Författare Ämne: Ulf Lundell  (läst 47056 gånger)

Utloggad Forever Young

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Solen är inte gul, den är en kyckling
    • Visa profil
SV: Ulf Lundell
« Svar #180 skrivet: 20 december, 2015, 20:57:14 »
Jag har lyssnat lite på konserten från nyårsafton -85 också (finns som länk invid 82-konserten).
Vid en ytlig betraktelse kan man nog tycka att det inte är så stor skillnad mellan de här konserterna (alltså -82 och -85). Men jag tycker skillnaden är himmelsvid! -85 är det mer hamrande och mindre själ och närvaro. Det känns som låtarna hastas igenom och att bandet larmar nyanslöst på. Det blir trist i längden.
Och för mig bekräftas min bild av Lundells utveckling under 80-talet.
"Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
under valv där evigt unga barn av saligheten bo"
                                                   -Dan Andersson

Utloggad Forever Young

• Hobo
  • *
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: 21 december, 2015, 13:00:32 »
Lyssnade också en bit in på en senare konsert, Hultsfred -01, och fick samma upplevelse som jag hade från -85-konserten. Väldigt proffsigt, bra musiker, högt tryck, men det är något fattas. Vad? Något, som fanns där -82, men inte senare. Väldigt svårt att peka på. Är det "glimten i ögat"? Eller?

Det här, "Är vi lyckliga nu?" från Skavlan 2012 (har det redan gått tre år sedan den låten kom?), kändes dock bättre:

https://m.youtube.com/watch?v=GY14F0GeDHc
                                                   -Dan Andersson

Garcia678

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 21 december, 2015, 20:08:43 »
Lyssnade också en bit in på en senare konsert, Hultsfred -01, och fick samma upplevelse som jag hade från -85-konserten. Väldigt proffsigt, bra musiker, högt tryck, men det är något fattas. Vad? Något, som fanns där -82, men inte senare. Väldigt svårt att peka på. Är det "glimten i ögat"? Eller?

Det här, "Är vi lyckliga nu?" från Skavlan 2012 (har det redan gått tre år sedan den låten kom?), kändes dock bättre:

https://m.youtube.com/watch?v=GY14F0GeDHc

Det är det svenska tidiga 80-talets kärva sökande uttryck efter en anglikansk rockattityd som fortfarande finns kvar 1982 men inte 1985. Därmed inte sagt att denna attityd infunnit sig 1985 heller, det hände nog först på 90-talet, men ett steg närmare i alla fall. Lundell är fortfarande lite svenskt sävlig 1982.

Utloggad Forever Young

• Hobo
  • *
    • Visa profil
« Svar #183 skrivet: 21 december, 2015, 21:29:01 »
Nja, "sävlig" var han väl ändå inte... Men skillnaden mellan konserterna är himmelsvid. 82 kändes för mig mer hjärta och närvaro, mer av glimten i ögat, mer av ödmjukhet och nyanser i framförandet, mindre jämntjockt....
82- konserten lyssnade jag rakt igenom och blev glad av den, men -85 blev tråkig efter en halvtimme, trots att allting "borde" varit bra. Vad hände egentligen?
                                                   -Dan Andersson

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1640
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #184 skrivet: 22 december, 2015, 08:21:46 »
82 var ju det stora genombrottet. Och egentligen den första Uffeskivan och Uffeturnén där han fullt ut omfamnar det E Street Band-tänk på svenska som kom att totalt definiera Uffe Lundell. Party och nytt och uppsving och glädje och succé.
85 var formatet detsamma men med destruktiv alkoholism och skilsmässa och suprörigt.
Kanske bara så änna?
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1640
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #185 skrivet: 22 december, 2015, 23:41:19 »
Älskar Obladoos slutkläm på recensionen av nya Packlåren:
"Och jag hävdar envist att Ulf Lundell är en av våra mest underskattade artister. Det kan bli något stort av honom."
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Garcia678

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 23 december, 2015, 14:41:24 »
Nja, "sävlig" var han väl ändå inte... Men skillnaden mellan konserterna är himmelsvid. 82 kändes för mig mer hjärta och närvaro, mer av glimten i ögat, mer av ödmjukhet och nyanser i framförandet, mindre jämntjockt....
82- konserten lyssnade jag rakt igenom och blev glad av den, men -85 blev tråkig efter en halvtimme, trots att allting "borde" varit bra. Vad hände egentligen?

Jo 85 hade Lundell gått ner sig riktigt, så det inverkade nog jämfört med 82 då det fortfarande var lite roligt party tjo och tjim.

Han var inte sävlig, men fortfarande "lite svenskt sävlig", så där som man var på den tiden.

Utloggad Forever Young

• Hobo
  • *
    • Visa profil
« Svar #187 skrivet: 23 december, 2015, 16:28:04 »
kanske har det inte så mycket med alkoholen ändå. Min upplevelse att konserterna (och skivorna) blev trista efter en halvtimme står sig även efter 85, oavsett nyktra eller inte nyktra perioder.

Här diskuterar Lundellkännaren Mikael Löwengren Lundell och hans förhållande till alkoholen. Rubriken är alltså "Lundell bättre med alkohol". Men han saknar också alltför ofta "den glada, busiga och charmiga estradören från 1982..."

Håll till godo:

http://www.expressen.se/debatt/lundell-battre-med-alkohol/
                                                   -Dan Andersson

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3455
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #188 skrivet: 19 juli, 2016, 11:45:05 »
Ingen annan som lyssnat på Lundellbunkern? Jag tycker att det är lysande men jag kan förstå om "traditionella" Lundellfans har svårt det. Tre noviser på Lundell lyssnar på alla skivor och pratar om det. Kanske gillar jag det för att jag kan relatera till personerna som är med, 70-talister. Och man blir både tokig och glad av att lyssna, så som det ska vara. Rekommderas som sommarlyssning!

http://lundellbunkern.se

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1818
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #189 skrivet: 23 juli, 2016, 15:29:26 »
Jo de är störtsköna. POP till slakt i säsong 2! 😄
Micke B.