Författare Ämne: The 1995 Project  (läst 138875 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #315 skrivet: 08 juli, 2016, 14:06:23 »
Konsert 84 av 116 Savannah, Georgia 9 oktober 1995

Här ligger jag och sjunger med. Sets my heart a-reeling, from my toes up to me ears. Men inga åskmoln syns på himlen, som han annars sjunger i The man i me, det är sol i Humlegården. En fjäril fladdrar förbi ovanför mig och landar på min hatt. En liten bit bort till vänster står Linné och tronar. När den renoverades för några år sedan hittades en hälsning liggandes i en flaskpost med namnen på skaparna, lappen skrevs 1984 samma dag som huvudet sattes dit. Statyn står alldeles intill Kungliga biblioteket. Hela parken är djupt grön, det ligger människor lite överallt, några tränar, några solar, några äter sin lunch så här mitt på dagen, en fredag i mitten av juli. En svettdroppe kryper ner längs min panna.

I går låg jag i Hagaparken och läste Sture Dahlströms bok Änglar blåser hårt. Hans debutroman från 1961. Inspirerad av Ginsberg skrev han om ett jazzande kompisgäng som reste runt i Europa, från Stockholm genom Köpenhamn, ner till Paris, Valencia och sedan över sundet till Marocko. Jag kan inte få nog av sprudlande generationsromaner, om resor, möten, miljöer. Musik. Att jag inte läste den boken när jag var 18 är ett mysterium, men jag läste den ändå känns det som, jag fick samma känslor av att läsa Woody Guthries Hela härligheten. När jag läste den flyttade jag från min hemstad, jag kom förvisso bara till Göteborg, inte till Casablanca. Det är första boken jag läser av Sture Dahlström, det kommer inte bli den sista. Humlegården är en park nära Stureplan och grundandes av Johan III på 1500-talet, frukt, kryddor och humle.

För tre dagar sedan såg vi Neil Young spela i Dalhalla, det var nog den bästa konsert jag sett med honom. Ulrika önskade att få höra Unknown legend men ingen trodde han skulle spela den, han spelade den. Vi såg Bruce Springsteen spela i Göteborg, två magnifika konserter, han spelade Tougher than the rest. Och vi såg Moon City Boys, med sin energi och sitt ettriga distinkta egna sound. Bob Dylan spelar ett akustiskt gitarrsolo, sedan, gissar jag, går han förvirrad runt på scenen, och när publiken jublar förstår jag att han letar efter sitt munspel, börjar försiktigt, lätta andningar, men det stegras, till sitt eget, närapå ettriga sound, så som det ska vara. Nu Maggies farm, ettrigt som tusan. Och License to kill, alltid bästa låten. När han gör den är det aldrig på slentrian. Aldrig. Man is supposed to fair play, he wants it all and wants it his way. Någon i publiken buar kraftigt, jag vet inte varför, han sjunger intensivt, det är en tidlös låt, kvinnan sitter där och undrar, när ska någon till slut avsluta mannens självbestämda rätt att ta död på jorden. Någon ropar awesome efter att låten är slut. Ett par sitter framför mig i solen, han tar fram ett skissblock och tecknar av henne. En myra kryper på skärmen. Jag låter den hållas. Vandrar vidare ut på filten, upp på ett grässtrå. Tronar, vill inte vara sämre. Jag går och sätter mig på andra sidan av statyn, solen flyttar sig, träden står stilla, jag flyttar mig. Hela publiken tar i och sjunger med i sista låten, Everybody must get stoned. Frukt, kryddor och humle.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #316 skrivet: 09 juli, 2016, 22:18:00 »
Joakim - har läst varenda ett och detta nedslag#83 hamnar på topp3 i min bok.  :d2:
Fint landad stämning i den där mixen av då nu där här och nyss. I tre fyra dimensioner, en handfull sinnen och textcitat och med Bobs makalösa mid-90's starkt närvarande genom set och instrumenteringar som inte längre finns, sånger som aldrig mer kommer att spelas.

Haha, du är rolig du. Envisas med att gnälla på dagens Bob, men tänk så mycket han har gjort, en dag kommer den nutida perioden anses klassisk, var så säker! Tack för den fina responsen, kul att läsa! ^_^
:d2: Jupp jupp. Vi väntar bara på vem som drar igång The 2016 Project och sen är det bara att beta sig vidare in på The 2015 Project innan det är dags för The 2014 Project.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #317 skrivet: 21 juli, 2016, 20:25:12 »
Joakim - har läst varenda ett och detta nedslag#83 hamnar på topp3 i min bok.  :d2:
Fint landad stämning i den där mixen av då nu där här och nyss. I tre fyra dimensioner, en handfull sinnen och textcitat och med Bobs makalösa mid-90's starkt närvarande genom set och instrumenteringar som inte längre finns, sånger som aldrig mer kommer att spelas.

Haha, du är rolig du. Envisas med att gnälla på dagens Bob, men tänk så mycket han har gjort, en dag kommer den nutida perioden anses klassisk, var så säker! Tack för den fina responsen, kul att läsa! ^_^
:d2: Jupp jupp. Vi väntar bara på vem som drar igång The 2016 Project och sen är det bara att beta sig vidare in på The 2015 Project innan det är dags för The 2014 Project.

Haha, pax inte jag. ^_^

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #318 skrivet: 21 juli, 2016, 20:25:50 »
Konsert 85 av 116 Augusta, Georgia 10 oktober 1995

Där under parasollet satt jag och tittade på regnet som föll på Mälarens vatten mellan Kärsön och Bromma. På det vita träbordet hade jag en tallrik äppelpaj. Ett bråkande par med sitt lilla barn i en barnvagn vid bordet bredvid mig. Ett ungt vackert par trotsade vädret och fortsatte genomblöta att spela minigolf där borta. Bakom mig sov Hedvig Eleonora i sin paradsängkammare för 350 år sedan. Dovt blå tapeter och magnifika utsmyckningar av guld längs väggar, tak och överallt. Hon var den svenska barockens drottning, stormaktstidens drottning, var till och med på krigsfälten. Hon hade många slott, inte bara Drottningholm, hon hade Gripsholm och det fina och i sammanhanget lilla Ulriksdals Slott. Hon var regerande drottning efter sin make Karl X:s död och förmyndare åt både Karl XI och Karl XII. Ändå hamnar hon ofta i skymundan, nämns sällan. Hon föddes i Holstein-Gottorp, nuvarande gränslandet mellan Danmark och Tyskland. Ett bröllop arrangerades med den svenska kungen. Sverige behövde en trygg vän mot den gemensamma fienden Danmark. Alltid detta Danmark, bara bråkar med oss. Vi behövde en trygg vän och fri väg ner mot Tyskland. Det blåser, regnet letar sig in under parasollerna.

