Författare Ämne: Lucinda Williams  (läst 50355 gånger)

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Lucinda Williams
« Svar #75 skrivet: 24 maj, 2013, 07:55:25 »
 :huh: Det där lät ju inte bra! Hon kom tillbaka och förklarade att hjärtat hade rusat... Hoppas verkligen att hon kan genomföra denna Europa-turné utan bekymmer för sin hälsa, och då i synnerhet på söndag när det är Stockholms tur....
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #76 skrivet: 24 maj, 2013, 08:12:27 »
:huh: Det där lät ju inte bra! Hon kom tillbaka och förklarade att hjärtat hade rusat... Hoppas verkligen att hon kan genomföra denna Europa-turné utan bekymmer för sin hälsa, och då i synnerhet på söndag när det är Stockholms tur....

Lucinda sa också att detta har hänt förr, men att det brukar gå över fortare. Hon har kollat sig hos farbror doktorn, och han har sagt att hon är Ok. Innan hon gick av beordrade hon upp en fläkt att stå på en stärkare och blåsa svalkande mot henne. "Blue" gjordes lite för kort, och efter den gick hon alltså av. En stund efter att hon kom tillbaka kunde jag märka att temperaturen sakta började falla ca några grader i lokalen. Hon såg piggare och piggare ut efterhand som konserten fortskred sedan.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Lucinda Williams
« Svar #77 skrivet: 27 maj, 2013, 07:02:38 »
På Cirkus igår var Lucinda uppenbart pigg showen igenom tack och lov....Måste erkänna att jag har väldigt svårt för att recensera en show som den här...såg i alla fall Klara Söderberg (First Aid Kit) med kompis bland publiken......(gillar inte syster Johanna en artist som Lucinda  :huh::party:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #78 skrivet: 27 maj, 2013, 17:33:40 »
Hade inte hört Lucinda live förut, men detta gillade jag verkligen. Bra blandning mellan välkänt och för mig obekant. Sympatisk framtoning. Att min dotter, 34, som bjöd mig också uppskattade spelningen gjorde ju inte saken sämre. Och rösten verkade ha hållit bra över tiden, Drunken Angel i originaltonarten D, t ex. Jag satt så pass långt fram att jag såg gitarrackorden. Och så gjorde hon en Skip James-låt! Noterade också att hennes kroppsspråk ändrades när hon hängde av sig sin akustiska gitarr och övergick till Telecaster. En riktig liten rocktant!

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #79 skrivet: 27 maj, 2013, 21:04:09 »
Hade inte hört Lucinda live förut, men detta gillade jag verkligen. Bra blandning mellan välkänt och för mig obekant. Sympatisk framtoning. Att min dotter, 34, som bjöd mig också uppskattade spelningen gjorde ju inte saken sämre. Och rösten verkade ha hållit bra över tiden, Drunken Angel i originaltonarten D, t ex. Jag satt så pass långt fram att jag såg gitarrackorden. Och så gjorde hon en Skip James-låt! Noterade också att hennes kroppsspråk ändrades när hon hängde av sig sin akustiska gitarr och övergick till Telecaster. En riktig liten rocktant!

Enligt setlist.fm fick ni dessa låtar på Cirkus  :d6:

Lake Charles
Side of the Road
Jackson
Car Wheels on a Gravel Road
Pineola
Crescent City
Bus to Baton Rouge
Blue
I Look At the World
Fruits of My Labor
Copenhagen
Drunken Angel
Something Wicked This Way Comes
Hard Time Killing Floor Blues (Skip James cover)
Essence
Honey Bee
Joy
 -
River Man (Nick Drake cover)
Blessed
Get Right With God

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #80 skrivet: 27 maj, 2013, 21:48:32 »
Enligt setlist.fm fick ni dessa låtar på Cirkus

Den listan verkar stämma.
Det var en bra konsert, även om jag tyckte något saknades för att den skulle hamna i toppklass. Jag vet inte riktigt vad. Möjligen var det jag som var matt efter den föregående dagens begivenheter och hade svårt att riktigt ta in fler intryck. Åtminstone tog det ett tag för mig att riktigt komma in i musiken denna söndagskväll på Djurgården.
Lucinda W har en uppsättning utmärkta (i inte så få fall lysande) låtar och framförandet var det absolut inget fel på. Musikerna, lokalen, publiken och ljudet hittade jag heller inga anledningar att klaga på.
Hon började med att köra "Lake Charles" helt solo. Under de kommande två låtarna introducerades de två kompmusikerna och konserten ökade sakta i intensitet. Som molkom noterar ovan förändrades hennes uttryck när hon tog på sig en elektrisk gitarr under andra halvan. Några av höjdpunkterna för mig var "Blue", "Copenhagen" och "Blessed". Nick Drakes "River Man" var en stor överraskning, åtminstone för oss som inte pluggat in låtlistor från tidigare konserter. En trevlig sådan.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #81 skrivet: 31 maj, 2013, 23:24:04 »

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Lucinda Williams
« Svar #82 skrivet: 01 juni, 2013, 00:21:35 »
Ja jag har som sagt grunnat på om det ens går att recensera en konsert som denna, och vad jag förstår så är jag lite besviken på att en så stor artist (som Lucinda Williams är i min värld) är så otroligt blyg och basic som om det vore min granne som gjorde en show på cirkus, detta faktum tar udden ur Lucindas helt briljanta show med otrolig sång, ett lysande inspirerat komp, och en perfekt konsertmiljö...sen kanske allt beror på att showen var alldeles för nära den oerhörda konserten jag såg med Springsteen den 4 maj...Satan vilken konsert...och jävlar ändå vad bra Lucinda var med 'Blue' och 'Essence'....Ja, för fan hela showen...Världsklass!!!
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #83 skrivet: 06 september, 2014, 10:15:56 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #84 skrivet: 10 september, 2014, 21:29:52 »
För de här som gillar Lucinda Williams,  om ni inte sett det redan: Nytt dubbelalbum (!) på gång:
Down Where the Spirit Meets the Bone; September 30, on her very own label, Highway 20 Records.

Smakprov här: http://somethingelsereviews.com/2014/09/06/one-track-mind-lucinda-williams-east-side-of-town-from-down-where-the-spirit-meets-the-bone-2014/

East side of town. Härlig låt, mycket gitarr, både ruffigt, vackert, skört och argt.

Eller här: http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php

Den här låten skulle jag kunna länka till under Politiktråden, likaväl... -_-
« Senast ändrad: 10 september, 2014, 21:37:37 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #85 skrivet: 12 september, 2014, 20:35:31 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Usch, för många dagar kvar. Ge mig plattan nu, och inte bara en teaser i taget. Kom, kom bara, årets platta :d6:
http://www.stereogum.com/1704657/lucinda-williams-protection-stereogum-premiere/news/

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #86 skrivet: 12 september, 2014, 20:40:18 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Usch, för många dagar kvar. Ge mig plattan nu, och inte bara en teaser i taget. Kom, kom bara, årets platta :d6:
http://www.stereogum.com/1704657/lucinda-williams-protection-stereogum-premiere/news/

Hjärnkollaps av mig i mitt inlägg häromdagen; du hade ju redan plockat upp nya Lucinda, innan mitt inlägg. Sorry!

Men, ja, vi borde nog flytta detta och annat från andra Lucinda-trådar till en enda Lucinda-tråd. Anders, du kanske kan fixa det vid tillfälle?

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #87 skrivet: 12 september, 2014, 20:47:50 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Usch, för många dagar kvar. Ge mig plattan nu, och inte bara en teaser i taget. Kom, kom bara, årets platta :d6:
http://www.stereogum.com/1704657/lucinda-williams-protection-stereogum-premiere/news/

Hjärnkollaps av mig i mitt inlägg häromdagen; du hade ju redan plockat upp nya Lucinda, innan mitt inlägg. Sorry!

Men, ja, vi borde nog flytta detta och annat från andra Lucinda-trådar till en enda Lucinda-tråd. Anders, du kanske kan fixa det vid tillfälle?

Ingen orsak Leif. Hade inte ens koll på detta "problem" förrän vi är inne på samma ämne nu ikväll, igen. Hur som helst, vi kan inte nämna Lucinda för mycket nu i dessa spännande release-tider. Skall försöka hålla förväntningar nere, men de 2 teaser jag hört hittills ger mig "problem". Knappt 3 veckor kvar  :d1: :d4:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #88 skrivet: 13 september, 2014, 09:03:25 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Usch, för många dagar kvar. Ge mig plattan nu, och inte bara en teaser i taget. Kom, kom bara, årets platta :d6:
http://www.stereogum.com/1704657/lucinda-williams-protection-stereogum-premiere/news/

Hjärnkollaps av mig i mitt inlägg häromdagen; du hade ju redan plockat upp nya Lucinda, innan mitt inlägg. Sorry!

Men, ja, vi borde nog flytta detta och annat från andra Lucinda-trådar till en enda Lucinda-tråd. Anders, du kanske kan fixa det vid tillfälle?

Ingen orsak Leif. Hade inte ens koll på detta "problem" förrän vi är inne på samma ämne nu ikväll, igen. Hur som helst, vi kan inte nämna Lucinda för mycket nu i dessa spännande release-tider. Skall försöka hålla förväntningar nere, men de 2 teaser jag hört hittills ger mig "problem". Knappt 3 veckor kvar  :d1: :d4:

Ännu en låt, JJ Cale's "Magnolia"  :d6:
http://www.billboard.com/articles/news/6251380/lucinda-williams-song-premiere-hear-a-cover-of-jj-cale-magnolia-from-her-new-double-album

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lucinda Williams
« Svar #89 skrivet: 13 september, 2014, 21:34:30 »
"East Side Of Town" från Lucinda Williams kommande (30 Sept) album "Down Where The Spirit Meets The Bone".

http://blogs.villagevoice.com/music/2014/09/lucinda_williams_premiere_east_side_of_town.php?utm_content=bufferab90e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Vet inte hur klassisk denna låt blir, men jag älskar hur den puttrar på, gillar soundet och hennes röst. Ett dubbelalbum blir det, snart. Jippi ! Förresten, det finns en himla många Lucinda-trådar... Kan man baka ihop dem till en med topic "Lucinda Williams". Det är bara för rörigt för en organiserad skåning (som i och för sig varit med att skapa oredan)

 :party:

Usch, för många dagar kvar. Ge mig plattan nu, och inte bara en teaser i taget. Kom, kom bara, årets platta :d6:
http://www.stereogum.com/1704657/lucinda-williams-protection-stereogum-premiere/news/

Hjärnkollaps av mig i mitt inlägg häromdagen; du hade ju redan plockat upp nya Lucinda, innan mitt inlägg. Sorry!

Men, ja, vi borde nog flytta detta och annat från andra Lucinda-trådar till en enda Lucinda-tråd. Anders, du kanske kan fixa det vid tillfälle?

Ingen orsak Leif. Hade inte ens koll på detta "problem" förrän vi är inne på samma ämne nu ikväll, igen. Hur som helst, vi kan inte nämna Lucinda för mycket nu i dessa spännande release-tider. Skall försöka hålla förväntningar nere, men de 2 teaser jag hört hittills ger mig "problem". Knappt 3 veckor kvar  :d1: :d4:

Ännu en låt, JJ Cale's "Magnolia"  :d6:
http://www.billboard.com/articles/news/6251380/lucinda-williams-song-premiere-hear-a-cover-of-jj-cale-magnolia-from-her-new-double-album

Magnolia är ju en underbar låt och här går Lucinda lös i en "free-form", jammande version som är nästan 10 minuter lång.. Mmmmmmm...  :d5:
Det bådar gott detta, mycket gott.
« Senast ändrad: 13 september, 2014, 21:36:05 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.