Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 694991 gånger)

Utloggad johnbrown

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #225 skrivet: 15 december, 2006, 11:24:07 »
This old road med Kris Kristofferson.

Utloggad cipher_pipe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 267
    • MSN Messenger - cipher_pipe@hotmail.com
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #226 skrivet: 15 december, 2006, 17:47:34 »
Mozart's 25th Symphony... Ah, the beauty...
"For it is the mad that survive in the end" - I said that

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #227 skrivet: 16 december, 2006, 16:19:23 »
Blev precis idag nykär i Warren Zevon's Life'll Kill Ya. Helt paff över att den var så helbra, nog tre år sedan jag hörde på den ordentligt, och då måste min stereo ha varit trött.Inte ens Dirty Little Religion och Porcelain Monkey lät så dunder som nu. Och My Shit's Fucked Up slår hårdare än någonsin. En sådan berättarkung. Om Warren Zevon så hade sjungit in socialtjänstlagen hade jag tyckt det var spännande.
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #228 skrivet: 16 december, 2006, 18:51:20 »
*Själv har jag torskat på Bonnie Prince Billy och lyssnar på mina stackars tre cd, Master and Everyone, The Brave and the Bold och The Letting Go om och igen, uppblandat med lite screwed up crunk  :ph34r:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Hurricane

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #229 skrivet: 16 december, 2006, 20:09:44 »
Även om det blivit mycket Dylan på sistone (på grund av biljettsläpp m.m.) så har jag lyckats få in lite trevlig 80-tals dance/electronica
(eller vad man nu vill kalla det) nämligen New Order, mycket bra grupp. Deras samling "Retro" är mycket köpvärd...

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #230 skrivet: 16 december, 2006, 21:26:11 »
Ikväll är vrånga skivors kväll. D v s skivor som jag haft undanstoppade länge eftersom jag tror att jag inte "känner för dem" och blir för rastlös för att höra mer än enstaka spår på. Men så visar det sig att jag bara vill höra hela skivorna om och om igen.

De senaste tre som åkt runt på repeat är Dinosaur Jr's Without a Sound (saknar Jim Hensonvideon till Don't Think So! Undrar på vilket av alla gamla band den ligger på. Hjälper ändå inte när jag inte har någon TV), American Music Clubs San Fransisco (fler låtar borde ha syrsljud med. Bob har ju fattat detta.) och John Howards Kid in a Big World. Om man har ett uppdämt behov av en korsning mellan en överdramatisk men strålande Elton John och David Bowie när han klädde sig i silkespyjamas så är den skivan ett tips.

Har länge varit skeptisk till My Morning Jacket. Har trott de varit skittråkiga. Men efter flera euforiska recensioner här kanske jag måste kolla upp gänget.
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad jeane

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #231 skrivet: 17 december, 2006, 04:42:09 »
*Själv har jag torskat på Bonnie Prince Billy och lyssnar på mina stackars tre cd, Master and Everyone, The Brave and the Bold och The Letting Go om och igen, uppblandat med lite screwed up crunk  :ph34r:

har du lyssnat på i see a darkness? det är min absoluta favoritskiva med bonnie 'prince' billy.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #232 skrivet: 17 december, 2006, 12:38:49 »
har du lyssnat på i see a darkness? det är min absoluta favoritskiva med bonnie 'prince' billy.

Inte än, men det ligger i förlängningen...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad mekstroem

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #233 skrivet: 20 december, 2006, 15:35:50 »
julskivan med christer sjogren och carola som min syster loten sa vanligt skickat till mig...

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #234 skrivet: 20 december, 2006, 17:03:35 »
julskivan med christer sjogren och carola som min syster loten sa vanligt skickat till mig...

Snacka om julstämning... :rolleyes:

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Wanted Man

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #235 skrivet: 20 december, 2006, 20:58:34 »
Miles Davis - Sketches of Spain (just nu är det The Pan Piper) som troligtvis är den bästa jazzskiva som någonsin gjorts

Ett tips till 2gruv, kolla upp Will Oldhams arbeten under namnet Palace också. Kan starkt rekommendera skivan Viva Last Blues, där återfinns en av 90-talets allra bästa låtar: New Partner

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #236 skrivet: 20 december, 2006, 22:05:46 »
Den första låt jag hörde som liten liten tjej (med Evan Dando i håret och solsken i blick) med Palace Brothers var Come In. Den är rätt magisk, med en väldigt gullig (gullig kan vara bra) video till. Sedan köpte jag (eller fick av liten syster. Bäst man börjar bli noga med detta nu eftersom hon stryker omkring här) There Is No One What Will Take Care of You och en utan titel. Båda är jättebra. Bäst är nog I Am A Cinematographer från den andra. Det tog nog till mitten av 90-talet innan jag fattade att det där med Palace var ett väldigt yvigt träd.

Just nu lyssnar jag dock inte på någonting. Är helt nöjd efter att ha lyssnat på elevers lilla rockkonsert och känner att återväxten är tryggad.

Och om man nu ska vara lite noga, mekstroem, så må det ha varit mamma du fick julskivan av. Som notorisk musikfascist vill jag ju inte nämnas ihop med Christer Sjögren...

Tycker John Cales A Child's Christmas In Wales är julig. Om man bingolingo-ickelyssnar på texten.

Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad mekstroem

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #237 skrivet: 21 december, 2006, 10:05:27 »
sedan köpte jag (eller fick av liten syster. Bäst man börjar bli noga med detta nu eftersom hon stryker omkring här) There Is No One What Will Take Care of You och en utan titel.

jag minns da inte att du fick denna av migur, men jag maste ju saga att det var valdigt vad bra jag var.och ar.

vad galler julskivan sa skyll pa mor din, hon sa att du valt den

men for att undvika att detta blir en privatchat mellan mig och mig syster yster, meddelar jag eder, i linje med diskussionens syfte, det jag senast lyssnat pa (o sikken spanning!):

1) liveskiva med Edoardo Bennato, ett svangigt enmansband! Inspirerat (enligt bennato sjalv) av herr dylan.

2) rino gaetano, "la storia", dubbel cd. oj vad bra "mio fratello e' figlio unico" ar!

3) adriano celentano, laten "ventiquattromilla baci". det svanger ju! lite som en italiensk lasse berghagen under lasses morka ar. for de av er som kanner till dessa...

4) pugh rogefeldt, laten " nattmara" - o, himmel!


Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #238 skrivet: 21 december, 2006, 12:53:56 »
Tycker precis som mekstroem att vi sluta ha interna diskussioner här. Repent! Men jag måste ändå undra över om det verkligen finns så där mycket svängig italiensk musik. Låter ju jättebra.

Jag har precis bestämt att jag ska skriva en lång avhandling om gitarrsolot på Loves "Live and Let Live". Inte mycket som klår det racet. Men jag lägger ut den på min hemsida och inte här, ifall det är några känsliga personer närvarande.

Julklappstips: David Crosbyboxen. Ska jag ge mig själv. Om inte det krockar med någon 10 CD-samling från Lasse Berghagens år in the darkness.



Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad Hurricane

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #239 skrivet: 21 december, 2006, 22:19:36 »
Måste pusha lite för mina favoriters senaste skiva, Endless Wire med The Who. En helt okej "comeback" för dem, det var ju trots allt första nya på 24 år.
Den har fått ganska mediokra recensioner i svensk press men utomlands så har de flesta varit väldigt positiva till den. Den är ganska annorlunda mot deras andra skivor
men det finns fortfarande en stark "the who känsla" i den. Man skulle kunna kalla den en blandning mellan The Who och Pete Townshends soloverk. Townshend har på den här
skivan tagit större plats än tidigare och sjunger på en hel del av låtarna. De har även tagit in mycket olika stränginstrument (mandolin, ukulele osv.) och några av låtarna är helt akustiska.

En helt okej skiva men det kan ta några lyssningar innnan man börjar uppskatta den.
« Senast ändrad: 22 december, 2006, 11:31:25 av Hurricane »