Men det var då, det regnar inte längre, en vecka har passerat, vattnet glittrar av solen, det är andra sidan Bromma, jag tog mig förbi Karlbergs Slott, passerade Pampas Marina, vidare bort längs vattnet, sitter ensam på Karlbergs Strand, som egentligen inte är någon strand, det bara heter så, sitter här och tittar ut över Mälaren. En kajak där ute, annars är det stilla på den här sidan av Stockholm, det är inte här turisterna är, och Stockholmarna som brukar vara här har rest någon annanstans kanske. Samtidigt är det ett fasligt liv på All along the watchtower, sanden under mina fötter sprutar åt alla håll av mitt stampande. Och sedan Simple twist of fate, det är en trygg plats att komma till. Både när det regnar in under parasollet och när vattnet glittrar där ute. And forgot about a simple twist fate. Tidigare i sommar sprang jag och gifte mig. Ett plan lyfter från Bromma flygplats. För att komma någonstans i livet, eller för att komma bort från det. Blame it on a simple twist of fate. Jag har bara mig själv att skylla.

Don’t the sun look good going down over the sea? Solen byter plats och det gör jag med. Samma låt som jag lyssnar på och älskar även på vintern, när vintern ska komma, eller när den har varit, eller när jag tänker på den, men nu är det sommar. Det är 25 grader varmt och jag sätter mig i solen. Det är tung blues. Don’t say I ever warned you, if your train gets lost. Jag har aldrig älskat tung blues men när det låter så här så älskar jag det. Jag till och med behöver det. Får mig på fötter igen. En gammal träbåt glider förbi, lite längre bort stressar bilarna över Tranebergsbron. Stora Essingen skymtar där bakom bron. Det är livat bland publiken, så som jag vill ha det. Dom tjoar och tjuter i kapp med musiken, med Bob, jag hamnar mitt bland dom, önskar jag vore, Silvio är bättre än någonsin, musik blir inte bättre.

Fem slott. Drottningholm Slott, Kina Slott, Gripsholms Slott i Mariefred, Ulriksdals Slott och så det minsta, Rosendals Slott ute på Djurgården. Fem slott på fem dagar besökte jag, en fascinerande resa i tid, från Gustav Vasas försvarsborg med Gustav III:s teatertorn på Gripsholm, till Carl Malmsten, Bodil Malmstens farfar, som skapade och inredde det fantastiska vardagsrummet åt Gustav VI Adolf i 1920-talsstil på Ulriksdals Slott. Då brast det för mig och det gör det fortfarande bara jag tänker på det. Jag vet inte hur det är möjligt, jag vet inte varför, men det är något med tiden, tidsresan, tidsspannet, resan, hur allt hänger ihop. Resor gör mig knäsvag, precis som Don’t think twice, it’s all right så som den låter nu. I gave her my heart, but she wanted my soul! Det är en förbannat fin och vacker vemodig känsla som jag inte kan vara utan. I’ll remember you, minnen, resor, i min ensamhet, här längs vattnet, at the end of the trail, there’s some people you don’t forget even if you only met them one time or two. En tjej sätter sig i en stol bredvid och hennes man böjer sig ner och kysser henne. Vattnet glittrar bland båtarna nedanför. Solen går ner bakom ett träd. Människor strömmar till, vill äta eller bara sitta och titta ut över Mälaren, denna vackra sommarkväll i juli. Jag önskar jag kunde dela den med någon, om inte min gemål så kanske Hedvig Eleonora.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #319 skrivet: 27 juli, 2016, 20:10:19 »
Konsert 86 av 116 Atlanta, Georgia 11 oktober 1995

Den skräniga diskanten manövrerar jag ner lite. Reglerar basen så att den känns mer fysisk. Det låter rått, skrikigt, går in i under skinnet, med nervösa ryckningar vänder jag mig om, golvet skakar när andra gäster går på det. Så fort jag vänder ryggen till är det någon som går där bakom, trädäcket skälver, skakar, diskanten går in i hörselgången och river ett litet hål, i min själ, I can hear that lonesome whistle blowing. Servitriserna sätter sig bakom mig och konverserar lite slött, det är en lugn kväll, tidig kväll, i hörnet där ute sitter två motorcykelknuttar, skulle kunna vara i alla fall, bakom dom ett par, och det sitter två tjejer strax under min ålder och pratar vid ett annat bord. En äldre kvinna och kanske hennes dotter vid ett annat. Hörnet Karlbergsvägen och Torsgatan, jag kan den här platsen, jag är är nästan hemma, älskar att vara här, och gitarrerna öppnar spjället. Vill ta in så mycket det går, jag biter ihop, gnisslar tänderna, måste ta in allt, gitarrerna river ett hål, och det är där allt kommer in.

One summers day, he came passing by. Spjällen är öppna för fullt, ibland behövs det inte mer, en vindpust får min tunna vitblåprickiga skjorta att fladdra, mina tunna hårstrån virvlar, let the wind blow high, människor passerar på Karlbergsvägen, gatan som jag tycker så mycket om, särskilt denna sträcka, slutet av gatan, där alla pampiga hus har små trädgårdar mellan vägen och fasaden. Det är grönska, ett lugn, tempot går ner. Och här borta jobbar Mirre på Veteranhifi som kan det mesta om skivspelare och rörförstärkare, här ligger Günters korvkiosk, det kostar lite extra med surkål men det är det såklart värt. Och där ligger restaurangen Arizona, där lärde jag mig att laga spiskumminstekta paprikor till en fin bit skivad entrecote. Och allra längst där borta slutar Stockholm, en ny tid tar vid, om några år är där stad hela vägen till Solna.

Idag såg jag för första gången hur Slussen revs, på riktigt, vägen mellan Söder och Gamla stan är kapad på mitten, som i en film, dammet ryker åt alla håll, jag håller mig för skratt, det går bara att observera, inget annat. Gitarrerna river ett hål men jag tycker om det, it takes a lot to laugh. Kan jag beställa en pale ale, frågar jag och hon säger absolut, jag säger tack så mycket och lyfter blicken mot korsningen. Böljande jugendarkitektur från tidigt 1900-tal är vackert att titta på, rogivande, mjuka former, en klarblå sommarhimmel och jag får min pale ale. Den smakar smörkola, sådana det gick att köpa förr, inlindad i lite papper, som ett pyttelitet paket. 50 öre i kiosken hemma i Skogstorp, ibland köpte vi tioöres för tio kronor bara för att se tjejen i kiosken räkna lite småilsket, jag tyckte mycket om det, jag åt knappt av mina tioöres. Men den vita påsen var fin, med färgade cirklar som gick in i varandra. Bredvid låg den gamla kvarnen, den finns inte längre, den gamla smedjan, den finns inte heller. Albins affär där det gick att handla matvaror över disk, huset finns kvar, men inte Albin. E6:an passerade förbi på den tiden, sedan byggdes en ny väg, och sedan ännu en. Nu är asfalten inte svart, den är grå, det är ett stilla litet samhälle, min far växte upp där och sedan växte jag upp där, och samtidigt jublar publiken i Atlanta, Bob Dylan spelar munspel och det öppnar alla spjäll, på vid gavel, jag har aldrig hört honom spela bättre, mer intensivt, rakt in i mig, det är Mr tambourine man och jag funderar ibland vad det hade varit av mig utan utan honom. Tioöres i en kiosk som jag inte äter, bara för att få se någon räkna.

