Författare Ämne: Vad tittar ni på just nu?  (läst 52832 gånger)

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #45 skrivet: 27 augusti, 2010, 19:49:56 »
Exile On Main Street

http://svt.se/2.122744/1.2109000?lid=20100827&lpos=SVT1_0000_sitelink&from=tabla

På TV 27/8 , även på SVT Play

Brittisk dokumentär från 2010. 1969 lämnade Rolling Stones England på grund av skatteproblem. De levde i en villa på franska rivieran tillsammans med vackra kvinnor, musiker, tekniker, knarklangare, missbrukare och franska kockar. Under tiden skapades det musik i husets källare tidigt om morgnarna vilket resulterade i skivan "Exile on Main Street". Dokumentären ser tillbaka på den kaotiska tiden då gruppen också var väldigt kreativ. Nya intervjuer med The Rolling Stones blandas med arkivmaterial. John Battsek har producerat tillsammans med Mick Jagger och Keith Richards.

Perfekt efter Doobidoo... Tack för tipset  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #46 skrivet: 27 augusti, 2010, 22:09:36 »
Inte för att jag är så jätteintresserad av Rolling Stones, men ...

... varför Bill Wyman var med i filmen cirka 2 sekunder förstår jag väl, men efter vad jag läst, t ex i den utmärkta boken "Are you ready for the country" av Peter Doggett, så spelade Gram Parsons en inte obetydlig roll för Stones countryinfluenser på den här plattan, och då undrar jag ju varför Parsons inte ens nämndes i en bisats i filmen, medan den där odräglige saxofonisten fick breda ut sig lite väl mycket med sina fånerier.

Nån som kan förklara det?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #47 skrivet: 27 augusti, 2010, 22:22:52 »

... varför Bill Wyman var med i filmen cirka 2 sekunder förstår jag väl, men efter vad jag läst, t ex i den utmärkta boken "Are you ready for the country" av Peter Doggett, så spelade Gram Parsons en inte obetydlig roll för Stones countryinfluenser på den här plattan, och då undrar jag ju varför Parsons inte ens nämndes i en bisats i filmen, medan den där odräglige saxofonisten fick breda ut sig lite väl mycket med sina fånerier.

Tänkte samma sak, kanske har med filmrättigheter/anhörigas krav att göra , vem vet. Eller så har Keith R. tröttnat på att Parsons ska nämnas stup i kvarten som en stor influens på Stones vid denna tid. Inte så intresserad av Stones? :huh:
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #48 skrivet: 27 augusti, 2010, 22:39:06 »

Tänkte samma sak, kanske har med filmrättigheter/anhörigas krav att göra , vem vet. Eller så har Keith R. tröttnat på att Parsons ska nämnas stup i kvarten som en stor influens på Stones vid denna tid. Inte så intresserad av Stones? :huh:

Nä. Tycker Stones är ett rätt ointressant band. Har aldrig berört mig sådär jättemycket.
Men det är väl bara jag.

Keiths fel att Parsons inte nämndes alltså?
Här måste i så fall nån sorts hund ligga djupt begraven.

Trist, i så fall, hur den hör typen av dokument måste "censureras" av de inblandade.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #49 skrivet: 27 augusti, 2010, 23:52:44 »

Nä. Tycker Stones är ett rätt ointressant band. Har aldrig berört mig sådär jättemycket.
Men det är väl bara jag.

Keiths fel att Parsons inte nämndes alltså?
Här måste i så fall nån sorts hund ligga djupt begraven.

Trist, i så fall, hur den hör typen av dokument måste "censureras" av de inblandade.

Har nu även kollat på intervjusnuttarna (bonus) på själva DVD:n Stones in Exile där Keith snackar om diverse ämnen, dock inte ett ljud om GP så ingen förklaring därifrån heller. GP var ju inte med och spelade på skivan och lämnade huset -71 i samband med:

"Thousands of dollars of heroin flowed through the mansion each week in addition to a contingent of visitors that included William S. Burroughs, Terry Southern, Gram Parsons and Marshall Chess (who was running the Rolling Stones' new label).  Parsons was asked to leave Nellcôte in early July, 1971, the result of his obnoxious behaviour and an attempt by Richards to clean the house of drug users as the result of pressure from the French police."
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #50 skrivet: 28 augusti, 2010, 00:12:14 »

Har nu även kollat på intervjusnuttarna (bonus) på själva DVD:n Stones in Exile där Keith snackar om diverse ämnen, dock inte ett ljud om GP så ingen förklaring därifrån heller. GP var ju inte med och spelade på skivan och lämnade huset -71 i samband med:

"Thousands of dollars of heroin flowed through the mansion each week in addition to a contingent of visitors that included William S. Burroughs, Terry Southern, Gram Parsons and Marshall Chess (who was running the Rolling Stones' new label).  Parsons was asked to leave Nellcôte in early July, 1971, the result of his obnoxious behaviour and an attempt by Richards to clean the house of drug users as the result of pressure from the French police."

