Författare Ämne: "Samma melodier" eller Dylans musikaliska rötter  (läst 8900 gånger)

Utloggad dignity

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
SV: "Samma melodier" eller Dylans musikaliska rötter
« Svar #15 skrivet: 28 december, 2015, 20:57:33 »
Norwegian Wood / 4th time around,  most possibly. Och I dreamed I saw Joe Hill last night / I dreamed I saw St. Augustine.
« Senast ändrad: 28 december, 2015, 21:00:23 av dignity »
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2125
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #16 skrivet: 08 januari, 2016, 10:05:03 »
Jag har inget att komma med här,jag är tondöv. Men give me more-detta är jättespännande. Dignitys exempel ovan med joe och helgonet är förstås slående. I min värld är red sails in the sunset obetalbar./bobi :party:

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5936
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #17 skrivet: 12 februari, 2016, 21:21:40 »
1999 släppte Marty Stuart sin mästerliga skiva "The Pilgrim". Samma år gästade Marty Stuart Dylans konsert i Antoch, Tennesee. I början av år 2000 släppte Dylan låten "Things Have Changed", som har uppenbara likheter med Marty Stuarts "The Observations of a Crow":
https://www.youtube.com/watch?v=dTVXPXZBbOU
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elmer Eliasson

• Landlord
  • Antal inlägg: 444
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #18 skrivet: 12 februari, 2016, 22:07:43 »
1999 släppte Marty Stuart sin mästerliga skiva "The Pilgrim". Samma år gästade Marty Stuart Dylans konsert i Antoch, Tennesee. I början av år 2000 släppte Dylan låten "Things Have Changed", som har uppenbara likheter med Marty Stuarts "The Observations of a Crow":

Häpnadsväckande! Tack för länken, Tobias.

Var det något snack om detta när Bob fick både Oscar och Golden Globe för bästa "originallåt"?

Elmer

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 15 februari, 2016, 10:20:22 »
Humm... Skoj men vem i hela världen kan man... Tobias det är märkligt när jag lyssnar tycker jag om det som Bob skapar för mig är hans skapande livsviktigt märkligt hur man tycker eller inte tycker om vissa livsflöden och andra inte vem har rätt och när och var men intressant lika så höra in höra ut höra bort livet är underbart varför inte leva det fritt utan jag hör bob eller inte bob inspirerade slingor och flöden men det beror ju oftast på mig själv och min plats i flödet...
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1639
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #20 skrivet: 15 februari, 2016, 17:41:28 »
Oops jösses ja häpnadsväckande verkligen.
Att han försätter sig i såna här situationer som vem som helst skulle kunna betrakta som småpinig.  :huh:
Nottamun Town/Masters of War har jag ofta känt som mest tveksam Dylankomposition. Hade helt missat denna.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3455
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #21 skrivet: 15 februari, 2016, 17:51:08 »
Oops jösses ja häpnadsväckande verkligen.
Att han försätter sig i såna här situationer som vem som helst skulle kunna betrakta som småpinig.  :huh:
Nottamun Town/Masters of War har jag ofta känt som mest tveksam Dylankomposition. Hade helt missat denna.

Kan undra om denna är medveten eller omdeveten. Det är ju ändå inte en gammal "folk song" eller blues. Skillnaden i melodin är helt klart uppenbar. Texterna har jag inte jämfört. Jag bryr mig inte så mycket personligen mer än att Marty borde få en liten ekonomisk ersättning om han behöver det. Men som sagt, jag är alltid för att "stjäla" i konst, musik etc, men om det är medvetet borde det nog stå i credit.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #22 skrivet: 15 februari, 2016, 18:36:01 »
Precis. Credits.
Det är väl det det egentligen alltid handlar om när det gäller Dylan. Att låna, stjäla, korsbefrukta, kommentera, replikera är inget konstigt alls i konst och Dylan brukar inte förneka att han lånar.
Men i musik ger man ofta co-credits (eller trad.förtydliganden) när det tydliglånas och det är Dylans kontor änna lite väldigt dåligt på.
:rolleyes:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 15 februari, 2016, 20:40:23 »
När jag tänker på bob så tänker jag ofta på recycle återbruka genom transfomering ibland återskapa men även förändra till nått helt eget nytt det i sig är ju en hyllning men rätt energi krävande sysselsättning bättre reuse som nått liknade med frank möjligen en nyutveckling men beprövad oftast nästan alltid tycker jag om covers bättre än originalet när Bob skapar dem nåväl sån är jag äras den som äras bör på med medaljer och ordnar prisa dem som prisas bör undvik giriga blickar och ont uppsåt Orval!  :d5:

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4357
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #24 skrivet: 15 februari, 2016, 20:44:51 »

Fast om man ska tro på Olof, så spelades "Things Have Changed" troligtvis in i maj 1999.
"The Pilgrim" släpptes väl i juni 1999??
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #25 skrivet: 15 februari, 2016, 21:55:49 »
Aha. The other way round kanske alltså?
Men 'spelades in' och 'släpptes' är inte identiska begrepp.
Den som släpptes i juni bör kanske varit inspelad innan maj?

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4357
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #26 skrivet: 16 februari, 2016, 13:47:29 »

Nej, det är ju olika saker.

Men om "Things Have Changed" spelades in redan i maj 1999, hade Dylan lite svårt att hinna lyssna in sig på "The Observations of a Crow".
Om nu inte Marty Stuart bjöd på en förhandslyssning  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #27 skrivet: 16 februari, 2016, 15:34:33 »

Nej, det är ju olika saker.

Men om "Things Have Changed" spelades in redan i maj 1999, hade Dylan lite svårt att hinna lyssna in sig på "The Observations of a Crow".
Om nu inte Marty Stuart bjöd på en förhandslyssning  :party:
Mm tänkte nåt sånt.  :party:
Det är kanske inte otänkbart att Marty och Bob sprungit på varann i nån studio eller informell spela-grejer-situation under vintern/våren 99? Eller kanske bara en tape läckt åt ett håll eller annat? Vem som än var först.
Något att forska vidare i.  ^_^
Gemensamma bekanta?
Gemensamma bolag?
Bostadsorter, hotell, turnéer vid tiden?
Studios?
Musiker?
Brevbärare?

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 16 februari, 2016, 15:46:09 »
En gemensam eller inte okänd inspirations källa varianterna varierar in i det oändliga  :d6: Livet uppkommer spontant på flera platser samtidigt eller inte samtidig om betingelserna sammanfaller in favor  :santa3:

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 16 februari, 2016, 19:44:03 »
För ett tag sedan köpte jag boken The story behind every track All The songs av Phiippe Margotin och Jean-Michel Guesdon.En alldeles fantastisk bok förövrigt,där kan man läsa att Things Have Changed är inspelad på Sony Studios New York den 26 Juli 1999.