Författare Ämne: Kinky Friedman  (läst 8962 gånger)

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
Kinky Friedman
« skrivet: 04 januari, 2013, 11:30:40 »
Ni har väl inte missat att Kinky Friedman kommer till Sverige i vår? Spelningar på Victoriateatern i Malmö (2/4), på Södra Teatern i Stockholm (4/4) och  Katalin i Uppsala (5/4). Biljetter ute nu.
 :d2:
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Kinky Friedman
« Svar #1 skrivet: 04 januari, 2013, 11:42:27 »
"They Aint Makin Jews Like Jesus Anymore"  :d3:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #2 skrivet: 04 januari, 2013, 12:07:30 »
Ni har väl inte missat att Kinky Friedman kommer till Sverige i vår? Spelningar på Victoriateatern i Malmö (2/4), på Södra Teatern i Stockholm (4/4) och  Katalin i Uppsala (5/4). Biljetter ute nu.
 :d2:

Oj! Får inte missas!
 ^_^  :d1:  :ph34r:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Homer

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 403
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #3 skrivet: 04 januari, 2013, 12:12:25 »
Känner igen namnet, har han gjort något med Dylan? Rolling Thunder Revue?

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #4 skrivet: 04 januari, 2013, 12:38:04 »
Känner igen namnet, har han gjort något med Dylan? Rolling Thunder Revue?

Ja, han förekom där. Men han har även gjort egna skivor, och inte minst skrivit ett antal humoristiska deckare.
Men att beskriva Kinky Friedman i några få ord, det låter sig knappast göras   :rolleyes:  :mellow:  :party:

http://www.kinkyfriedman.com/index.html

Edit: Biljetter köpta på första bänk på Södran  ^_^
« Senast ändrad: 04 januari, 2013, 12:39:40 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #5 skrivet: 04 januari, 2013, 17:36:38 »
Vete 17 vad jag egentligen tycker om Kinky.
Läst en bok, hört några skivor.
Och javafan jag roades vill jag minnas.
Vilket man inte alltid gör.
Skäl nog till en biljett antar jag.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #6 skrivet: 05 april, 2013, 22:32:54 »
Någon som kan berätta om någon av hans Sverige-spelningar hittills?
Själv hade jag från början tänkt se honom på Katalin i Uppsala i kväll, men nu ska jag istället se honom i Umeå - av alla ställen - nästa lördag. Kinky Friedman och Umeå var inte begrepp jag någonsin trodde jag skulle få se i samma mening, men nu ska alltså den hä'rligt respektlöse judiske Texas-cowboyen komma till den lilla, lilla storstaden i norr, där vintern ännu inte släppt sitt grepp.
Uppvärmare under Sverige-spelningar är unge singer/songwritern Chet O'Keefe, som släppt en fin men föga uppmärksammad skiva kallad "Game Bird".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #7 skrivet: 05 april, 2013, 22:48:20 »
Någon som kan berätta om någon av hans Sverige-spelningar hittills?
Själv hade jag från början tänkt se honom på Katalin i Uppsala i kväll, men nu ska jag istället se honom i Umeå - av alla ställen - nästa lördag. Kinky Friedman och Umeå var inte begrepp jag någonsin trodde jag skulle få se i samma mening, men nu ska alltså den hä'rligt respektlöse judiske Texas-cowboyen komma till den lilla, lilla storstaden i norr, där vintern ännu inte släppt sitt grepp.
Uppvärmare under Sverige-spelningar är unge singer/songwritern Chet O'Keefe, som släppt en fin men föga uppmärksammad skiva kallad "Game Bird".

Mitt svar på Facebook till vän som ser honom i Uppsala ikväll:

"Såg honom igår. Och visst har han tappat en hel del av sin energi, vid 68 års ålder. Och visst är de flesta av hans skämt och de flesta av hans låtar bortåt 40 år gamla. Vilken onekligen är en svaghet. Men en fin kväll var det ändå, och jag skrattar åt hans skämt varje gång, även om jag hört dem förut. Som vanligt när det gäller Kinky handlade det om en kombination av icke politisk korrekt humor och en hel del sorgsenhet. Bi-polar, indeed. Men han fick i alla fall en kram av min fru efter konserten. Såg han ut att må bra av  -_-"

Chet var riktigt bra, mycket sympatisk, och en rackare på fingerpicking.
Lite för bra, enligt Kinky ...   :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #8 skrivet: 05 april, 2013, 23:00:17 »
Och jag som satt här och skrev ett lagom långt inlägg som svar till Tobias. Trycker på Skicka. Texten Varning bla bla ...någon annan har skrivit ...bla bla bla dyker upp. Och i exakt samma ögonblick flimrar det till om ett privat meddelande. Jag tappar koncepterna och blir helt bortkollrad och mitt Kinky-inlägg försvinner ut i cyberspace. Jäkla Elston!

