Författare Ämne: Courtney Barnett  (läst 6210 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
Courtney Barnett
« skrivet: 27 mars, 2015, 22:00:42 »
Jag tror att vi har något riktigt bra på gång här (hon får en egen tråd direkt): Courtney Barnett.
Totalt ny bekantskap för mig. Jaw-dropping...Va, vadå, varifrån, hur...? Tack Fajersson!

Låten Depreston: https://www.youtube.com/watch?v=1NVOawOXxSA
Jävla skön. Men låt er inte luras av det "välbekanta" där. Hon har många strängar som hon pillar på och ibland sliter av :-).

Hela albumet här: https://www.youtube.com/watch?v=POE0zhCydkE

 :d5:

Utforska!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad he_porter

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #1 skrivet: 04 april, 2015, 15:56:10 »
Vad kul att se detta!
Jag var på Bengans som spelade hennes platta och jag frågade vad det var eftersom jag fångades av det efter nån låt.
Jag lyssnade vidare och insåg att jag måste köpa detta.
Nu vet jag ännu mer efter att ha sett klippet med henne.
Hon påminner lustigt nog på håll närmast om Rory Gallagher tycker jag.
Hon spelar dessutom med hans intensitet men inte teknik.
Men känslan är det inget fel på.
Hoppas hon lyckas utvecklas och fortsätta på det här spåret.

Janne K

Utloggad he_porter

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #2 skrivet: 04 april, 2015, 17:51:42 »
Jag inser att det kan vara lite svårt att hänga med i det jag skrev.
Länken Leif lagt ut gick till youtube och förutom hans klipp hittade jag en konsert från KEXP.
Det är där min referens till Rory Gallagher kommer in:
https://www.youtube.com/watch?v=UtEJuhHWRwc

Janne K.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #3 skrivet: 04 april, 2015, 23:31:42 »
Aah! Härligt, Janne!

Great minds think alike!

När en sådan här pärla dyker upp då är det bara en tidsfråga - denna gång väldigt kort!  :d5: - innan vi hittar den pärlan.
Ye who seek, will find   ^_^ !

Och albumet heter: Sometimes I Sit and Think, And Sometimes I Just Sit.
« Senast ändrad: 04 april, 2015, 23:37:20 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #4 skrivet: 05 april, 2015, 00:36:41 »
Jag inser att det kan vara lite svårt att hänga med i det jag skrev.
Länken Leif lagt ut gick till youtube och förutom hans klipp hittade jag en konsert från KEXP.
Det är där min referens till Rory Gallagher kommer in:
https://www.youtube.com/watch?v=UtEJuhHWRwc

Janne K.

Och det handlar  bara om gitarr, bas och trummor -  än en gång.
Man kan få ut mycket mycket ur en sådan rudimentär uppsättning. Det har vi hört förr och det hör
vi här igen, in all full glory,  i den här KEXP-konserten som Janne länkar till. Makalöst är vad det är.

För mig är Rory Gallagher-kopplingen mer visuell än något annat (hon liknar Rory  ^_^).
Janne hör kanske mer kopplingar rent musikaliskt också, och det kanske finns men det är definitivt inte i fokus för mig.

Jag hör Courtney Barnett och det räcker bra. Yeah.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad he_porter

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #5 skrivet: 05 april, 2015, 13:40:10 »

För mig är Rory Gallagher-kopplingen mer visuell än något annat (hon liknar Rory  ^_^).
Janne hör kanske mer kopplingar rent musikaliskt också, och det kanske finns men det är definitivt inte i fokus för mig.

Nej någon direkt musikalisk koppling till Rory Gallagher har jag svårt att se förutom intensiteten.
(Jag kan förresten passa på att tipsa alla att skaffa sig den box som kommit ut från Rory Gallaghers Irlandsturné 74. Den absoluta toppen på hans karriär till ett mycket bra pris)

Det roliga med Courtney är att hon i den här ganska snäva musikaliska fåran lyckats hitta ett eget sätt att spela. Man hör kopplingar till nåt man hört förut men det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är.
Spännande är det i allafall

Janne K.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #6 skrivet: 09 april, 2015, 21:08:29 »
Får erkänna att jag här inte fattar ett smack. När jag hör detta känns det som att jag är ungefär 50 år för gammal.
Men tack för tipset. Jag kan ju inte vara med på allt ...
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #7 skrivet: 09 april, 2015, 21:31:16 »
Får erkänna att jag här inte fattar ett smack. När jag hör detta känns det som att jag är ungefär 50 år för gammal.
Men tack för tipset. Jag kan ju inte vara med på allt ...

Du är rolig du, man vet aldrig vad du ska gilla. -_-

Själv gillar jag detta ganska mycket till skillnad från "fan och hans moster" (Hibbit-citat). :rolleyes:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #8 skrivet: 09 april, 2015, 21:46:49 »
Får erkänna att jag här inte fattar ett smack. När jag hör detta känns det som att jag är ungefär 50 år för gammal.
Men tack för tipset. Jag kan ju inte vara med på allt ...

Du är rolig du, man vet aldrig vad du ska gilla. -_-

Själv gillar jag detta ganska mycket till skillnad från "fan och hans moster" (Hibbit-citat). :rolleyes:

Okej.
Men var är det ni hör? Går det att förklara? För eftersom ni nu är några stycken som finner nåt här, som är obegripligt för mig, så blir jag ju lite nyfiken   :huh:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #9 skrivet: 09 april, 2015, 23:08:39 »
Får erkänna att jag här inte fattar ett smack. När jag hör detta känns det som att jag är ungefär 50 år för gammal.
Men tack för tipset. Jag kan ju inte vara med på allt ...

Du är rolig du, man vet aldrig vad du ska gilla. -_-

Själv gillar jag detta ganska mycket till skillnad från "fan och hans moster" (Hibbit-citat). :rolleyes:

Okej.
Men var är det ni hör? Går det att förklara? För eftersom ni nu är några stycken som finner nåt här, som är obegripligt för mig, så blir jag ju lite nyfiken   :huh:

Jag säger bara att jag gillar det och inte så mycket mer, av det väldigt lilla jag hört, jag känner igen rösten på något sätt, den får mig att tänka på liknande musik jag tycker om, instrumenteringen är fin, ljudet trevligt och låten jag hörde var inte usel, inget revolutionerande alls men det behöver ju inte musik vara. Akustisk indie som inte är för knäpp och inte för pretentiös. Ibland kan det räcka med detta jag beskrivit. Någon annan kan nog beskriva bättre men jag tror inte riktigt det är så intressant, alla gillar inte samma saker och det är ju tur det.

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #10 skrivet: 21 juli, 2015, 12:06:59 »
Har påbörjat förvärmningen inför WOW och blir bara mer fascinerad av den här australiensiskan. Det är en svår konst att balansera humor och allvar utan att bli antingen en clown eller överpretentiös, men hon gör fan det och rockar dessutom samtidigt.

Sättet "Dead Fox" tacklar samma saker som Neil Youngs nya skiva och 27-åriga Courtney lyckas låta väl så vis och betydligt mindre predikande; börjar inte med slogans, utan med en diskussion i grönsaksdisken eller vid ratten. "Man borde förbjuda bilar," funderar hon och stampar på gasen för att inte bli omkörd, livet är en ironi på en annan. Och mitt i det textrader som "Taxidermied kangaroos are lifted on the shoulders/A possum Jackson Pollock is painted on the tar".

"Pedestrian At Best" som är en av de skarpaste och roligaste reaktionerna på plötslig berömdhet jag hört på länge.
Put me on a piedestal, I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional, I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami, honey


"History Eraser" och den där rusiga lyckan av att vara full och kär och inte riktigt minnas vad som hände, orden och intrycken som snubblar över varandra och knuffas för att hinna fram först. Mer än en artikel har kallat henne "en australiensisk Dylan" och det är en orättvis jämförelse som jag trodde vi skulle ha sluppit nu, men ibland kan jag förstå hur de hittar dit även om jag inte håller med.
I found an ezra pound and made a bet that if i found a cigarette i’d drop it all and marry you. Just then a song comes on: “You can’t always get what you want” – the Rolling Stones, oh woe is we, the irony! The Stones became the moss and once all inhibitions lost, the hipsters made a mission to the farm...

Uppbyggnaden i "Kim's Caravan". Jag vet inte om jag skulle kalla henne gitarrvirtuos, men hon solar utan skyddsnät.

God coversmak har hon också. Breeders, John Cale...

Och så den här nästan löjligt söta duetten med flickvännen.

Och en hel spelning från Bonnaroofestivalen som ger en föraning av vad vi kommer att få i Gbg.

Jo, jag gillar detta.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #11 skrivet: 02 november, 2017, 22:15:18 »
Jag vet att vi har Courtney Barnett-fans här, och Kurt Vile-fans, men jag vet inte om det varit någon crossover av dem tidigare? Det får det bli nu. Deras gemensamma LP Lotta Sea Liee är nästan löjligt avslappnad (läs: pårökt) och spelglad, precis så där som man tänker att det borde gå när två talangfulla musiker blir goda vänner och faktiskt gör allvar av det där eviga "Du, vi borde typ spela in nåt tillsammans". Det får aldrig riktigt det där hypnotiska groovet hos Viles bästa låtar, eller det skevpunkiga öset hos Courtneys, men det är en solid, glad, eftertänksam platta. Något i mig vill säga att det är som en indierockig version av den där Mark Knopfler/Chet Atkins-plattan.

Att de heter Kurt & Courtney har alla redan påpekat. Man får väl vara glad att det bara är vänskap.

Första singeln: Over Everything
Hel spelning
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #12 skrivet: 02 november, 2017, 22:28:07 »
Jag vet att vi har Courtney Barnett-fans här, och Kurt Vile-fans, men jag vet inte om det varit någon crossover av dem tidigare? Det får det bli nu. Deras gemensamma LP Lotta Sea Liee är nästan löjligt avslappnad (läs: pårökt) och spelglad, precis så där som man tänker att det borde gå när två talangfulla musiker blir goda vänner och faktiskt gör allvar av det där eviga "Du, vi borde typ spela in nåt tillsammans". Det får aldrig riktigt det där hypnotiska groovet hos Viles bästa låtar, eller det skevpunkiga öset hos Courtneys, men det är en solid, glad, eftertänksam platta. Något i mig vill säga att det är som en indierockig version av den där Mark Knopfler/Chet Atkins-plattan.

Att de heter Kurt & Courtney har alla redan påpekat. Man får väl vara glad att det bara är vänskap.

Första singeln: Over Everything
Hel spelning

Jag sitter fortfarande och hämtar andan efter att nyss ha sett Mavis-dokumentären på SVT Play, så jag kan inte säga så mycket vettigt mer än att jag instämmer till fullo med vad du säger här ovan, Björn. Jag är en stor fan av båda två och jag tycker mycket om det här mötet mellan dem. Så självklart avslappnat bra, liksom, va ...?  ^_^ :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #13 skrivet: 25 maj, 2018, 22:10:26 »
Ny skiva ute nu, Tell Me How You Really Feel.

Helt underbar, förstås, och ingenting för de som känner sig "50 år för gammal"  :rolleyes:

Här en pärla bland de 10 på skivan:

https://www.youtube.com/watch?v=BWLtJ5En55w



The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Courtney Barnett
« Svar #14 skrivet: 02 november, 2018, 11:44:14 »
Snart dags!  :party:

Någon som tänkt ta en pilsner i anslutning till Kägelbanan i morgon?
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)