Författare Ämne: Lund 9 april  (läst 12586 gånger)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #30 skrivet: 09 april, 2017, 14:06:21 »
Jaha, Lund.. Då lägger väl Bob in Clean Cut Kid i setet ? :d6:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #31 skrivet: 09 april, 2017, 15:12:17 »
Jaha, Lund.. Då lägger väl Bob in Clean Cut Kid i setet ? :d6:

Det var snarare i Köpenhamn det var stifft på operan. Här i en handbollslada kanske det blir mer livat.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #32 skrivet: 10 april, 2017, 00:43:07 »
Dylan gav ännu en fin konsert i handbollshallen i Lund. Låtlistan var befriad från överraskningar, men vi fick i alla fall en låt Dylan inte körde i Stockholm, nämligen den gamla trotjänaren Ballad of a Thin Man.
Lite vemodigt känns det ju att det nu lär dröja ett bra tag innan jag har tillfälle att se Dylan igen.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #33 skrivet: 10 april, 2017, 11:37:17 »
Nu sitter vi i bilen på väg hem till Stockholm. Leif och Tobias i framsätet. Det var en för oss rätt speciell konsert, vi stod längst fram vid räcket på Bobs sida och såg allt han hade för sig med på tangenterna. Alla egenheter. Han hamrade på som en galning emellanåt. Ljudet var mycket kraftfullt och bra. Han sjöng och spelade utmärkt, riktigt kul. Donnie applåderade Bob efter en av låtarna. Det var kul att se. Passerade precis Löddeköpinge, Joakim du missar det vackra landskapet säger Ulrika till mig. Okej jag slutar skriva. Ska titta ut.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Lund 9 april
« Svar #34 skrivet: 10 april, 2017, 11:52:36 »
Tack! Joakim & Tobias (kör säkert ta paus softa och tänk på landskapet i en stilla stund) :d2:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad JanneS

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 159
    • Visa profil
SV: Lund 9 april
« Svar #35 skrivet: 10 april, 2017, 14:31:33 »
Kom hem vid lunchtid med tåget, nu tillbaka på jobbet. Ännu en bra konsert med Bob. Jag hade biljett med begränsad sikt vilket innebär att jag satt vid sidan av scenen. Inget som skymde sikten dock och kul att se samspelet mellan Bob och bandet, små tecken och nickningar. Och mycket bra ljud, hade en högtalarstack hängande rätt nära. Handbollshallen var väl lite småtrist och inte lika fin som Waterfront men ändå bättre än en stor hockeyarena.

Utloggad JanneS

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 159
    • Visa profil

Utloggad city kitty

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #37 skrivet: 10 april, 2017, 16:24:58 »

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #38 skrivet: 11 april, 2017, 10:44:50 »
Nu sitter vi i bilen på väg hem till Stockholm. Leif och Tobias i framsätet. Det var en för oss rätt speciell konsert, vi stod längst fram vid räcket på Bobs sida och såg allt han hade för sig med på tangenterna. Alla egenheter. Han hamrade på som en galning emellanåt. Ljudet var mycket kraftfullt och bra. Han sjöng och spelade utmärkt, riktigt kul. Donnie applåderade Bob efter en av låtarna. Det var kul att se. Passerade precis Löddeköpinge, Joakim du missar det vackra landskapet säger Ulrika till mig. Okej jag slutar skriva. Ska titta ut.
Kan bara fylla på med att ja det var återigen en mycket bra konsert. Bob och bandet har som sagt en väldigt hög lägsta-nivå numera, sedan ett antal år tillbaka. För att bara plocka ut en låt och som en kommentar till vad Joakim skriver om just den låten (Soon after Midnight) i 1995-tråden (senaste inlägget, konsert 93); jag tycker också att det var något speciellt som hände under den här låten även om jag stod längre bak än Joakim o Ulrika och inte kunde se minspel osv. Men jag tyckte mig höra att han smyckade ut låten med sitt piano mer än vad jag hört tidigare. Eller inbillar jag mig?  :rolleyes:
Jag ser fram emot en torrent på Lund inom en snar framtid.

Hemresan från Lund var fin i skönt sällskap, Ulrika, Joakim och Tobias och dessutom fick vi privilegiet att tillsammans med Joakim få lyssna igenom konsert 93 i 1995-projektet under resans gång. En helt fantastisk konsert där i Minneapolis och herregud vilket ös, driv och gitarrmangel plus även finlir (givetvis) vi får på det giget.  :d5:

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #39 skrivet: 11 april, 2017, 11:05:02 »
Kan bara instämma i föregående skribenter beskrivningar. Återigen en stark insats i Lund av Dylan och bandet! Starkast för mig denna kväll var kanske lite oväntat I Could Have Told You. Dylan sjunger ju med ett slags extra hänsyn när det gäller cover-sångerna, denna omsorg tycker jag för övrigt spiller över även på de egna låtarna. I Could Have Told You gick rakt in i hjärtat denna kväll.

