Författare Ämne: Citera mera!  (läst 2133 gånger)

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4311
    • Visa profil
    • E-post
Citera mera!
« skrivet: 28 maj, 2012, 06:59:42 »
För att slippa missförstånd om vem som sagt vad, och samtidigt göra det lättare att se vem som citeras i tråden, är det lämpligt att använda sig av "citeraknappen" som hittas uppe till höger om varje inlägg.

Om det bara är en mening eller några ord man vill citera/kommentera raderar man resten.
Man skriver sin text längst ned, efter all text man vill citera.

Använd gärna funktionen förhandsgranska innan du postar inlägget, så att du försäkrar dig om att det blir som du tänkt dig.
Det händer titt som tätt att den egna texten hamnar mitt i texten man vill citera, och då blir det ännu svårare för läsaren att bena ut vem som skrev vad.

/Anders S - moderator
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5906
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Citera mera!
« Svar #1 skrivet: 28 maj, 2012, 20:05:25 »
Bra tips ovan.
I de flesta fall fungerar det alldeles utmärkt redan nu, men ibland blir det fel. Allra värst för oss som läser blir det när någon råkar infoga det egna inlägget i ett citat från ett tidigare inlägg, så hela inlägget blir ett enda citat. Då blir det rätt besvärligt att utröna vad någon vill ha sagt. Det egna inlägget ska komma efter det sista [ /quote] (utan mellanslaget jag lade till) i citatet (det går också att infoga flera citat på olika ställen, men det är lite överkurs).
Något jag själv ibland funderat på att ta upp är att det kan vara värt att försöka korta det man vill citera, om just det inlägget i sin tur t ex citerar flera tidigare inlägg eller om man bara vill svara på en del i ett långt inlägg man citerar. Det blir då mer överskådligt än när det citeras enorma textsjok där bara en liten del är relevant. Fast det är egentligen en petitess.
Mycket av det här är bedömningsfrågor som inte har självklara svar. Skulle jag ha citerat Anders inlägg ovan när jag skrev det här? Kanske, men jag anser det lite onödigt då det bara finns ett enda tidigare inlägg i tråden, så "bra tips ovan" kan bara syfta på Anders inlägg. Hade det varit en tråd med många svar, då hade jag gjort på att annat sätt.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4311
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 29 maj, 2012, 18:39:59 »
Tack för att du förtydligar, Tobias  :d2: :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2123
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 13 juni, 2012, 06:40:20 »
För att slippa missförstånd om vem som sagt vad, och samtidigt göra det lättare att se vem som citeras i tråden, är det lämpligt att använda sig av "citeraknappen" som hittas uppe till höger om varje inlägg.

Om det bara är en mening eller några ord man vill citera/kommentera raderar man resten.
Man skriver sin text längst ned, efter all text man vill citera.

Använd gärna funktionen förhandsgranska innan du postar inlägget, så att du försäkrar dig om att det blir som du tänkt dig.
Det händer titt som tätt att den egna texten hamnar mitt i texten man vill citera, och då blir det ännu svårare för läsaren att bena ut vem som skrev vad.

/Anders S - moderator
Jag bara prövar...../Bobi :ph34r:

Utloggad M:o Nightmare

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 juni, 2012, 05:44:44 »
Det var en vanlig dag
en dag som andra da'r
men inget tyngde mig