Författare Ämne: Steely Dan  (läst 1132 gånger)

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1643
    • Visa profil
    • E-post
Steely Dan
« skrivet: 08 september, 2017, 13:49:07 »
Fantastiskt band.
Eller duo som det nära på var i praktiken.
Trist sätt att starta en tråd, men Walter Becker-halvan dog nu i veckan.
Dan Backman - stort fan av bandet - skriver i SvD:
https://www.svd.se/walter-becker-var-pa-jakt-efter-den-perfekta-plattan
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Steely Dan
« Svar #1 skrivet: 08 september, 2017, 15:09:22 »
Efter Beckers död sökte jag på forumet efter Steely Dan-trådar. Det fanns ingen. De var nämnda här och var. Bl a i en Janne Schaffer-tråd jag tillfälligt väckte från en långvarig vila. Nu finns det i alla fall en Dan-tråd.
Själv har jag ingen djupare relation till Steely Dan, även om deras musik rätt ofta flimrat förbi. Jag har länge förstått att det funnits mer att upptäcka under den studiopolerade ytan, men aldrig riktigt tagit mig tiden att utforska detta. Lite synd, men de är inte ensamma om detta öde. Kanske är dags nu att ta itu med Steely Dan?
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad gerbos

• Landlord
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steely Dan
« Svar #2 skrivet: 09 september, 2017, 12:03:55 »
Fantastiskt band, även om det tog ett tag för mig att fatta det. Jag lyssnade på deras andra platta tidigare i veckan och överrumplades över hur bra de är på att få till balansen mellan det snyggt välspelade och det gripande engagerande. Tekniskt skickligt men (nästan) aldrig utan djup, personlighet och närvaro. Som den felande länken mellan Chicago och Grateful Dead :rolleyes:

De var ett unikt band helt enkelt!