Diskussioner > Dylan

Dylan i låttexter och lyrik

<< < (2/5) > >>

Tobias:
För att återgå till ämnet, det finns enormt många låtar där det på olika sätt anspelas på textrader och låttitlar. Det bör även finnas en försvarlig mängd där Dylans namn nämns. På rak arm kan jag komma på en handfull, men vet att det finns många fler:
The Beatles "Yer Blues" ("feel so suicidal, just like Dylan's mister Jones")
Hoola Bandoola Band "Vem kan man lita på" ("Robert Zimmerman har flytt till landet med miljonerna")
The Who "The Seeker" ("I asked Bobby Dylan, I asked The Beatles" osv)
John Lennon "God" (I don't believe in Zimmerman")
Rick Nelson ("mr. Hughes hid in Dylan's shoes")
Sedan finns det låtar som uttalat handlar om Dylan och där han nämns redan i titeln, som David Bowies "Song For Bob Dylan".

Elston:

--- Citat från: Tobias skrivet 24 april, 2013, 18:43:28 ---
--- Citat från: Elston skrivet 24 april, 2013, 18:20:37 ---Buljong? Buljong??? Va??? Är det nåt man borde förstå ...   :huh:

--- Slut citat ---

En relevant fråga. Jag tror inte att det finns något man borde förstå. Förklaringen är nog så enkel som att buljong rimmar på gång, det ord som avslutade de rader som närmast föregick de citerade raderna ("du kunde knappast knäppa knappar, knyta knutar, på en och samma gång"). Gessle satt nog inte direkt och filade på den här låten ("Det blir aldrig som man tänkt sej") i månader. Knappast någon annan låt heller, för den delen.

--- Slut citat ---

Har alla ni andra lyssnat på skivan, eller finns de här texterna nånstans?

Tobias:

--- Citat från: Elston skrivet 24 april, 2013, 21:47:47 ---
--- Citat från: Tobias skrivet 24 april, 2013, 18:43:28 ---En relevant fråga. Jag tror inte att det finns något man borde förstå. Förklaringen är nog så enkel som att buljong rimmar på gång, det ord som avslutade de rader som närmast föregick de citerade raderna ("du kunde knappast knäppa knappar, knyta knutar, på en och samma gång"). Gessle satt nog inte direkt och filade på den här låten ("Det blir aldrig som man tänkt sej") i månader. Knappast någon annan låt heller, för den delen.

--- Slut citat ---

Har alla ni andra lyssnat på skivan, eller finns de här texterna nånstans?

--- Slut citat ---

Här finns ett framträdande av låten från TV4:
www.youtube.com/watch?v=gIqj8pQQc88
Här återges fyllan/hyllan/Dylan-raderna i en recension av Sydsvenskans Håkan Engström:
www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/musik/skivrecensioner/plagsamt-nar-vuxna-leker-gymnasister/
Här återges samma rader (med en liten skillnad gentemot vad jag och Engström hör) av Håkan Steen i Aftonbladet:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article16658959.ab
Jag läste i förmiddags recensionen i Sydsvenskan och hoppade till lite inför detta med Dylan och buljong. Efter en liten sökning hittade jag både namnet på låten och denna YouTube-video. Den bekräftade Engström. Jag har inte hört skivversionen.

Elston:
Tack Tobias!
Dylan och buljong ... en koppling jag aldrig kommer att glömma ...

Gyllene Tider ska jag f ö se i juli på Tele 2 Arena.
 :rolleyes:  :mellow:  ^_^

M:o Nightmare:
...och jag ska ner till Göteborg och se Robbie Williams på Ullevi i Juli
 :rolleyes: :mellow: ^_^

Verkligen en radda passande smileysar i detta fall också... :d2:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion