mellow: :rolleyes: ^_^

Mångtydigheter, fallgropar indeed.

Och ett mästerverk.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #673 skrivet: 17 september, 2012, 13:21:04 »
"Tempest" och "Roll On John" verkar vara de låtar som främst delar Dylan-fansen, att döma av reaktionerna på några olika anslagstavlor. Vissa finner dem trista och illa skrivna, medan andra tycker de är magnifika. Jag är i den senare kategorin vad gäller dem båda, men måste erkänna att "Roll On John" krävde några genomlyssningar innan den satt. Vad jag först främst reagerade på i "Roll On John" var dels att Dylan verkade ta i för mycket i verserna (vilket bara gjorde hans vokala begränsningar tydligare), dels att texten verkade ofokuserad, med sin blandning av Lennon-referenser och till Lennon rätt begränsat relaterade verser om slavskepp och bufflar. Jag har kommit över båda dessa saker. Vad gäller texten tror jag att både "Tempest" och "Roll On John" berör mer än den händelse och den person de olika låtarna ytligt sett verkar handla om.  "Tempest" har ett bredare tema än just Titanics undergång som enskild händelse och "Roll On John" handlar om mer än John Lennon. gsfall
Dylan erbjuder endast i undantagsfall en enkel och rak historia (lyssna på "Tin Angel", med alla dess otydligheter om vem som säger och gör vad). Dylans historier vimlar av mångtydigheter och fallgropar. Jag tror inte "Tempest" och "Roll On John" är några undantag.

Bra inlägg, Tobias. Tack för den.

För mig är det tydligt nu, efter ganska många lyssningar att Tempest inte bara "handlar om" Titanic. Som sagt, låten heter inte "Titanic", den heter "Tempest". Många upplever nog detta. Roll on John är en mer intrikat "thing of beauty". Precis som du, upplever jag att den innehåller många fler bottnar än bara det uppenbara, en hyllning till John Lennon. Mångtydigheter ja.

Du nämner Tin Angel, denna märkliga sång. Jag vet ännu inte vad jag ska "tycka" om den. Vem och vad är vad i den här historien?

Någon liten strimma av ljus började sippra igenom, inte mycket men ändock,  då jag efter x antal lyssningar, hajade till inför raderna:

Peered through the darkness caught a glimpse of the two
Hard to tell for certain who was who


Just det. Who is who? Vem är det som säger vad i Tin Angel? Alltså really? Jag menar scenerna då alla tre är samlade.  Är det någon här som vet vilken person som säger vad, rad för rad? Och som vågar stå upp för det?  :mellow: :rolleyes: ^_^

Mångtydigheter, fallgropar indeed.

Och ett mästerverk.

Tobias:  :d2:  :ph34r:  :d5: Kan tillägga att det också mycket väl kan vara så att Tempest är menad, med tanke på vad han själv säger i intervjun, att bara behandla just Titanics förlisning, men att det däri går att uppleva så mycket som förstås behandlar djupare saker, och sådant som går att projicera på vadhelst man vill.

Leif: Jag visste faktiskt senast vem som sa vad! Men visst, det handlar förstås om upplevelser, någon direkt sanning tror jag inte det finns, det är väl så den blev och det kan man kalla för en mening med låten, något som ger den en föränderlighet, ett liv, en plattform för olika upplevelser, tankar, känslor. Som med så många av hans verk, ett av svaren varför de är så rika, visst.
The more I die, the more I live.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #674 skrivet: 18 september, 2012, 11:11:20 »
"Tempest" och "Roll On John" verkar vara de låtar som främst delar Dylan-fansen, att döma av reaktionerna på några olika anslagstavlor. Vissa finner dem trista och illa skrivna, medan andra tycker de är magnifika. Jag är i den senare kategorin vad gäller dem båda, men måste erkänna att "Roll On John" krävde några genomlyssningar innan den satt. Vad jag först främst reagerade på i "Roll On John" var dels att Dylan verkade ta i för mycket i verserna (vilket bara gjorde hans vokala begränsningar tydligare), dels att texten verkade ofokuserad, med sin blandning av Lennon-referenser och till Lennon rätt begränsat relaterade verser om slavskepp och bufflar. Jag har kommit över båda dessa saker. Vad gäller texten tror jag att både "Tempest" och "Roll On John" berör mer än den händelse och den person de olika låtarna ytligt sett verkar handla om.  "Tempest" har ett bredare tema än just Titanics undergång som enskild händelse och "Roll On John" handlar om mer än John Lennon. gsfall
Dylan erbjuder endast i undantagsfall en enkel och rak historia.

Håller med om Roll On John, Tobias. Jag tycker också väldigt mycket om den!

Jag hör dock inget om slavskepp

Sailin' through the trade winds bound for the South
Rags on your back just like any other slave
They tied your hands and they clamped your mouth
Wasn't no way out of that deep dark cave


däremot tolkar jag det som att han sjunger om en person som är på väg bort från arbetarklassens bojor. På väg mot en ljusare och enklare tillvaro. 


Raden om right-hand road och bufflar kanske enbart vill peka på att han nu befinner sig i USA.

Roll on, John, roll through the rain and snow
Take the right-hand road and go where the buffalo roam
They'll trap you in an ambush before you know
Too late now to sail back home


En lite mer långsökt koppling till bufflar är att de är vanliga(st?) i (Nord- och Syd-) Dakota, och att Lennon blev skjuten utanför The Dakota Building...


Textmässigt hoppar Dylan en hel del i kronologin. Här är ett försök att få texten i en lite mer kronologisk ordning

10. ROLL ON, JOHN

From the Liverpool docks to the red-light Hamburg streets
Down in the quarry with the quarrymen
Playing to the big crowds, playing to the cheap seats
Another day in the life on your way to your journey then

Put on your bags and get 'em packed
Leave right now, you won't be far from wrong
The sooner you go the quicker you'll be back
You've been cooped on an island far too long

Sailin' through the trade winds bound for the South
Rags on your back just like any other slave
They tied your hands and they clamped your mouth
Wasn't no way out of that deep dark cave

Roll on, John, roll through the rain and snow
Take the right-hand road and go where the buffalo roam
They'll trap you in an ambush before you know
Too late now to sail back home

Slow down you're moving way too fast
Come together right now over me
Your bones are weary, you're about to breathe your last
Lord, you know how hard it can be

Doctor, doctor tell me the time of day
Another bar is empty, another penny spent
He turned around and he slowly walked away
They shot him in the back and down he went

I heard the news today, oh boy
They hauled your ship up on the shore
Now the city gone dark, there is no more joy
They tore the heart right out and cut him to the core

Tyger, tyger burning bright
I pray the Lord my soul to keep
In the forests of the night
Cover 'em over and let him sleep


Sista versen har lånat text från William Blake's The Tyger
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!