Det måste vara svårt att få en mer allvarlig varning om sitt missbruk än att få höra från Keith Richards att man tar för mycket droger för att vara kvar i hans hus. I synnerhet Keith Richards anno 1971.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #51 skrivet: 29 augusti, 2010, 13:19:05 »
Ja, men Bill och Taylor är liksom ute ur bilden. Ronnie också kanske? Här är det fokus på de tre trotjänarna som har producerat detta. Och stackars Woody får åka med Faces bottenskrap och den otroligt rockige Mick Hucknall  :huh: och röka lite fags: http://undercover.com.au/News-Story.aspx?id=11607_The_Faces_Debut_Mick_Hucknall-Led_Lineup

Men att Keiths ex fick så mkt plats var kul. DÄR har vi en person som egentligen borde skriva om "Stones from the inside" va? Alla som läst Victor Bockris fina Richardsbok vet hur fräscha detta fina par var 71-77. Ett under att de lever. http://www.bokus.com/bok/9789185697106/keith-richards-biografin/

Inte gilla Stones? Vad är detta för prettosnack? Fuckin´great, boys! :d2:
Micke B.

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #52 skrivet: 29 augusti, 2010, 23:01:45 »
Kan inte se på vilket sätt det skulle vara "pretto" att inte vara så intresserad av Rolling Stones   :huh:
Jag lyssnade i alla fall på dem långt innan du var påtänkt, latecomer ...  :mellow:

Utloggad RidingIntoOmaha

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 29 augusti, 2010, 23:40:10 »
Kan verkligen rekommendera dokumentären. Fullt ös.  :party:

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #54 skrivet: 30 augusti, 2010, 10:11:33 »
För mig är Stones schyst musik, bäst i genren kan man kanske säga, men det är inget som berör på djupet. Exile gillar jag jättemycket och jag ska se dokumentären!

Utloggad mb650918

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #55 skrivet: 30 augusti, 2010, 17:32:08 »
Kan inte se på vilket sätt det skulle vara "pretto" att inte vara så intresserad av Rolling Stones   :huh:
Jag lyssnade i alla fall på dem långt innan du var påtänkt, latecomer ...  :mellow:

Aha, är jag sååå ung Jörgen? Men det var lite med glimten i ögat det där med "pretto". Finsmakare i r´n´r brukar tycka att de "stulit" till sig sin karriär, precis som med Zeppelin ibland. Men jag tycker att de är ett fantastiskt rockband som har The Lot. Speciellt deras första 10 år som bara blev bättre och bättre fram till första halvan av 70-talet. Du får lyssna igen...och igen!
Micke B.

Utloggad Elston

• Precious Angel
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #56 skrivet: 30 augusti, 2010, 20:32:53 »
För mig rimmar Rolling Stones med Brian Jones.
No Jones, no Stones   :mellow:

Edit:
Okej okej, det finns väl ett och annat sen dess som jag kan lyssna på och gilla.
Men inte sådär jättemycket.
Och so what? Det finns så mycket musik, man tar väl det man vill ha och det man inte vill ha vill kanske nån annan ha.
Svårare än så är det i allmänhet inte.
« Senast ändrad: 30 augusti, 2010, 20:36:08 av Elston »

Utloggad mb650918

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #57 skrivet: 31 augusti, 2010, 19:11:33 »
För mig rimmar Rolling Stones med Brian Jones.
No Jones, no Stones   :mellow:
Det finns så mycket musik, man tar väl det man vill ha och det man inte vill ha vill kanske nån annan ha.
Svårare än så är det i allmänhet inte.

Ja, precis som med kvinnor.  :wub:
Micke B.

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #58 skrivet: 18 september, 2010, 00:26:13 »
En rätt tam "Ring Them Bells" version av Ron Sexsmith i Elvis Costello's Spectacle :d1:.
...men Jesse Winchester var en helt ny bekantskap som gav mersmak :d4:.

Utloggad AndersG

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #59 skrivet: 18 september, 2010, 08:22:15 »
En rätt tam "Ring Them Bells" version av Ron Sexsmith i Elvis Costello's Spectacle :d1:.
...men Jesse Winchester var en helt ny bekantskap som gav mersmak :d4:.

Jesse Winchester var ännu en i raden som kallades för The New Dylan för cirka 45 år sedan. Han har gjort många mycket  bra inspelningar men haft det trögt med att sälja i någon större omfattning.