Författare Ämne: Nina Simone - hon sjunger blues  (läst 3537 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Nina Simone - hon sjunger blues
« skrivet: 12 april, 2014, 14:02:25 »
Det har inte skrivits så mycket om Nina Simone på den här forumet. Jag lyssnade lite på hennes fantastiska skiva Sings the blues nu, jag rekommenderar den. That thin, wild mercury sound! Vad har ni att säga om henne, och har ni några särskilda skivtips?


Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #1 skrivet: 12 april, 2014, 19:53:16 »
Nina var allt helt fantastisk !
"Sings The Blues" är en av alla goa plattor i mängden, "Here Comes The Sun" från 1971 är en annan :d6:
http://open.spotify.com/track/3KLS3NhHQjB8CNy2Vye3hK

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #2 skrivet: 12 april, 2014, 20:13:44 »
Ja, Nina är Nina. One of a kind! Underbar!

Men jag har inga skivor!! Däremot har jag lyssnat en hel del på henne genom åren. Min ex-sambo och jag möttes inte sisådär ofta när det gäller musiken,
men en sak är klar, hon fullständigt avgudade Nina Simone och genom henne kom jag att lyssna mycket på henne och där möttes vi fullt ut.

När hon flyttade ut från Gröndal (ja, min ex-sambo då...) då flyttade Nina ut med henne också.

Det är dags att göra något åt det och köpa upp sig på en del skivor men jag har ingen koll på vad. Det finns ju en massa Essential och varianter på det temat.
Men det är väl bara att Googla och utforska så löser det sig. Tack för påminnelsen, Joakim!

(Och så har hon gjort några högst egensinniga och personliga tolkningar av Bob-låtar...)

 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #3 skrivet: 12 april, 2014, 23:10:05 »
Har bara samlingen The Very Best Of Nina Simone, 1967-1972 : Sugar In My Bowl



Men vilken samling det är! Har spelats mycket, den räcker långt!

Bäst är:
I Want A Little Sugar In My Bowl
Backlash Blues
I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free - http://www.youtube.com/watch?v=7PT9PPfSkwQ
Turn Me On
Just Like Tom Thumb's Blues
Jelly Roll
Mr. Bojangles

Sen måste jag bara nämna hennes version av Strange Fruit http://www.youtube.com/watch?v=P8Lq_yasEgo

Fy fan, vilken vidrig låt... Hon gör den så bra, men jag önskar att den aldrig hade behövt skrivas eller framföras...
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #4 skrivet: 13 april, 2014, 18:25:40 »
Jag beställde Seven Classic Albums för ett par veckor sedan, den har inte kommit än. Den består av hennes tidiga skivor, varav många är liveskivor.


http://www.amazon.co.uk/Classic-Albums-Audio-Nina-Simone/dp/B00CM1S1QK/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1397405943&sr=8-5&keywords=nina+simone

Sedan kan man ju komplettera med Complete RCA så har man så man klarar sig. Om nu inte Spotify duger, men riktiga skivor kan vara skönt att ha ibland, blir lätt att man glömmer bort att lyssna annars. Och det blir inte så fasligt dyrt om man köper på rätt ställe.

http://www.amazon.co.uk/Complete-Albums-Collection-Nina-Simone/dp/B005LTDPFW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1397406164&sr=8-1&keywords=nina+simone+complete

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #5 skrivet: 14 april, 2014, 08:04:29 »
Med CD-boxar kan man som sagt komplettera i stort sett på stubben...men glöm inte Vinylen..då låter det som det ska dessutom...Själv är jag endast lycklig innehavare till CDn 'I Put a Spell on You' med artisten i fråga så man lever ju knappast som man lär...den är f.ö. väldigt rekommenderbar... :party:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #6 skrivet: 14 april, 2014, 10:05:38 »
Med CD-boxar kan man som sagt komplettera i stort sett på stubben...men glöm inte Vinylen..då låter det som det ska dessutom...Själv är jag endast lycklig innehavare till CDn 'I Put a Spell on You' med artisten i fråga så man lever ju knappast som man lär...den är f.ö. väldigt rekommenderbar... :party:

Dessutom är enkelskivor bra, boxar har en tendens att vara just boxar, sitter fint i hyllan men öppnas inte så ofta som man först tänkte sig.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #7 skrivet: 14 april, 2014, 10:22:55 »

Dessutom är enkelskivor bra, boxar har en tendens att vara just boxar, sitter fint i hyllan men öppnas inte så ofta som man först tänkte sig.

Om nu inte namnet Bob Dylan står på boxen ja...Själv kör jag Mingus complete Atlantic Recordings idag...vilken fantastisk musiker och arrangör denne Mingus var...kan inte komma på att någon av de skivor jag har med honom inte är helt fantastisk...Detsamma gäller för de hittils 3 plattor jag kommit över med George Russell faktiskt...2 giganter dessa herrar....Men Nina Simone som sagt...där tror jag att en ordentlig kompletteringsrunda ligger bra till för min del...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #8 skrivet: 14 april, 2014, 14:05:13 »
Nina Simone är fin. Sitt eget universum och helt kompromisslös.
RCA-boxen är kalas men både äldre och nyare saker är lika kalas det, vad jag har hört.
Finns massor av skumma återutgivningar och omkopplingar av hennes material. Och många fina liveskivor.
Hon skulle spelat på Gbg jazz/blues-festival - slutet av 80-talet? - så jag hade biljett.
Var ganska ointresserad av resten men Simone ville jag verkligen se.
Hon ställde in.  :rolleyes:
Men 1990 i Brighton Dome fick jag se henne.  ^_^
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #9 skrivet: 25 september, 2022, 12:13:49 »
Nina Simone. Vi hade henne som ämne härom nyssens på dessa musiksittningar som jag hamnar på, har berättat om dem på annat ställe; mat, dryck, quiz och så alla deltagares 15-bästa-listor som räknas ihop varv för varv. Ja en massa bra musik spelad. Och så tvingas man förbereda sig med att på riktigt sätta sig in i hela diskografin - delikat nöje.

För några år sedan skrev jag en text om den gång jag fick se Nina Simone, och kanske någon här också vill läsa den tänkte jag.

 :d2:


   NINA SIMONE, Trädgårdsföreningen, Göteborg, 30/6 1989 OFF OFF OFF
   NINA SIMONE, The Dome, Brighton, 10/5 1990

Nina Simone är omtalat livsfarlig. Bryter konserter, käftar, kör psykologisk krigsföring mot sin publik. För att i nästa minut leverera en storartad version av en innerlig ballad hon inte kört på ett decennium.
   Minns inte när jag började älska Nina Simone men hon växte och skivsamlingen växte och när hon skulle komma till Trädgårdsföreningens jazzfestival 1989 köpte jag förstås biljett. Hon ställde förstås in. Med kort varsel. Det var lite för bra för att vara sant att Nina Simone faktiskt skulle komma till Göteborg.
   Ersättare för Simone var en Charles Brown. Jag tänkte Snobben men detta var en svart amerikan i pensionsåldern som vid piano körde balladblues. Något han tydligen gjort i decennier. Antiklimax. Där stod man och smågäspande när man i ett parallellt universum exakt nu skulle varit på Nina Simone, förhäxad.
   Men Chris Barbers brittiska band tidigare under kvällen var ösigt och överraskande bra. Det var i den här orkestern framtida skifflekungen Lonnie Donegan på 40-talet startade på banjo. Och blinde pianisten Åke Johansson var som vanligt suverän med sitt bopband. Hade sett dem på Nefertiti ett gäng gånger och Åke hade verkligen blivit en favorit. Fantastisk pianist i den där fina skärningspunkten mellan tradition och gränslöshet. Blundar man så tänker man Jan Johansson men inte så spartanskt folkmelodiskt, och man tänker McCoy Tyner men mindre rytmiskt markerat. Det är Åke Johansson från Borås och han är blind och gör en flyhänt målande bopversion av nämnda namn, sveper klangvärldar över hela flygeln. Och Chet Baker hade han kompat.

Nina Simone med band får jag se ett år senare. I den 200 år gamla kupolen the Dome i Brighton där ABBA vann med Waterloo 1974. The High Priestess of Soul – soul som i något annat än Motown och Hitsville USA, som i något annat än musik.
   Och hon är makalös. See-Line Woman, vackra klassikern Someone to Watch Over Me, urladdningen Mississippi Goddamn och My Way som storartad genushymn. Och en spontan Money Money Money ”eftersom ABBA spelat i huset”. Och hon demonstrerar magdans och showen är stark som det heter. Egensinnig artist. Brilliant pianist. Bowies Mike Garson har lyssnat mycket hör man snabbt.
   Och jag var så liten och herregud Nina var inte 60 fyllda ens. Strange days.
   Efteråt. Jo jag stod där vid sceningången efteråt. Hon var liksom så magisk och legendariskt att jag inte kunde släppa henne. Och där kommer hon. Konstfullt omsvept och med sitt entourage kring sig. Har inga skivor eller nåt sånt med mig, ingenting. Men en sån där brun liten påse man får när man köper vykort, jag hade köpt vykort.
   – Hello Nina!
   Och så skriver hon på den bruna påsen med svart tusch sitt namn – Nina Simone. Och säger något om att jag är väldigt ung och vit.
   Jag kunde inte säga emot.
   
Det här var en torsdagskväll och jag promenerade hem mot Victoria Street som var adressen denna andra termin i Brighton. Det var på dagen 50 år sedan tyskarna marscherade in i Belgien/Holland och Churchill tog över som premiärminister efter Chamberlain. På fredagen inhandlades John Martyns LP Inside Out och vi bjöd Nettan på middag och på lördagen spelades FA-cupfinalen Manchester U – Crystal Palace som MUFC sedan lyckades vinna efter omspel. Hälsade på i kollektivet Östtyskland, skrev en låttext; Dead Slow till Pethra, räddade grodyngel, spelade fotboll, ja jag skrev dagbok några år härikring. Maj var högsomrigt het till och med här intill havet. Långt där ute i soldiset såg man lastfartygen liksom balanserande på horisontlinjen. De långa vågorna som rullade in och så det glittriga percussionljudet efter varje när stenstranden rasslade ut mot djupet igen.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« Svar #10 skrivet: 02 oktober, 2022, 14:55:45 »
Tack för den texten, Hibbitt! Nina S var fantastisk. Helt klart ett plågat och ojämnt geni, men ett geni likväl.
Som kuriosa kan nämnas att det i min uppväxts Umeå fanns en damfrisör som hette Ola. Min mormor gick till hans salong. Olas stora "claim to fame" var att han varit Nina Simones frisör. Jag vet inte när det här ska ha hänt, men han följde tydligen henne på turné ett tag. Sedan öppnade han salong i Umeå. Tror dock det var väldigt ovanligt med hår som Ninas i Umeå på 80-talet.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson