Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 697229 gånger)

Utloggad peter

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #270 skrivet: 10 februari, 2007, 18:12:39 »
Lucinda´s senaste "West".

Verkar onekligen trevligt. Är den något att ha?

Något att ha!?!  :d4: :mellow:

Jag lovar dig, Peter, Lucinda har ett trollspö, det hon rör vid förvandlas till guld.
Jag upptäckte henne 2001 i samband med Essence och följer henne nu som en blodhund.

"West" är inte omedelbar, men den innehåller så mycket, så mycket. Lyssna med hörlurar och upptäck alla läckra detaljer i arr:et.

Någon skrev någonstans: West är Lucinda´s Time out of Mind.
Kanske det, den står lugnt på egna ben, i alla fall.

Jag har varit grymt nyfiken på Lucinda väldigt länge, men jag har inte köpt några plattor med henne. Än. Eftersom jag är svag för lidelsefulla hyllningar blev jag nu lite sugen på att göra West till min första Lucinda-skiva.

Hur som helst, jag vill gärna höra mer om plattan. Hur skulle du beskriva den? På vilket sätt är den inte omedelbar?

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #271 skrivet: 10 februari, 2007, 18:18:07 »
Lucinda´s senaste "West".

Verkar onekligen trevligt. Är den något att ha?

Något att ha!?!  :d4: :mellow:

Jag lovar dig, Peter, Lucinda har ett trollspö, det hon rör vid förvandlas till guld.
Jag upptäckte henne 2001 i samband med Essence och följer henne nu som en blodhund.

"West" är inte omedelbar, men den innehåller så mycket, så mycket. Lyssna med hörlurar och upptäck alla läckra detaljer i arr:et.

Någon skrev någonstans: West är Lucinda´s Time out of Mind.
Kanske det, den står lugnt på egna ben, i alla fall.

Jag har varit grymt nyfiken på Lucinda väldigt länge, men jag har inte köpt några plattor med henne. Än. Eftersom jag är svag för lidelsefulla hyllningar blev jag nu lite sugen på att göra West till min första Lucinda-skiva.

Hur som helst, jag vill gärna höra mer om plattan. Hur skulle du beskriva den? På vilket sätt är den inte omedelbar?

Jag lovar att återkomma om det, Peter, hinner inte skriva nu. Vi ska bort på middag och det är dags att dra iväg.

Ett tips: Börja med Car wheels on a Gravel road, efter det är du fast!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #272 skrivet: 10 februari, 2007, 21:45:34 »
Här finns ännu en ljuvlig sånginsats av LW Leif, míssa inte!

http://www.anti.com/catalog.php?id=67&notes=true

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #273 skrivet: 13 februari, 2007, 14:44:18 »
Just nu lyssnar jag på Kris Kristoffersons skiva "A Moent of Forever" från 1995, som jag hittade på en lokal skivbörs häromdagen. Skivan är utgiven på Justice Records, som på 90-talet gav ut ett flertal fina skivor med gamla countryartister. Några Justice-skivor jag skattar högt är Billy Joe Shavers "Highway of Life" och Waylon Jennings "Right For The Time". Denna Don Was-producerade Kristofferson-skiva är inte mycket sämre än dessa titlar.
Bland kompmusikerna finns i Dylan-sammanhang välkända namn som Jim Keltner, Benmont Tench och Stephen Bruton, men de riktigt intressanta Dylan-kopplingarna finns i texterna. Här finns en låt om Sam Peckinpah och här finns "New Mister Me", där Kristofferson i allegorisk form berättar om sin vän Bob:

 
The moment that you saw him
You just looked the other way
The blood within his eye
Was like a curse
He had two heavy pistols
Which were greasied up and ready
And a face like Bobby Dylan, only worse
He ordered up a whisky, which he drank like he was thirsty
And ordered him another of the same
Suddenly the silence of the frozen room was shattered
By a kid who shot before he called his name
He looked up at his killer
>From the floor where he had fallen
Said, Well look what you have gone and done to me.
He said, Son, I think you blew it
But you're truly welcome to it
You can be the new mister me
Chorus:
You can be the new mist me, me, me
Ain't it true that's what you want to be, yesiree Bob
And i'll be somewhere sunny where it's funny and it's free
And you can be the new mister me.
Well I was there the day they say that Bobby Dylan died
You and I both know he got away
He's out there stealin' horses
Really learnin' how to ride
And he's the reason I am free today
Chorus:
Singin' You can be the new mister me, me, me
Ain't it true that's what you wanna be, yes indeed
And I'll be somewhere sunny where it's funny and it's free
And you can be the new mister me.
 
EDIT: Postade av misstag oavslutat inlägg. Kompletterade det i efterhand.
« Senast ändrad: 13 februari, 2007, 14:47:06 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad morsan

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #274 skrivet: 13 februari, 2007, 17:57:58 »
"You and I both know he got away
He's out there stealin' horses
Really learnin' how to ride
And he's the reason I am free today "

Fint 

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #275 skrivet: 17 februari, 2007, 00:12:09 »
Lucinda´s senaste "West".

Verkar onekligen trevligt. Är den något att ha?

Något att ha!?!  :d4: :mellow:

Jag lovar dig, Peter, Lucinda har ett trollspö, det hon rör vid förvandlas till guld.
Jag upptäckte henne 2001 i samband med Essence och följer henne nu som en blodhund.

"West" är inte omedelbar, men den innehåller så mycket, så mycket. Lyssna med hörlurar och upptäck alla läckra detaljer i arr:et.

Någon skrev någonstans: West är Lucinda´s Time out of Mind.
Kanske det, den står lugnt på egna ben, i alla fall.

Jag har varit grymt nyfiken på Lucinda väldigt länge, men jag har inte köpt några plattor med henne. Än. Eftersom jag är svag för lidelsefulla hyllningar blev jag nu lite sugen på att göra West till min första Lucinda-skiva.

Hur som helst, jag vill gärna höra mer om plattan. Hur skulle du beskriva den? På vilket sätt är den inte omedelbar?

Jag lovar att återkomma om det, Peter, hinner inte skriva nu. Vi ska bort på middag och det är dags att dra iväg.

Ett tips: Börja med Car wheels on a Gravel road, efter det är du fast!

Jo, alltså...
Inte omedelbar som t ex Car wheels... Lucinda är en fruktansvärt stark LÅTskrivare, med en oerhörd känsla för melodier och fraseringar.
Det är genomgående och något som jag fastnade mycket för då jag upptäckte henne. Jag blev - är - mycket imponerad över hur lätt hon
lyckas skapa så STARKA melodier.

"West" är kanske inte lika "omedelbar" på det sättet. Inte vid första eller andra lyssningen men den kommer starkt. Växer, visar sig från olika sidor.
Tung och svart. Men ljus och hoppfull också. Melodier som inte direkt ställer sig upp och säger "här är jag, så här är jag..." Men de är snart där ändå, lika intensiva och skimrande som alltid.

"West" är verkligen något att ha. I said that...

 :mellow:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #276 skrivet: 17 februari, 2007, 00:19:06 »
Köpte senaste Uncut. På den medföljande skivan finns "Falling up" av Rickie Lee Jones. Oh me oh my, vilken låt!
Låter inte som Rickie senast jag lyssnade på henne.

Svårt att beskriva... Folkgothisk rocksoul??
F-n vet men det här var mycket, mycket bra och gör mig väldigt nyfiken på hennes nya album "Sermon on Exposition Boulevard".

 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad morsan

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #277 skrivet: 22 februari, 2007, 23:57:59 »
från det ena till det fjärde och till baks igen
just nu
i eldorado spelas jag till sömns av Jimi Hendrix i "Like a rolling stone"
m
m
vad är så bra med den
kanske att här behöver mannen inte anstränga sej alls. Han kan det.
det ligger djupt. han tar aldrig i så han spricker. det flyter.
(från Monterey-tillfället tydligen).

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #278 skrivet: 23 februari, 2007, 17:14:18 »
Lucinda´s senaste "West".

Verkar onekligen trevligt. Är den något att ha?

Något att ha!?!  :d4: :mellow:

Jag lovar dig, Peter, Lucinda har ett trollspö, det hon rör vid förvandlas till guld.
Jag upptäckte henne 2001 i samband med Essence och följer henne nu som en blodhund.

"West" är inte omedelbar, men den innehåller så mycket, så mycket. Lyssna med hörlurar och upptäck alla läckra detaljer i arr:et.

Någon skrev någonstans: West är Lucinda´s Time out of Mind.
Kanske det, den står lugnt på egna ben, i alla fall.

Jag har varit grymt nyfiken på Lucinda väldigt länge, men jag har inte köpt några plattor med henne. Än. Eftersom jag är svag för lidelsefulla hyllningar blev jag nu lite sugen på att göra West till min första Lucinda-skiva.

Hur som helst, jag vill gärna höra mer om plattan. Hur skulle du beskriva den? På vilket sätt är den inte omedelbar?

Jag lovar att återkomma om det, Peter, hinner inte skriva nu. Vi ska bort på middag och det är dags att dra iväg.

Ett tips: Börja med Car wheels on a Gravel road, efter det är du fast!

Jo, alltså...
Inte omedelbar som t ex Car wheels... Lucinda är en fruktansvärt stark LÅTskrivare, med en oerhörd känsla för melodier och fraseringar.
Det är genomgående och något som jag fastnade mycket för då jag upptäckte henne. Jag blev - är - mycket imponerad över hur lätt hon
lyckas skapa så STARKA melodier.

