Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 227920 gånger)

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #735 skrivet: 25 mars, 2015, 19:31:56 »
Bra Humlan, jag gläds med dej!/bobi :d5:

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #736 skrivet: 25 mars, 2015, 20:09:29 »
Det finns numera en hel del utmärkta öl i närmaste livsmedelsbutik. Idag köpte jag, på ICA i Enskededalen, ett öl från Wales, Iron-Age Unfiltered ale, och detta var första gången jag upplevt ett öl som doftar rejält mogen camembert   -_-
Väldigt gott öl.
Passar dessutom utmärkt tillsammans med Tom Rogers senaste skiva.
Aj då, fel tråd    :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #737 skrivet: 26 mars, 2015, 10:23:38 »
Bra Humlan, jag gläds med dej!/bobi :d5:

Tack Bobi! :d2: En Blommig fruktig upplevelse Ojoj  :d4:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3459
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #738 skrivet: 28 april, 2015, 10:35:33 »
SM i hembryggd öl lördagen 9 mars i Solnahallen i Stockholm. Rekommenderas! :d5:

http://www.shbf.se

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4463
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #739 skrivet: 30 april, 2015, 23:27:05 »
SM i hembryggd öl lördagen 9 mars i Solnahallen i Stockholm. Rekommenderas! :d5:

Jag ska dit, och kommer (ihop med mitt bryggäng) delta med en IPA som hämtat inspiration från Mikkellers K:rlek.   :d6:

Vi är åtta glada hembryggare som för det mesta brygger på egen hand, men som då och då bestämmer att vi ska brygga samma typ av öl och efter 6-8 veckor träffas för att se (och avnjuta) vem som har lyckats bäst.

Väldigt intressant, trevligt och gott  :d2: :d3:

I början av året hade vi en kvaltävling till SM, där "Mikkellers K:rlek" drog längsta strået.
Mitt bidrag, "Tangled up in Hops" (också en välhumlad IPA), kom tvåa eller trea  :d5:

Till SM åker jag med grannen (han började brygga i somras) som ska tävla med en mörk lager. Smakade riktigt bra när jag provade den för en månad sedan!
För oss är det första gången med SM, så det ska bli väldigt spännande :party:

Ska du dit, Joakim?
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #740 skrivet: 30 april, 2015, 23:48:23 »

Tror du menar maj, Joakim ......

Utloggad egoBen

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #741 skrivet: 01 maj, 2015, 02:24:10 »

Tror du menar maj, Joakim ......

Jo..... Stämmer. :-)

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #742 skrivet: 08 maj, 2015, 10:39:22 »
Good morning music lovers   :mellow:

Ska strax skriva om gårdagens spelning med Chucken, men måste börja med spriten   :d4:
För igår besökte jag åter den alldeles underbara Pub Oxsvansen på Malmskillnadsgatan. Det måste vara flera år sen sist, och att det är så länge sedan är synd och skam. För det är ett ställe som egentligen inte borde kunna finnas, men finns gör den ändå. Att kliva in genom denna oansenliga dörr är som att kliva in genom garderobsdörren till Narnia   :rolleyes:
http://www.festlokal-stockholm.net/mobilen__1053.html
Och direkt när jag kom in kände jag igen en person vid bardisken, Robin Tusec. Legendarisk inom whiskyvärlden och mannen bakom Blackadder och Black Snake. 
http://www.blackadder.com/
Bad Alan bakom disken att tipsa om en passande whisky denna sköna vårdag, och fick en av Robins buteljeringar. Samt en utläggning om hur just denna whisky skapats och lagrats   -_-
Och det som gör detta etablissemang än mer ofattbart är de priser de håller. För dessa tre centiliter exklusiv whisky betalar man nämligen ... 75 kronor! Tror det är svårt att ens hitta en krog där centiliterpriset är så lågt. Här får man alltså en trea för 75 spänn! Otroligt!
Smuttade så långsamt på den och följde upp med en fin Arran. Som dock kostade hutlösa 85 kronor ...   :d4:

Då var det dags att äta, vilket jag gjorde på Nalens restaurang. Återvände sedan till Svansen och fick i mig en after dinner dram, och sen var det dags för Chucken på Stacken. Så ... häng nu med till Chucktråden   -_-

Utloggad egoBen

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #743 skrivet: 11 maj, 2015, 11:04:25 »

Jag ska dit, och kommer (ihop med mitt bryggäng) delta med en IPA som hämtat inspiration från Mikkellers K:rlek.   :d6:

Vi är åtta glada hembryggare som för det mesta brygger på egen hand, men som då och då bestämmer att vi ska brygga samma typ av öl och efter 6-8 veckor träffas för att se (och avnjuta) vem som har lyckats bäst.