Det var där jag läste Ulf Lundells bok Saknaden som min kompis mamma lånade ut till mig, jag var kanske sjutton, jag fick en inblick i en värld jag inte visste fanns, och jag började lyssna på Bob Dylan och fick äntligen en värld som fanns, för mig, jag hade gått omkring och saknat i sjutton år och fann något till slut. Jag var olyckligt kär och vågade ringa henne och sen var jag inte kär längre, en sådan lättnad. Jag läste fler böcker, hittade en bok av Woody Guthrie och den läste jag på några dagar och sedan gick det inte att stoppa, jag kunde inte bo kvar, det finns ju så mycket mer där ute, och det är bara en tågstation bort. Eller tre, till Göteborg. En tjej i rosa kofta, svart kjol, solglasögon, går förbi där borta, med sin hund, hon låter den nosa vid några buskar, det doftar säkert intressant. Jag pratade med en granne för några år sedan, han är död nu, men hunden lever, jag sa att jag tyckte synd om hundar i städer, men han sa att hundar älskar städer, det finns så många dofter, och jag är väl likadan inser jag, som hunden i staden, det är många dofter, från smörkola till Günters surkål, så mycket att titta på, med vinden som blåser genom mitt hår.

På skyltarna där framme står det Norrtull vänster, Odenplan rakt fram, Fridhemsplan höger. Dom spelar She belongs to me i åtta minuter, det finns givetvis ingenting att klaga på, förutom att jag böjer mig ner lite för ofta, borde stå rakt, men det är givetvis för sent, det var för sent långt innan det ens blev ett problem. Det enda som finns att göra är att leva ensam eller att be om att får stiga in. Eller fortsätta så här. Jag vet inte vad som är bäst. Jag undrar om jag skrivit annorlunda om dessa konserter om jag sett några av dessa konserter själv, jag vet knappt alls hur han såg ut, har sett bilder, en del videoklipp, men jag har inte upplevt det själv. Kläderna är en sak, röd glänsande skjorta, men rörelserna är det jag saknar att se framför mig. Hur han rörde sig, gick omkring på scenen, eller hur han spelade gitarr. Eller munspel. Tittade ut över publiken. Svettades. Log. En äldre man går förbi där borta, med käpp, beiga byxor, skjorta, väst och keps, här där jag känner mig hemma. Det kan vara jag.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #320 skrivet: 27 juli, 2016, 23:30:06 »
Joakim, jag bugar än en gång.

Men lämnar bara en enda kommentar den här gången: Günters korvar. På Karlbergsvägen i Stockholm. Günters korvar. En gång till: Günters korvar.
Googla och läs. Jag bor inte i närheten men ibland kör jag, eller tar jag, omvägar och avstickare bara för att få njuta av den fabulösa smakexplosion som de flesta av korvarna där ger.

Och förutom surkålet, så sitter åländsk saltgurka bra också.

Med valfri Bob-låt,  från vilket år som helst, i hörlurarna.
:d5:


Konsert 86 av 116 Atlanta, Georgia 11 oktober 1995

Den skräniga diskanten manövrerar jag ner lite. Reglerar basen så att den känns mer fysisk. Det låter rått, skrikigt, går in i under skinnet, med nervösa ryckningar vänder jag mig om, golvet skakar när andra gäster går på det. Så fort jag vänder ryggen till är det någon som går där bakom, trädäcket skälver, skakar, diskanten går in i hörselgången och river ett litet hål, i min själ, I can hear that lonesome whistle blowing. Servitriserna sätter sig bakom mig och konverserar lite slött, det är en lugn kväll, tidig kväll, i hörnet där ute sitter två motorcykelknuttar, skulle kunna vara i alla fall, bakom dom ett par, och det sitter två tjejer strax under min ålder och pratar vid ett annat bord. En äldre kvinna och kanske hennes dotter vid ett annat. Hörnet Karlbergsvägen och Torsgatan, jag kan den här platsen, jag är är nästan hemma, älskar att vara här, och gitarrerna öppnar spjället. Vill ta in så mycket det går, jag biter ihop, gnisslar tänderna, måste ta in allt, gitarrerna river ett hål, och det är där allt kommer in.

One summers day, he came passing by. Spjällen är öppna för fullt, ibland behövs det inte mer, en vindpust får min tunna vitblåprickiga skjorta att fladdra, mina tunna hårstrån virvlar, let the wind blow high, människor passerar på Karlbergsvägen, gatan som jag tycker så mycket om, särskilt denna sträcka, slutet av gatan, där alla pampiga hus har små trädgårdar mellan vägen och fasaden. Det är grönska, ett lugn, tempot går ner. Och här borta jobbar Mirre på Veteranhifi som kan det mesta om skivspelare och rörförstärkare, här ligger Günters korvkiosk, det kostar lite extra med surkål men det är det såklart värt. Och där ligger restaurangen Arizona, där lärde jag mig att laga spiskumminstekta paprikor till en fin bit skivad entrecote. Och allra längst där borta slutar Stockholm, en ny tid tar vid, om några år är där stad hela vägen till Solna.

Idag såg jag för första gången hur Slussen revs, på riktigt, vägen mellan Söder och Gamla stan är kapad på mitten, som i en film, dammet ryker åt alla håll, jag håller mig för skratt, det går bara att observera, inget annat. Gitarrerna river ett hål men jag tycker om det, it takes a lot to laugh. Kan jag beställa en pale ale, frågar jag och hon säger absolut, jag säger tack så mycket och lyfter blicken mot korsningen. Böljande jugendarkitektur från tidigt 1900-tal är vackert att titta på, rogivande, mjuka former, en klarblå sommarhimmel och jag får min pale ale. Den smakar smörkola, sådana det gick att köpa förr, inlindad i lite papper, som ett pyttelitet paket. 50 öre i kiosken hemma i Skogstorp, ibland köpte vi tioöres för tio kronor bara för att se tjejen i kiosken räkna lite småilsket, jag tyckte mycket om det, jag åt knappt av mina tioöres. Men den vita påsen var fin, med färgade cirklar som gick in i varandra. Bredvid låg den gamla kvarnen, den finns inte längre, den gamla smedjan, den finns inte heller. Albins affär där det gick att handla matvaror över disk, huset finns kvar, men inte Albin. E6:an passerade förbi på den tiden, sedan byggdes en ny väg, och sedan ännu en. Nu är asfalten inte svart, den är grå, det är ett stilla litet samhälle, min far växte upp där och sedan växte jag upp där, och samtidigt jublar publiken i Atlanta, Bob Dylan spelar munspel och det öppnar alla spjäll, på vid gavel, jag har aldrig hört honom spela bättre, mer intensivt, rakt in i mig, det är Mr tambourine man och jag funderar ibland vad det hade varit av mig utan utan honom. Tioöres i en kiosk som jag inte äter, bara för att få se någon räkna.

Det var där jag läste Ulf Lundells bok Saknaden som min kompis mamma lånade ut till mig, jag var kanske sjutton, jag fick en inblick i en värld jag inte visste fanns, och jag började lyssna på Bob Dylan och fick äntligen en värld som fanns, för mig, jag hade gått omkring och saknat i sjutton år och fann något till slut. Jag var olyckligt kär och vågade ringa henne och sen var jag inte kär längre, en sådan lättnad. Jag läste fler böcker, hittade en bok av Woody Guthrie och den läste jag på några dagar och sedan gick det inte att stoppa, jag kunde inte bo kvar, det finns ju så mycket mer där ute, och det är bara en tågstation bort. Eller tre, till Göteborg. En tjej i rosa kofta, svart kjol, solglasögon, går förbi där borta, med sin hund, hon låter den nosa vid några buskar, det doftar säkert intressant. Jag pratade med en granne för några år sedan, han är död nu, men hunden lever, jag sa att jag tyckte synd om hundar i städer, men han sa att hundar älskar städer, det finns så många dofter, och jag är väl likadan inser jag, som hunden i staden, det är många dofter, från smörkola till Günters surkål, så mycket att titta på, med vinden som blåser genom mitt hår.

På skyltarna där framme står det Norrtull vänster, Odenplan rakt fram, Fridhemsplan höger. Dom spelar She belongs to me i åtta minuter, det finns givetvis ingenting att klaga på, förutom att jag böjer mig ner lite för ofta, borde stå rakt, men det är givetvis för sent, det var för sent långt innan det ens blev ett problem. Det enda som finns att göra är att leva ensam eller att be om att får stiga in. Eller fortsätta så här. Jag vet inte vad som är bäst. Jag undrar om jag skrivit annorlunda om dessa konserter om jag sett några av dessa konserter själv, jag vet knappt alls hur han såg ut, har sett bilder, en del videoklipp, men jag har inte upplevt det själv. Kläderna är en sak, röd glänsande skjorta, men rörelserna är det jag saknar att se framför mig. Hur han rörde sig, gick omkring på scenen, eller hur han spelade gitarr. Eller munspel. Tittade ut över publiken. Svettades. Log. En äldre man går förbi där borta, med käpp, beiga byxor, skjorta, väst och keps, här där jag känner mig hemma. Det kan vara jag.
« Senast ändrad: 27 juli, 2016, 23:32:12 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #321 skrivet: 31 augusti, 2016, 21:10:51 »
Konsert 87 av 116 Dothan, Alabama 12 oktober 1995

Några elgitarrer kopplas in i förstärkarna, Winston Watson slår kantslag på virveltrumman, good evening ladies and gentlemen, would you please welcome, Bob Dylan. Vi är i Dothan, södra Alabama, inte långt från Tallahassee, huvudstaden i Florida, jag har en längtan dit utan att veta något om Tallahassee, men jag längtar dit i alla fall. Tallahassee är mycket mindre än Miami, Jacksonville, Orlando och andra betydligt kändare städer, men dom var inte det då, den som var störst då, kommer inte alltid att vara det. Nu tror jag inte att jag har så mycket att hämta i Tallahassee, men det finns städer i USA med så vackra namn att jag blir alldeles mjuk i kroppen. Jag tycker om att vara mjuk i kroppen, så jag älskar kartor. Och jag älskar att lyssna på Bob Dylan. Att höra elgitarrer som gnisslar, Winston Watsons maniska hamrande, hans afro studsar och svänger okontrollerat, jag älskar det också.

They ask me how I feel, and if my love is real. Den frågan ställer jag mig själv. Om jag ljuger eller talar sanning för mig själv. Om jag ljuger för andra spelar ingen roll, dom får tro vad dom vill, och jag ljuger säkert alldeles kopiöst, men ljuger jag för mig själv är det inte bra. And I drift out on my own, a thousand miles from home. När jag är ensam, långt borta, ljuger jag kanske inte lika mycket, inte för mig själv, inte för andra. Ingen vet vem jag är, jag kan tycka vad jag vill, vara den jag är, det är befriande. Det är då jag vet, I know I will sustain, because I believe in you.

Winston Watson går på het sand, hans tår sprattlar i den brännheta sanden, och jag, I sit right right here, and watch the river flow. Winston Watson börjar rusa fram över stranden, i full fart, I got to go, find out something only dead men know. Barnens sandslott finns det bara smulor kvar av, parrasollerna och solstolarna ligger slängda bland vassen, vattnet skummar sig, tången flyger i luften och varenda blekröd turist har flytt. Silvio, det var en låt jag trodde att jag skulle avsky efter tio konserter, efter femtio, ännu mer efter nästan hundra, men jag älskar den. Hur är det att höra Bob Dylan det här året jämfört med idag kanske någon undrar. Publiken skrek mer. Kvinnor i publiken skrek, var och varannan skrek, rakt ut, i Dothan, Alabama, skriker rakt ut. Så befriande, jag blir mjuk i kroppen, jag hade velat skrika med dom, utan att behöva tänka, vara en idiot och skrika, den som skriker idag blir hånad, så det är kanske vi, vi som är den största skillnaden, inte Bob Dylan, han är den han alltid varit, det är vi som förändras. Och vi får skylla oss själva.

Det är inte många kvällar kvar nu, sommarkvällar, det är kanske den sista. Sista dagen i augusti, himlen är lätt beslöjad av vita moln, men mest är den blå, där ovan hustaken. Inte många kvällar kvar som dessa i Stockholm, inte det här året, men här nere är det skugga. Jag har fint sällskap här nere, det finaste sällskap man kan få, jag hör det. I’m on the daaark side of the road. Still I wiiish there was something you would do or say. To tryyy and make me change my mind and stay. But weee never did too much talking anyway. Mörket lägger sig sakta, mörket dundrar in i gränderna, Winston Watson går med tunga bestämda steg, slår hårt, en råtta springer över gatuplattorna, löven är samlade under cyklarna som stått där i tio år nu. Vi kommer ut till en gatukorsning, doften av friterad olja från ett gatukök, cigarettrök i ett moln ovanför mig, sveper förbi i vinden, människor går med bestämda steg, God knows there’s a heaven, mörkret lägger sig, himlen är fortfarande blå men inte länge till, himlen, God knows it’s out of sight. Himlen är fortfarande blå, det är fortfarande augusti. God knows we can get all the way from here to there. Even if we’ve got to walk a million miles by candlelight. Det dundrar, mörkret lägger sig över Vasastan.

En ung kvinna håller ett litet barn i sin famn. Kanske bara några dagar gammalt. Fingrarna är små så att dom knappt syns, munnen är liten, ögonen ser ingenting ännu. Dagen då ögonen öppnar sig första gången blir kanske inte minnesvärt för barnet, kanske inte för den unga kvinnan som håller i barnet, men himlen där ovan, väntar med spänning. En ny människa som andas luften, som får följa med på en resa, som kommer att bli unik, få ett liv jag inte vet någonting om, som ingen vet någonting om. We want Bob, ropar publiken, we want Bob. I en liten stad som Dothan ropar publiken we want Bob, och dom beigeputsade fasaderna utgör som alltid en fin kontrakt till den mörkblå himlen, it’s getting dark, too dark to see. En låt jag hoppades få höra ofta men som sällan spelas. Feel like I’m knocking on heavens door. Just like so many times before. Ett litet barn i famnen, fingrarna så små, ögonen slutna. Mama wipe the tears from my eyes, I can’t see through them any more. Doesn’t come as any surprise, lägger han till. Det är tungt, intensivt. En blind man går förbi på gatan med sin vita käpp, sin ledsagare som håller honom tryggt i andra handen. We want Bob ropar publiken igen, we want Bob. Bob sjunger, down the street the dogs are barking, and the day is getting dark. Jag skulle vilja berätta för alla som inte kan se vad jag ser, and the silent night will shatter from the sounds inside my mind, det är vad jag skulle vilja ägna mitt liv åt, men jag vet inte om blinda vill veta vad dom går miste om. It’s a restless hungry feeling, men jag vet inte. En kvinna på andra sidan där borta cyklar med en stor spegel, jag ser gatan nedanför henne i spegeln, det är en dålig idé att cykla med en spegel, men jag ser mer än vad jag hade gjort utan den, we want Bob, we want Bob. Jag vet inte vad jag själv hade velat höra, jag tror kanske att jag hade velat veta, jag hade velat veta allt, precis allt, i överflöd, och mer än så, ljug om du vill, ljug så mycket du kan och orkar, jag vill se allt. Gatuljusen som hänger mellan husen tänds. Det lilla barnet kommer att få se allt. Jag är avundsjuk. Öppna dina ögon och du kommer att få se allt.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #322 skrivet: 17 september, 2016, 23:20:05 »
Konsert 88 av 116 Biloxi, Mississippi 14 oktober 1995

Vattnet kluckar och vattnet blänker nedanför, pråmen gungar, den gungar mycket. En liten gammal motorbåt med blänkande mahogny ligger förtöjd. Några dagar kvar av den här sommaren, en del längtar efter hösten, kanske till och med efter vintern. Vit snö, is, gnissel under skosulorna, en del längtar. Är det allt vi gör. Lite längre bort har roddarmadammerna börjat ro Stockholmare över fjärden, från Kungsholmen till Södermalm och tillbaka, men ingen ror längre, inga madammer, det var för länge sedan, för hundra och många fler år sedan, och när vintern kom, kom isen, och lade sig över Stockholms vatten. Denna vinter. En del har inte årstider, allt är bara samma sak, år ut och år in, ingen skillnad, det är variationer av varmt, variationer av kallt, vi är ett folk av mittemellan i så mycket, men vi har årstiderna, det har någon sett till, någon något. The winter would have no spring. I wouldn’t even hear the robin sing, if not for you.

Vinden når innanför kavajslagen, in under skjortan, når axlarna, bröstet, jag knäpper alla knappar jag kan, pråmen gungar och vattnet kluckar. En segelbåt kämpar sig fram där ute, i motvinden, det går sakta sakta, kryssar från sida till sida, Södermalm, Kungsholmen, Södermalm, Kungsholmen. Det är så fint att se att jag nästan börjar gråta, det går så sakta, men till slut kommer dom fram, var så säker, det har någon, något sett till. En pappa och hans två döttrar lossar den lilla motorbåten med blänkande mahogny och kör iväg, den ena dottern kör båten, ut i Mälarens vatten, först glider den under Västerbron, sedan passerar den Essingeöarna, och mahognyt blänker där borta någonstans.

Och så rullar bluesen igång. I’ve been up all night, leaning on the windowsill. Svallvågorna skvätter upp på mina Adidas, grå med röda ränder, och Silvio får bluesen att spricka upp. Sit down, sit down, skriker någon i publiken, jag hade inte kunnat sitta ner till Silvio, inte en chans, det går inte att sitta ner, eller sitta still till Silvio. Gråsparvarna gör mig sällskap, vi lyssnar på Tangled up in blue, det där munspelet, och Gates of Eden, det ligger några nötter i en försluten glasburk på en stubbe framför mig. I try to harmonize with songs, the lonesome sparrow sings, sjunger han ut så att jag nästan går i bitar, den kalla vinden är inte nådig, men den får motstånd, och solen spricker upp bakom molnen ovan Västerbron, där borta, vattnet glänser så att jag bländas, lite varm sol når äntligen mina kinder, Stockholm blir inte vackrare, skulle vara i vinterskrud i så fall, när snön hänger på träden, isen ligger tätt, kallt, snön så vit och vacker. Where I’m bound I can’t tell, you treated me unkind, you just kind of wasted, my precious time, so don’t think twice, it’s all right. Han sjunger så fantastiskt, så bedårande, med sin lilla, gigantiska pipiga sköra röst, liten, stor, så fantastiskt, jag är så tacksam för detta, så tacksam, det som någon, något, har sett till. Vattnet blänker och mina ögon med, vinden är kall men det spelar ingen roll, den får vara tusen grader kallt men jag bryr mig inte, det går inte att bry sig om sådant, inte nu, när det är så här, det skrikiga munspelet som låter så illa låter så bra, låter så bra. Jag tror jag måste ta någon i hand.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #323 skrivet: 18 september, 2016, 00:05:41 »
Konsert 88 av 116 Biloxi, Mississippi 14 oktober 1995

Vattnet kluckar och vattnet blänker nedanför, pråmen gungar, den gungar mycket. En liten gammal motorbåt med blänkande mahogny ligger förtöjd. Några dagar kvar av den här sommaren, en del längtar efter hösten, kanske till och med efter vintern. Vit snö, is, gnissel under skosulorna, en del längtar. Är det allt vi gör. Lite längre bort har roddarmadammerna börjat ro Stockholmare över fjärden, från Kungsholmen till Södermalm och tillbaka, men ingen ror längre, inga madammer, det var för länge sedan, för hundra och många fler år sedan, och när vintern kom, kom isen, och lade sig över Stockholms vatten. Denna vinter. En del har inte årstider, allt är bara samma sak, år ut och år in, ingen skillnad, det är variationer av varmt, variationer av kallt, vi är ett folk av mittemellan i så mycket, men vi har årstiderna, det har någon sett till, någon något. The winter would have no spring. I wouldn’t even hear the robin sing, if not for you.

