Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 696203 gånger)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #780 skrivet: 28 november, 2009, 02:41:13 »
Gram Parsons & Emmylou Harris.
GP.

GP revisited. Låt 3, A song for you.

Pure bliss.

http://www.youtube.com/watch?v=AG7CQ0YugFc
Har alltid gillat den skivan, men GA har alltid stått närmare hjärtat men frånsett det så Love Hurts & Hickory Wind & 1000 dollar Wedding- Jävlar vilken platta!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #781 skrivet: 01 december, 2009, 18:26:59 »
Jag såg Evan Dando för några år sedan. Han var sliten och ledsen. Konserten var inte mycket att hänga i granen förutom hans trasiga Gram Parsons tolkningar på slutet. Hans $1000 Wedding fick det verkligen att fuktas i mina ögon och när han sedan avslutade konserten med A Song For You var det flera ölmagade fyrtiotaggare som bet ihop hårt och tittade intresserat på något i taket för att inte fullständigt bryta ihop. Han kommer tillbaka till Stockholm den här månaden men jag tror att jag ska behålla mitt starka konsertminne och stanna hemma... tror jag.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #782 skrivet: 02 december, 2009, 23:00:48 »
Nu är den här, skivan som är ett gott substitut för den skiva jag väntat mest på under de senaste åren - Gillian Welchs nya. Alltså David Rawlings A friend of a friend
Underbar
Underbar

Å lider man av dylanitis severis så finns det ett antal låtar som funkar bra, ungeär som metadon för en opiatbuff. Inledningsspåret Ruby, och avslutningsspåret Bells of Harlem t.ex. Men mest ger det väl en källarkänsla...
Omslaget ger också BABH och H61R känsla (men för säkerhets skull- Det är inte nåt epigoneri, bara jävligt bra)
Å sen är det ju Gillian i bakgrunden mest hela tiden. Fantastiskt bra
Ska ni bara köpa en skiva till i år så är det fan i mig brottsligt att inte köpa den här. Den finns i en välsorterad butik på söder där fler än jag brukar handla, bara så ni vet. Den går säkert att få tag på i landsorten oxå...
/ edit: den passar bra till humlens fröjder oxå... (Great Divides Fresh Hop och Saxo Bio t.ex, finns säkert andra som funkar, Snowblind, Mr. Snoballs, Nostradamus eller Great Divides Hibernation fungerar alla säkert alldeles förträffligt. Däremot bör man nog undvika rödvin  :d3: )
(Just det- Cortez the Killer har väl inte låtit så här bra sen, tja våren -76)
« Senast ändrad: 02 december, 2009, 23:07:08 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #783 skrivet: 02 december, 2009, 23:16:15 »
Nu är den här, skivan som är ett gott substitut för den skiva jag väntat mest på under de senaste åren - Gillian Welchs nya. Alltså David Rawlings A friend of a friend
Underbar
Underbar

Å lider man av dylanitis severis så finns det ett antal låtar som funkar bra, ungeär som metadon för en opiatbuff. Inledningsspåret Ruby, och avslutningsspåret Bells of Harlem t.ex. Men mest ger det väl en källarkänsla...
Omslaget ger också BABH och H61R känsla (men för säkerhets skull- Det är inte nåt epigoneri, bara jävligt bra)
Å sen är det ju Gillian i bakgrunden mest hela tiden. Fantastiskt bra
Ska ni bara köpa en skiva till i år så är det fan i mig brottsligt att inte köpa den här. Den finns i en välsorterad butik på söder där fler än jag brukar handla, bara så ni vet. Den går säkert att få tag på i landsorten oxå...
/ edit: den passar bra till humlens fröjder oxå... (Great Divides Fresh Hop och Saxo Bio t.ex, finns säkert andra som funkar, Snowblind, Mr. Snoballs, Nostradamus eller Great Divides Hibernation fungerar alla säkert alldeles förträffligt. Däremot bör man nog undvika rödvin  :d3: )
(Just det- Cortez the Killer har väl inte låtit så här bra sen, tja våren -76)

 :d5:
Point taken! Jag rusar iväg till den där butiken imorgon, jag vill ju för guds skull inte "be forced into a life of continual crime..."
Och inget rödvin!? Shit, OK, jag har några finska Sandels i skafferiet,  det får duga, jag får skölja ned Rawlings med dom.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #784 skrivet: 12 december, 2009, 01:53:36 »
Jag har just upptäckt ett band från Pennsylvania som heter The Innocence Mission, och något mer sommarlätt vackert och ... ja ... oskuldsfullt ... är svårt att hitta. Och med ett och annat stänk vemod invävt i den lätt böljande sommargardinen. Balsam för själen, verkligen.
Tydligen har de funnits i bortåt 15 år utan att jag haft en aning om det. Deras senaste fullängdare, "We walked in song" finns på Spotify.
Ljuvligt, ljuvligt ...

Får säga att jag är förvånad över att vara ensam om att nämna The Innocence Mission. Inte ens Leif hade hört dem innan jag nämnde dem för honom.
Anders S då?
Ingen???

Nåja, nu har jag beställt deras fyra första plattor, i en första omgång. Ska förstås skaffa samtliga vartefter.
Den allra första, som jag fick i posten idag, kom ut redan 1989.

Och så låter jag förstås min själ smekas av den senaste plattan på Spotify, så snart andan faller på, och den gör den ofta.

Innocence Mission fans out there, please be heard!

 -_-
Nej, jag har inte hört talas om dem tidigare.
Lyssnar just nu på dem via myspace och det låter verkligen bra. Ljuvligt sommarlätt  :party:

OK, dags att steppa in här. Anders Fajersson, du ska också lyssna noga nu. Eller börja med att läsa noga. Du kan lyssna noga efter det som här följer.
Vi har verkligen ett mysterium här. Det verkar som ingen enda j-l har hört talas om The Innocence Mission innan Jörgen hittade dem. Han lika perplex som alla andra,
nåja, som en och annan då, inkl mig själv. Var har de gömt sig alla dessa år?

Jag ska inte bli långrandig den här gången, bara buga mot Jörgen som hittade det här bandet. Jag upprepar, om ni har Spotify, gå in där och lyssna på deras senaste skiva, We walked in Song
(det finns tyvärr inte så mkt annat). Ta t ex och börja med Into Brooklyn, Early in the Morning. Om någon efter det kommer fram och säger att What is this shit?  då ska jag personligen leta upp denne
och piska vett i honom/henne. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bra är det här.

Jag har bara hört den plattan + det som finns på myspace/youtube men det räcker för att få mig att inse att jag måste investera.

Folks, ta er samman, go listen!


Dags för en Gentle reminder. Kolla in den här videon på You Tube eller lyssna på låten på Spotify.

http://www.youtube.com/watch?v=pVSACwXlQMg

Det här är bara helt enkelt överjävligt bra! Det finns liksom ingenting att diskutera, get it?

Och det där råkar bara var EN låt i mängden av mästerverk.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #785 skrivet: 12 december, 2009, 22:55:05 »
Emmylou Harris, Roses in the snow, har det blivit i dag. Bluegrass, du är i himmelen med mig, står vid mig och jag älskar dig! Sen fick det blir Time out of mind, inte hört den på länge, och det är fin musik det, så fint så fint. Nu precis lite Roger McGuinn (Up to me) och andra D-covers från en Mojosamling jag hittade. Inte dumt inte dumt. Är detta en lördag, en lördag minsann, i en soffa det är mörkt och i fönstret lyser en julstjärna som kom upp häromdagen och snön föll tidigare och bakom mig ligger två och sover den ena heter katten. To Ramona av Flying Burrito Brothers, inte dumt inte dumt.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #786 skrivet: 13 december, 2009, 07:32:01 »
I veckor har jag hårdlyssnat på Lou Reed. Inte Transformer och Berlin och allt det där, utan på åttio- och nittiotals Lou. Det hela började med att jag hörde El Perro del Mars fina cover på Heavenly Arms från Blue Mask. Därefter var bollen i rullning. Visst finns det några med ganska lökig produktion som New Senstaions och Mistrial, men herreminje, men genomgående håller Lou Reeds senare produktion förvånansvärt hög kvalité. Detta kanske inte är en nyhet för er andra, men för mig var det lite av en revelation. Vilken timing och vilken känsla den mannen har. Inte långt efter Chefen ibland. Just nu rullar den finstämda liveplattan Animal Serenade. Skört och vackert med bl Antony Hegarty på sång.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #787 skrivet: 13 december, 2009, 17:55:21 »
Kul att mr Fajersson är inne på Lou. Det är verkligen mkt fruktansvärt bra där. Lättillgängligt är Sally cant dance- lpn och New York förutom en av världens bästa live-plattor- Rock n Roll Animal.
All respekt till Lou och Fajersson.
bobi :d5:

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #788 skrivet: 16 december, 2009, 00:11:40 »
Evangelista  Prince of Truth, lite Doors, lite Nick Cave, lite twang, lite Nico, lite John Cale mycke Skit Bra å så lite Nels oxå
Skitbra sångerska den där Carla Bozulich, kul låtar fantastiska arr Fullständigt rakt ner in da pocket Dom tidigare Evangelistaplattorna är helt jävla fantastiska dom oxå, å den här nya
oh my my
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #789 skrivet: 16 december, 2009, 19:50:15 »
Blandband...

Inför flytten hade jag en gång för alla tänkt göra mig av med alla kassettband, men så bytte vi bil en vecka innan och den var endast utrustad med radio och bandspelare.

Så nu återupptäcker jag 15+ år gamla blandband till och från jobbet.

Ganska intressant vad mycket jag hade glömt att jag gillade (som jag fortfarande tycker är bra)  :party:

Känns för övrigt som jag har lååångt kvar till Spotify och andra moderniteter  :mellow:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #790 skrivet: 18 december, 2009, 23:13:39 »
Ibalnd går jag på repeat:

"Anna Järvinens senaste, Man var bland molnen. Finns på Spotify. "Är det det här det hela handlar om" ROCKAR. Och sen, Lyssna på Äppelöga, det är ju så att man blir rörd till tårar. Hon hade ju inte kunnat
göra en sån låt om hon inte hade gått tillbaka till rötterna, sisådär early-mid 60´s. Alla går tillbaka till rötterna, i en evig singalong, Bob också, givetvis. Det här är ju rörande. Anna J är jävla bra!"

Har ni hört Äppelöga ännu? Jag blir fortfarande rörd till tårar. Det här är den bästa rakt-av-utan-omsvep-mest-Dylanesque-65-66-varianten ni överhuvudtaget kommer att få höra någonsin. Ingen cover. No no.
Bara en tribute från en människa (Anna) till en annan (Bob). Fullständigt ljuvligt. Så fullständigt uppenbart. Så ljuvligt. Lyssna!

Och så är hela hennes senaste album, "Man var bland molnen".
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #791 skrivet: 19 december, 2009, 13:45:44 »
Sufjan Stevens Songs for Christmas. Som vanligt vad gäller den gode Sufjan fantasifullt, banjofyllt och här juligt så det förslår :santa2:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
« Senast ändrad: 20 december, 2009, 01:33:23 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #793 skrivet: 20 december, 2009, 09:59:11 »
Världens bästa jullåt genom tiderna?

http://www.youtube.com/watch?v=UX806HAIlLk&feature=related
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #794 skrivet: 20 december, 2009, 18:12:33 »
http://www.youtube.com/watch?v=j5eIKKUXU6U

http://www.youtube.com/watch?v=Mzmunmk11lU

http://www.youtube.com/watch?v=AVgWp3emYcA

Äppelöga.

Nu kommer jag att få på nöten ... igen ... men jag får lite Håkan Hellströmkänsla här. Skönt spattigt positivt och glatt och mysigt. Men ... tyvärr inte mer än så för min del.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you