Författare Ämne: Desolation Row i Karlstad 2003  (läst 8176 gånger)

Utloggad gerbos

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #15 skrivet: 12 mars, 2013, 12:56:52 »
Kommer aldrig att glömma den kvällen och framförallt inte den versionen. Det var första gången jag fick höra Desolation Row live, så jag var lycklig bara över det. Men ju längre låten pågick desto mer lyrisk blev jag.

Jag kommer ihåg att jag efter konserten ringde upp min pappa, som hade sett konserten kvällen innan men inte kunde följa med till Karlstad, och pratade om Desolation Row i en halvtimma. Egentligen kunde jag väl aldrig finna ord för vilken upplevelse versionen var för mig, men ändå kunde jag inte sluta prata om den.

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #16 skrivet: 12 mars, 2013, 19:27:06 »
Ja, tänk att man fick höra detta bara 3 mil hemifrån! Hoppas att Lars Lerin och Thore Skogman också blev nöjda. Inte för att jag är någon ivrig kändisspanare, men just dessa två var det roligt att få se bland publiken.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #17 skrivet: 26 april, 2013, 13:31:15 »
Här är en Desolation Row från 13 december 1995, Bethlehem (jag sökte efter spelningen från 2013). Det är makalöst, hur gör han, det är så fint, så bra, lyssna på det här, det växer, och växer, det är underbart, och tänk, nästan 20 år sedan, går inte tiden snabbt, eller? 20 år... Gud låt det aldrig ta slut!

http://soundcloud.com/micheleulysse/desolation-row

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #18 skrivet: 26 april, 2013, 13:46:01 »
Här är en Desolation Row från 13 december 1995, Bethlehem (jag sökte efter spelningen från 2013). Det är makalöst, hur gör han, det är så fint, så bra, lyssna på det här, det växer, och växer, det är underbart, och tänk, nästan 20 år sedan, går inte tiden snabbt, eller? 20 år... Gud låt det aldrig ta slut!

http://soundcloud.com/micheleulysse/desolation-row

Helt underbar!
Som han sjunger där kring Mermaids-raderna - så jäkla vackert. Och sen attack med den kubistiska ackegitarrpassagen, ta ner stilla inför slutversen och sedan full blås igen högt upp i vokalregistret.
Så perfekt vackert.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #19 skrivet: 26 april, 2013, 13:57:29 »
Ingen som innehar versionen från Stockholms konserthus 29 april 1966...låt 5 och sista akustiska numret innan The Band med annan trummis äntrade scenen...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #20 skrivet: 26 april, 2013, 14:43:48 »
Ingen som innehar versionen från Stockholms konserthus 29 april 1966...låt 5 och sista akustiska numret innan The Band med annan trummis äntrade scenen...

Den är sista akustiska låten på den cirkulerande inspelningen (som är fragmentarisk), men troligen framförde Dylan därefter "Just Like a Woman" och "Mr. Tambourine Man" akustiskt. Det gjorde han åtminstone under de andra spelningarna våren 1966. 
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #21 skrivet: 26 april, 2013, 21:02:19 »
Här är en Desolation Row från 13 december 1995, Bethlehem (jag sökte efter spelningen från 2013). Det är makalöst, hur gör han, det är så fint, så bra, lyssna på det här, det växer, och växer, det är underbart, och tänk, nästan 20 år sedan, går inte tiden snabbt, eller? 20 år... Gud låt det aldrig ta slut!

http://soundcloud.com/micheleulysse/desolation-row

Gåshud. Knäckande. Mästerligt. Unbelievable.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #22 skrivet: 26 april, 2013, 22:43:32 »
Här är en Desolation Row från 13 december 1995, Bethlehem (jag sökte efter spelningen från 2013). Det är makalöst, hur gör han, det är så fint, så bra, lyssna på det här, det växer, och växer, det är underbart, och tänk, nästan 20 år sedan, går inte tiden snabbt, eller? 20 år... Gud låt det aldrig ta slut!

http://soundcloud.com/micheleulysse/desolation-row

Gåshud. Knäckande. Mästerligt. Unbelievable.

Jag vill minnas att jag tidigare någonstans sett just denna version omnämnas som en höjdare, men jag hade aldrig hört den förrän nu. Och ja, visst är den bra. Riktigt bra. Tack för att du grävde fram den, Joakim!
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #23 skrivet: 14 februari, 2018, 21:14:49 »
Klippet från Karlstad är borttaget. Nån som kan lägga upp det på nytt?
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #24 skrivet: 15 februari, 2018, 20:14:40 »
Klippet från Karlstad är borttaget. Nån som kan lägga upp det på nytt?

Hela konserten finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=LgGe4tf0cMQ

Desolation Row börjar vid 18:34  :party:

och ja, det är fortfarande en makalös version, med Freddie på gitarr  :d4:  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #25 skrivet: 15 februari, 2018, 21:36:09 »
Hösten 2003 var ingen särskilt bra tid i mitt liv. Alls. Den gången hade jag planerat in att se Globen-konserten (och den rätt fantastiska hyllning som kvällen innan ägde rum på Kägelbanan). Efter Globen-konserten övernattade jag hos Elston, i sällskap med ett gäng norrmän. Plus Elston förstås. Morgonen efter konserten frågade en av norrmännen mig om jag ville ha frukost. Gärna, sade jag. Norrmannen återkom med ett välfyllt glas whisky. Det var inte vad jag föreställt mig att han menade med frukost, men det dög. Efter en liten klunk bestämde jag mig. Jag skulle inte hem, jag skulle vidare till konserten i Karlstad. Med en ansenlig mängd fräckhet lyckades jag sedan kuppa mig till en plats i bil och en sovplats i en sommarstuga. Eller kuppa och kuppa, ingen blev utan något, vi fick bara tränga ihop oss mer.
Utanför Löfbergs Lila Arena behövde jag skaffa en biljett. De hade fortfarande biljetter kvar i vanliga biljettkassan, men jag bestämde mig för att första prata med en svartabörshaj. Han sa "jag har biljetter till rad åtta till ordinarie pris! Bättre biljetter hittar du inte!" "Wow!" tänkte jag hjärndött och räckte honom en femhundring. Så fort jag inspekterat biljetten närmare visade det sig att det var rad åtta på en av de övre läktarna som avsågs, inte på parkett. Jag hade förmodligen fått en bättre biljett i vanliga biljettkassan. Nåväl, biljetten gav mig i alla möjlighet att se och höra konserten överhuvudtaget, vilket var viktigt nog.
Från min avlägsna läktarplats njöt jag mycket av spelningen i Karlstad. Jag minns att jag tyckte "Desolation Row" var en höjdare och att jag lite senare under konsertens gång tänkte "om det här är sista gången jag ser Dylan, var det en väldigt bra konsert jag avslutade med". Det verkar kanske lite melodramatiskt, men just då verkade framtida Dylan-konserter som något jag inte självklart kunde räkna med att uppleva.
Ja, "Desolation Row" var fantastisk den kvällen.
« Senast ändrad: 15 februari, 2018, 21:45:07 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Desolation Row i Karlstad 2003
« Svar #26 skrivet: 16 februari, 2018, 23:51:10 »
Nämen ... så beter sig inga norrmän som jag känner...  :party: :d4: :mellow: :rolleyes: -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you