Tre kvällar med Dylan i Sverige. För mig personligen gjorde nog den första kvällen på Waterfront starkast intryck, kanske för att jag inte var riktigt påläst och inte visste hur setlistan sett ut i slutet av 2016. Bob Dylan 2017 är fortfarande en uppenbarelse att se och höra. May he stay forever young!

Stort tack till Leif och Tobias för en mycket trevig resa ner till Lund! Och tack Leif för lånet av Kinneys The Dylanologistics, jag läser den nu med stor behållning!

Allt gott till alla gamla och nya L&T:are! 

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Lund 9 april
« Svar #40 skrivet: 11 april, 2017, 11:39:53 »
Efter ett mycket trevligt och lagom tretimmarsköande blev det till slut nervöst insläpp, och visst gjorde min väska att jag inte blev någon av de första in, men det är alltid härligt att själv kunna välja plats som när jag närmade mig scenen och bara första raden var upptagen.
Konserten var givande, det var dock inte mycket som jag gick igång på. Mycket var det som jag tyckte mig ha sett och hört förut. Inte ens Bobs minspel intresserade mig nämnvärt. Kändes stelt och medvetet. Stoneface. Avslöjade det något så var det väl att inte mycket nytt under solen stod att skåda. Min tolkning detta, förstås. Hans övriga och många formstarka rörelser på scen var dock roliga att följa. Han såg yngre ut i kroppen än på Waterfront tycker jag, mer likt 2015.
Jag gillar det som brukar hända under Desolation Row. Med besvikelse öste bandet på från början och dränkte chanserna till en mer röstbaserad version och det måste varit en av de tråkigare versionerna jag sett. Efter det hände något märkvärdigt. Soon After Midnight. Jag håller med vad en del skriver här. Låt fyra till o med elva trivdes jag, Tangled var riktigt läcker, Love Sick började så fint och blev sen inget speciellt. Låt 12 till o med 15 uppskattade jag knappt, jag somnande in till Spirit (som jag gillade starkt den 2 april) och vaknade till min förvåning till SoonAM, petitesslåten som vanligtvis fungerar försurande eller insomnande på mig, som under turnéns andra konsert. Vad hände? Magi. Fattar inte men allt blev intressant och underbart igen. Ballad oaTM föll mig inte i smaken. Rockig och trist röst jämfört med vad den kan vara. Kul att se övriga bandmedlemmar framföra den dock. Jag får drömma vidare om Stay With Me.
För övrigt var väl konsertens enda spänningsstund den då efter Beyond HLN när han gick runt och snackade, andra kom fram och kollade av vilken låt de skulle göra. Ingen stor överraskning dock, men en mycket fin I Could HTY.
Efter konserten tänkte jag att nästa konsert får bli ett rejv eller nåt som man går igång på, ja kanske är inte Bob längre det häftigaste. Då får det bytas ut låtar. Då skulle såklart inget ös i världen överträffa gamle Bob. Jag drog till Triangeln, spelade kortspel, drack té och sov hos syrran och promenerade någrat timmar genom ett vårigt Malmö dagen därpå och träffade fler nära å kära. Vacker stad, många parker, och så havet... Kanske dags att byta bo-stad.  :d2:
The more I die, the more I live.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Lund 9 april
« Svar #41 skrivet: 11 april, 2017, 23:48:37 »
Ja, en mycket trevlig resa, både upp och ner. Leif fick dra ett tungt lass som chaufför både upp och ner, men klarade det med den äran. Trots fördröjningar som att en brinnande bil (inte den vi färdades i, tack och lov) stoppade trafiken på E4:an en stund, kom vi på ner och upp relativt smidigt.
100+ mil av körning på två dagar verkade dock inte bekomma Leif när Joakim spelade upp den utmärkta Minneapolis-konserten från oktober 1995 (se inlägget i 1995 Project-tråden från 10 april). Själv nickade jag till en stund under "God Knows", men det var absolut inte Dylans fel, bar aen konsekvens av en intensiv långhelg med lite sömn.
Det var för övrigt lite intressant att lyssna på Globen 1998 och Minneapolis 1995 efter att kvällen innan ha sett Lund 2017 på plats. Olikheterna med vad Dylan gjorde på 90-talet är slående, men där finns också många likheter. Det Dylan gjorde på gitarren i den väldigt utdragna Minneapolis-versionen av "I'll Remember You" är onekligen besläktat med vad gjorde på pianot i t ex "Desolation Row" i Lund.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson