Författare Ämne: Robert Broberg 1940-2015  (läst 2923 gånger)

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
Robert Broberg 1940-2015
« skrivet: 21 juli, 2015, 18:38:27 »
Läste i Expressen att Robert Broberg hade avlidit.Först Magnus och sedan Robert dom som tittade på Tv när man var mindre försvinner.Jag minns att 1980 9dec sände Eldorado alltså samma natt som Lennon skötts ett minnes program där var Robert med.Det finns en låt som jag alltid har gillat Stan är fullt med vatten heter den och jag behöver väl inte skriva vilken stad det är.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Robert Broberg 1940-2015
« Svar #1 skrivet: 23 juli, 2015, 20:03:33 »
Sorgligt, växte upp med The Pling & Plong Show  :d5:

Målet är ingenting vägen är allt är ett bra exempel på hur man med små medel, en kassettbandspelare, stor scennärvaro och livlig fantasi kan "sno showen" :mellow:

Robban var ett geni, smått galet geni  :d3:

Det är låten Vatten du tänker på, Guthrie  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 juli, 2015, 08:46:53 »
Ja så heter den Anders S.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 25 juli, 2015, 15:40:35 »
Robert Broberg.  :d2:
En sorts hjälte, en person jag uppskattade mycket.

Allt var inte bra. Jag kunde bli frustrerad över att han lite väl ofta ägnade sig åt oändliga ordlekar. Och en del tramslåtar, Bredaschlade tanter och några tjog till, är typ helt okul. Och rörande det bildkonstärliga gick han inte in på min topplista över konstnärer så att säga.

Men mycket var bra. Från 60-talsklassikerna och upp till 2001 års album Nära som jag tror var hans sista reguljära album.

Men vad som gör honom, för mig, till en av de riktigt stora i Sverige beror på tre saker:
Han skrev många finfina melodier.
Han sjöng utmärkt och - när han verkligen ville - helt svårslaget fantastiskt. Med en väldigt behaglig röst precis mellan glädje och sorg.
Han gjorde en svit suveräna album åren 71-81.

De två första LP:na efter latjoåren är välkänt omtalade: Den erotiska En typiskt rund LP med hål i mitten och den underbart krisexistentiella Jag letar efter mej själv.
1974 kommer en av de bästa politiska svenska skivor som vi har: Vem är det som bromsar & vem är det som skjuter på? (med fortsättningsundertiteln ...och vem är det som sitter i baksätet med armarna i kors och tittar på?).
Sen drar han till USA och släpper den minimalistiska Tolv sånger på amerikanska 1978.
79/80 är han Zero fullt ut och albumen Motsättningar och Kvinna eller man håller jag väldigt högt.

Sen är det 80-tal och han mognar in i den Robban-roll han sedan körde; folkkär och färgklatschig med tusen nya lustigheter kryddat med gamla 60-talare och kanske ett annat korn från 70-talet.

En snygg samlingsbox över de där doldisåren 71-81 skulle vara en kulturell välgärning. Med outtakes, foton och linernotes.  :mellow:

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...