Författare Ämne: Lucinda Williams  (läst 50354 gånger)

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #30 skrivet: 08 oktober, 2007, 18:59:33 »
Nu har jag köpt biljett till mig själv och till en kompis som fyller år just den kvällen. Jag hoppas hon är lika bra live som alla säger...
Plåtarna kostade förresten 375 kronor styck inklusuve förköpsavgift. Konserten är på Trägårn i Göteborg.

Elmer

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #31 skrivet: 08 oktober, 2007, 20:14:08 »
Nu har jag köpt biljett till mig själv och till en kompis som fyller år just den kvällen. Jag hoppas hon är lika bra live som alla säger...
Plåtarna kostade förresten 375 kronor styck inklusuve förköpsavgift. Konserten är på Trägårn i Göteborg.

Elmer

Ingen oro Elmer, du kommer inte att bli besviken!
Återkom gärna efter konserten med dina intryck.

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #32 skrivet: 30 oktober, 2007, 09:01:14 »
Förra gången jag var på China var det en upplevelse utöver det vanliga, Gillian Welch och David Rawlings, vilken symbios! Kommer detta vara på samma nivå...

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #33 skrivet: 30 oktober, 2007, 09:18:52 »
I Danmarkvar det tydligen helt ok.
Hoppas det blir bättre i kväll...
Sen undrar jag om man kan köpa åtminstone en del av konserten direkt så grannarna kan få ta del av den när man kommer hemlullande i natt...
« Senast ändrad: 30 oktober, 2007, 09:29:21 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #34 skrivet: 31 oktober, 2007, 07:36:37 »
En gedigen insats där Willimas röst tillsammans med det maffiga gittarrbaserade soundet satte sin prägel på kvällen. Efter att till en början inletts med lite lugnare nummer exploderade konserten under sista halvan. Kvällen stora behållning för undertecknad var en blytung men magnifik Unsuffer me samt Williams frekventa mellansnack som bl a handlade om den relariva öppenhet hon kände i vår del av världen inför livets skuggsidor. En upplevelse utöver det vanlig, men ingen klassiker i min bok.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #35 skrivet: 31 oktober, 2007, 08:31:58 »
Efter "chocken" med ny spellokal till Berns (kanske inte så kul för de med 1:a rads biljetter!) så tycker jag det blev en riktigt bra spelning, hade hoppats på mer från West men det är mest en randanmärkning
Jag vet ännu inte riktigt hur och vad LW gör för att förtrolla och förföra som hon gör men det fungerar fullt ut för mig.
Hon är ju en rätt så anspråkslös scenfigur som mest svänger på armarna lite då och då men framförandet, intensiteten, rösten, berättelserna är som manna från himlen!
Still I Long For Your Kiss var som vanligt en höjdare likaså Come On från West.
Missade möjligheten till beställning av en inspelning, någon som lyckades?

Och nu väntar John Hiatt kommande tisdag på China, hoppas tekniken funkar bättre då.

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #36 skrivet: 31 oktober, 2007, 10:54:19 »
Bortsett från flytten till Djäfvulens Personliga Konsertlokal (AKA Berns) är jag helt nöjd, även om fan vet om jag inte tyckte aningen bättre om Cirkusspelningen för några år sen. Framförallt extranumrena tycker jag var lite jaha-aktiga - bortsett från en väldigt känslosam "Sweet Old World", då. Men "Come On" och "Unsuffer Me" var verkligen helt otroliga... kul att få höra "Pineola" också, den tror jag inte hon körde sist? Fan, vilken röst tanten har. Och Doug Pettibone är verkligen inte en helt urusel gitarrist heller.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #37 skrivet: 31 oktober, 2007, 12:58:55 »
Tja, det var ju helt jävla onödigt att skaffa bra biljetter. Å Berns är ju en skitlokal med uselt sound, som en blandning av gammal gymnastiksal, sent -60tal, och en islada med en ointresserad ljudtekniker. Sen var det verkligen upp och ner, tex Come On var väl hit, medan Sweet Old World miss, tja det går att gå genom konserten men det dög trots att det inte hade gjort nåt om bandet varit något mer nyanserat. En 3-4 låtar till och det hade varit riktigt bra.
Men nog suger det fett att den bra biljetten blev en trängselplats bak i ladan...
Citera
Missade möjligheten till beställning av en inspelning, någon som lyckades?
Såg öht ingen merch. till min besvikelse, men så är det

Citatet från Anders G
« Senast ändrad: 31 oktober, 2007, 13:03:02 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad he_porter

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #38 skrivet: 31 oktober, 2007, 13:12:50 »
För mig var det hela en mycket stor kväll eftersom jag till slut fick möjlighet att se Lucinda.
Jag tycker mina förväntningar uppfylldes och även delvis överträffades.
Själv är jag positiv till den tuffare stil hon allt mer börjat köra, åtminstone live.
Bandet kan säkert vara det bästa hon nånsin haft ( med reservation för tiden som JJ Jackson var med ).
Aftonbladet skriver en bra recension.
Jag förväntar mig annars en sån där "gubbrockattack" från nån av våra recencenter som envisas att gå på konserter med musik de inte gillar.

Om jag ska klaga så hade jag gärna hört nån fler ren countrylåt typ Crescent city men jag är mycket nöjd med låtvalet och upplägget av konserten i övrigt.
Hon kommer säkert att skrämma bort lite folk med den här stilen men förhoppningsvis tillkommer andra.
Hon kanske sysslar med sin motsvarighet till Bobs utrensning av sin gamla publik 1988  ^_^

Janne K.

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #39 skrivet: 31 oktober, 2007, 14:18:21 »
Skälet till flytten till Berns enligt Luger är skrattretande:
Citera
Detta var vad som hände. På Chinateatern kör just nu Lena Philipsson och Orup en längre turné. När vi kom på plats igår eftermiddag visade det sig att de spikat upp sin dekor på scenen så att den inte går att flytta. Scenen blir då långt mindre än vad artisten i förväg sagt att hon vill ha. Problem. När sedan Lucindas turnéledare kommer på plats framåt 16 tar han beslutet att flytta konserten på grund av detta. Berns står ledigt och eftersom det ligger nära och har en liknande kapacitet flyttas konserten dit. Alternativet hade varit att ställa in. Jag förstår dock fullt ut att om man hade tänkt sig att sitta ner på China så är Berns inte alls samma grej. Vi kan bara be om ursäkt för detta.
Som om man behövde fler skäl att avsky Lena PH... men det är klart, när Luger bokar en spelning två månader i förväg ska man väl inte kunna begära att de vet om arenan alls är användbar förrän samma dag.  :rolleyes:
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #40 skrivet: 31 oktober, 2007, 15:28:36 »
Skitursäkt!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #41 skrivet: 31 oktober, 2007, 16:24:00 »
"Såg öht ingen merch. till min besvikelse, men så är det" citat från 2gruv

Tröjor av varierande stil och storlek såldes längst bak i lokalen, på högra sidan.

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #42 skrivet: 31 oktober, 2007, 16:36:07 »
Jag förväntar mig annars en sån där "gubbrockattack" från nån av våra recencenter som envisas att gå på konserter med musik de inte gillar.
City tillmötesgår gladeligen din önskan.

Och nej, vad recensionen än påstår var det alltså ingen steelguitar på "Sweet Old World". Och jag tyckte inte heller att Lucinda hade några problem med känslan i rösten, direkt...
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #43 skrivet: 31 oktober, 2007, 16:47:08 »
"Såg öht ingen merch. till min besvikelse, men så är det" citat från 2gruv

Tröjor av varierande stil och storlek såldes längst bak i lokalen, på högra sidan.

Anders G.


Ja, ja - blured vision Som vanligt alltså. Men jag var lätt irriterad pga lokalbytet, å nu med ursäkten, eller vad det nu är ska jag göra mig ett par voodoodockor, åka till Lidingö och fixa nåt plagg från LPHs och Orups tvättlinor och vässa nålarna  :wacko:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad he_porter

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #44 skrivet: 01 november, 2007, 08:24:06 »
Jag förväntar mig annars en sån där "gubbrockattack" från nån av våra recencenter som envisas att gå på konserter med musik de inte gillar.
City tillmötesgår gladeligen din önskan.

Och nej, vad recensionen än påstår var det alltså ingen steelguitar på "Sweet Old World". Och jag tyckte inte heller att Lucinda hade några problem med känslan i rösten, direkt...

Ja där kom den förväntade recensionen!
Det är tur att vi grabbar är ett så stryktåliga att vi klarar de här putslustiga angreppen man ska sitta och smånickande skratta åt.
Om en man efter en konsert med någon damfavorit skrev angående publiken att den "bestod av en viss övervikt av damer med hennafärgat hår" skulle ett "lundelldrev" snart vara igång.
Ni kan ju tänka er en motsvarande attack på en sån artist och skriva motsvarande rader som denna som Citys kunnige recencent serverar oss:
"Gårdagens konsert var nämligen en potenshävdande uppvisning i bredbenta gitarrsolon, stolpiga trumslag och gubbigt bluesgung."
Lundells gjorde ju ett tappert försök att peka på fenomenet men slaktades ju effektivt.

Jag vet att det bästa är att strunta i dessa recensioner som bara medför att ens höga blodtryck bara blir ännu högre men det är svårt att låta bli.
Jag tyckte själv verkligen att Lucindas gitarrister fört upp hennes musik till en ny nivå som kan leda till nåt ännu mer spännande om de förvaltar det väl.
Det kan tyvärr också bli stelt och tråkigt men man kan ju hoppas så inte sker.
Men den lätta bedömningen man snabbt kan göra är ju att så fort ett gitarrsolo passerar 30sekunder så är det trist.
En konsert med nåt jazzrockband skulle väl fört recensenten omedelbart till respirator med svårt hjärtflimmer antar jag.

Och visst hade Lucinda känsla i rösten trots att hon läste innantill emellanåt.
Det var inte precis nån högläsning vi utsattes för.

Men med denna och en rad andra tidigare liknande recensioner av favoritkonserter jag varit på finns riktigt välcementerat vilken musiksmak jag i huvudsak har.
Jag gillar bredbent fläskig gubbsjuk gubbrock som är så trött att den i princip spelas sovandes.
Det ska jag säga nästa gång nån frågar mig vilken musiksmak jag har för jag har ju fått detta bekräftat från flera oberoende källor.

Janne K.
« Senast ändrad: 01 november, 2007, 08:28:18 av he_porter »