Författare Ämne: Ny bok  (läst 265 gånger)

Utloggad Mingela

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
    • E-post
Ny bok
« skrivet: 15 januari, 2021, 14:40:08 »
Hej,

Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag hittade ingen om böcker... Rätta mig om jag är på fel plats.

"Sven-Erik Klinkmann: Dylans lögndetektor - en essä om tiden
Tiden är ett återkommande tema i Bob Dylans sånger. Om det mångfasetterade tidsbegreppet hos Nobelpristagaren, med särskilt fokus på hans senare skivor. Boken utkommer på Dylans 80-årsdag den 24 maj. Ellips"

Notisen ovan stod i Hufvudstadsbladet, jag vet inget mer om saken annat än vad Wikipedia säger om författaren: Sven-Erik Klinkmann, född 30 januari 1947 i Vasa, är en finländsk författare, journalist och kulturforskare.

Klinkmann inledde sin bana som redaktör vid Vasabladet, där han var verksam 1970–1975 och 1978–1982. Åren 1985–1988 skötte han redaktörskapet för tidskriften Horisont. I sitt författarskap söker sig Klinkmann gärna till gränsland mellan olika genrer. Han har publicerat diktsamlingar, bland annat Den anonyma trädgården (1995), en biografi över Vasabladets mångårige chefredaktör Birger Thölix (1993), doktorsavhandlingen Elvis Presley – den karnevalistiska kungen (1998) och På drömmarnas marknad. Ikoner, fantasibilder och klichéer i populärkulturen (2006).

Klinkmann blev filosofie doktor 1999. I sin forskning har han koncentrerat sig på populärkulturens roll i samhället.

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4201
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ny bok
« Svar #1 skrivet: 29 januari, 2021, 21:12:08 »
Hej,

Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag hittade ingen om böcker... Rätta mig om jag är på fel plats.

"Sven-Erik Klinkmann: Dylans lögndetektor - en essä om tiden
Tiden är ett återkommande tema i Bob Dylans sånger. Om det mångfasetterade tidsbegreppet hos Nobelpristagaren, med särskilt fokus på hans senare skivor. Boken utkommer på Dylans 80-årsdag den 24 maj. Ellips"

Notisen ovan stod i Hufvudstadsbladet, jag vet inget mer om saken annat än vad Wikipedia säger om författaren: Sven-Erik Klinkmann, född 30 januari 1947 i Vasa, är en finländsk författare, journalist och kulturforskare.

Klinkmann inledde sin bana som redaktör vid Vasabladet, där han var verksam 1970–1975 och 1978–1982. Åren 1985–1988 skötte han redaktörskapet för tidskriften Horisont. I sitt författarskap söker sig Klinkmann gärna till gränsland mellan olika genrer. Han har publicerat diktsamlingar, bland annat Den anonyma trädgården (1995), en biografi över Vasabladets mångårige chefredaktör Birger Thölix (1993), doktorsavhandlingen Elvis Presley – den karnevalistiska kungen (1998) och På drömmarnas marknad. Ikoner, fantasibilder och klichéer i populärkulturen (2006).

Klinkmann blev filosofie doktor 1999. I sin forskning har han koncentrerat sig på populärkulturens roll i samhället.

Det är nog helt rätt tråd, inga problem men eftersom den mesta aktiviteten numera sker i Dylanbunkern på FB så är tipset att lägga upp detta där. Också.
Låter intressant hursomhelst.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Mingela

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 01 februari, 2021, 09:33:25 »
Tack, jag lägger upp det där. (Här har  ca 165 personer hittills läst det  ^_^)

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4201
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 04 februari, 2021, 00:05:19 »
Tack, jag lägger upp det där. (Här har  ca 165 personer hittills läst det  ^_^)
Ah! Underbart att folk fortsätter hänga här också.  ^_^
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.