Författare Ämne: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant  (läst 89363 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #285 skrivet: 05 juni, 2017, 22:39:48 »
Reaktionerna varierar. Aftonbladets Fredrik Virtanen hissar:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/x6KyX/bob-dylan-valde-att-saga-sanningen
Svensk Dagbladets Erika Hallhagen dissar:
https://www.svd.se/ar-detta-ett-skamt-bob-dylan
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #286 skrivet: 06 juni, 2017, 01:07:04 »
Själv är jag klart förankrad i "hissar"-lägret. Undrar dock vad Virtanen menar med att Buddy Holly är "mest känd för sin exemplariska boogie"? Jag tror jag är hyfsat väl inlyssnad på nästan allting Buddy Holly spelade in och mycket lite av detta kan ens med en rejäl portion god vilja klassas som boogie.
Mina favoritdelar av föreläsningen var nog när han talade om folkmusik ("you know Stack-A-Lee was a bad man and Frankie was a good girl") och Odyssén ("you too have spellbound by magical voices").
En sak jag kom att tänka på var hur mycket jag saknat att höra honom prata sedan Theme Time-projektet lades ned för ett antal år sedan. Han är onekligen en fascinerande berättare.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #287 skrivet: 06 juni, 2017, 13:17:25 »
Jag har lyssnat och även läst igenom föreläsningen 1 gång. Det blir fler rundor givetvis.

Kort reflektion jag fick under lyssningen/läsningen:

Han valde dessa tre böcker och kunde nog med lika gott resultat valt några andra som satt sina spår hos honom.
Moby Dick: Speglar Bobs eget användande av stora teman (religiösa, andliga, filosofiska, politiska) parat med historiska och vetenskapliga fakta.
På Västfronten intet nytt: Nu rör vi oss i samma område som t ex Not Dark Yet och Pay in Blood. Förtvivlan, vrede (uppåt), uppgivenhet, nihilism...
Odysséen: Ramblin´Man. Hobo. Tangled up. Constant Sorrow. Keep on keepin on.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #288 skrivet: 07 juni, 2017, 12:42:45 »
Läste DN, papper i morse-litet slarvigt innan jag drog till stan, men...inte ett ord om nån Dylan över huvud taget..måste väl bläddra igen, senare. Sjukt om de missat det helt, men cred till Leif för DN-kritik... ^_^

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #289 skrivet: 07 juni, 2017, 12:45:42 »
..och sen, Moby Dick...möjligen tråkigaste bok i universum. Får väl skumma den igen-det var nog 45 år sen ag testade :d5:

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #290 skrivet: 07 juni, 2017, 13:04:46 »
F.ö. vet jag inte om Svd-tjejen dissar, nu när jag läst hennes grej o några tidigare Dylankopplade inlägg i stordrakspublikationen. Det är rätt bra-att skriva som hon gör, nån stans är hon ärlig utifrån sitt Dylanperspektiv. Jag faller förstås för nått om pappas skivsamling och tas i famn och konsert tillsammans, strax innan farsan dör. Har vi en dylankvinna här..? :d5: ^_^

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #291 skrivet: 07 juni, 2017, 13:21:14 »
På Good As I Been to You finns låt som heter Frankie and Albert.Och på just den låten finns en strof Frankie was a good girl.Är den låten som Bob berättar om eller det är ngt annat som jag inte begriper.Det är kanske någon i forumet som kan förklara så vore jag tacksam.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #292 skrivet: 07 juni, 2017, 15:00:05 »
Nobelföreläsningen: http://www.svenskaakademien.se/nobelforelasning-2016
Nu ligger en svensk översättning av Horace Engdahl på länken ovan. Engelska texten ligger på: www.svenskaakademien.se/en/nobel-lecture

På Good As I Been to You finns låt som heter Frankie and Albert.Och på just den låten finns en strof Frankie was a good girl.Är den låten som Bob berättar om eller det är ngt annat som jag inte begriper.Det är kanske någon i forumet som kan förklara så vore jag tacksam.

Ja, det är från Frankie & Albert. Hela det där stycket är fyllt med referenser till folklåtar. Stagger Lee, Bourgeois Town, Streets of Laredo, Matty Groves, Wild Colonial Boy och så vidare.
« Senast ändrad: 07 juni, 2017, 15:11:46 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #293 skrivet: 08 juni, 2017, 01:57:03 »
F.ö. vet jag inte om Svd-tjejen dissar, nu när jag läst hennes grej o några tidigare Dylankopplade inlägg i stordrakspublikationen. Det är rätt bra-att skriva som hon gör, nån stans är hon ärlig utifrån sitt Dylanperspektiv. Jag faller förstås för nått om pappas skivsamling och tas i famn och konsert tillsammans, strax innan farsan dör. Har vi en dylankvinna här..? :d5: ^_^

Du är helt rätt ute där, bobi. Jag skriver det här inlägget sent sent i natten och eftersom jag har dragit i mig ett antal glas rödtjut så har jag inget vettigt att säga. Så jag tystnar. Men hon Erika där på SvD, även om jag inte håller med henne fullt ut, så måste jag lugnt och redigt tillstå att hon är bra, jag diggar henne. Även om även hon har fel. Ibland. Och jag har rätt. Ibland. Ungefär så. Och nu stupar jag i säng. Natti.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #294 skrivet: 08 juni, 2017, 11:52:07 »
Pianisten som hörs i bakgrunden under Dylans föreläsning är Alan Pasqua. För vissa inbitna Dylan-fans klingar nog det namnet en aning bekant. Pasqua var medlem i Dylans turnéband under världsturnén 1978 och medverkar på Street-Legal.
https://www.nytimes.com/2017/06/07/arts/music/bob-dylan-nobel-prize-lecture-alan-pasqua-piano.html?_r=1
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad folkobob

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • folkobob
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #295 skrivet: 08 juni, 2017, 12:42:46 »
Han valde dessa tre böcker och kunde nog med lika gott resultat valt några andra som satt sina spår hos honom.
Moby Dick: Speglar Bobs eget användande av stora teman (religiösa, andliga, filosofiska, politiska) parat med historiska och vetenskapliga fakta.
På Västfronten intet nytt: Nu rör vi oss i samma område som t ex Not Dark Yet och Pay in Blood. Förtvivlan, vrede (uppåt), uppgivenhet, nihilism...
Odysséen: Ramblin´Man. Hobo. Tangled up. Constant Sorrow. Keep on keepin on.

Fast det finns en viss systematik i urvalet. De tre titlarna täcker in den amerikanska berättartraditionen, den europeiska modernismen  och det tidlöst "klassiska".
En annan kombo hade kunnat vara Twain, Rimbaud och Dante.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #297 skrivet: 11 juni, 2017, 21:51:41 »
Leif tipsade om denna text om Dylan och Cohen i ett annat forum. Jag tycker den är värd uppmärksamhet även här.
 https://www.rockerteeshirts.com/blogs/rockers-blog/bob-dylan-and-leonard-cohen-both-deserve-a-nobel
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #298 skrivet: 13 juni, 2017, 22:59:43 »
Att följa Dylan har introducerat mig för många olika fenomen. Det allra senaste av dessa är SparkNotes, som tycks ha varit till hjälp när Dylan skrev sin föreläsning.
http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2017/06/did_bob_dylan_take_from_sparknotes_for_his_nobel_lecture.html
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Neverendingfan

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nobelpriset i litteratur 2016 tilldelas Bob Dylan, ja det är sant
« Svar #299 skrivet: 14 juni, 2017, 14:41:46 »
Att följa Dylan har introducerat mig för många olika fenomen. Det allra senaste av dessa är SparkNotes, som tycks ha varit till hjälp när Dylan skrev sin föreläsning.
http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2017/06/did_bob_dylan_take_from_sparknotes_for_his_nobel_lecture.html


Ja, har ju blivit en riktig storm av det här!
Om nu Dylan "lånat" lite från litteratur för nybörjare på högstadienivå, så finner jag det i alla fall ganska roande!  :mellow:
Kanske en klackspark till Akademin!?   :rolleyes: