Författare Ämne: Joy Division / New Order  (läst 2644 gånger)

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1653
    • Visa profil
    • E-post
Joy Division / New Order
« skrivet: 13 augusti, 2015, 13:39:47 »
Mm... Där stod man ändå...
Peter Hook spelar Joy Division & New Order.
En onsdagkväll i en gatukorsning utanför operan.
 -_-

Joy Division var väldigt fel för mig när de kom. Fattade nada av den där svartmonotonin de körde med. Inget som liknade vad jag ville höra.
I ett kollektiv senare på 80-talet plågades jag av Joy Division. Fattade inte så mycket.
För en 15 år sedan hade vi Joy Division som ämne på en av våra musiksittningar, vilket ju tvingade mig att lyssna in mig på det hela. Fattade kanske inte allt då heller men plötsligt kunde man låtarna, kunde urskilja bättre och sämre låtar. Typ allmänbildad i ämnet sålunda.
Och New Order har jag helt hoppat.

Men kul att chocka sig själv med att tycka om det.  ^_^
Bandet dunkade på. Dansant ångestrock. I mina öron lät det bra.
Och New Order-biten, som som sagt var ny för mig, lät mer lätttillgängligt och melodiskt än jag trott - i mina öron nånstans i utkanterna av Cure '83 och Pet Shop Boys. Piskande hihatdisko och förinspelade beats och plötsligt var GAT ett gum&gubbarnas alternativrocksummerburst och foten dansade takt och en härligt posande Peter Hook med basen i knähöjd såg ut som en brutalbussig nallebjörn typ Serge Gainsbourg/Ulf Lundell.
Kul att få se och höra en onsdagkväll.  ^_^
Och det känns nästan busigt att amatör-jag startar tråden.  :rolleyes:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3462
    • Visa profil
    • E-post
SV: Joy Division / New Order
« Svar #1 skrivet: 13 augusti, 2015, 16:29:27 »
Det här är min melodi. Har gillat Joy Division mycket sedan jag hörde bandet första gången men framför allt har jag älskat New Order. Jag gillar blandningen av det dansanta, rockiga, melodiska. Alltid, nästan i alla fall, med Velvet Underground i botten, gitarrerna, älskar gitarrerna och givetvis Peter Hooks fantastiska bas. Den låt som flest verkar tycka om är Blue Monday men den tycker jag nog är deras sämsta låt, vad som helst är bättre. Skivorna Low Life, Brotherhood och Technique är tre bra skivor.

Konserten igår var ganska underhållande. Inte så bra, men småtrevlig. Ceremony var helt fantastisk, en låt som skrevs under Joy Division-eran men som New Order sedan spelade in ordentligt, det är en av världens bästa låtar. Men det finns väldigt många klassiska låtar från dessa två grupper. Love Will Tear Us Apart är en annan, om man inte tycker om den låten så vet jag inte riktigt hur det står till. Det är en milstolpe. Kan rekommendera filmen om Ian Curtis också, sorglig men bra.

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4215
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 13 augusti, 2015, 19:31:23 »
Mm... Där stod man ändå...
Peter Hook spelar Joy Division & New Order.
En onsdagkväll i en gatukorsning utanför operan.
 -_-

Joy Division var väldigt fel för mig när de kom. Fattade nada av den där svartmonotonin de körde med. Inget som liknade vad jag ville höra.
I ett kollektiv senare på 80-talet plågades jag av Joy Division. Fattade inte så mycket.
För en 15 år sedan hade vi Joy Division som ämne på en av våra musiksittningar, vilket ju tvingade mig att lyssna in mig på det hela. Fattade kanske inte allt då heller men plötsligt kunde man låtarna, kunde urskilja bättre och sämre låtar. Typ allmänbildad i ämnet sålunda.
Och New Order har jag helt hoppat.

Men kul att chocka sig själv med att tycka om det.  ^_^
Bandet dunkade på. Dansant ångestrock. I mina öron lät det bra.
Och New Order-biten, som som sagt var ny för mig, lät mer lätttillgängligt och melodiskt än jag trott - i mina öron nånstans i utkanterna av Cure '83 och Pet Shop Boys. Piskande hihatdisko och förinspelade beats och plötsligt var GAT ett gum&gubbarnas alternativrocksummerburst och foten dansade takt och en härligt posande Peter Hook med basen i knähöjd såg ut som en brutalbussig nallebjörn typ Serge Gainsbourg/Ulf Lundell.
Kul att få se och höra en onsdagkväll.  ^_^
Och det känns nästan busigt att amatör-jag startar tråden.  :rolleyes:

Känner igen mig själv i en del av det du skriver Hibbitt. Jag "kopplade" aldrig Joy Division/New Order då det begav sig och sanning att säga så gav jag dem inte så många
chanser heller. Men jag har tagit igen det på senare år och har återupptäckt dem. Kan då skriva under på vad Joakim nämner och ja herregud, Love Will Tear Us Apart är ju en makalöst bra låt, en klassiker!

Kunde inte se dem igår, då satt jag på båten hem från Finland, semestern närmar sig sitt slut...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1818
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 13 augusti, 2015, 19:59:44 »
Kul! Själv har jag lyssnat sen 1979. har rubbet på vinyl. Lysande band! En bekant till mig träffade Ian veckan före han dog men vågade inte be om autografen storsamlare som han är. Han såg JD två ggr den rackaren.
New order är som en bergochdalbana...upp och ner, men 8 november ska jag se dem. Min andra kompis såg dem 1980 på Kolingsborg (tror jag att det var) och Hooken stod med ryggen mot alla konserten igenom. Det var tider det. Tydligen ska videon från NYC ca 1981 vara grym. Nån som har den?
Micke B.

Utloggad gerbos

• Landlord
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 22 augusti, 2015, 13:40:16 »
Hade gärna sett, men var alldeles för sliten efter jobbet för att hitta motivationen att lämna soffan.  :angry:

När jag var punkare fick jag ofta höra folk säga att jag borde gilla Joy Division. Jag lyssnade och fattade ingenting, detta var ju inte punk! Och nej det är det inte, det var många new wave band som trycktes in i ett marknadsföringsfack som de kanske inte passade i. Vem som nu passar i ett fack? Men som punkpuritan (nåja) vägrade jag att befatta mig med alla de new wave-band som inte såg ut som om de klätt sig i en soptunna och sjöng om upplopp och revolution. Det vill säga de flesta new wave-band...

Men med fler nyanser har också en nyfikenhet kommit och för varje gång jag hört något med Joy Division har jag känt ett sug att kolla upp dem på djupet. Så nu är det väl dags. Kanske t.o.m. dags att kolla upp New Order. Men då uppstår frågan vad ska jag kolla upp? Antar att jag kan skaffa rubbet med Joy Division, de hann ju inte släppa särskilt mycket, så jag tänker att det mesta är bra. Men New Order känns dock lite mer osäkert. Om jag ska kolla upp en eller två skivor, var börjar jag?

Tänkte f.ö. se Peter Hook spela ett Joy Division-set på Rebellion Festival nästa år. Joy Division på punkfestival, känns som att det vore den ultimata symboliken för mig för att bevisa för mig själv att det finns bot mot inskränkthet  :mellow:

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3462
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 26 augusti, 2015, 19:21:19 »
Spännande att börja lyssna på New Order. Jag är sååå avundsjuk! New Order har lyft mig otaliga gånger, och särskilt när jag gick omkring i Göteborg och sedan i Stockholm och bara flöt fram, med all denna fantastiska musik i lurarna. Även om texterna inte alltid är så positiva så är musiken ofta väldigt peppande. Det är ofta både klubbigt och rock n roll. Jag upptäckte New Order i Göteborg och när flyttade till Stockholm så släpptes deras nya skiva Get Ready, det var 2001, det var deras comeback efter nio års frånvaro. Det är en magisk skiva, jag blir glad bara jag tänker på den. Visst, Bernard Sumner har kvar sin skeva lilla Manchester-röst, som jag gillar, men alla gör nog inte det. Men musiken är extremt medryckande, stora melodier och originella gitarrer. Och så basen då, Peter Hook, ojoj. Han är ensam anledning till att jag älskar New Order. Låten Cystal är ett typiskt exempel från skivan. Videon är ganska speciell, ett helt annat mycket yngre band förekommer i videon. -_-

Backar vi tiden så var det två andra skivor som fick mig totalt knockad. Dels Technique från 1989 som även denna både är rockig och dansant på samma gång. Jag har aldrig riktigt lärt mig att gilla öppningslåten (jag gillar inte när det blir för "klubbigt") men hela resterande skivan är fantastisk.

Och så har vi deras kanske bästa. New Order släppte många av deras bästa låtar bara som singelspår och samlingen Substance är absolut nödvändig att lyssna på. Skiva två är mestadels remixer men är bra den också. En milstolpe i musikhistorien!

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1653
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 28 augusti, 2015, 13:52:31 »
Tack, J! Härligt entusiastiska tips och ord.  :d2:
Har beställt in några New Order-plattor från bibblan så jag kör lite forskning på nyfikenhetsbasis här.
Men de ligger liiite för långt från mitt musiktänk för att jag skulle falla ba sådär.

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...