Författare Ämne: AndersG avliden i cancer  (läst 13101 gånger)

Utloggad Man_utan_namn

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
AndersG avliden i cancer
« skrivet: 24 april, 2014, 18:48:40 »
Det är med stor sorg jag måste meddela att AndersG, min pappa, avlidit i cancer. Med tanke på att han varit medlem på detta forum sedan 2003 och skrivit 3628 inlägg (och även bidragit till forumets fortlevnad genom Love&Theft- aid, har jag förstått) så känner jag att jag måste ge honom ett avslut.

Anders var inte den som flitigt umgicks med vänner och bekanta, men jag vet att han träffat några av er i Dylan-sammankomster, främst i anknytning till Dylans spelningar i Sverige. Pappa fixade alltid plåtarna när det var dags för Dylan igen, och jag vet att han många gånger fick hjälp genom kontakter via forumet. Tack för det!

Själv är jag 32 år gammal, och har så långt jag kan minnas från barndomen hört Dylan spelas hemma. Ingen undkommer döden - och inte heller Dylan – så jag hade nog ”trillat dit” ändå, men pappa öppnade ju dörren på vid gavel.  Det är svårt att minnas exakt, men jag tror att Globen 2000 var min första konsert, och hur häftigt det efter var att ha den konsert man just varit på, på bootleg. (Crystal Cat ”Oh me! Oh my! Country Pie” pryder skivhyllan)

Därefter blev det Dylan med pappa varje gång det var Sveriges tur på NET. Det som skulle visa sig vara sista spelningen vi bevistade tillsammans blev Waterfront i höstas.

De senaste dagarna spelades ”Not Dark Yet” flitigt i min ipod, bl.a. just Globen 2000. Då var det ”not dark yet, but it’s getting there”, men nu har alltså ljuset slocknat.

Anders blev 60 år gammal.

/Linus G, alias ”man_utan_namn”

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #1 skrivet: 24 april, 2014, 20:37:10 »
Så outsägligt sorgligt! Det här beskedet kom som en total chock. Jag fattar ingenting.
Kan inte skriva något vettigt nu. Mina tankar går till er i familjen. RIP Anders.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #2 skrivet: 24 april, 2014, 21:04:23 »
Jag fattar heller inget... RIP Anders!
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #3 skrivet: 24 april, 2014, 21:22:07 »
Jag beklagar din sorg, Linus, fast vi aldrig träffats.

Nej, Anders var inte den som festade loss särskilt mycket utan mest höll sig i bakgrunden. Jag träffade honom första gången tillsammans med Olof Björner, antar att det måste ha varit bortåt tjugo år sedan. Sen sågs vi av och till, antingen på Bobkonsert eller på nån gata i Stockholm.
Och här på l&t var han ständigt med i diskussionerna, och alltid på ett lugnt och sansat sätt.

Godnatt Anders.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Man_utan_namn

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #4 skrivet: 24 april, 2014, 21:31:35 »
Tack för omtanken, det värmer. Även om pappa känt sig allmänt svag under senare delen av hösten, och fått lite ont i ryggen etc så var det inte förrän i början av mars som han fick den definitiva diagnosen (malignt melanom, som spridit sig till levern). Dessvärre hade det gått alldeles för långt, och det fanns inget annat att göra än att ge honom så drägliga och smärtfria dagar som möjligt.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #5 skrivet: 24 april, 2014, 22:24:14 »
Så ledsamt! Smärtsamt. Hoppas och tror att Anders fick många fina stunder och upplevelser med musik och umgänge med alla kring honom, med familj, vänner och kanske här. Hoppas allt går bra för er nära. Vi tänker på er!

// Joakim

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #6 skrivet: 25 april, 2014, 00:38:52 »
Chockerande, och så ofattbart sorgligt! Förstår inte... 60 år ÄR ingen ålder!!

Som sagt, Anders var med redan från start (även på Yahoo-listans tid) och bidrog hela tiden till det som diskuterades. Det kunde vara högt och lågt, såväl som djupt och banalt. Alltid (som Elston nämde) på ett lugnt och sansat sätt.

Det är lite märkligt, det här med diskussionsforum etc. På nåt vis tycker man att man lär känna varandra, och så är det väl till viss del.
Men, utöver forumet, kände inte Anders och jag varandra. Vi bytte lite Dylanboots, innan BitTorrent-tekniken tog över för 10 år sedan, och det var väl den enda kontakt vi hade vid sidan av forumet.

Tankarna går till dig, Linus, och till familjen!

Just nu spelar jag Where Teardrops Fall, som jag vet att Anders också tyckte mycket om!

RIP Anders!

Yahoo-listan, som vi lämnade i slutet av 2003, finns kvar
https://groups.yahoo.com/neo/groups/loveandtheft/info
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #7 skrivet: 25 april, 2014, 07:38:21 »
Otroligt sorgligt. Jag beklagar sorgen, Linus. Mina tankar till dig och familjen. Vila i frid, Anders.

