Författare Ämne: Trafikfråga  (läst 4297 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Trafikfråga
« skrivet: 21 oktober, 2014, 19:44:12 »
Kan någon trafikkunnig hjälpa mig med hur man ska cykla när vägen ser ut så här? Jag skulle väldigt gärna vilja veta. Ska cyklist A vänta på att cyklist B har svängt vänster på grund av högerregeln eller ska B vänta på A eftersom A är till höger om B ifall båda svänger samtidigt? Det grå ska föreställa bilväg.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #1 skrivet: 21 oktober, 2014, 20:19:29 »
A väntar på B skulle jag säga beror ju lite på situation så klart men A kommer ju att korsa bryta över Bs färdriktning i värsta fall...


Illa om det blir kollision som för mig den där gången för länge sedan på min väg ut till sickla det gick bra den gången inga bilar...

Sakta ner och upprätta kontakt är gött också rätt vilt är det i trafiken tycks det mig alla ska fram utan att ta hänsyn fort fort ska det gå...

Vet av egen erfarenhet när jag var som snabbast och krockade med en fotgängare som glömde bort sig och steg ut precis framför mig det gick undanvärre på rakan vid fotografiska framhjulet blev en 8... Han fick ont vi gick båda åt varsitt håll lite blåare på några punkter lärdom se till att uppmärksamma din omgivning på att du finns hur du nu väljer att göra det spelar mindre roll :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trafikfråga
« Svar #2 skrivet: 21 oktober, 2014, 20:44:52 »
Men B korsar ju A:s färdväg också, när båda svänger. B kör ju först på höger sida av cykelvägen och A ska svänga höger och sedan hålla höger på cykelvägen. Varför är det då A som ska vänta? Min spontana tanke är som din, att A ska vänta, men ingen annan cyklist verkar hålla med mig så jag kanske har fel?

För övrigt håller jag med om att man behöver skapa ögonkontakt, men det hjälper samtidigt att veta hur man ska göra enligt reglerna.

Humlan, kan du gissa var detta är? Fotografiska är inte så långt därifrån faktiskt.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #3 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:05:55 »
Det finns nått som heter stockholmssvängen kör den om det går beror ju på omständigheterna men cykel reglerna är tillför att böjas i rätt riktning till allas förnöjsamhet det gäller förövrigt alla form av trafik skapa kontakt och visa att du finns signalera när det behövs skrik och för oljud och ta det lagomt lugnt det finns väldigt många som inte kan eller har glömt reglerna gäller även motortrafik ta det lugnt gäller i alla lägen det är ingen jäkla tävlingsbana för de som tror sig vara duktiga...

Ser ut att vara vid slussen när B kommer i från fotografiska...
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trafikfråga
« Svar #4 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:19:53 »
Om jag har förstått "stockholmssvängen" rätt så funkar den inte här eftersom cyklist A oftast vill in svänga höger så snabbt som möjligt. Då är ju cyklist B precis mittemot A. A vill ju inte gärna heller stanna mitt på vägen och vänta in B.

Det är mycket riktigt Slussen och det är helt galet planerat. Tidigare var det inte på det här sättet utan två helt normala cykelvägar bredvid bilvägen.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #5 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:25:29 »
I den här situationen går man ut och kör likt bilarna och markerar vänstersväng med armen...cyklist A följer då lämpligen Cyklist B eller vice versa....
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #6 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:33:39 »
Jag tycker B kan stanna och svar på ett sms tills A har åkt sin väg under ett intensivt armviftande :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trafikfråga
« Svar #7 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:41:28 »
I den här situationen går man ut och kör likt bilarna och markerar vänstersväng med armen...cyklist A följer då lämpligen Cyklist B eller vice versa....

Men om båda kommer cyklandes och ska svänga exakt samtidigt, vilket ofta inträffar här, vem väntar på vem? Vem ska svänga först? Ska personligheten styra?

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #8 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:47:38 »
I den här situationen går man ut och kör likt bilarna och markerar vänstersväng med armen...cyklist A följer då lämpligen Cyklist B eller vice versa....

Men om båda kommer cyklandes och ska svänga exakt samtidigt, vilket ofta inträffar här, vem väntar på vem? Vem ska svänga först? Ska personligheten styra?

Den på vänster hand svänger först...kommer den på innern och försöker något får man väl bromsa in...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trafikfråga
« Svar #9 skrivet: 21 oktober, 2014, 21:58:57 »
I den här situationen går man ut och kör likt bilarna och markerar vänstersväng med armen...cyklist A följer då lämpligen Cyklist B eller vice versa....

Men om båda kommer cyklandes och ska svänga exakt samtidigt, vilket ofta inträffar här, vem väntar på vem? Vem ska svänga först? Ska personligheten styra?

Den på vänster hand svänger först...kommer den på innern och försöker något får man väl bromsa in...

Jag förstår dig inte här, vem är på vänster hand? Vem är på innern?

Jag vill så otroligt gärna veta och förstå vad som är exakt rätt att göra här.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #10 skrivet: 21 oktober, 2014, 22:05:00 »
OK, varför cyklar både A och B på vänster hand vid mötet när de korsar väg...bara det grundar för problem...håller bägge till höger så blir allt rätt på ett naturligt sätt....B cyklar då den längre svängen....
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Trafikfråga
« Svar #11 skrivet: 21 oktober, 2014, 22:05:26 »
Jag gjorde om bilden lite. Kanske ska B köra fram och stanna mitt på cykelvägen och vänta tills A har svängt höger?

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Trafikfråga
« Svar #12 skrivet: 21 oktober, 2014, 22:33:47 »
Jag gjorde om bilden lite. Kanske ska B köra fram och stanna mitt på cykelvägen och vänta tills A har svängt höger?

Så kan man naturligtvis göra but still, varför håller ni inte till höger? Var tilldrar sig det här exemplet? Jag tror nästan jag har cyklar på de flesta ställen i Stockholm om det är där vi är... -_-
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth