Författare Ämne: Bob Dylan 2019  (läst 8867 gånger)

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4173
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob Dylan 2019
« Svar #90 skrivet: 26 juni, 2019, 23:17:29 »
Underbar konsert. Bob fokuserad från start och på gott humör, liksom bandet. Can´t Wait, jäklar vilken "funky version"! Den förtrollande vackra Girl from the North Country har redan nämnts. Versioner inspelade i smyg  :mellow: finns redan utlagda på Youtube och i Dylanbunkern på FB. Jag lägger ut dem här också.

https://m.youtube.com/watch?v=OaFCERlqVPo&fbclid=IwAR2U-ARNgw_nbURCuCcnLygutK98cvE2-VmO8mBsYFvPNziFaoV5mS6QMMk

https://m.youtube.com/watch?v=-B4aI9ymrLc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2zzraQPbQ4CCDesuClVBiKxZmyZbrY4LJiEQnGAaSSLUbsx0B5-McAMkE

Scarlet Town, än en gång, satt exakt där den skulle sitta.
En skimrande skön Make You Feel My Love. En härligt upplöst Like A Rolling Stone. Simple Twist, förstås, med munspel som får den mest förhärdade att gråta. Och Gotta Serve Somebody svängde som f-n och innehöll en kort tystnad då Bob glömde orden helt, hehe, men det gjorde inget, härlig version. Göteborg nästa, det här blir bra. Och vad de än skriver i tidningarna, det här var en stark 4:a, så är det. (Markus Larsson i AB ägnar ALLDELES för mycket text och ord åt giget 2005, vad fan har det som var då med dagens konsert att göra!?)

:d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1627
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #91 skrivet: 27 juni, 2019, 06:47:13 »
Bob Dylan i Globen 2019. Nej ingen gitarr. Nej inget akustiskt set. Nej de trettio åren från typ 1967 till förbi ’World Gone Wrong’ är eh inte överdrivet frekventa i setlistorna i år heller. Det är sig likt på de fronterna, så var det sagt.
   Dylan går på i full belysning, ja inte på scenen men ute i Globen och fullt ljus är det hela första låten. ’Things Have Changed’ snubblar traditionsenligt igång med sång redan innan folk slutat välkomstklappa. Det nya arret tappar det sugande originaldrivet när den nu görs stöthackigt stackato.
   ’Can’t Wait’ är flott val och ’Simple Twist’ alltid fin att höra trots att sången drar mot det där flåsgläfsande korthuggna.
   ’Like a Rolling Stone’ görs som nån sorts trestegsraket genom varje vers. Först startar versen ganska originaltroget, sedan kommer en stillastående rytmlös passage och till sist drar How does it feel-biten igång och då är det pukbaserat slagstompigt igen.
   ’Masterpiece’ är alltid ett litet mästerverk i all enkelhet och ’Tryin’ to Get to Heaven’ går aldrig helt fel hur arret än stuvas om.
   ’Scarlet Town’ tassar fram spännande monotont och är för mig en av kvällens höjdare. Banjoplock och Bob centerstage.
   Och så den otippade ’Girl of the North Country’ som görs med pianot och Garniers ståbas i centrum – fint, nästan som den akustiska spot som inte funnits på länge. Senaste gången jag såg Dylan utanför Waterfront – Gbg 2014 – dök denna också upp som höjdpunkt, mittpunkt, stilla andningspaus.
   ’Thunder on the Mountain’ pukbankas fram i samma stillastående rytmsätt som alltför många. Det tänket ligger som övergripande mall på nära på allt 2019 tydligen. Frisläppt backbeat och cymbaler är inget Receli ska syssla med 2019. I don’t give a damn about your dreams-versen levereras snyggt och Sexton släpps förlösande loss i något som en sekund kan påminna om ett gitarrsolo och så trumsolo, short and sweet.
   Flera låtslut är underligt påklistrade, låtarna tuggar på och så plötsligt pang kommer ett färdigkonstruerat låtslut av standardmall, liksom inte riktigt ihopsatt med låten, lite showigt sådär. Det händer tydligt på ’It ain’t Me Babe’ och på ett gäng till.
   Allmän feeling: Bobs sång anpassar sig till rådande trend med pukbultande stampiga arr, han sjunger väldigt sällan ut utan kör tillknäppt korthugget. Långt långt ifrån hur ljuvligt han sjöng på inte minst Sinatratitlarna på Waterfrontkvällarna. Mallen nu blir oftast en rad uppåt, en rad neråt – varannanvist. Neråt återfaller han delvis i det där scooby-doo-growlandet han körde några år på 00-talet, för att på nästa rad sväva ut mot något som drar mot upsinging – en grej han stadigt körde några år när det nu var, 15-20 år sedan? Hur som helst gifter sig Bobs röst och låtarna i sig så fint med upsinging. Det blir mjukt, nyanserna finns där. Men 2019 verkar det vara varannan rad som sagt.
   Sista ordinarie ’Gotta Serve Somebody’ är bank bank bank pukbankande igen men är förstås kul att höra. Obegripligt slut på den; draget börjar just växa, bandet ångar upp ytterligare en växel och så reser sig Dylan plötsligt och ut i mitten och med ens stoppar allt tack och hej.
   ’Blowin’’ – den vanliga vampcirkliga feelgoodversionen. Alltid fint med fiolen.
   Och så ’Train to Cry’. Som ofta genom åren numera kommer mot slutet en sån där låt där det riktigt släpper, där publiken kommer igång, där tillknäpptheten läggs åt sidan, där Bob sångsatsar på riktigt och bandet tillåts briljera. I tåglåten här allra sist är bandet skitigare, gitarrigare, loosare än i någon annan låt och Bob sjunger den på ett helt annat sätt än de nitton föregående – han håller ut på stavelserna, förlänger, mjukar ut rösten i långa vokaler. Det är storslaget. Och det visar på att han ju fortfarande kan sjunga ut om han vill. Och så tänds ljuset.
   Mm tänker på allt detta när jag går förbi tröjkommersen (380-700 kronor) på väg ut. Han kan. Men de tillknäppta liksom stillastående arren med raka hårda pukslag istället för bluegrasssväng, formar både Dylans sångsätt och bandets medverkan.
Och så tänker jag på hur lyckligt lottad jag är – att ha fått se honom göra sin show igen, in show and concert, in person.
 :mellow:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8070
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: 27 juni, 2019, 14:44:33 »
 :d5: Tack! Fint att höra jag hoppas på att få möjlighet att höra spelningen i sin helhet  :santa3:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8070
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: 27 juni, 2019, 15:16:44 »
Underbar konsert. Bob fokuserad från start och på gott humör, liksom bandet. Can´t Wait, jäklar vilken "funky version"! Den förtrollande vackra Girl from the North Country har redan nämnts. Versioner inspelade i smyg  :mellow: finns redan utlagda på Youtube och i Dylanbunkern på FB. Jag lägger ut dem här också.

