Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 696150 gånger)

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #420 skrivet: 17 februari, 2008, 21:46:53 »
Hade också missat den trots denna recension i Expressen:
http://www.expressen.se/noje/musik/1.933209/neil-young-crazy-horse-live-in-san-francisco
Men nu är den beställd från Ginza!

Då får vi tacka Leif för tipset då! -_-

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #421 skrivet: 19 februari, 2008, 09:10:16 »
Jag köpte också denna platta för en tid sedan. Äger av någon konstig anledning inte Live Rust så det passade pefekt. Och det är ju mycket riktigt inte en död sekund. Lyssnar för tillfället också mycket på Greendale (som jag faktiskt gillar mycket) och så nya Chrome Dreams II, stundtals himla bra platta.


Hade också missat den trots denna recension i Expressen:
http://www.expressen.se/noje/musik/1.933209/neil-young-crazy-horse-live-in-san-francisco
Men nu är den beställd från Ginza!

Då får vi tacka Leif för tipset då! -_-

Anders G.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #422 skrivet: 19 februari, 2008, 14:43:27 »
Drive-By Truckers "Brighter Than Creation's Dark". Allt är inte bra. Ibland blir det lite tungfotat men Paterson Hood är en otroligt skicklig låtskrivare och historieberättare.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

RidingIntoOmaha

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #423 skrivet: 19 februari, 2008, 16:55:41 »
Live rust är ju en klassiker. Den skivan introducerade mig för Young och var under tiotalet år den enda Youngskivan jag ägde.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #424 skrivet: 23 februari, 2008, 18:21:44 »
"Aretha, sing one for me" med Cat Power. Från hennes senaste - ojämna - Jukebox. Sången, en gammal soulhit (av J Harris/ Eugene Williams) som George Jackson tydligen hade framgång med för länge sedan, är en sådan där soul-jerker ni vet. Det behövs inte mycket, lite rootsy guitars, trumdriv, en vinande Hammond-orgel och en underbar sång. Då blir det sanslöst bra. Om det är en bra låt och i det här fallet är det just det. En låt man gärna sätter på repeat.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #425 skrivet: 06 mars, 2008, 15:03:19 »
Leif, du har vad engelsmännen kallar, impeccable taste. Cat Powers Aretha, sing one for me är en av mina mest spelade låtar i år enligt min ipod.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #426 skrivet: 06 mars, 2008, 15:15:59 »
Roligt det där med mest spelade låtar på ipoden. Var tvungen att kolla min.
Fattar inte riktigt hur Larry Is A Gay Blade kan vara min mest spelade låt.
Jag borde iofs hunnit lyssna på den många gånger eftersom den bara är 12 sekunder lång....weird!
Bandet är det fullkomligt lysande The King Khan & BBQ Show.
Check it out!

Ragnar
Cocaine improves your tennis

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #427 skrivet: 06 mars, 2008, 21:49:11 »
Nu, just dessa dagar, lyssnar jag helst på P 1 i min bil. och så undrar jag ibland vad leif gör/är. sen funderar jag på att stoppa in den där sammetslena boxen som nån rekomenderade helt nyligen.
i.ö. har jag nog attitydproblem och tycker berlin,lou reed vore kul. jag mår inte helt bra när inte bd är i stan under året. ska vi åka annonstädes?
bobi :d5:

RidingIntoOmaha

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #428 skrivet: 06 mars, 2008, 23:58:10 »
"Aretha, sing one for me" med Cat Power. Från hennes senaste - ojämna - Jukebox. Sången, en gammal soulhit (av J Harris/ Eugene Williams) som George Jackson tydligen hade framgång med för länge sedan, är en sådan där soul-jerker ni vet. Det behövs inte mycket, lite rootsy guitars, trumdriv, en vinande Hammond-orgel och en underbar sång. Då blir det sanslöst bra. Om det är en bra låt och i det här fallet är det just det. En låt man gärna sätter på repeat.



Kände inte till denna cover, originalet har jag spelat i lurarna ett par gånger under 2008. Från I'm not there gilla rjag just nu bäst Ramblin' Jacks Train to cry. Jag saknar tyvärr fortfarande de viktiga skivorna av/med Jack Elliott.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #429 skrivet: 07 mars, 2008, 02:46:42 »
Cat Powers cd är bitvis jävligt bra. Själv så är det väl A Woman Left Lonely som fastnat mest, men jag plockar sällan låtar utan låter hela skivan gå, är det vinyl kanske jag struntar i att vända. Men här är det cd-utgåvan jag har. Och då går det oftast från början till slut, och den är ju inte särskilt lång...
Sen är det ju alltid lite småkul med Dylancovers, men Penn Oldhamlåten är nog min favorit i alla fall.
I kväll så körde hon fö NY, NY hos Leno som jag snubblade förbi alldeles lagom för att höra/ se.
Men annars är det väl Dig, Lazarus, Dig som ligger överst i högen. Kostymklädd psykopatrock av ädelt märke. Ska bli kul att se om nån månad...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #430 skrivet: 11 mars, 2008, 15:59:49 »
Karen Dalton. "Cotton Eyed Joe", live från tidigt 60tal har gått mycket sen jag köpte den för nån månad sen, och nu har jag länsat brevlådan på "It's So Hard To Tell Who's Going To Love You The Best" och "In My Own Time" och dom har gått ett par gånger sen i förmiddags. "MY FAVOURITE SINGER IN THE PLACE WAS KAREN DALTON. SHE WAS A TALL WHITE BLUES SINGER AND GUITAR PLAYER, FUNKY, LANKY AND SULTRY. KAREN HAD A VOICE LIKE BILLIE HOLIDAY'S AND PLAYED THE GUITAR LIKE JIMMY REED AND WENT ALL THE WAY WITH IT. I SANG WITH HER A COUPLE OF TIMES." (BOB DYLAN in his bestselling book 'Chronicles')
(ursäkta versalerna, men de är c&p eftersom jag inte orkade skriva av. Och nämner man Bob här så är det väl alltid nån som blir nyfiken.
Hur som helst är det makalöst bra, med en satans känsla i samma familj som Fred Neil och Tim Buckley och ett än mer tragiskt öde- Kvällspressen skulle väl rubriksätta det i fläskig bodini som "Dylans favoritsångerska död som uteliggare av drogöverdos", och det lockar väl ännu nån att lyss antar jag
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #431 skrivet: 14 mars, 2008, 11:43:08 »
k d lang, Watershed. Låter jättebra. Hon sjunger ju hur bra som helst, snygga arr, bra låtar, strålande musiker. Gitarristen på bonuscdn i den snygga limiterade utgåvan (box med fyra livelåtar och en intervju på cd, 3 foton på nåt kartongpappter, inte så mycket kanske men smakfullt, ja just det gitarristen på de 4 livelåtarna, dock inte på cdn proper, är den här bekante och av en del av oss högt värderade och uppskattade Freddy Koella  :party: På konserten i Philadelphia den 24:e februari är det inte Freddy, men väl en entusiastisk publik

I alla fall tror jag Watershed kan bli rejält vanebildande, rejält kool och så är ju kd en strålande sångerska

edit: Europa turnéen, inget i Sverige. Men det är väl inte för sent än, så man får väl hoppas på ett litet besök på tex Debaser, Södran eller nåt. Annars får man väl hälsa på vänner i Oslo antar jag...
« Senast ändrad: 14 mars, 2008, 13:24:46 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #432 skrivet: 14 mars, 2008, 13:44:27 »
Vet inte om någon har tipsat om det här bandet tidigare, men jävlar vad bra det är. :wacko:

Felice Brothers - Selftitled American Record, 2007
Otroligt gemytlig skiva. Låter som ett vildare The Band och vår man ca Basement Tapes till New Morning. Rekommenderas varmt. Det enda problemet är väl sångaren som låter lite väl krytstat nasal, men när man väl vant sig så är den starkt vanebildande. Dessutom ser de ut som The Band i sin krafts dagar.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #433 skrivet: 14 mars, 2008, 15:50:39 »
Just nu är det mycket av Pascal, gotländskt underbart furiös tremannaband. Får nog säga att det är Sveriges bästa band just nu. Live är det helt fantastiskt. Tuta och kör-musik. http://www.kyssmig.com/
Provlyssna "Cadillac" på http://www.klicktrack.com/shop/release.jsp?cp=1&r=67744

Annars snurrar Elvis Costellos "King of America" en hel del. Favoritlåten är "Indoor fireworks". Gåshud!

Utloggad Hurricane

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #434 skrivet: 14 mars, 2008, 16:46:38 »
För tillfället blir det en del Be Your Own Pet, garage rock/punk från Tennesssee. Kan inte riktigt peka på vad som får dem att kännas som mer än bara ett band i mängden, kanske beror det på sångerskan Jemina Pearl Abegg. Släpper nytt album i dagarna och rekommenderas om ni gillar den här stilen, annars kan det nog (som alltid om man inte gillar genren) vara lite svår att ta till sig.

Upptäckte dem för några år sedan då de framförde en låt på "Late Night with Conan O'Brien" och hade, om jag inte minns det här fel, raklödder i sina ansikten. Önskar att jag kunde hitta det någonstans, men det verkar vara svårt att få fatt på.

Anywho...

http://youtube.com/watch?v=_4b5r8tf3aQ&feature=related
http://en.wikipedia.org/wiki/Be_Your_Own_Pet
http://www.beyourownpet.net/