Vinden når innanför kavajslagen, in under skjortan, når axlarna, bröstet, jag knäpper alla knappar jag kan, pråmen gungar och vattnet kluckar. En segelbåt kämpar sig fram där ute, i motvinden, det går sakta sakta, kryssar från sida till sida, Södermalm, Kungsholmen, Södermalm, Kungsholmen. Det är så fint att se att jag nästan börjar gråta, det går så sakta, men till slut kommer dom fram, var så säker, det har någon, något sett till. En pappa och hans två döttrar lossar den lilla motorbåten med blänkande mahogny och kör iväg, den ena dottern kör båten, ut i Mälarens vatten, först glider den under Västerbron, sedan passerar den Essingeöarna, och mahognyt blänker där borta någonstans.

Och så rullar bluesen igång. I’ve been up all night, leaning on the windowsill. Svallvågorna skvätter upp på mina Adidas, grå med röda ränder, och Silvio får bluesen att spricka upp. Sit down, sit down, skriker någon i publiken, jag hade inte kunnat sitta ner till Silvio, inte en chans, det går inte att sitta ner, eller sitta still till Silvio. Gråsparvarna gör mig sällskap, vi lyssnar på Tangled up in blue, det där munspelet, och Gates of Eden, det ligger några nötter i en försluten glasburk på en stubbe framför mig. I try to harmonize with songs, the lonesome sparrow sings, sjunger han ut så att jag nästan går i bitar, den kalla vinden är inte nådig, men den får motstånd, och solen spricker upp bakom molnen ovan Västerbron, där borta, vattnet glänser så att jag bländas, lite varm sol når äntligen mina kinder, Stockholm blir inte vackrare, skulle vara i vinterskrud i så fall, när snön hänger på träden, isen ligger tätt, kallt, snön så vit och vacker. Where I’m bound I can’t tell, you treated me unkind, you just kind of wasted, my precious time, so don’t think twice, it’s all right. Han sjunger så fantastiskt, så bedårande, med sin lilla, gigantiska pipiga sköra röst, liten, stor, så fantastiskt, jag är så tacksam för detta, så tacksam, det som någon, något, har sett till. Vattnet blänker och mina ögon med, vinden är kall men det spelar ingen roll, den får vara tusen grader kallt men jag bryr mig inte, det går inte att bry sig om sådant, inte nu, när det är så här, det skrikiga munspelet som låter så illa låter så bra, låter så bra. Jag tror jag måste ta någon i hand.

Tack Joakim.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #324 skrivet: 18 september, 2016, 11:52:25 »
Konsert 88 av 116 Biloxi, Mississippi 14 oktober 1995

Vattnet kluckar och vattnet blänker nedanför, pråmen gungar, den gungar mycket. En liten gammal motorbåt med blänkande mahogny ligger förtöjd. Några dagar kvar av den här sommaren, en del längtar efter hösten, kanske till och med efter vintern. Vit snö, is, gnissel under skosulorna, en del längtar. Är det allt vi gör. Lite längre bort har roddarmadammerna börjat ro Stockholmare över fjärden, från Kungsholmen till Södermalm och tillbaka, men ingen ror längre, inga madammer, det var för länge sedan, för hundra och många fler år sedan, och när vintern kom, kom isen, och lade sig över Stockholms vatten. Denna vinter. En del har inte årstider, allt är bara samma sak, år ut och år in, ingen skillnad, det är variationer av varmt, variationer av kallt, vi är ett folk av mittemellan i så mycket, men vi har årstiderna, det har någon sett till, någon något. The winter would have no spring. I wouldn’t even hear the robin sing, if not for you.

Vinden når innanför kavajslagen, in under skjortan, når axlarna, bröstet, jag knäpper alla knappar jag kan, pråmen gungar och vattnet kluckar. En segelbåt kämpar sig fram där ute, i motvinden, det går sakta sakta, kryssar från sida till sida, Södermalm, Kungsholmen, Södermalm, Kungsholmen. Det är så fint att se att jag nästan börjar gråta, det går så sakta, men till slut kommer dom fram, var så säker, det har någon, något sett till. En pappa och hans två döttrar lossar den lilla motorbåten med blänkande mahogny och kör iväg, den ena dottern kör båten, ut i Mälarens vatten, först glider den under Västerbron, sedan passerar den Essingeöarna, och mahognyt blänker där borta någonstans.

Och så rullar bluesen igång. I’ve been up all night, leaning on the windowsill. Svallvågorna skvätter upp på mina Adidas, grå med röda ränder, och Silvio får bluesen att spricka upp. Sit down, sit down, skriker någon i publiken, jag hade inte kunnat sitta ner till Silvio, inte en chans, det går inte att sitta ner, eller sitta still till Silvio. Gråsparvarna gör mig sällskap, vi lyssnar på Tangled up in blue, det där munspelet, och Gates of Eden, det ligger några nötter i en försluten glasburk på en stubbe framför mig. I try to harmonize with songs, the lonesome sparrow sings, sjunger han ut så att jag nästan går i bitar, den kalla vinden är inte nådig, men den får motstånd, och solen spricker upp bakom molnen ovan Västerbron, där borta, vattnet glänser så att jag bländas, lite varm sol når äntligen mina kinder, Stockholm blir inte vackrare, skulle vara i vinterskrud i så fall, när snön hänger på träden, isen ligger tätt, kallt, snön så vit och vacker. Where I’m bound I can’t tell, you treated me unkind, you just kind of wasted, my precious time, so don’t think twice, it’s all right. Han sjunger så fantastiskt, så bedårande, med sin lilla, gigantiska pipiga sköra röst, liten, stor, så fantastiskt, jag är så tacksam för detta, så tacksam, det som någon, något, har sett till. Vattnet blänker och mina ögon med, vinden är kall men det spelar ingen roll, den får vara tusen grader kallt men jag bryr mig inte, det går inte att bry sig om sådant, inte nu, när det är så här, det skrikiga munspelet som låter så illa låter så bra, låter så bra. Jag tror jag måste ta någon i hand.

Tack Joakim.

