Författare Ämne: The 1995 Project  (läst 138505 gånger)

Utloggad gerbos

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #360 skrivet: 14 juli, 2017, 20:15:34 »
Konsert 96 av 116 St Louis, Missouri 27 oktober 1995

Det slår mig även denna gång, entusiasmen i publiken är total, efter introduktionen, please welcome Columbia recording artist, Bob Dylan! så jublas det frenetiskt, och rakt igenom hela öppningslåten Crash on the levee fortsätter det. Och det smittar förstås av sig på Bob och bandet. Det är en ovanligt bra smitta. Jag gick tidigare från jobbet denna fredag, cyklade hem genom staden, stannade snällt vid alla rödljus, det är många, hämtade upp några kalla drycker, en god smörgås från ett kafé på gatan, och gick sedan raka vägen till parken, och här är jag nu, och lyssnar på Columbia recording artist, Bob Dylan! Fuck yeah skriker en tjej när All along the watchtower drar igång.

Jag bara lyssnar, tittar upp mot den blå himlen, träden och känner den varma luften. Stänger av och kopplar ner en stund, jag bara lyssnar. Tills jag börjar fundera. Min bror ringer mig ofta nu, fem gånger om dagen ibland. Han ringer och frågar hur man beskär tomater. Det enda jag vet är att man ska tjyva nya blad och grenar som växer ut i bladvecken. Det lärde jag mig av pappa. Min bror ringer och frågar hur man tillagar revben, jag googlar och säger fyra timmar i ugnen på 125 grader. Han blir nöjd. Han ringer och frågar om jag vill ha piller som blivit över, tusen stycken kan jag få, men jag vill inga piller ha. Han ringer och frågar var Maldiverna ligger, kan man flytta dit? Jag säger att det är rätt långt, det ligger utanför Indien och det är nog ganska dyrt att flytta dit. Frankrike och Italien och nog också dyrt, men Spanien funkar säkert. Eller Thailand. Chiang Mai verkar vara en trevlig stad säger jag. Kan man fiska där, frågar min bror. Jag säger att då är det bättre att bo vid kusten, på en ö. Jag rekommenderar Ko Kut. Där kan du fiska. Dom fiskar bläckfisk med gröna strålkastare på nätterna, ute i havet. Jag har ett grönt fiskedrag för bläckfisk säger min bror. Vad bra säger jag. Då kan du fiska bläckfisk. Jag äter helst inte bläckfisk säger min bror. Han ringer och säger att han vill ge mig en moped. Han säger att den drar så lite bensin att man ibland måste stanna och hälla ut bensin. Men att få den till Stockholm från Göteborg är inte så lätt. Jag funderar på att korsa landet i sommar. En roadtrip på moped. Kan stanna och lyssna på konserter i mellanstäder. Eller små städer. Jag har alltid velat åka till Hjo vid Vätterns västra strand. Silvio, I gotta go.

En hund skäller bakom mig, på sin rastgård här i parken. Jag ligger kvar här i sluttningen, och lyssnar på musik. To make the time more easy passing. Två starar passerar mig på en meters avstånd, piper och kvittrar. Min bror har gett upp, han jobbar inte längre men han ser ljust och hoppfullt på sin framtid, bara han få komma bort. Han har byggt ett specialrör till sina fiskespön, för att resa med. Och resväskan fyller han med rullar, Ambassadeur. Min bror säger att han vill hitta en vän på sin resa. Men inga bohemer. Någon runt 60 säger han, som jag kan fiska med. Min bror passar inte riktigt in. I try my best to be just like I am, but everybody wants you to be just like them. To sing while you slave and I just get bored. Vänner hittar du, det gör du alltid. Och med så fina rullar kommer fisken garanterat nappa. Till och med bläckfisken, var så säker. The first one now will later be last. The slow one now will later be fast. Ta dina fiskespön och dina rullar och res långt bort. Hittar du ingen vän så ring igen. Jag tar mopeden.
Makalöst engagerande! Tack för att vi får ta del av detta! Jag älskar dessa ögonblicksbilder av människor och situationer, gärna tagna ur sitt sammanhang. Ofta är dessa bättre skildringar av något än en lång bakgrundshistoria (som jag själv har för ovana att fastna i). Jag som läsare vet egentligen ingenting om din bror. I alla fall inte om historia och bakgrund. Men ändå känner jag verkligen starkt för honom nu, ja bryr mig och funderar över honom. Skulle vilja ha en hel bok i stil med din 1995-genomgång. Du går ut för att göra en sak, men låter blicken vandra och upptäcker helt plötsligt en annan sak som är värd att fundera över, tills du kommer tillbaka till vad du från början skulle göra och väver ihop det med de olika sidospåren. Detta skulle bli en fenomenal bok tror jag.

Tack Gerbos! Ska försöka få ihop en bok så småning. Men snart är det fokus på konsert nummer 100. Funderar på att göra något annorlunda. Återkommer!
Jag följer med spänning  :d2:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #361 skrivet: 29 juli, 2017, 15:12:01 »
Konsert 99 av 116 Houston, Texas 1 november 1995

På en restaurang beställde jag en köttbit och bad om att byta bort potatisen mot mer grönsaker. Vår kompis Mike beställde en köttbit med extra potatis och utan grönsaker. Det var inte så långt ifrån gatorna Bagby och Lamar. Vi åkte till Houston. Vi åkte till Austin och San Antone, inte Fort Worth, men Dallas som ligger bara några mil därifrån. Och det är en kort sträcka i Texas. Några mil. På El Tiempo Cantina, en mexikansk resturang i hörnet av Westheimer och Taft, drack jag tequila, sedan gick vi på konsert i lokalen bredvid, Numbers Night Club. Pissoaren var bedrövlig, ett högtalarelement sprack men jag dansande ändå. Diskokulor i taket. Bredvid dansade Kelly och Ashley. Bob Dylan spelar inte If you ever go to Houston i Houston 1995.

Här i Sibirien passerar Stockholmarna bekymmerslösa denna lördag. Det är en varm men inte stekhet sommardag i slutet av juli. Är på Odengatan, andra sidan Sveavägen från mig. Den lilla smala Luntmakargatan bakom mig, jag har en vit skjorta med svarta prickar, helt nya grå byxor av märket Hugo Boss, han som var nazist, men det är inte jag. Jag har gula skor. Där borta går en ung tjej med bar mage och sönderklippta jeans. En man med svart hawaiiskjorta cyklar förbi, han ser inte klok ut. Vem gör det. En tjej med mörkt lockigt hår och mörkgrön klänning vill jag lära känna, hon ser mystisk ut, men hon är redan borta. Ulrika är hemma och läser en bok om blues. I’ll be your baby tonight. Boken utspelar sig i amerikanska södern, var annars. I San Antonio gick vi in på Gunter Hotel där Robert Johnson spelade in några av sina låtar i ett av rummen. Han spelade inte in så många låtar, men några spelade han in där, och i Dallas stannade vi på 508 Park Avenue där han spelade in resten av låtarna. Det är inte mycket att se idag, Silvio får publiken att jubla extra mycket, och sedan lite till när han sjunger Hey mister Tambourine man, play a song for a me. Jag spelade upp fem versioner av låten för min bror för några dagar sedan. Han pratade om att dansbandet Arvingarna spelat låten, han kunde deras version på gitarr, han förstår inte Bob Dylan över huvud taget, men han förstår låtarna. Han tyckte till och med att versionen från At Budokan var bra. Hans fot stampade takten. Han tyckte om tempot. Det var fint att se. Sedan spelade jag en stilla version från 1995 och han blev tyst. Tittade på mig och sa, det här är också bra.

Jag lånade ut pengar till honom och fick tillbaka tio tusen extra. Sedan köpte han en bensindriven radiostyrd bil för tio tusen till. Den går i sjuttio kilometer. Är det inte bättre att spara, sa jag. Jag kan dö i morgon, sa han. Don’t think twice. Publiken jublar mellan verserna. Jag älskar publik som jublar mellan verser. Någon ringde och ville köpa hans Vox AC30 men han sa att han ångrat sig. Han kan inte sälja den. Jag förstår honom, det är en fantastisk rörförstärkare, med ett makalöst klipp. Det går knappt att vara i samma rum när man spelat ett ackord på den. Fyra EL84, ett gammalt radiorör nu oftast använt i engelska förstärkare, som denna klassiska Vox, till skillnad från i amerikanska förstärkare som ofta använder 6L6-rör, Fenderförstärkare. Men den är värdelös, sa han. Den går inte att spela på. Grannar på 200 meters håll säger att dom ringer polisen om han spelar mer. Han bryr sig i och för sig inte om sådant. Jag var kanske tolv när en polisbil kom körandes utanför vårat hus i Falkenberg. Jag hade aldrig sett en polisbil på vår gata tidigare. I polisbilen satt min bror. Jag vet inte vad han gjort då men det var inte första gången han hamnade i trubbel. Definitivt inte sista. Han har tjugo anmälningar på sig nu. Men han klarade sig i Spanien. Han säger att polisen i Spanien klipper ens gräs om man ber om det. Han köpte en machete med sig hem, virade in den i tio meter folie. Slagträdet han hade med sig fick han inte ta med på planet som handbagage, då blev han arg, sa att jag ska fan ha med det hem. En irakisk familj såg honom och tog det i sitt bagage som dom checkade in. Första väskan på rullbandet var den irakiska familjens väska. Han fick med sig slagträdet hem. Åk till Texas, sa jag till min bror. Musikerna där är av en helt annan kaliber än här hemma. Varenda en spelar skjortan av oss. San Antone, Dallas, Houston, eller New Orleans, eller Key West. Det är en annan värld. Men han har bestämt sig, han flyger inte längre än tre timmar. Han blev vän med en äldre kvinna från Norrköping. Hon hade hamnat i kärlekstrubbel med en ung grabb och hon sov över i min brors rum på Mallorca. Vad fan har du med dig för skit, sa hon. Han hade med sig ett bilbatteri. (Man vet aldrig när man behöver ström.) Två radiostyrda bilar. Fem fiskespön. En soft air gun, en exakt kopia på en riktig pistol. There’s a battle outside and it’s raging. Till mig köpte han en t-shirt som han postade när han kom hem. Han var mycket nöjd med sitt köp. På tröjan står det I love my brother.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #362 skrivet: 14 augusti, 2017, 10:28:57 »
 :d2:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #363 skrivet: 19 augusti, 2017, 02:28:01 »
Hej alla. Det är inget datum spikat än men jag tänker mig att lyssna på konsert nr 100 tillsammans med er. I Stockholm. Kanske i september. Återkommer med plats. Hoppas vi ses! ^_^ ^_^ ^_^

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #364 skrivet: 19 augusti, 2017, 09:08:06 »
Hej alla. Det är inget datum spikat än men jag tänker mig att lyssna på konsert nr 100 tillsammans med er. I Stockholm. Kanske i september. Återkommer med plats. Hoppas vi ses! ^_^ ^_^ ^_^

 :d2:

(Hoppas "Marknaden" godkänner en sådan lyssning...)
« Senast ändrad: 19 augusti, 2017, 09:10:39 av Humlan »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #365 skrivet: 19 augusti, 2017, 22:02:50 »
Hej alla. Det är inget datum spikat än men jag tänker mig att lyssna på konsert nr 100 tillsammans med er. I Stockholm. Kanske i september. Återkommer med plats. Hoppas vi ses! ^_^ ^_^ ^_^

Det skulle jag inte vilja missa.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #366 skrivet: 15 september, 2017, 16:40:24 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #367 skrivet: 15 september, 2017, 16:48:35 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-

Och det blir quiz!!!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #368 skrivet: 16 september, 2017, 07:45:11 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-

Och det blir quiz!!!

 -_- Quiz på 1995 tråden The Project ?  :d1:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #369 skrivet: 16 september, 2017, 15:19:09 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-

Och det blir quiz!!!

 -_- Quiz på 1995 tråden The Project ?  :d1:

Nix! Vanlig, hederlig Bob-quiz, blandat/bandat. Den kommer att bli ganska lätt denna gång. Hoppas jag  ^_^ ...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #370 skrivet: 16 september, 2017, 17:43:43 »
Helgen innan löning ... Nåväl, det ska nog funka och har potential att bli hur trevligt som helst.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #371 skrivet: 16 september, 2017, 18:17:03 »
Om inte min son hade fyllt sex år samma dag hade jag verkligen velat vara med på detta. Låter hur trevligt som helst. Borde inte denna typ av träffar styras upp med jämna mellanrum?  :d5:
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #372 skrivet: 18 september, 2017, 15:09:33 »
Om inte min son hade fyllt sex år samma dag hade jag verkligen velat vara med på detta. Låter hur trevligt som helst. Borde inte denna typ av träffar styras upp med jämna mellanrum?  :d5:

Jo det tycker jag verkligen! Det är trevligt. För inte allt för länge sedan var det en Loveandtheft-träff på Söder men ingen quiz då. Kanske något i samband med nya Bootleg Series!

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #373 skrivet: 18 september, 2017, 15:32:36 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-
Trevligt! Men jag jobbar till 17.00/17.30 så vi får se. Kan bli svårt senare också men försöker.  :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #374 skrivet: 18 september, 2017, 16:36:46 »
Troligen kommer en 1995-tillställning hållas lördagen den 23:e september kl 16.00 på Söders Hjärta i Stockholm.

Återkommer med detaljer och om det blir av. Men kolla gärna om ni kan komma! -_-
Trevligt! Men jag jobbar till 17.00/17.30 så vi får se. Kan bli svårt senare också men försöker.  :d2:

Kommer du blir jag glad. :-)