"West" är kanske inte lika "omedelbar" på det sättet. Inte vid första eller andra lyssningen men den kommer starkt. Växer, visar sig från olika sidor.
Tung och svart. Men ljus och hoppfull också. Melodier som inte direkt ställer sig upp och säger "här är jag, så här är jag..." Men de är snart där ändå, lika intensiva och skimrande som alltid.

"West" är verkligen något att ha. I said that...

 :mellow:

Ja det här är ju en riktigt jävla bra skiva. Bra låtar, bra produktion och strålande musiker men så gillar jag ju Hal Willner oxå, och Bill Frisell, sen är ju basisten bekant på detta forum, och Lucinda har ju tagit över Bobs musiker tidigare så ger detta en anledning till aktsamhet? Eller är hela Bingoblasters gone.  Eller ingen eller...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #279 skrivet: 24 februari, 2007, 12:43:59 »
John Coltranes Olé. Riktigt tjusigt elakt stycke. Som jag. (måste nog citera Seinfeld här, när han motar ut Kramer efter att hört ännu en idiotisk affärsidé: NOW it's time to go!)
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #280 skrivet: 24 februari, 2007, 13:19:06 »
Rosanne Cash - Black Cadillac

Denna skiva får jag nog räkna som ett av de bästa skivsläppen från 2006 (av dem jag hört, alltså). Skivan är ett slags sorgearbete, efter att Rosanne på ett par år förlorat tre av sina närmaste: stymor June Carter Cash, pappa Johnny Cash och mamma Vivian Liberto Cash Distin (som dog på Rosannes 50-årsdag 2005). Avsked går som en röd tråd genom skivan, som passande nog avslutas med en tyst minut. Låtarna är högklassiga och genomgående smakfullt framförda.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #281 skrivet: 24 februari, 2007, 23:59:35 »
Rickie Lee Jones, som förtjänar en egen tråd...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #282 skrivet: 25 februari, 2007, 02:40:27 »
Alltså... Jag måste ju ha menat Ornette Coleman och inte John Coltrane. Men de har ju likadana namn. Hela den där John Cale/JJ Cale/Calle Jularbo-effekten all over again.

Visst förtjänar Rickie Lee Jones en egen tråd. Blir glad om hennes nya är lika bra som förra.

Har just varit och hört Hoven Droven och Boot och blir alldeles förundrad över hur mycket bra folk det finns alldeles runt knuten.
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #283 skrivet: 25 februari, 2007, 13:49:33 »
Orquestra Was - Forever's A Long, Long Time

1997 fick producenten och artisten Don Was idén att göra en väldigt egensinnig Hank Williams-hyllning. Han tog några nästan okända Hank-låtar, skrev några egna instrumentallåtar som inramning, bjöd in sångaren Sweet Pea Atkinson och musiker som Herbie Hancock, Wayne Kramer (från MC5), Sheila E och många andra och skapade en skiva som är nästan hopplös att klassificera.
Skivan inleds med en instrumentallåt för violin och piano, fortsätter med en 8-minutersversion av "I Ain't Got Nothin' But Time" som befinner sig någonstans i gränslandet mellan 70-talssoul och jazz, för att sedan hoppa mellan olika stilar och ljudbilder, med jazz- och r&b-influenser som röd tråd. Som avslutning kommer Merle Haggard och gör en hyfsat traditionell countrytolkning av "I'm So Tired Of It All", som totalt bryter av mot det som hörts under de 45-50 minuter som föregått låten.
Hank Williams själv skulle kanske ha ruskat på huvudet åt hela projektet, vilket säkert även skivbolagsdirektörer och skivaffärsinnehavare gjorde innan de placerade skivan under rubriken "jazz", för att sedan flytta den till reabacken. Att den här typen av korsbefruktningar inte når en stor publik är lite synd, men inte alls förvånande.
Skivan innehåller även ett multimediaspår, vilket var väldigt populärt i slutet av 90-talet, i form av en kortfilm med Kris Kristofferson. Den har jag inte tittat på än.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #284 skrivet: 25 februari, 2007, 23:01:22 »
John Coltranes Olé. Riktigt tjusigt elakt stycke. Som jag. (måste nog citera Seinfeld här, när han motar ut Kramer efter att hört ännu en idiotisk affärsidé: NOW it's time to go!)

Olé är ett av JCs Atlantic-album från tidigt 80tal om jag minns. Ja, skitbra som det mesta från den mannen.
Själv har jag lyssnat en del på Infinity med arrangemang av Alice C som är minst sagt kontroverisell bland Coltranelyssnare, men en liten favorit. Alice gick ju bort nyligen så jag har lyssnat mycket på henne på sista tiden, Monastic Trio, Universal Conciousness, Lord of Lords och Ptah the el Daoud. Stort!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today