Tack även från mig i Norrköping.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #325 skrivet: 09 oktober, 2016, 14:41:48 »
Konsert 89 av 116 Thibodaux, Louisiana 15 oktober 1995

Att resa ensam är inga problem, det är oftast behagligt, det går enkelt att komma in i sitt eget tempo, vara sig själv. Det är värre att först resa ensam och sedan plötsligt inte göra det längre. She gone with the man in the long black coat. Hon har åkt vidare. En tjej med rosaskär skinnkjol möter mig på gatan, hon har svart hatt, svarta solglasögon, svart tröja, boots och bara ben. Örhängena blänker i solen. Hon ler. Jag reste med någon men gör det längre. Behöver varenda leende jag kan få. Bakom mig ligger The Horse Hospital, här i London Borough of Camden. En vacker gammal grågulbrun tegelbyggnad. En svart gatlampa hänger ut en bit, det är söndag morgon, himlen är blå, luften är frisk, nästan kylig. Someone is out there, beating on a dead horse. En söndag morgon. She never said nothing, there was nothing she wrote. Örhängen som blänker i solen. She gone with the man in the long black coat. Friend at Hand, det är här jag är.

Resan tog oss från Washington DC, vidare till Boston, Brooklyn, sedan över till Manchester och vidare söderut till Oxford, London, Bognor Regis nere vid kusten och tillbaka till London. Det är nästan ofattbart hur många fantastiska människor som vi träffar, amerikaner och kanadensare, irländare, spanjorer, britter, andra svenskar vilket alltid känns tryggt. Åtta konserter, men inte Bob Dylan den här gången, det blir inga Bob Dylan-konserter det här året, det får bli senare, jag trivs bra med att göra det jag gör nu. Won’t you come see me Queen Jane. I en stilla fin tappning. Och med en tröstande röst. Intensiv. And you wish someone, that you don’t have to speak to. Won’t you come see me, Queen Jane.

Daylight sneaking through the window. En duva promenerar raskt framför en ung man med en rödrutig filt virad kring sig. If I had wings and I could fly, I know where I would go. Någon annanstans. London har aldrig varit min stad, men det var hit jag reste ensam i ung ålder, åkte till var och varannan tunnelbanestation, hoppade av, promenerade runt, fotograferade människor och tog in staden, men London har aldrig varit min stad och kommer aldrig att bli det, trots otaliga resor hit. Det är för kallt, husen har för tunna väggar, det är för varmt, husen har för tunna väggar, det är för trånga gator, det är för många människor, husen har branta trånga tappor, heltäckningsmattor, tolaettdörrar som öppnas inåt, måttsystem från forntiden, bilarna kör på fel sida, jag vågar knappt ens promenera. Dessutom har dom mjölk i teet. But right now, I’ll just sit right here and watch the river flow. Och jag är ganska nöjd med det, London är min stad för en dag i alla fall, jag får vara nöjd med det. Får vara nöjd med det.

Baby when you wake up in the morning, look inside your mirror. You know I won’t be next to you, you know I won’t be near. En tunt munspel, höga toner, men det skär inte. Raska akustiska gitarrer, det är knappast en särskilt snäll låt, men det går utmärkt att välja själv vad låten handlar om, jag tar en klunk alkoholsvag ale och lyssnar på vad jag vill lyssna på. Det börjar trilla in lite fler människor nu, här på Friends at Hand. Hand battered cod fillet, chips, mushy or garden peas, pickled onions, tartare sauce. Det går inte att äta bättre fish and chips någon annanstans än i England, ett frasigt tunt täcke, kritvita lameller som delar sig, som smälter i munnen, en kall sås med hackad inlagd gurka, en sval – inte kall – dryck som sköljer strupen och gör blodet lite, men bara lite, varmare.

Han spelar den inte ofta. There’s a whole lot of people crying tonight, whole lot of hearts crying tonight. Den är en ynnest att få höra. Stilla, fin. Men han tar i på slutet, nästan lite arg, eller i alla fall besviken. På människor. Whole lot of people seeing double tonight. Give you the impression that you never gonna die, then they bury you from your head to your feet. Det börjar dofta lite svagt av nyfriterad potatis, det stinker inte och klibbar sig fast i bihålorna som på många andra ställen, det doftar gott. Jag beställer en portion, som smälter i munnen. Örhängen som blänker i solen. I morgon drar jag ut två tänder. Nu är det fullt här, människor överallt. Friend at Hand. Jag behöver en vän.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #326 skrivet: 10 oktober, 2016, 16:49:18 »
/.../ Raska akustiska gitarrer, det är knappast en särskilt snäll låt, men det går utmärkt att välja själv vad låten handlar om, jag tar en klunk alkoholsvag ale och lyssnar på vad jag vill lyssna på. /.../
...och lyssnar vad jag vill lyssna på.
Positively Russell Squarish.
London har alltid varit min stad.
Fina rader whatever, Mr. J. 
Cheers i Theakston Old Peculier.
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #327 skrivet: 11 december, 2016, 15:04:33 »
Konsert 90 av 116 New Orleans, Louisiana 16 oktober 1995

Med rödsprängda ögon och stirrande blick sitter hon där. Ensam vid ett stort bord precis intill korridoren. Alla andra sitter tillsammans vid ett annat bord, men mormor sitter alldeles ensam. Hon fumlar med ett tygstycke och pratar om det som det är något helt annat. Förvirrat tittar hon mot oss när vi sätter oss bredvid. Jag sätter mig på huk för det finns ingen extra stol. Det doftar gammalt, men rent, den beigebruna plastmattan på golvet kommer kanske från 80-talet. Minns du oss frågar min bror. Hon börjar prata om potatis. Minns du din dotter Christina frågar pappa. Hon tittar upp och väntar en stund. Det är min lilla flicka säger hon sedan klart och tydligt.

Det brister hos oss och det är sorgligt men fint på samma gång. Mamma dog för fem år sedan en mycket stormig dag, hon cyklade men föll omkull, inte av blåsten eller bilar eller något, hon fick en blodpropp. Cykeln och hon låg bredvid en björnbärsbuske som jag brukade stanna till vid på väg hem från skolan. Ibland gjorde jag björnbärssylt av bären jag plockade. Pappa lät ett levande ljus brinna på platsen under ett års tid. Mormor var sjuk redan då, nu bor hon på ett hem, rummet är inrett med hennes egna möbler och tavlor. Men annars sitter hon där utanför i det gemensamma utrymmet, finns inget annat att göra, år efter år. Det är första gången jag ser henne på flera år. Hon ser tio år äldre ut, hennes grå krulliga korta hårt är sig likt, och hon är fortfarande mycket smartare än oss andra, även om hon talar om sina egna saker. Jag är inte rädd för nonsens, så som min bror och far är. Jag förstår nonsens. Det är en del av mig, är en del av människan när hjärnan spelar en ett spratt, när det inte finns något annat att ta till. Det är fint. Det är verkligt. Det är så mormor pratar nu. Men hon minns fortfarande sin lilla flicka.

Igår delades Nobelprisen ut. Vi såg alltihop, hela kvällen. Han var inte där, huvudpersonen som fick litteraturpriset, men det var kanske lika bra det. Vilken skräck för honom, att behöva sitta där, först på prisutdelningen, utstirrad, och några solglasögon skulle han säkert inte få ha till fracken, jag tror inte att det är accepterat, men det hade varit snyggt. Och Patti Smith gjorde förmodligen sitt starkaste framträdande någonsin, i alla fall det som kommer att bli ihågkommet starkast, hos mig och hos många andra, långt efter hennes tid. Tack vare misstagen i livet blir vi bättre. Not a word, a goodbye, not even a note. Att överleva sitt barn, jag har tänkt tanken i många år. She gave her heart to the man, in the long black coat. Jag vet inte hur mycket mormor förstod av det när det hände, för fem år sedan, hon skalade potatis som vanligt, i torpet några mil norr om Sundsvall, vi pratade inte med henne om det då, vi sa inte ett ord. Jag, min far och min bror. Inte ett ord. Och åren gick, fem år och nu besökte vi henne igen. Obegripligt hur snabbt åren går, det kan inte vara möjligt men är förmodligen det.

Här utanför byggs Norra Tornen, eller Tors Torn som dom först hette. Jag sitter på ett café vid Torsplan och tittar upp mot Torsgatan, som skär genom den här delen av Vasastan, bort mot Sankt Eriksplan, vidare hela vägen till Norra Bantorget. Jag kan gatan mycket väl, jag vet vad den är, och vad den inte är. Knappast Stockholms charmigaste gata, men nödvändig, och här omges den av Röda Bergen, den kanske vackraste, charmigaste, gulligaste delen av staden. Småstaden i den stora staden. Snart kommer Tors Torn att skugga delar av stadsdelen, förändra stadsdelen radikalt, Stockholms byggs ihop med Solna, staden kommer inte att sluta här längre, det tycker jag är bra.

Snön yr, små snöflingor som knappt syns flyger snabbt fram, marken är delvis vit, delvis brun av slask. Människor skyndar sig fram den här söndagen i december. Med mål och mening, kanske. Jag har inget av det där, people tell me it’s a sin. Jag bara sitter här och gör absolut ingenting av någonting. Så länge jag inte mår dåligt får det anses lyckat. She was born in spring, tjugoåttonde mars, och dog den första december. Han sjunger den här låten som inte går att värja sig mot, han gör det i New Orleans. Och det börjar rassla från virveltrumman, tempot går upp, Watching the river flow. Det är ett glädjepiller, ett lyckopiller i sörjan, jag bara sitter ju här och gör ingenting, ibland räcker det alldeles lagom, koppla från alla måsten och tvång, och höja volymen och följa med en stund. Låten bara fortsätter, vägrar sluta, fyra minuter, fem minuter, sex minuter och mer. Fortsätter och fortsätter. En traktor med plog jagar en cyklist utanför fönstret. Han har ingen luft i bakdäcket, trampar som en tok i uppförsbacken. Traktorn gasar på. Han kommer nog hit så småningom, jag är inte orolig, Sara Danius får kanske träffa honom också till slut, som hon nog så gärna vill. En liten flicka med röd overall och lika röda kinder kommer fram till mig, tittar på mig, jag vet inte vad hon vill, hon har en mössa med en stor vit tofs. Tuggar tuggummi. Bob och bandet spelar Silvio så det står härliga till. En ung kvinna går förbi utanför med en hel drickaback full med julmust i famnen. Hon ser mycket lycklig ut.

Tiden där i torpet var mycket speciell. Julmust och domherrar på vintern och skogspromenader på sommaren. Pissmyror som envetet kröp upp för smalbenen och luktade surt. Det röda torpet från 1800-talet, med rinnande vatten direkt från berget, som vi hämtade i hinkar och använde till matlagning, som vi tvättade oss med, eller bara drack. Det allra godaste vattnet som går att få. Mamma älskade att vara där. Vara där med sin mamma, hennes bästa vän. It’s all over now, baby blue. Det går långsamt, och Tony Garnier spelar bas med stråke, spröda spretiga akustiska gitarrer. Sedan spelar Shery Crow dragspel på Lenny Bruce. Shery Crow som han ett par tre år senare gav Mississippi till, när han inte själv blivit nöjd med sin egen version till Time out of mind. Hennes version är snabb, rak. Bob spelade in den igen till Love & Theft i ett helt annat, jazzigare arrangemang. Det är intressant att tänka på att bara något år efter detta påbörjas inspelningarna av Time out of mind. Under flera år hade han samlat kraft genon alla konserter, blivit bättre och bättre. Obviously five believers här låter nästan som Cold irons bound skulle komma att göra, inte riktigt samma tempo, men vassa elgitarrer och frenetisk energi. Rock och blues och en salig blandning av allt, så som bara han kan. Sheryl Crow kommer tillbaka upp på scenen och spelar dragspel igen och kanske gapar med i refrängen till Alabama getaway, det hörs knappt. Basen rundgångar, det dånar, låten går snabbt snabbt snabbt.

Det är ett modernt kafé. Först nu känner jag doften av kaffe. Hon som jobbar här trycker ner ett nytt ljus i flaskan i fönstret här där jag sitter. Det börjar bli mörkt ute, klockan är bara halv tre på eftermiddagen. Det brinner fint, lågan fladdrar. Shery Crow spelar dragspel och Dylan spelar munspel, det låter varmt, mänskligt, mycket behagligt. The times they are a-changin’. Två lågor speglas i fönstret, det betyder att det är tvåglasfönster. Det lärde mig pappa för inte så länge sedan. Jag vet inte varför det är bra att kunna, men nu kan jag det. En sådan sak jag inte kommer att glömma. Där på hemmet en dag. Ensam vid ett bord med tom stirrande blick. Jag kommer att minnas vissa saker. Med eller utan betydelse. I wouldn’t feel so all alone.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #328 skrivet: 11 december, 2016, 16:23:20 »
Jag är en del år äldre än du, Joakim, men om jag lever och är mobil så skall jag och en flaska från Moccagatta hälsa på dig där på hemmet. ...och så kan vi sidda och gunga baktakt och förstå oss på allt i "Precious Memories" från den där "kassa" Knocked Out Loaded-plattan  :d6: Tack för texten !

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #329 skrivet: 11 december, 2016, 16:41:11 »
Jag är en del år äldre än du, Joakim, men om jag lever och är mobil så skall jag och en flaska från Moccagatta hälsa på dig där på hemmet. ...och så kan vi sidda och gunga baktakt och förstå oss på allt i "Precious Memories" från den där "kassa" Knocked Out Loaded-plattan  :d6: Tack för texten !

Haha, låter helt perfekt måste jag säga. Vi ses! :d2: