Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 696221 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #510 skrivet: 22 oktober, 2008, 23:08:04 »
Ni kommer med spännande tips, som jag ska utforska vid tillfälle. Tack för det!

Ikväll är det mycket Percy S, och jag kommer att återkomma med en liten "guide", baserad på de sex Percyplattor jag skaffat på sistone.
Men måste ändå redan nu säga att hans version av "Love me tender", som är med på hans andra platta "Warm and tender soul" från 1966, är en pur uppenbarelse.
Pur.

Vackrare musik finns inte.

Har lyssnat på Love me tender via Spotify. Vet inte om det är samma version som du hör, Jörgen. Det här är från The Platinum Collection. Vad det nu än är.
Ja, det är bra, mycket bra. Och give me soul anyday. Otis Redding. Men...

...jag måste lyssna mer. Och antingen så will I get it, eller inte alls...det finns så mycket j-a  bra soul out there...


Dags för utlovad konsumentupplysning ang. Percy S.

Själv har jag aldrig varit nån riktig "soul man". Alltså har jag aldrig fastnat för någon av de "stora" soulartisterna. Sam and Dave. James Brown. Otis Redding (Nä, inte ens Otis Redding).
Wilson Pickett.
Och dom.

Klart jag gillar Aretha Franklin. Fast har ingen skiva med henne heller.
Och när jag lyssnade på Solomon Burke, eftersom alla rejvade så om honom, så ..... nä.
Problemet för mig, tror jag, är att soul verkar gå ut på att man måste låta så jäkla svettigt hypertänd hela tiden. Antingen man är det eller inte. Jag tycker oftast det bara är jobbigt.

Percy är inte sån. Han sjunger bara så himla innerligt att jag bara smälter.
Så för mig spelar det ingen roll vilken genre han, eller nån annan för den delen, sorteras in under. Percy Sledge berör mig. Så enkelt är det. Och det gör han för att han, förutom att han har en så fin timing och inlevelse, inte försöker beröra. Han bara gör det.
Och därför sitter jag plötsligt här med sex skivor med honom, efter att tidigare inte haft en enda.

Och kan säga, rakt av, att Rhinosamlingen "It tears me up" är en kanonsamling, och en platta som borde finnas i varje hem. Dot end.

Om man vill fortsätta efter det, det bestämmer man själv   :mellow:
Och då finns det två vägar att gå. Den ena är att skaffa mer från 60- och 70-tal, den andra att skaffa hans två senare skivor.
60- 70-talsvägen är snårigare. Det finns en CD som innehåller hans två första LP-skivor (om jag fattat saken rätt). Och den första, "When a man loves a woman", är vad som typiskt gavs ut på den tiden när någon fick en hit. Man släppte en platta snabbt som fan, för att casha in på singeln, och resultatet blev ofta därefter.
Alltså, jag har egentligen inga större krav på att alla instrument måste vara välstämda, och sådär, men en del av de här låtarna låter rent för j-ligt illa.
Inte alla, givetvis, men nog känns det här som ett hastverk.
Till skillnad från platta nr. 2, "Warm and tender soul", som är betydligt mer helgjuten, och egentligen värd pengarna bara för hans raka och drabbande "That's how strong my love is", men som innehåller enbart fina spår.

Sen är det svårt att ha riktig koll på hans diskografi, med tanke på hur många samlingsplattor som släppts med Mr. Sledge.
Själv skaffade jag, av misstag faktiskt, en K-Tel/Eagle Rock-CD med titeln "When a man loves a women" (märkligt nog ...) och med ett hiskeligt omslag.
Fann sen, till min förvåning, att den var full av alternativa versioner, inklusive (tror jag i alla fall, om det inte är en väldigt konstig mix) av själva "When a man ..."
En intressant platta för en samlare, men inte nåt att rekommendera till vem som helst.
Fast ... den innehåller en låt som ändå är värd skivpriset även denna gång. En andlöst vacker version av "If loving you is wrong (I don't want to be right)", som jag tidigare älskat med Rod Stewart på hans underskattade "Foot loose and fancy free".
(Fast det är en annan historia.)
Men vill man höra den låten utan att köpa nån skiva med Percy så finns den att höra på hans site http://www.myspace.com/psledge.
Gör gärna det. Den är väldigt, väldigt fin   -_-

En stor besvikelse var "I'll be your everything" från 1975, en platta som verkar ha producerats efter principen att om nåt låter bra så låter det säkert ännu bättre om vi dränker det med så mycket stråkar och körer vi bara kan.
Synd.
Vore underbart att få höra hur plattan lät innan man hällde muzakketchup över alltihop ...

Sen var det då hans senare utgåvor, som inskränker sig till två stycken, "Blue night" från 1994 och "Shining through the rain" från 2004, båda producerade av Barry Goldberg. Problemet med de här skivorna är kanske i första hand att låtarna inte håller riktig toppklass. Percy sjunger nästan lika bra som i sin ungdom, och musikerna är i toppklass. Så om man inte jämför med the golden years så är båda skivorna väl värda att höra.

Så vad ni än tycker om "soul" så tycker jag att Percy Sledge är en helt fantastisk sångare, som jag är väldigt tacksam över att ha fått upptäcka, sent omsider.
« Senast ändrad: 23 oktober, 2008, 00:10:11 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

JANNE

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #511 skrivet: 28 oktober, 2008, 16:18:09 »
Diana and James, ny cd  med Jackson Brownes kompis Greg Copeland. Blev glatt överraskad när jag såg denna på Pet Sounds. Copeland gjorde an bra platta på 80-talet, Revenge will come med bland annat låten At the Warfield om Dylans 1979-konserter på Warfield Theatre, men sedan blev det tyst. Tills nu då han återkommit med lätt countryfärgat sound. Smakfull och trivsam singer/songwriter-musik.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #512 skrivet: 30 oktober, 2008, 01:01:01 »
Hag. Going where the lonely go.
Skitbra, verkligen jävla skitbra
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #513 skrivet: 30 oktober, 2008, 16:53:43 »
Hag. Going where the lonely go.
Skitbra, verkligen jävla skitbra

Menar du Merle? :huh:
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #514 skrivet: 30 oktober, 2008, 21:39:41 »
Hag. Going where the lonely go.
Skitbra, verkligen jävla skitbra

Menar du Merle? :huh:

Jag undrade samma sak men det måste ju vara Merle. En snabb sökning på Google visar ju det: http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GFRC_svGB208GB208&q=%22going+where+the+lonely+go%22

Skön låttitel, den ska jag kolla upp.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #515 skrivet: 30 oktober, 2008, 23:22:54 »
Ja, Merle. Hela skivan är toppen, inte bara titelspåret. Stilla förtvivlan, bandet är tight Hag sjunger så precist
Så går man och lägger sig, vaknar totaldeprimerad och vill bara höra skivan igen för den lindring som kommer. Mästerligt
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #516 skrivet: 31 oktober, 2008, 08:56:05 »
Just nu lyssnar jag på No Rule med Lädernunnan som kom i brevlådan nyligen.
Hoppas dollarn går ner igen så Ebay blir billigare!
När Jonas Almqvist skrev låten hade han lyssnat på Overkill med Motörhead i 24 timmar i sträck.
Skön kille.
Cocaine improves your tennis

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #517 skrivet: 01 november, 2008, 00:32:57 »
Har totalt snöat in på Glasvegas sensate veckan. Var rätt skeptisk till hajpen, men får erkänna mig besegrad  :party:

Melodierna, sången och gitarrmattorna. Jeez, var inte beredd på att jag saknat gitarrer så.

Nu ska jag bara försöka ta till mig texterna...  :d2:

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #518 skrivet: 07 november, 2008, 23:51:41 »
Fleet foxes. Det låter som om Brian Wilson hade gjort en fri omtolkning av Music from Big Pink. Köp!

Instämmer maximalt! Fleet Foxes! Allt som vi som gräver ner oss i myllan kan önska! Alla Anders på det här forumet måste utforska detta om ni inte redan gjort det.
Och alla ni andra också.

Och vad mera är: just nu i denna stund, även jag rullar Lucinda Williams nya (Little Honey). Har just börjat snurra den så jag ska inte säga så mycket än.
Men Lucinda är...Lucinda.

Jag heter inte Anders, men jag har just, äntligen, letat mig in på Fleet Foxes MySpace-sida.
Ojdå.
Vet inte om jag hör mylla här. Och inte Brian Wilson heller. Vete fan vad jag hör. Men vad det än är så gillar jag det. Tycker det är väldigt originellt, och spännande. Hör möjligen lite av de mer udda banden från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Samt ekon betydligt längre tillbaks i tiden. Århundraden tillbaka i tiden. Andra tider, andra världar.
Okej, måste fortsätta lyssna, fortsätta upptäcka. Det här var roligt!

Edit: Skivinköp följer, givetvis.
Edit #2: Men Gud så fint det här är. Jag blir alldeles kär, ju   :mellow:
Edit #3: Hittar f ö följande citat ur en intervju:
– Vi har inspirerats mycket av den musik som våra föräldrar lyssnade på, när jag var liten brukade min familj sjunga Bob Dylan-låtar tillsammans och både min mamma och pappa spelade instrument, säger sångaren och gitarristen Robin Pecknold på telefon från Seattle.
« Senast ändrad: 08 november, 2008, 00:44:57 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #519 skrivet: 08 november, 2008, 23:21:39 »
Kevin Coyne spelas flitigt just nu, en samling med "stupid pop songs" från sidan http://kevincoyne.blogspot.com/. Samlingens kompletta titel är Rock'n'Roll Bullshit & Stupid Pop Songs, hot stuff!
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #520 skrivet: 08 november, 2008, 23:30:28 »
Fleet foxes. Det låter som om Brian Wilson hade gjort en fri omtolkning av Music from Big Pink. Köp!

Instämmer maximalt! Fleet Foxes! Allt som vi som gräver ner oss i myllan kan önska! Alla Anders på det här forumet måste utforska detta om ni inte redan gjort det.
Och alla ni andra också.

Och vad mera är: just nu i denna stund, även jag rullar Lucinda Williams nya (Little Honey). Har just börjat snurra den så jag ska inte säga så mycket än.
Men Lucinda är...Lucinda.

Jag heter inte Anders, men jag har just, äntligen, letat mig in på Fleet Foxes MySpace-sida.
Ojdå.
Vet inte om jag hör mylla här. Och inte Brian Wilson heller. Vete fan vad jag hör. Men vad det än är så gillar jag det. Tycker det är väldigt originellt, och spännande. Hör möjligen lite av de mer udda banden från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Samt ekon betydligt längre tillbaks i tiden. Århundraden tillbaka i tiden. Andra tider, andra världar.
Okej, måste fortsätta lyssna, fortsätta upptäcka. Det här var roligt!

Edit: Skivinköp följer, givetvis.
Edit #2: Men Gud så fint det här är. Jag blir alldeles kär, ju   :mellow:
Edit #3: Hittar f ö följande citat ur en intervju:
– Vi har inspirerats mycket av den musik som våra föräldrar lyssnade på, när jag var liten brukade min familj sjunga Bob Dylan-låtar tillsammans och både min mamma och pappa spelade instrument, säger sångaren och gitarristen Robin Pecknold på telefon från Seattle.

Mylla är väl kanske inte ordet, jag inser det (men någonstans finns det där också... :mellow:). Hursomhelst, deras debutskiva är i sanning helt lysande. Makalös! Så, Fleet Foxes lyssnar jag på just nu. Igen.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #521 skrivet: 09 november, 2008, 01:08:32 »
Har totalt snöat in på Glasvegas sensate veckan. Var rätt skeptisk till hajpen, men får erkänna mig besegrad  :party:

Melodierna, sången och gitarrmattorna. Jeez, var inte beredd på att jag saknat gitarrer så.

Nu ska jag bara försöka ta till mig texterna...  :d2:



Faktiskt! Jag var också tveksam. Inte nu längre. Mattor indeed! Inte helt fel! Go listen!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #522 skrivet: 09 november, 2008, 01:23:21 »
Fleet foxes. Det låter som om Brian Wilson hade gjort en fri omtolkning av Music from Big Pink. Köp!

Instämmer maximalt! Fleet Foxes! Allt som vi som gräver ner oss i myllan kan önska! Alla Anders på det här forumet måste utforska detta om ni inte redan gjort det.
Och alla ni andra också.

Och vad mera är: just nu i denna stund, även jag rullar Lucinda Williams nya (Little Honey). Har just börjat snurra den så jag ska inte säga så mycket än.
Men Lucinda är...Lucinda.

Jag heter inte Anders, men jag har just, äntligen, letat mig in på Fleet Foxes MySpace-sida.
Ojdå.
Vet inte om jag hör mylla här. Och inte Brian Wilson heller. Vete fan vad jag hör. Men vad det än är så gillar jag det. Tycker det är väldigt originellt, och spännande. Hör möjligen lite av de mer udda banden från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Samt ekon betydligt längre tillbaks i tiden. Århundraden tillbaka i tiden. Andra tider, andra världar.
Okej, måste fortsätta lyssna, fortsätta upptäcka. Det här var roligt!

Edit: Skivinköp följer, givetvis.
Edit #2: Men Gud så fint det här är. Jag blir alldeles kär, ju   :mellow:
Edit #3: Hittar f ö följande citat ur en intervju:
– Vi har inspirerats mycket av den musik som våra föräldrar lyssnade på, när jag var liten brukade min familj sjunga Bob Dylan-låtar tillsammans och både min mamma och pappa spelade instrument, säger sångaren och gitarristen Robin Pecknold på telefon från Seattle.

Mylla är väl kanske inte ordet, jag inser det (men någonstans finns det där också... :mellow:). Hursomhelst, deras debutskiva är i sanning helt lysande. Makalös! Så, Fleet Foxes lyssnar jag på just nu. Igen.

Tack för att ni tjatar...  :mellow:

Har nu hittat till deras myspace-sida och jag är övertygad om att jag måste kolla upp detta band närmare. Ekon från way back... intressant och riktigt, riktigt bra  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

RidingIntoOmaha

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #523 skrivet: 09 november, 2008, 10:27:46 »
Här sjunger de och wilco en lätt igenkännbar låt för detta forums medlemmar:

http://www.youtube.com/watch?v=RmZfV6tqbTU

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #524 skrivet: 09 november, 2008, 13:15:17 »
Här hemma rullar det mycket tjejer just nu:
- Sophie Zelmani
- Those Dancing Days
- Frida Hyvönen

Tre riktigt bra plattor som på var sitt sätt hjälper till att uthärda höstmörkret
It's not me you're looking for, babe.