Författare Ämne: 'Royal Albert Hall' 1966  (läst 2243 gånger)

Kilas

• Gäst
'Royal Albert Hall' 1966
« skrivet: 21 april, 2004, 11:33:20 »
Detta är ju en klassisk konsert, och inte minst frasen 'Judas!' före Rolling Stone. Dylan svarar 'I don't believe you... You're a liar!'. Sen kommer det än mer klassiska 'Play fuckin' loud!'. Faktum är dock att det inte är Dylan som säger detta, vilket man ofta hör sägas. Ser man på Mickey Jones DVD The Home Movies så berättar han att det absolut inte är Dylan, utan troligare en roddare. Och lyssnar man noga kan man faktiskt höra att det inte är Dylans röst. Rätt ska va rätt! (Även om det varit roligare OM det varit BOB som sagt det).

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5928
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
'Royal Albert Hall' 1966
« Svar #1 skrivet: 21 april, 2004, 11:36:13 »
Citera
Detta är ju en klassisk konsert, och inte minst frasen 'Judas!' före Rolling Stone. Dylan svarar 'I don't believe you... You're a liar!'. Sen kommer det än mer klassiska 'Play fuckin' loud!'. Faktum är dock att det inte är Dylan som säger detta, vilket man ofta hör sägas. Ser man på Mickey Jones DVD The Home Movies så berättar han att det absolut inte är Dylan, utan troligare en roddare. Och lyssnar man noga kan man faktiskt höra att det inte är Dylans röst. Rätt ska va rätt! (Även om det varit roligare OM det varit BOB som sagt det).
Hur vet du att Mickey Jones, 30+ år senare, minns detta på rätt sätt?
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Björn

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 677
    • Visa profil
    • E-post
'Royal Albert Hall' 1966
« Svar #2 skrivet: 21 april, 2004, 13:16:06 »
Faktum och faktum. Det faktum (!) att Mickey Jones påstår att den som säger det har brittisk accent får mig att fundera på exakt hur länge han spelat rock'n'roll, samt hur väl han skyddat sin hörsel under tiden. Vad jag hör är det Dylan, eller åtminstone någon amerikan med hes och nasal röst. Vem det än är så står ju vederbörande väldigt nära en mikrofon, och jag har aldrig sett någon bild/film från '66 där roddarna är PÅ scen mitt i en låt...
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Kilas

• Gäst
'Royal Albert Hall' 1966
« Svar #3 skrivet: 21 april, 2004, 14:59:49 »
Naturligtvis kan Mickey Jones minnas fel, men om man lyssnar så är det inte Dylans röst åtminstone.

Utloggad Silvio

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 513
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
'Royal Albert Hall' 1966
« Svar #4 skrivet: 21 april, 2004, 15:44:30 »
Jag tycker att det liknar Dylans röst, och vem förutom Dylan, skulle få för sig att skrika ut den frasen i just det ögonblicket,

Patrik

Kilas

• Gäst
'Royal Albert Hall' 1966
« Svar #5 skrivet: 22 april, 2004, 14:45:27 »
Tja, vid en konsert står det ju alltid en massa folk bakom och vid sidan av scenen, och eftersom dom bandade spelningen bör det väl ha varit en del mickar utpplacerade på olika ställen. Nån som levde med i situationen helt enkelt och replikerar med Play fuckin' loud kan man ju tänka sig.