I början av året hade vi en kvaltävling till SM, där "Mikkellers K:rlek" drog längsta strået.
Mitt bidrag, "Tangled up in Hops" (också en välhumlad IPA), kom tvåa eller trea  :d5:

Till SM åker jag med grannen (han började brygga i somras) som ska tävla med en mörk lager. Smakade riktigt bra när jag provade den för en månad sedan!

Ska du dit, Joakim?

Det var kul att träffas Anders. Och otroligt roligt att ni gick och vann Publikens val dessutom! Den där Tangled Up In Hops vill jag gärna smaka, eller om du gör någon annan skoj öl i framtiden. När du ska ner till Waterfront (om inte tidigare) så kan du gärna ta med ett par olika flaskor. ^_^

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #744 skrivet: 13 maj, 2015, 21:54:39 »

Ska du dit, Joakim?

Det var kul att träffas Anders. Och otroligt roligt att ni gick och vann Publikens val dessutom! Den där Tangled Up In Hops vill jag gärna smaka, eller om du gör någon annan skoj öl i framtiden. När du ska ner till Waterfront (om inte tidigare) så kan du gärna ta med ett par olika flaskor. ^_^

Snygg bild! Det var jättekul att träffas, mer sånt snart!

Att vi tog hem Folkets Val känns fortfarande väldigt overkligt, men under eftermiddan märkte vi att vi fick väldigt bra respons med vår DIPA. Folk kom tillbaka efter ett första varv och ville testa den igen, för att se om den var lika god som första gången. Andra dök upp på någons annans rekommendation.  :d5:
Väldigt roligt, men att vi skulle dra längsta strået var (för mig) otänkbart  :d1:

Vi ställde alltså inte upp i domartävlingen, bara i Folkets Val och där fanns det fyra klasser:

Klass I: 0 - 3,5 % vol
Klass II: 3,6 - 5,4 % vol
Klass III: 5,5 - 6,8 % vol
Klass IV: 6,9% vol och över

Vi tävlade i klass IV (i konkurrens med 63 andra öl), och slogs med andra IPor, DIPor, belgiska öl, starka stouts/porters och barley wines.

Vi vann en låda med olika maltsorter, humlesorter och jäst, och ett presentkort på 1000:- på MaltMagnus
I vinsten ingick även att få brygga vårt öl på Monks i Stockholm. Bryggvolymen och tidpunkten är ännu osäker, men batchen kommer att säljas på Monks (förmodligen på tap)! Fantastiskt roligt  :d4:

Joakim, jag tar gärna med mig några smakprov när vi ses. Alltid roligt att få dela med sig och få feedback på hur ölen smakar  :d2:

« Senast ändrad: 13 maj, 2015, 21:59:19 av Anders S »

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #745 skrivet: 13 maj, 2015, 23:24:55 »
Ni vann i konkurrens med 63 (!) andra öl?!?
Snacka om att vara outstanding    :d2:  :d5:  :d1:  :d3:  :party:

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #746 skrivet: 14 maj, 2015, 11:44:21 »
Stort grattis Anders till dej och din crew!!!! Det var ju ett riktigt rejält startfält - jag är djupt impoerad!/bobi :d5:

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #747 skrivet: 14 maj, 2015, 12:29:37 »
Ni vann i konkurrens med 63 (!) andra öl?!?
Snacka om att vara outstanding    :d2:  :d5:  :d1:  :d3:  :party:

Ja, det var totalt 238 öl som deltog i Folkets Val, varav 63 i vår klass  :d2:

Jag smakade flera öl som var riktigt goda i vår klass. T.ex. en Chiliporter, en Imperial Porter på 16% och några belgiska öl.

Men det verkar vara IPA/DIPA som Folk helst vill ha, i alla fall där och då  :d6:

Resultatlistan SM 2015

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #748 skrivet: 02 juni, 2015, 13:09:10 »
Finns ingen "hem" bryggar tråd så...

http://www.bbc.com/news/health-32780624
 :d6:

Att läsa viktig vetenskaplig aktuell forskningsstudier passar givetvis in under tråden. Efter att primärt ha förkastat det hela som ett skämt, ändrade litet fördjupningsstudier i relevant referenslitteratur delvis min uppfattning. Klart intressant, men inget för min livstid-på ena eller andra sättet./bobi :mellow:

:d5:

Ja visst är en rubrik som denna ändå värd att göra en notis om  :d6:

"Scientists have figured out how to brew morphine using the same kit used to make beer at home."

:d3: :d1:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #749 skrivet: 10 juli, 2015, 19:06:52 »
http://www.symposionhot.com/2013/06/04/nikka-from-the-barrel/

Detta är alltså en blend???
Ja, för min del får det vara vad  :wacko: det vill, för detta är nämligen en vaaaansinnigt god whisky.
 :d4:  :d4:  :d4:  -_-   :rolleyes:  :d3: