Författare Ämne: "Samma melodier" eller Dylans musikaliska rötter  (läst 9801 gånger)

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
"Samma melodier" eller Dylans musikaliska rötter
« skrivet: 09 december, 2015, 09:23:39 »
Jag har en liten fråga som kanske är lite smärtsam för oss Dylan-vänner.Det finns en del låtar som andra artister har gjort som ursäkta uttrycket om Bob har stulit melodin.T.ex Patroit of the game av Behan.där det är samma melodi som With god on our side..Stulet är nog fel ord att använda men det är samma melodi i alla fall.Nu råkade jag höra Yardbirds For your love.Det lät som Dirge i början av låten.Nu undrar jag om det är jag som är ute och cycklar eller finns det några ledtrådar som leder till Bob.

Utloggad Björn

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 682
    • Visa profil
    • E-post
SV: "Samma melodier" eller Dylans musikaliska rötter
« Svar #1 skrivet: 09 december, 2015, 09:47:24 »
Har alltid tyckt Neil Youngs "Helpless" (1969) och "Knockin' On Heaven's Door" (1973) är nästkusiner. Fast inte lika nära som "My Back Pages" (1964) och "Days That Used To Be" (1990), så det är ju ge och ta vänner emellan. Folktradition och allt det där.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Mister Jones

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 december, 2015, 12:44:55 »
"Yes I am a thief of thoughts / not, I Pray, a stealer of souls" ("11 Outlined Epitaphs", 1964)

Garcia678

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 december, 2015, 17:25:32 »
Håller man på med musik är det ofrånkomligt att man tangerar andra melodier, det finns trots allt bara tolv tonarter. Och man tar intryck medvetet och omedvetet. Man kan ha hört en låt, sen ett halvår senare får man en låtidé, och ett halvår senare ytterligare kommer man på att den låten låter som låten man hörde för ett år sen osv. Väldigt få musiker sitter dock och medvetet kopierar melodier, såvida det inte är meningen att det ska märkas att man "tagit" melodin, som i folktraditionen t.ex.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1643
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 11 december, 2015, 09:44:18 »
Mm finns några goa gamla trådar om det här nånstans.  :party:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 12 december, 2015, 21:48:35 »
När Dylan började var hans förebild Woody Guthrie. Guthrie påstod sig aldrig ha skrivit en enda melodi, han satte bara nya ord till gamla melodier. Det gjorde också Carter Family. Dylan jobbade på samma sätt. Alla hans tidiga klassiker är baserade på gamla låtar. På senare år har Dylan medgett denna process genom att ge nya låtar samma titlar som de låtar som inspirerat honom, som "Rollin' & Tumblin'" och "Someday Baby".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4373
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 13 december, 2015, 20:58:35 »
"Värdefullt vetande" är att Bob framförde Woody Guthries låt 1913 Massacre i Carnegie Chapter Hall 4 November 1961 och senare samma kväll även sin Song To Woody, som lånat melodin från 1913 Massacre  :d5: :d6: :d3:

Woody Guthrie - 1913 Massacre
https://www.youtube.com/watch?v=oz7oguguIZE

Bob Dylan - 1913 Massacre (Carnegie Chapter Hall, NYC, 4th Nov, 1961)
https://www.youtube.com/watch?v=XRSZzdFqP6M

Bob Dylan - Song to Woody (Carnegie Chapter Hall, NYC, 4th Oct, 1961)
https://www.youtube.com/watch?v=RFZNLZz1vuQ
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 december, 2015, 08:07:25 »
https://www.youtube.com/watch?v=-9ADWqoVYdI Dirge tycker jag om  :d2:

Livet är fritt att leva med respekt eller genom orespekt vem som ger dig en klapp på axeln och ett leende beror på hur de väljer att leva sina liv...  :d6:

Let Me Go är fin den med...

« Senast ändrad: 14 december, 2015, 08:09:05 av Humlan »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad molkom

• Landlord
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 14 december, 2015, 10:18:53 »
Och kreativ återanvändning är väl inget fel? Girl from the North Country/Boots of Spanish Leather, The Times They Are A-Changin'/One Too Many Mornings, All Along the Watchtower/Hurricane har redan diskuterats av andra.
Det utmärkt att sjunga texten till Honey Just Allow Me One More Chance till melodin från Don't Think Twice. I princip samma ackordstruktur förutom mollackordet.
Desolation Row och Memphis Blues Again har samma textstruktur och går att sjunga på varandras melodier. Och det stör mig inte det minsta att han gör så. Säkert finns det många fler exempel i hans nyare repertoar, men det överlämnar jag åt er ungdomar. Ingen av de låtar jag har nämnt är yngre än 40 år, outplånligt tatuerade i hjärnbarken.
 :rolleyes:

Utloggad Guthrie

• Landlord
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 14 december, 2015, 11:30:08 »
Jag har endast hört två låtar som jag är säker på och de är just With God on our side med Dominic Behan som i hans tappning heter Patroit of the Game.Där är melodin den samma.Yardbirds låten var ngt som jag tyckte att den lät som Dirge men det kan var fel eller ngt annat.Som Anders S skriver är det nog så med Woody Guthrie låten som har samma melodi som Song to Woody.För mej är Dylan den störste låt skrivare som finns men ibland kan man diskutera saker och andra får gärna ha andra åsikter i ämnet.

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 14 december, 2015, 13:27:09 »
Jag hör ser söker upplever men bara de som jag uppfattar...  :d6:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad molkom

• Landlord
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 14 december, 2015, 16:27:16 »
Min poäng var att Dylan återanvänder både sina egna och andras melodier. Och det gör han ju helt rätt i.
Här ska ni få en länk till en låt som spelades in 1961. Är det någon som kan höra vilken låt Dylan kan ha fått idén till när han hörde detta: https://www.youtube.com/watch?v=FXQVV1Jwx80
Och märk väl, jag är inte ute efter att "avslöja" Dylan, men visst kan det vara intressant att se hur han har jobbat och fortfarande jobbar. Öppna dina ögon och öron så blir du påverkad, som han sade.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4373
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 14 december, 2015, 22:28:32 »
Min poäng var att Dylan återanvänder både sina egna och andras melodier. Och det gör han ju helt rätt i.
Här ska ni få en länk till en låt som spelades in 1961. Är det någon som kan höra vilken låt Dylan kan ha fått idén till när han hörde detta: https://www.youtube.com/watch?v=FXQVV1Jwx80
Och märk väl, jag är inte ute efter att "avslöja" Dylan, men visst kan det vara intressant att se hur han har jobbat och fortfarande jobbar. Öppna dina ögon och öron så blir du påverkad, som han sade.

Kan det vara Ballad of Hollis Brown:party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Guthrie

• Landlord
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 15 december, 2015, 08:11:31 »
Bra skrivit Molkom mkt intressant.

Utloggad molkom

• Landlord
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 15 december, 2015, 13:25:00 »
Jovisst är det Hollis Brown jag tänker på. Tom Rush har också spelat in denna låt, Poor Man, på sin första Elektra-LP som kom 1965. Han hänvisar där till en platta med The Louisiana Honeydrippers. När jag fick tag på den återutgivning av Louisiana Honeydrippers LP (Bayou Bluegrass) som kom på Arhoolie 1972* kunde jag på baksidan läsa att låten var skriven av Dave Rankin, "the Woody Guthrie of north Louisiana", vilket ju kändes som ett rimligt sammanträffande med tanke på Guthries påverkan på Dylan.
* kom även på CD 2002
Övriga låtar är mer traditionell bluegrass.