https://m.youtube.com/watch?v=OaFCERlqVPo&fbclid=IwAR2U-ARNgw_nbURCuCcnLygutK98cvE2-VmO8mBsYFvPNziFaoV5mS6QMMk

https://m.youtube.com/watch?v=-B4aI9ymrLc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2zzraQPbQ4CCDesuClVBiKxZmyZbrY4LJiEQnGAaSSLUbsx0B5-McAMkE

Scarlet Town, än en gång, satt exakt där den skulle sitta.
En skimrande skön Make You Feel My Love. En härligt upplöst Like A Rolling Stone. Simple Twist, förstås, med munspel som får den mest förhärdade att gråta. Och Gotta Serve Somebody svängde som f-n och innehöll en kort tystnad då Bob glömde orden helt, hehe, men det gjorde inget, härlig version. Göteborg nästa, det här blir bra. Och vad de än skriver i tidningarna, det här var en stark 4:a, så är det. (Markus Larsson i AB ägnar ALLDELES för mycket text och ord åt giget 2005, vad fan har det som var då med dagens konsert att göra!?)

:d5:

Can’t Wait  :d5:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hoho

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: 27 juni, 2019, 19:45:16 »
Håller med Hibbit i stort och om tåget - han kan ju, men vill väl inte. Bekväm eller nöjd ändå? Och så tar han bort den låt som krävt extra omsorg: Dont think twice. Då blev jag sur faktiskt, göra det enkelt för sig sådär. Girl FTNC är en favorit, men ersätta DTT? Girlen var ju inte i närheten av Göteborg 2014. Tack för Cant wait och tåget, gjorde konserten. Dags att slänga av ett femtontal låtar nu, jag börjar iaf få nog trots att detta var den första konsert jag lyssnat till i år. 
The more I die, the more I live.