Fuck cancer!
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #8 skrivet: 25 april, 2014, 16:27:54 »
Hemskt tråkigt att höra.
Trots att jag inte kände Anders det minsta (lika lite som jag känner de flesta här på L&T) så blir jag sorgsen och chockad av beskedet. AndersG var som sagt en av de mer frekventa signaturerna på forumet och till och med i en sådan här metavärld av relationer byggs sammanhang upp likt personer. Den nya verkligheten. Förstås är signaturerna personer.
Förstås kan jag inte alls känna er familjs sorg. Men jag ville skriva några ord.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #9 skrivet: 25 april, 2014, 17:05:17 »
Jag kände inte Anders, och träffade honom aldrig, men beklagar familjens sorg och Anders alltför tidiga bortgång. Ta hand om varandra.

Garcia678

  • Gäst
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #10 skrivet: 25 april, 2014, 18:39:07 »
Mycket tråkigt att höra. Jag kände inte heller Anders men under alla de år som jag följt detta forum från och till har signaturen AndersG alltid funnits där och den har känts som ett alldeles självklart inslag. Vila i frid Anders och mina tankar till familjen.

Utloggad Man_utan_namn

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #11 skrivet: 25 april, 2014, 20:35:32 »
Jag beklagar din sorg, Linus, fast vi aldrig träffats.

Nej, Anders var inte den som festade loss särskilt mycket utan mest höll sig i bakgrunden. Jag träffade honom första gången tillsammans med Olof Björner, antar att det måste ha varit bortåt tjugo år sedan. Sen sågs vi av och till, antingen på Bobkonsert eller på nån gata i Stockholm.
Och här på l&t var han ständigt med i diskussionerna, och alltid på ett lugnt och sansat sätt.

Godnatt Anders.

Som sagt, tackar för omtanken. Tjugo år sedan? Ja, där ser man att tiden går och Dylan-vänner består. Det var alltid nån som pappa skulle träffa vid merchandise-ståndet på Bob-spelningarna, och överlämna/utbyta nån boot eller så. Det kan ha varit du.  -_-

Utloggad Man_utan_namn

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #12 skrivet: 25 april, 2014, 20:45:54 »
Chockerande, och så ofattbart sorgligt! Förstår inte... 60 år ÄR ingen ålder!!

Som sagt, Anders var med redan från start (även på Yahoo-listans tid) och bidrog hela tiden till det som diskuterades. Det kunde vara högt och lågt, såväl som djupt och banalt. Alltid (som Elston nämde) på ett lugnt och sansat sätt.

Det är lite märkligt, det här med diskussionsforum etc. På nåt vis tycker man att man lär känna varandra, och så är det väl till viss del.
Men, utöver forumet, kände inte Anders och jag varandra. Vi bytte lite Dylanboots, innan BitTorrent-tekniken tog över för 10 år sedan, och det var väl den enda kontakt vi hade vid sidan av forumet.

Tankarna går till dig, Linus, och till familjen!

Just nu spelar jag Where Teardrops Fall, som jag vet att Anders också tyckte mycket om!

RIP Anders!

Yahoo-listan, som vi lämnade i slutet av 2003, finns kvar
https://groups.yahoo.com/neo/groups/loveandtheft/info


Jo, jag har förstått det som att Anders var en "grundbult" i L&T och dess föregångare. Jag har själv känt till forumet länge och sporadiskt varit inne och läst en del, men jag lät bli att registrera mig för jag tänkte att pappa kunde få ha "sitt" forum i fred.  -_- Jag ska gå in i Yahoo-listan och kika, det kan vara spännande att se hur det hela började.

Tack också för tipset om Where Teardrops Fall, mitt i all sorg är det ju en begravning som ska planeras och det är för oss naturligt att musiken spelar en framträdande del i den. Dock har jag ingen riktig koll på vilka låtar som var pappas favoriter, han hade ju allt (och gärna albumen i olika utgåvor och en oöppnad...) och spelade allt. Så jag tar tacksamt emot tips på låtar som Anders gillade extra mycket.

Jag har en fin version av "Knockin' on Heaven's Door" av Warren Zevon (från "The Wind") som jag lyssnar mycket på nu och som vi funderar över att spela på begravningen.

Utloggad Man_utan_namn

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #13 skrivet: 25 april, 2014, 20:58:36 »
Tack också Leif, Humlan, egoBen, Fajersson, Bengt och Garcia678 för alla de fina orden om Anders och om omtanken för oss i familjen. Visst är det så i denna tid med nätforum att man kan få en relation till en människa man aldrig träffat, och bli berörd. Jag är övertygad om att Anders skulle ha reagerat likadant om rollerna vore ombytta. I sorgens stund är vi alla Dylan-bröder.

/Linus

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: AndersG avliden i cancer
« Svar #14 skrivet: 26 april, 2014, 01:14:13 »
Detta gör mig enormt sorgsen. Jag träffade aldrig AndersG (trots att vi förmodligen var på många, många konserter tillsammans), utan han var för mig mer mer en mystisk existens med stor integritet och mycket intressant att säga. Jag uppskattade honom enormt för hans inlägg på Love & Theft. Han var med från första början på min Yahoo-lista, tror jag.
Jag beklagar din och alla de närmastes sorg, Linus. Jag vet inte om det är någon tröst, men jag vet att din far gjorde avtryck hos mer än en person han aldrig träffade.

"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson