Omröstning

Vilka är dina tre (3) favoritlåtar på den här skivan?

Tweedle Dee And Tweedle Dum
4 (3.3%)
Mississippi
33 (26.8%)
Summer Days
5 (4.1%)
Bye And Bye
1 (0.8%)
Lonesome Day Blues
17 (13.8%)
Floater (Too Much To Ask)
4 (3.3%)
Highwater (For Charlie Patton)
25 (20.3%)
Moonlight
3 (2.4%)
Honest With Me
4 (3.3%)
Po' Boy
10 (8.1%)
Cry Awhile
4 (3.3%)
Sugar Baby
13 (10.6%)

Antal personer som röstat: 41

Omröstningen har avslutats: 20 mars, 2014, 18:14:06

Författare Ämne: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna  (läst 10163 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #15 skrivet: 07 mars, 2014, 23:34:29 »
Alldeles nyss kom jag ihåg hur det gick till. Det var innan det officiella släppet, helgen innan. Förmodligen lördagen den 8 september.
Allt vibrerade ju då, vid den tiden, en ny skiva på gång. Jag minns inte om jag fick ett tips eller hur det var men jag gick i alla fall in på Skivfönstret (i salig åminnelse) på Götgatan i Stockholm och frågade försynt om de hade något intressant under disken. Och det hade dom!  ^_^. Det blev en magisk helg. Minns hur jag stod ute på min balkong och rökte med en öl i handen, med hörlurar på, HÖG volym och rockade röven av mig till Lonesome Day Blues.

När den 11:e september kom, var det något helt annat som gällde, hela dagen, hela natten, hela resten av tiden.
Så småningom återvände jag förstås, till skivan. Många gånger.

Jag kommer att fortsätta "rejva" över Mississippi tills jag faller i graven. Så den åker med utan snack.

Allt det här "eklektiska" (om det nu är ordet) med den här skivan är alltid så fascinerande. Det första steget i det som vi nu har sett, hört och upplevt under 2000-talet. I alla möjliga olika former.

Journalist i Rom 2001 (de har lyssnat på L&T innan intervjun): "You can dance to it"! Bob: Oh, I´m sorry!" :-)
(Ja, nå´t sånt, kommer inte ihåg ordagrant just nu och orkar inte plocka fram intervjun,  men, ja, hehe...)

Den andra låten jag väljer måste bli High Water. Framförallt för att den totalt knockade mig då jag hörde den första gången (dvs innan 9-11) med sin helt suveräna symbios av text (apocalypse anyone?) och musik. Och för att han nästan alltid (alltid!?) gör den så makalöst bra, live, genom åren. En låt som betyder mycket för honom. Och för mig.

Tredje valet blir en sådan där sak som jag bara inte kan passera. Jag skulle vilja välja Sugar Baby, homesafe, och det ÄR en underbar sista låt. Eller Lonesome Day Blues som alltid får mig (förutom att rocka röven av mig) att må så jäkla bra. Summer Days. Moonlight. Vilka låtar.

Men det blir Po´Boy. Helt underbar låt! Ljuvlig melodi, småjazzigt stuk och det är "Bob Dylan-brand" all over it: Text med så många bottnar och inte minst...Humorn...
Frasering från en helt annan värld! Åh, vilken frasering och åh vilken läcker melodi! Po´Boy satt som ett smäck då jag hörde den första gången och så är det än idag.