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #95 skrivet: 28 juni, 2019, 16:56:25 »
Bara som förtydligande...  ^_^ ...ibland får jag för mig att en och annan kan tycka jag tyckte Dylan var dålig. Eftersom jag ibland skriver för långt och slänger in dåliga och bra saker.
Globenkonserten ger jag 3,5 ungefär. Alltid omöjligt att rangordna men jag har sett en hel del Dylankonserter som varit bättre. Men också ett gäng som varit sämre.
The Bob Dylan-upplevelse är som alltid 5,0.
Så på det hela taget något jag aldrig missar.
 :d2:
Det är skumt att ingen recensent nämner det väldigt speciella trumspelet, det som går som en röd tråd genom mitt tyckande ovan. Och genom setlistans arr.
Kan inte låta bli att fascineras av det, hur Bob tänker.
Jag menar traditionellt på NET har ju bluegrass/folkish-stuket varit mer eller mindre tydligt, mjukt flyhänt banjo mandoliner fiol steel akustiska gitarrer vispiga trummor kvicka luftiga arr osv.
Den här hårdare markera-alla-slag-modellen i år känns mer som något man sysslar med i soul, motownhits etc can't help myself da da da; blir liksom ett experiment mellan flera musikstilar som inte brukar mötas så här tätt.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5917
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #96 skrivet: 30 juni, 2019, 00:00:26 »
Oslo fick en väldigt fin konsert under lördagskvällen. Det var min tredje Dylan-konsert denna vecka och den jag spontant rankar högst av dem. Vi fick en överraskning som också troligen var kvällens höjdpunkt, nämligen Boots of Spanish Leather. Framförandet kan höras här: https://youtu.be/PRV9t0w295E
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #97 skrivet: 03 juli, 2019, 11:45:50 »
:d5: Tack! Fint att höra jag hoppas på att få möjlighet att höra spelningen i sin helhet  :santa3:

Spot was there  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hoho

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: 16 juli, 2019, 19:52:41 »
Någon som sett eller hört en inspelning av Bob och Neil från Irland härom dagen?  :ph34r:
The more I die, the more I live.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #99 skrivet: 16 juli, 2019, 20:37:43 »
Någon som sett eller hört en inspelning av Bob och Neil från Irland härom dagen?  :ph34r:

Inte tidernas bästa ljudkvalitet (förvisso inte sämsta heller), men bilden är bra (tagen från en av storbildsskärmarna): https://youtu.be/BReJXLJFG7o

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #100 skrivet: 09 september, 2019, 17:02:24 »
Datum för höstturnén är nu ute  :d2:

11 Oct 2019 Irvine, California UC Irvine - Bren Events Center
12 Oct 2019 Santa Barbara, California Santa Barbara Bowl
14 Oct 2019 Palo Alto, California Stanford University -- Frost Amphitheatre
17 Oct 2019 Denver, Colorado The Mission Ballroom
19 Oct 2019 Lincoln, Nebraska Pinnacle Bank Arena
20 Oct 2019 Kansas City, Missouri Arvest Bank Theatre at the Midland
22 Oct 2019 St. Louis, Missouri Stifel Theatre
23 Oct 2019 Ames, Iowa Iowa State University - C.Y. Stephens Auditorium
24 Oct 2019 Mankato, Minnesota Mankato Civic Center
26 Oct 2019 Milwaukee, Wisconsin Eagles Ballroom
27 Oct 2019 Bloomington, Indiana Indiana University - Auditorium
29 Oct 2019 Normal, Illinois Illinois State University - Braden Auditorium
30 Oct 2019 Chicago, Illinois Credit Union 1 Arena at UIC
1 Nov 2019 South Bend, Indiana Morris Performing Arts Center
2 Nov 2019 Muncie, Indiana Ball State University - Emens Auditorium
4 Nov 2019 Columbus, Ohio Ohio State University - Mershon Auditorium
5 Nov 2019 East Lansing, Michigan Michigan State University - Wharton Center for the Performing Arts
6 Nov 2019 Ann Arbor, Michigan University of Michigan - Hill Auditorium
8 Nov 2019 Highland Heights, Kentucky Northern Kentucky University - BB&T Arena
9 Nov 2019 Akron, Ohio University of Akron - EJ Thomas Performing Arts Hall
10 Nov 2019 Moon Township, PA Robert Morris University - UPMC Events Center
12 Nov 2019 Baltimore, Maryland University of Maryland Baltimore County - UMBC Event Center
13 Nov 2019 Petersburg, Virginia Virginia State University - Multi-Purpose Center
15 Nov 2019 University Park, Pennsylvania Pennsylvania State University - Eisenhower Auditorium
17 Nov 2019 Ithaca, New York Ithaca College - Athletics and Events Center
19 Nov 2019 Lowell, Massachusetts University of Massachussetts - Tsongas Arena
20 Nov 2019 Providence, Rhode Island Providence Performing Arts Center
21 Nov 2019 The Met Philadelphia Philadelphia, Pennsylvania