Tobias, jag orkar inte försöka skriva igen vad jag skrev, bara säga att du har något att se framemot. Han är ju helt galen! Och Chet O´Keefe var en ny bekantskap, fin sådan, spelade förstås Some Swedish Men. Men titelåten Game Bird var höjdaren.
« Senast ändrad: 05 april, 2013, 23:02:08 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #9 skrivet: 05 april, 2013, 23:03:50 »
Tack för svaren, Elston och Leif. Drabbas plötsligt av viss ånger över att jag inte valde att vara på plats i både Uppsala och Umeå (ett alternativ jag övervägde), men nu blev det som blev.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #10 skrivet: 06 april, 2013, 00:37:04 »
Ny kommentar till Uppsala-vän på FB:

"Första gången du såg honom kanske??? Tredje för mig ju. Och kvällens mellansnack var till c:a 90 % detsamma som det för tio år sen. Nåja, inget fel med det, det var bra då också .........
Jaja, klart jag älskar Kinky. Men faktum är ändå att han inte verkar ha skrivit en låt, och knappt nåt mellansnack, sen 70-talet. Nånå, nu kanske den kram han fick av min fru gav honom en nytändning."

Så, som sagt, klart jag älskar Kinky, väldigt mycket till och med, men varför inte en enda ny låt och knappt nåt nytt mellansnack?

Jaja, klart jag älskar Kinky ....    :mellow: :huh:  ^_^  :party:  :d2:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad janne

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 828
    • Visa profil
SV: Kinky Friedman
« Svar #11 skrivet: 06 april, 2013, 08:31:40 »
Intervju med Kinky och recension i dagens pappersupplaga av SvD. Lär väl dyka upp på sajten också.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #12 skrivet: 06 april, 2013, 21:40:40 »
Intervju med Kinky och recension i dagens pappersupplaga av SvD. Lär väl dyka upp på sajten också.

Yes, finns här: http://www.svd.se/kultur/knarkkarteller-lar-lonnmorda-mig_8057312.svd

Citat från: Kinky Friedman
Både Jesus och jag var judar och ingen av oss har haft ett jobb eller hem, vi gifte oss aldrig och vi reste runt på landsbygden och irriterade folk.
  :ph34r:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Garcia678

  • Gäst
SV: Kinky Friedman
« Svar #13 skrivet: 07 april, 2013, 21:09:02 »
Kinky Friedman från kvällens Babel (30:45 in i sändningen):

http://www.svtplay.se/babel?tab=episodes&sida=1

Jag vet inte om jag någonsin fått bättre förklarat för mig vad det innebär att vara svensk bara genom Friedmans blotta närvaro i studion.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kinky Friedman
« Svar #14 skrivet: 10 april, 2013, 20:53:19 »
Ny kommentar till Uppsala-vän på FB:

"Första gången du såg honom kanske??? Tredje för mig ju. Och kvällens mellansnack var till c:a 90 % detsamma som det för tio år sen. Nåja, inget fel med det, det var bra då också .........
Jaja, klart jag älskar Kinky. Men faktum är ändå att han inte verkar ha skrivit en låt, och knappt nåt mellansnack, sen 70-talet. Nånå, nu kanske den kram han fick av min fru gav honom en nytändning."

Så, som sagt, klart jag älskar Kinky, väldigt mycket till och med, men varför inte en enda ny låt och knappt nåt nytt mellansnack?

Jaja, klart jag älskar Kinky ....    :mellow: :huh:  ^_^  :party:  :d2:

Inget fel på de fina o fula låtarna men som sagt lite nytt hade inte gjort något.
Och om han nu inte uppfinner så många nya jokes nowadays skulle han skulle kanske vinna på att gallra lite i de gamla...
Men det var kul att se.
Chet O'Keefe lät riktigt bra o sympatiskt under föraktens 7-8 låtar. Inte hört honom tidigare men nog värd att dubbelchecka ifall han är såpass bra som han kanske är.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...