All hail to "Love And Theft"!  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #16 skrivet: 08 mars, 2014, 01:18:22 »
I augusti 2001 satt jag och svettades över vad jag skulle kalla en mötesplats för svenska/nordiska Dylan-fans. Jag visste ju redan att Dylans nya skiva hette "Love & Theft", men det dög väl inte för ett namn på en nätgemenskap? Nåväl, någon skickade mig en mp3 av "High Water (For Charley Patton)" från kommande skivan och jag var knäckt i dagar. Den var obegripligt bra.
Det enda jag kunde tänka då var att den mötesplats jag tänkte mig skulle heta antingen "High Water" eller "Love And Theft". Det blev det senare. Och på den vägen är det.
Jag köpte mitt exemplar av "Love And Theft" måndagen den 10 september och såg fram emot den första träffen för "Love And Theft"-medlemmar dagen därpå i Stockholm. Sedan träffade flygplanen World Trade Center och jag fick annat att tänka på.
"Love And Theft" är en fantastisk skiva. Jag brukar ibland säga - mer än något tillspetsat - att de skivor Dylan släppt efter L&T är kommentarer till den skivan. De är i alla fall betydligt mer lika "Love & Theft" än "Time Out Of Mind".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #17 skrivet: 08 mars, 2014, 01:31:01 »
I augusti 2001 satt jag och svettades över vad jag skulle kalla en mötesplats för svenska/nordiska Dylan-fans. Jag visste ju redan att Dylans nya skiva hette "Love & Theft", men det dög väl inte för ett namn på en nätgemenskap? Nåväl, någon skickade mig en mp3 av "High Water (For Charley Patton)" från kommande skivan och jag var knäckt i dagar. Den var obegripligt bra.
Det enda jag kunde tänka då var att den mötesplats jag tänkte mig skulle heta antingen "High Water" eller "Love And Theft". Det blev det senare. Och på den vägen är det.
Jag köpte mitt exemplar av "Love And Theft" måndagen den 10 september och såg fram emot den första träffen för "Love And Theft"-medlemmar dagen därpå i Stockholm. Sedan träffade flygplanen World Trade Center och jag fick annat att tänka på.
"Love And Theft" är en fantastisk skiva. Jag brukar ibland säga - mer än något tillspetsat - att de skivor Dylan släppt efter L&T är kommentarer till den skivan. De är i alla fall betydligt mer lika "Love & Theft" än "Time Out Of Mind".

Fast ett tag hette forumet Theft and Love, av någon anledning som jag inte minns.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #18 skrivet: 08 mars, 2014, 01:49:38 »
Fast ett tag hette forumet Theft and Love, av någon anledning som jag inte minns.

Minns inte säkert, men tror det var första namnet på Fredriks ännu existerande uppgradering av forumet, för att skilja det från "Love And Theft" på Yahoo.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad gerbos

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #19 skrivet: 10 mars, 2014, 12:37:07 »
När plattan kom minns jag att skivan inte alls lät som jag hade förväntat mig. Därför hade jag lite svårt att veta vad jag skulle tycka om skivan. Men det fanns dock två låtar som jag blev helt tagen av, Tweedle Dee And Tweedle Dum och Highwater, som blev min ingång till hela skivan. I och med att jag kunde förstå dessa två låtars storhet så kunde jag även förstå att det fanns en storhet att hitta i de övriga låtarna. Idag älskar plattan och nämnda två låtar är väl inte de låtar från skivan som jag lyssnar mest på idag. Men de har fortfarande en särställning för mig och är därför garanterade mina röster som tack för att de fick mig att uppskatta hela skivan. Tredje rösten går till den nutida favoriten Mississippi. 

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #20 skrivet: 13 mars, 2014, 14:33:38 »
Skiva 2 i Dylans senare fas; varannanlåtmallsfasen:
Ett lyriskt melodiskt smycke/en r&b-stänkare ungefär.
Tydlig distinktion mellan den ena sorten och den andra sorten och inte så mycket av det mer gränslösa mellanläge som säg alla Dylanplattors låtar 67-91 glider runt i.
(Undras ifall Tom Waits har något med detta att göra? Blue Valentines, Heartattack and Vine och en del andra klassiska skivor har också den där riktigt övertydliga skillnaden mellan de skitiga rockbluesarna och de melodiska pärlorna.)

En annan sak att säga om Love and Theft är att den är lite kusintvilling till Under the Red Sky:
Båda albumen är svartvita med rött på.
Bägge albumen är rätt ögonglimtiga och typ saknar de där längre tyngre monumentalare spåren.
Bägge är uppföljare till ett snudd på comebackartat och storhyllat Lanoisstyrt album.
Bägge startar med en onomatopoetisk lustifikation i rasande tempo.
Som bägge följs av musikaliskt rätt likartade midtempoballader.

Nåväl.
Väljer givetvis Summer Days för humorn, det fjäderlätta retroswingsvänget, de underbara rimmen, det hysteriska draget.  :mellow:
Väljer givetvis Po’ Boy för att den är helt fantastisk. Retro här också, akustiskt driven, melodiskt delikat, en container guldstjärnor för textleveransen, tajmingen, humorn, värmen.  :mellow:
Väljer efter betänketid Floater som den tredje retrosaken. Så snygg med fiolmellanspelen.  :mellow:
Gör ont att välja bort High Water, Moonlight och några till men så får det bli.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #21 skrivet: 16 mars, 2014, 19:57:05 »
Fast ett tag hette forumet Theft and Love, av någon anledning som jag inte minns.

Minns inte säkert, men tror det var första namnet på Fredriks ännu existerande uppgradering av forumet, för att skilja det från "Love And Theft" på Yahoo.

Så var det nog.
Och nu rullar plattan här i Blåsut.
En platta jag alltid älskat, och fortsätter att älska.

Första intrycket är att TD&TD inte är så jäkla tokig här ändå. Snyggt sound. Augies orgel. Hm, inte illa ...
Mississippi, vilken låt ... måste rösta på den här ... tror jag ...
Summer Days. Synd att den är så "uttjatad". För den är ju faktiskt döläcker.
Bye And Bye. Tycker fortfarande att den känns lite lam.
Lonesome Day Blues. "Lam" är inte precis ett ord som beskriver denna låt. Jäklar så grym! Måste nog rösta på den här också. Fan, mina tavlor ramlar ju ner från väggarna och tallrikarna krackelerar i köksskåpen ......
Floater. Tillbaka till orkestern ombord The Titanic. Är det inte de som spelar "Bye and bye", denna och "Moonlight" på det sjunkande skeppet? Hm, inte vet jag, men dessa svala swingmelodier i kombination med rent brutala och hotfulla texter pekart jus nu i mitt sinne framåt mot "Tempest". Och det är ju det märkliga med att lyssna på Dylan. Särskilt när man gjort det så länge,. Dessa associationer, framåt och bakåt. Och inåt, förstås ...
High Water. Grym låt, givetvis. It's rough out there. Men jäklar så mycket grymmare den så många gånger varit live. En blueprint, detta. I sin linda. Typ.
Moonlight. "I know the kinds of things you like". Indeed. Kylig, kuslig, skön. Kryper in och får mig att rysa. Måste rösta på denna.
Honest With Me. Underbart rockbluesgung. Skitigt! Nåt fel på detta, Motorpsycho? Ojoj ... hur många röster har jag? Tre?!?!? Gååååår ju inte ............
Po' Boy. Titanicbandet igen. Gudomlig sång och frasering av genial text. Tre röster huh?  :huh:
Cry A While. Skönt bröt. Kanske inte helt knockar mig.
Sugar Baby. Denna mystiska låt. Ständigt fascinerande. Brukar alltid få en röst av mig. Och ska egentligen ha det också. Men ikväll får den stå tillbaks för "Po' Boy". En bortglömd pärla som jag känner att jag vill lyfta fram ikväll   :mellow:  :d2:

Alltså:
Mississippi
Moonlight
Po' Boy

Borde varit fler ............   :rolleyes:




Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #22 skrivet: 20 mars, 2014, 09:17:05 »
Det har varit kul och inspirerande att läsa inläggen i tråden. Och så är vi ju framme vid hela sajtens signatur-på sätt och vis. Nåväl-en går bort och en är självklar. I.ö. tror jag det kan växla med min dagsform, men så här får det bli:
miss
högvatten och po-pojken.
bobi :d5:

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #23 skrivet: 20 mars, 2014, 18:36:18 »
Hela 41 personer deltog i denna omröstning! Kul  :d2:
Mississippi var populärast, följd av Highwater och Lonesome Day Blues. Exakt mina val  :party:

Tweedle Dee And Tweedle Dum    4 (3.3%)
Mississippi    33 (26.8%)
Summer Days    5 (4.1%)
Bye And Bye    1 (0.8%)
Lonesome Day Blues    17 (13.8%)
Floater (Too Much To Ask)    4 (3.3%)
Highwater (For Charlie Patton)    25 (20.3%)
Moonlight    3 (2.4%)
Honest With Me    4 (3.3%)
Po' Boy    10 (8.1%)
Cry Awhile    4 (3.3%)
Sugar Baby    13 (10.6%)

