Författare Ämne: Bob Dylan 2018  (läst 35198 gånger)

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #120 skrivet: 05 oktober, 2018, 14:00:03 »
Låter bra! Extra roligt att ni prickade in den avslutande spelningen. Då kanske Bob och bandet lägger in en extra växel (inte för att det behövs, men ändå...). Vi sitter på rad 6 (B) och rad 8 (D) på Stu:s sida (om han nu fortfarande är med). Sista kvällen blev det loge-platser. Jag är lite orolig för att åtminstone rad 6 är för nära för att kunna se honom när han sitter vid pianot. Av de första Twitterbilderna att döma verkar han nämligen fortfarande ha pianot riktat mot publiken. Men vi får se. Jag lär ju åtminstone se honom bra från loge-platsen sista kvällen. Ser verkligen fram emot detta!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #121 skrivet: 05 oktober, 2018, 16:58:33 »
Låter bra! Extra roligt att ni prickade in den avslutande spelningen. Då kanske Bob och bandet lägger in en extra växel (inte för att det behövs, men ändå...). Vi sitter på rad 6 (B) och rad 8 (D) på Stu:s sida (om han nu fortfarande är med). Sista kvällen blev det loge-platser. Jag är lite orolig för att åtminstone rad 6 är för nära för att kunna se honom när han sitter vid pianot. Av de första Twitterbilderna att döma verkar han nämligen fortfarande ha pianot riktat mot publiken. Men vi får se. Jag lär ju åtminstone se honom bra från loge-platsen sista kvällen. Ser verkligen fram emot detta!

Låter ju ändå väldigt bra. Och det är bra att ha olika platser, det är nästan bättre än att sitta på samma hela tiden. Blir lixom som en annan konsert på ytterligare ett sätt. :-) Det blir säkert jättebra!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #122 skrivet: 06 oktober, 2018, 05:13:13 »
egoBen och city kitty blir kanske inte de enda L&T:arna i Philadelphia.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #123 skrivet: 13 oktober, 2018, 00:46:04 »
egoBen och city kitty blir kanske inte de enda L&T:arna i Philadelphia.

Hoppas får se dig där! Fråga om du behöver tips eller hjälp med något. Hoppas på en bra avslutningskonsert för en taggad publik. Jag gillar annars att se början av hans turnéer eftersom han ändrar mest då men sista spelningen är intressant också. Men alla spelningar är givetvis intressanta!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #124 skrivet: 19 november, 2018, 16:03:13 »
Sista kvällen på Beacon är jag också på plats, högt uppe på en balkong.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #125 skrivet: 23 november, 2018, 09:35:31 »
Dylan gästade Jimmy Fallons talkshow i går: https://twitter.com/FallonTonight/status/1065847330845339648
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #126 skrivet: 24 november, 2018, 01:42:29 »
Dylan gästade Jimmy Fallons talkshow i går: https://twitter.com/FallonTonight/status/1065847330845339648

Snyggt! Vid sällsynta tillfällen kan reklam vara njutbart...

ELMER

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #127 skrivet: 05 december, 2018, 05:04:05 »
Turnéåret avslutades för Bob Dylans del i Philadelphia, där han fick vara den som öppnade ett operahus från tidigt 1900-tal där det inte hållits musikkonserter på årtionden. Ingen verkar egentligen veta hur länge det var sedan konserter hölls där. Under många år fungerade huset som gudstjänstlokal för en kyrka. Under den tiden har huset förfallit alltmer, men det har nu återställts till sin ursprungliga funktion som konserthus. Området där huset finns har haft en del problem, men en förhoppning från beslutsfattarna är att en återinvigd ”The Met” ska ge mer liv till området. Baserat på min promenad från hotellet i ”center city” till ”The Met”, verkar inte detta vara en dålig idé.
Konserten var förstås fenomenal. Mitt intryck var att den var aningen svagare än den sista kvällen på Beacon, men skillnaden var minimal och aningen svagare än sista Beacon är ändå ett mycket högt betyg. Samma låtar, även om Dylan förstås emellanåt betonade andra ord och rader. Dylans förmåga att göra saker på samma sätt två gånger i rad är alltjämt underutvecklad.
Sedan Stu slutade har det ju inte förekommit någon inledande instrumtallåt när Dylan och övriga bandet går in på scenen. Nu spelas istället ett orkesterstycke. I New York spelades det innan scendraperiet öppnades. I Philadelphia fanns inget sådant draperi. Bandet och Dylan tog istället sina platser i en nästan helt nedsläckt lokal. Det verkade dock inte störa Dylan, när han slog på pianotangenterna för att inleda ”Things Have Changed”.
Jag satt bredvid ett gift par. Jag berättade att jag är från Sverige. Vi pratade en stund om Sverige och kolonin ”New Sweden” på 1600-talet. De sa att de länge velat åka till Sverige och kanske kan göra det när barnen snart går ut college och inte längre är på deras ”payroll”. Jag gav dem min e-postadress och lovade att ställa upp som ledsagare om deras Sverige-resa blir av.
Tyvärr pratade några av gästerna bakom mig lite väl mycket, men annars håller jag med mannen i det nämnda paret som ville åka till Sverige. Han sammanfattade koncist med ”that was awesome”.
« Senast ändrad: 05 december, 2018, 05:08:12 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #128 skrivet: 10 december, 2018, 11:56:42 »
Tack Tobias. Det har varit kul att följa dig i USA! :d2:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #129 skrivet: 15 december, 2018, 17:06:33 »
Jag har inte skrivit något om Philadelphia-konserten. Men jag håller med Tobias förstås, men jag såg inte någon Beacon-spelning så jag hade inget att jämföra med (ja förutom de 65-70 spelningar jag sett tidigare då). Jag älskade det udda nya arret på Like a rolling stone. Och Gotta serve somebody var svinigt bra. Don't think twice är givetvis en riktig juvel just nu i sin superlångsamma fina skrud. Men jag kom precis tillbaka från utedasset innan den spelades och jag stod där bak och lyssnade men det gjorde inget, det var mycket fint ändå. Sen är det lite synd att Simple twist of fate och Make you feel my love låter rätt lika varandra, det är nästan samma låt på något sätt. Och just det, härligt att höra så mycket munspel, det har jag saknat jättemycket, men nu var det tillbaka och det lät helt felfritt och mycket känslofullt! Själva arenan var bra, nyinvigd och allt, vacker, men med lite barnsjukdomar som att damtoaletten stängdes av (drabbade förstås inte mig men många andra). Det var rätt kul att kunna köpa en burk öl ur baljor med isvatten precis vid entrén till salongen och det fanns mugghållare vid platserna. En lång konsert kräver lite uppfriskande dryck. Som helhet en helt underbar konsert. Avis på alla som ska se honom i april!
« Senast ändrad: 15 december, 2018, 17:18:15 av egoBen »

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2018
« Svar #130 skrivet: 15 december, 2018, 17:08:43 »
Just det, det blev stagerush och vi sprang givetvis fram. Det var kul. Vakterna gjorde inget för att mota det utan bara stod och höll koll. En vakt fastnade med något i min jacka när han passerade oss, efter lite strul lossade jag honom och klappade honom på axeln och sa "you're good to go".