Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 698986 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #330 skrivet: 13 april, 2007, 12:56:19 »
Tre skivor jag lyssnat på i dag:

Lee Dorsey - The Definitive Collection

Allen Toussaint-producerade inspelningar från 60-talet med en av New Orleans lokala legender, Lee Dorsey (1926-1986). Här finns klassiker som "Ya Ya", "Get Out Of My Life Woman", "Working In The Coalmine", "Holy Cow" och ett 15-tal andra låtar. Som ni kanske förstår är det här en alldeles ypperlig skiva.

Solomon Burke - King Of Rock'n'Soul

Denna budgetsamling är i princip en ompaketering av den skiva Burke spelade in för det lilla skivbolaget Infinity Records 1979, "Sidewalks, Fences & Walls", med några extra spår. Skivan saknar dock helt information om inspelningarnas ursprung och paketeringen har en utpräglad lågbudgetkänsla. Ljudet är dock bra och musiken inte bitvis utmärkt, om än inte riktigt i klass med Burkes klassiska Atlantic-inspelningar från 60-talet.
Det starkaste argumentet för att äga dessa inspelningar är utmärkta "Sidewalks, Fences And Walls", som Burke framför med samma kraft och känsla som kännetecknar de flesta av hans inspelningar. Även under sent 70-tal, när soulpubliken vant sig vid en mer sofistikerad ljudbild än vad som var gängse ett tiotal år tidigare, fortsatte Burke att spela in sina låtar i klassisk southern soul-stil.
"Sidewalks" spelades in av Bob Dylan 1987 (inspelningen började cirkulera nyligen, som framgår av annan tråd) och är ännu ett exempel på Dylans förmåga att välja bra och lite oväntade låtar av andra att spela in.

Little Richard - Get Down With It: The Okeh Sessions

60-talet var nog en besvärlig tid för Little Richard. Trots ett flertal försök till comeback och att omfamna nya trender kunde han inte få sina nya skivor att sälja. Han var hopplöst förbisprungen och för en ny generation musikköpare var många av hans gamla skivor mer förknippade med Beatles och andra brittiska grupper än med upphovsmannen.
Under sin korta tid vid Okeh Records 1966-1967 spelade han i alla fall in ett åtminstone delvis lyckat album, där han bl a gör några inte oävna försök som soulsångare. Den bästa låten från dessa sessioner gavs dock bara ut som singel. "Get Down With It", inspelad i Abbey Road-studion i London, är en typisk Little Richard-rockare som står sig hyfsat väl i konkurrens med 50-talsklassikerna.
På 70-talet kom Little Richard på att det gick bra att leva enbart på gamla meriter. Så har det fortsatt. Den här skivan är måhända inte mer än en historisk fotnot, men ändå en rätt trevlig påminnelse om en tid då Little Richard åtminstone försökte komma med något nytt.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #331 skrivet: 15 april, 2007, 20:14:31 »
Loudon Wainwright III, T-Shirt och Final Exam, två gamla LP:n nu på CD för första gången. LW3 har haft en lång berg och dalbane karriär och dessa tidiga skivor från -76 respektive -78 har också tydliga svackor och ett antal diamanter. Som vanligt är han mest till sin fördel när han ensam med sin gitarr-banjo levererar ännu en skarp humorladdad text samtidigt som han kan skriva en utsökt sång till sin dotter:

I wrote a song for your big brother
I'm gonna write a song for you
I wrote a song for your big brother
I'm gonna write one for you too
Don't cry, pretty little Martha
Don't cry, pretty little girl
Don't cry, pretty little Martha
The prettiest girl in the whole damn world
(prettiest girl in the whole damn world)
 
I sang that song for your big brother
I'm gonna sing this song for you
I sang that song for your big brother
I'm gonna sing this one for you
You're in Quebec with your mother
I'm down here in New York State
You're in Quebec with your mother
The world is cruel and so is fate
(the world is cruel and so is fate)
 
Oh you know I love your brother
And you know that I love you
Oh you know I love your brother
How I miss the both of you
We will be reunited
Maybe on your birthday
We will be reunited
On the eighth day in the month of May
(on the eighth day in the month of May)
 
I wrote a song for your big brother
Now I've written one for you
I wrote a song for your big brother
Now I've written one for you
Don't cry, pretty little Martha
Don't cry, pretty little girl
Don't cry, pretty little Martha
The prettiest girl in the whole damn world
(prettiest gril in the whole damn world)

Något helt annat:

Don’t know who I insulted, maybe it was you
The drinks I had resulted in a tirade or two
I went downtown to get in trouble
I accomplished that
Drank some drinks, flew off the handle,
Right off of the bat

Chorus
Drinks before dinner
And wine with dinner
And after-dinner drinks
Single-entendre, help me Rhonda
Look for my cufflinks
Come with me and you will see
It all will be all right
Rudolph the red-nosed wino
Is gonna guide our sleigh tonight

Sometimes when I drink too much
The next day I can’t think
Sometimes when I drink too much
The next day I can’t drink
Sometimes when I drink too much
I feel like throwing up
Sometimes when I drink too much
I cannot get it up

Chorus

They say the drink will shrivel my liver
And also wreck my looks
But my hero is Dino Martin
I like Foster Brooks
I know a little cozy joint
Where you and I can go
Let’s us spend a lost weekend
Under the volcano

Chorus

Keep your hemp and your mushrooms
Your smack and Nembutal
Me, I’m into fruit and grains
Gimme a1cohol
Call me thirsty, call me oral
Call me what you like
But when I’m sober, call me Loudon
Do not call me Mike

Drinks before dinner
And wine with dinner
And after-dinner drinks
Single-entendre, help me Rhonda
Search for missing links
Come with me and you will see
It all will be all right
Rudolph the red-nosed wino
Is gonna guide our sleigh tonight

Anders G.   
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #332 skrivet: 15 april, 2007, 20:37:41 »
Jag såg LW3 i Grünewaldssalen hösten -76, Leon Redbone inledde tillsammans med en tubaist.Fantastisk konsert, tänkte aldrig att Loudon skulle kunna toppa Leon, men jäklar vilken spelning han gjorde. Ett av mina käraste konsertminnen, så här lite utanför ämnet
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #333 skrivet: 15 april, 2007, 20:47:40 »
Shit, det missade jag!

 ^_^ Varför ringde du inte??

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #334 skrivet: 16 april, 2007, 13:09:56 »
Roky Erickson - I Walked With A Zombie  En ny bekantskap. Var inne på Petsounds när de spelade skivan The Evil One (Plus One). Riktigt bra.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #335 skrivet: 16 april, 2007, 22:08:48 »
Luton Fyah, Dem No Know Themself! Fet samtida dancehall- En del låtar är verkligen helt förjävla bra
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #336 skrivet: 16 april, 2007, 22:22:17 »
Just nu lyssnar jag på Dylan´s radioprogram om baseball. Där spelade han just Ry Cooder´s "3rd base, Dodger stadium" från plattan "Chavez Ravine". Förtjusande! Jag misstänker att detta är tillräckligt bra grejer för att göra ett inköp av, någon som kan bekräfta detta?
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #337 skrivet: 16 april, 2007, 22:33:50 »
Just nu lyssnar jag på Dylan´s radioprogram om baseball. Där spelade han just Ry Cooder´s "3rd base, Dodger stadium" från plattan "Chavez Ravine". Förtjusande! Jag misstänker att detta är tillräckligt bra grejer för att göra ett inköp av, någon som kan bekräfta detta?

Fantastiskt charmig platta, och ett fint historiskt dokument. Jag älskar oxå geronten Lalo Guerreros låtar. För mig har den varit omistlig sen den hamnade på skivdiskarna
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #339 skrivet: 18 maj, 2007, 19:59:36 »
Fick just mitt gratisex av John Prine's senaste "Standard Songs For Average People".
Han delar sjungandet med Mac Wiseman.
Inte Fredags-röjmusik direkt, men ack så underbart gott på ett annat vis.
Så, rekommenderas å det grövsta (även om det är Fredag) !

 :d2:

Things don't get much schmaltzier than a Dobro played Hawaiian style, which is why it's fitting that Cowboy Jack Clement offers one up on "The Blue Side of Lonesome," Leon Payne's dated but charming classic only one such excursion into blue-haired reminiscing on an album of over-the-top sentimentality. It was the legendary Clement who paired smart-ass folkie Prine and bluegrass totem Wiseman, but the singers themselves chose the repertoire, which reads like songs people of a certain age might pick on a dry drunk. The tunes range, believe it or not, from religious hymns to covers of Patti Page's 1957 hit "Old Cape Cod," Kris Kristofferson's underrated "Just the Other Side of Nowhere," and Tom T. Hall's "Old Dogs, Children, and Watermelon Wine," with a little Elvis and Ernest Tubb thrown in for good measure. It's fitting that Prine and Wiseman revisit the Hall standard, since oddly, both singers vocally favor the Nashville storyteller from time to time. But one has to question their use of the Grand Ole Opry's Carol Lee Singers, who show up on several cuts and seem, well, just bizarre on a John Prine record, even as they evoke the lushly famous Nashville Sound of the 1960s. Suffice it to say, this is a quirky project, and if Prine's scratchy baritone and Wiseman's melodic tenor sometimes overlap to where you can't tell who's singing what, it doesn't much matter. You're listening to two new pals having what seems to be the time of their life.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #340 skrivet: 26 maj, 2007, 23:11:34 »
Det har gått Blind Boys of Alabama här hemma sen budet om Georges död, True Concviction är väl den som snurrat mest på skivspelaren, men Can I Get A Witness och You'll Never Walk Alone har också slitit på pickupen
Ack vad bra det är, ack ack

Kul att kommentera ett två år gammalt inlägg. :d2:
Jag fick en del samplar med Blind Boys från medlem Bluesman för ett tag sen. Tände på alla åtta och beställde två plattor omedelbart. Dessutom fick jag en tredje gratis av en kompis.
Och är nu fullkomligt torsk på de här gubbarna. Och deras ofta betydligt yngre vänner.

Jag är ofta tämligen misstänksam mot konceptet "låt gamla tunga gubbar förnya sig med hjälp av nyare låtar och yngre medmusiker", men i det här fallet kan jag inte annat än kapitulera ... förbehållslöst.
För gubbarna är gudomliga och blir inte sämre av hjälp från folk som Danny Thompson, Charlie Musselwhite, David Lindley m fl.

De tre skivor jag hittills hört är sanslöst bra. Har lyssnat mest på "Higher ground", eftersom det var den första. Fick sen "Atom bomb", deras senaste, och behöver ge den mer tid innan jag kan avgöra vad jag tycker om den.
Nu, alldeles nyss, satte jag på den senast anlända, "Spirit of the century". Och går bara ner för räkning. Pantad och såld. Frälst och upplyft.
Gåshud och hjärtsvikt.


Thank The Lord!

Ack ack ......

 :mellow:  :mellow:  :mellow:  :mellow:  :mellow:
« Senast ändrad: 26 maj, 2007, 23:13:34 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #341 skrivet: 26 maj, 2007, 23:21:55 »

Nu, alldeles nyss, satte jag på den senast anlända, "Spirit of the century". Och går bara ner för räkning. Pantad och såld. Frälst och upplyft.
Gåshud och hjärtsvikt.


Thank The Lord!

Ack ack ......


Ja, det är en alldeles utomordentlig skiva! För att bara peka på en av många detaljer på denna lysande skiva, notera hur de lyckas framföra en fantastisk "Amazing Grace" till något som är närmast identiskt med The Animals arrangemang av "House Of The Rising Sun".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #342 skrivet: 27 maj, 2007, 00:04:45 »

Nu, alldeles nyss, satte jag på den senast anlända, "Spirit of the century". Och går bara ner för räkning. Pantad och såld. Frälst och upplyft.
Gåshud och hjärtsvikt.


Thank The Lord!

Ack ack ......


Ja, det är en alldeles utomordentlig skiva! För att bara peka på en av många detaljer på denna lysande skiva, notera hur de lyckas framföra en fantastisk "Amazing Grace" till något som är närmast identiskt med The Animals arrangemang av "House Of The Rising Sun".

Jomen det är ju det de gör. Framför "Amazing grace" till melodin "House of the rising sun". Och det är, som allt jag hittills hört med di blinde pöjkera, alldeles fantastiskt.

Hur många inlägg är jag före dig nu, Tobias?
Två?

 :d4:  :d4:  :d4:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #343 skrivet: 27 maj, 2007, 00:05:23 »

Nu, alldeles nyss, satte jag på den senast anlända, "Spirit of the century". Och går bara ner för räkning. Pantad och såld. Frälst och upplyft.
Gåshud och hjärtsvikt.


Thank The Lord!

Ack ack ......


Ja, det är en alldeles utomordentlig skiva! För att bara peka på en av många detaljer på denna lysande skiva, notera hur de lyckas framföra en fantastisk "Amazing Grace" till något som är närmast identiskt med The Animals arrangemang av "House Of The Rising Sun".

Jomen det är ju det de gör. Framför "Amazing grace" till melodin "House of the rising sun". Och det är, som allt jag hittills hört med di blinde pöjkera, alldeles fantastiskt.

Hur många inlägg är jag före dig nu, Tobias?
Två?

 :d4:  :d4:  :d4:

Nä. Fyra.

 :d2:  :d3:  :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #344 skrivet: 28 maj, 2007, 19:21:20 »
Gjorde inte Daniel Lanois det före de blinda Alabamapojkarna? Arrade Amazing Graze till melodin av The House Of The Rising Sun alltså.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.