01 Mississippi    33 (26.8%)
02 Highwater (For Charlie Patton)    25 (20.3%)
03 Lonesome Day Blues    17 (13.8%)
04 Sugar Baby    13 (10.6%)
05 Po' Boy    10 (8.1%)
06 Summer Days    5 (4.1%)
07 Tweedle Dee And Tweedle Dum    4 (3.3%)
07 Floater (Too Much To Ask)    4 (3.3%)
07 Honest With Me    4 (3.3%)
07 Cry Awhile    4 (3.3%)
11 Moonlight    3 (2.4%)
12 Bye And Bye    1 (0.8%)
 
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #24 skrivet: 07 april, 2014, 08:41:35 »
Sen kommentar och rätt OT, men:

namnet Theft and Love togs precis som Tobias säger för att särskilja forumet från listan. Detta bör ha varit januari 2003. Senare det året (augusti/september) skaffade jag en egen domän till sajten och då återuppstod namnet Love and Theft.
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #25 skrivet: 07 april, 2014, 09:59:22 »
Hela 41 personer deltog i denna omröstning! Kul  :d2:
Mississippi var populärast, följd av Highwater och Lonesome Day Blues. Exakt mina val  :party:

Tweedle Dee And Tweedle Dum    4 (3.3%)
Mississippi    33 (26.8%)
Summer Days    5 (4.1%)
Bye And Bye    1 (0.8%)
Lonesome Day Blues    17 (13.8%)
Floater (Too Much To Ask)    4 (3.3%)
Highwater (For Charlie Patton)    25 (20.3%)
Moonlight    3 (2.4%)
Honest With Me    4 (3.3%)
Po' Boy    10 (8.1%)
Cry Awhile    4 (3.3%)
Sugar Baby    13 (10.6%)

01 Mississippi    33 (26.8%)
02 Highwater (For Charlie Patton)    25 (20.3%)
03 Lonesome Day Blues    17 (13.8%)
04 Sugar Baby    13 (10.6%)
05 Po' Boy    10 (8.1%)
06 Summer Days    5 (4.1%)
07 Tweedle Dee And Tweedle Dum    4 (3.3%)
07 Floater (Too Much To Ask)    4 (3.3%)
07 Honest With Me    4 (3.3%)
07 Cry Awhile    4 (3.3%)
11 Moonlight    3 (2.4%)
12 Bye And Bye    1 (0.8%)

Inte ett enda rätt för mig då  -_- Och bara jag gav Bye and Bye en röst, vilken var smått oundviklig eftersom det var det enda som fastnade under lyssningarna på sistone och fortsatts spela i huvudet dagligen tills hucks tune nu tagit över  :d4: :d5:
The more I die, the more I live.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #26 skrivet: 01 april, 2021, 11:53:43 »
Hamnade i ett wow-oh-shit-tillstånd nyss när jag insåg att den här skivan är 20 år gammal!
Sedan kom jag på att nä den släpptes ju i september så skivan är 20 år minus några månader. Vilket är typ tidsspannet mellan säg The Times They are a-Changing och Infidels.
Exakt vad detta kan betyda har jag inte kommit på än men det är änna för skumt det här med tiden eh...
 :mellow:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Poll: "Love And Theft" - 3 bästa låtarna
« Svar #27 skrivet: 03 april, 2021, 20:11:38 »
Hamnade i ett wow-oh-shit-tillstånd nyss när jag insåg att den här skivan är 20 år gammal!
Sedan kom jag på att nä den släpptes ju i september så skivan är 20 år minus några månader. Vilket är typ tidsspannet mellan säg The Times They are a-Changing och Infidels.
Exakt vad detta kan betyda har jag inte kommit på än men det är änna för skumt det här med tiden eh...
 :mellow:

Visst är det galet, snart 20 år sedan L&T släpptes :party: :d5:
"Time is a jet plane, it moves too fast"  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!