More to be announced  :party:

https://www.bobdylan.com/on-tour/

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2125
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #101 skrivet: 20 september, 2019, 21:02:52 »
Härligt ben. Hade varit kul att hänga på 7-8 spelningar. Om jag varit 30 år yngre.....

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #102 skrivet: 23 september, 2019, 09:49:07 »
Härligt ben. Hade varit kul att hänga på 7-8 spelningar. Om jag varit 30 år yngre.....
...eller kanske om Bob varit 30 år yngre.  -_-

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #103 skrivet: 24 september, 2019, 10:28:02 »
10 nya datum, i NYC  :party:

11 Oct 2019 Irvine, California UC Irvine - Bren Events Center
12 Oct 2019 Santa Barbara, California Santa Barbara Bowl
14 Oct 2019 Palo Alto, California Stanford University -Frost Amphitheatre
17 Oct 2019 Denver, Colorado - The Mission Ballroom
19 Oct 2019 Lincoln, Nebraska - Pinnacle Bank Arena
20 Oct 2019 Kansas City, Missouri - Arvest Bank Theatre at the Midland
22 Oct 2019 St. Louis, Missouri - Stifel Theatre
23 Oct 2019 Ames, Iowa Iowa State University - C.Y. Stephens Auditorium
24 Oct 2019 Mankato, Minnesota - Mankato Civic Center
26 Oct 2019 Milwaukee, Wisconsin - Eagles Ballroom
27 Oct 2019 Bloomington, Indiana - Indiana University Auditorium
29 Oct 2019 Normal, Illinois Illinois - State University-Braden Auditorium
30 Oct 2019 Chicago, Illinois - Credit Union 1 Arena at UIC
1 Nov 2019 South Bend, Indiana - Morris Performing Arts Center
2 Nov 2019 Muncie, Indiana - Ball State University-Emens Auditorium
4 Nov 2019 Columbus, Ohio - Ohio State University-Mershon Auditorium
5 Nov 2019 East Lansing, Michigan - Michigan State University-Wharton Center for the Performing Arts
6 Nov 2019 Ann Arbor, Michigan - University of Michigan-Hill Auditorium
8 Nov 2019 Highland Heights, Kentucky - Northern Kentucky University-BB&T Arena
9 Nov 2019 Akron, Ohio - University of Akron-EJ Thomas Performing Arts Hall
10 Nov 2019 Moon Township, Pennsylvania - Robert Morris University-UPMC Events Center
12 Nov 2019 Baltimore, Maryland - University of Maryland Baltimore County-UMBC Event Center
13 Nov 2019 Petersburg, Virginia - Virginia State University-Multi-Purpose Center
15 Nov 2019 University Park, Pennsylvania - Pennsylvania State University-Eisenhower Auditorium
17 Nov 2019 Ithaca, New York - Ithaca College-Athletics and Events Center
19 Nov 2019 Lowell, Massachusetts - University of Massachussetts-Tsongas Arena
20 Nov 2019 Providence, Rhode Island - Providence Performing Arts Center
21 Nov 2019 Philadelphia, Pennsylvania - The Met Philadelphia
23 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
24 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
26 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
27 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
29 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
30 Nov 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
2 Dec 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
3 Dec 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
5 Dec 2019 New York City, New York - Beacon Theatre
6 Dec 2019 New York City, New York - Beacon Theatre

38 konserter  :d2:

https://www.bobdylan.com/on-tour/

Utloggad Tobias

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #104 skrivet: 07 oktober, 2019, 10:33:38 »
Det cirkulerar uppgifter om att en trummis vid namn Matt Chamberlain kommer att följa med på höstsvängen, vilket i så fall väl betyder att George inte längre är del av bandet. Chamberlain ska ha nämnt det på Facebook, men sedan tagit bort sin uppdatering. Turnén startar om några dagar, så då får vi se om det ligger någon sanning i detta.

-Homer Simpson