Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 265067 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Alkoholtråden
« skrivet: 14 september, 2005, 22:27:38 »
Vi tycks i diverse olika sammanhang återkomma till dryckesrelaterade ämnen. Vad jag kan minnas har vi dock inte haft någon ren alkoholtråd. Det kanske är dags nu för en höghaltig tråd med tips, frågor, vimmel och vingel om sådant som gäller Systembolagets och andra återförsäljares dryckessortiment.
Själv är jag relativt fattig, vilket ofta tvingar mig till budgetdrickande. Även i de lägre prisklasserna kan man dock hitta fullt godtagbara varor. En nyupptäckt favorit är det tjeckiska ölet Branik, som Systembolaget tillhandahåller för 12:50 per flaska (50 cl).
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...=0&SokStrangar=
Kan rekommenderas.
Ett par obligatoriska ikoner:  :gulp:   :cheer:  
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #1 skrivet: 15 september, 2005, 01:37:09 »
Eftersom jag gärna vinglar in på dessa marker vill jag gärna slå upp en flaska Girardin Kriek mens vi ännu minns sommaren. Körsbär när de är som allra godast.
Efter denna enastående, och drickfärdiga brygd till skillnad mot 3 Fonteijns Kriek och Oude Kriek som bägge behöver ligga till sig några år är det okej att trycka i sig alldeles för mycket Cherry Garcia (häromdagen gästspelade Cherry Garcia i Frasier fö) som är lika sanslöst gott det.
Och se plötsligt var öltråden en glassbägare!

Jonas
« Senast ändrad: 15 september, 2005, 01:45:07 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Vaudeville

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #2 skrivet: 15 september, 2005, 16:39:56 »
I det här sammanhanget kan jag inte låta bli att puffa för det belgiska veteölet Hoegaarden, som immande kall är en suverän törstsläckare.

Nu i höst lanserar Carlsberg för övrigt ett eget veteöl: Falcon Weiss och det kan man ju åtminstone vara skeptiskt nyfiken på.

Skål!
Lennart
I might remember it all differently tomorrow

JANNE

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #3 skrivet: 15 september, 2005, 18:42:17 »
Såg att Carlsberg samtidigt lanserar Falcon Stout. Fast i den genren står naturligtvis Guinness i en klass för sig. Murphy´s och Beamish är inte så pjåliga de heller, speciellt inte den förstnämnda.
Annars är jag en stor ale-älskare och en favorit på Systemet är Fuller´s London Pride. Tyvärr är det bara Bishops Arms-pubarna som serverar fatölsversionen.

En god törstläckare har under sommaren varit det spanska lagerölet Cruzcampo som serveras på fat på en del pubar, bland annat Murphy´s Corner som är föreslaget som efterställe i samband med Globenkonserten 17/10. Finns endast i beställningssortimentet på Systemet.
 :gulp:  :cheer:  

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #4 skrivet: 15 september, 2005, 23:13:40 »
Jag rekommenderar Young's Special. En inte allt för dyr burk som i sinnet för mig till valfri rökig stökig pub i England. Inte snobbigt tappad, snarare slarvigt och utspilld så att glaset nästan håller på att halka ur handen när man ska dricka. Underbart.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #5 skrivet: 15 september, 2005, 23:35:48 »
Ett STORT präktigt vinglas, ja, alltså ett STORT, inte ett sån´t där halvfesigt glas man ibland får ute på krogarna, nä, ett STORT glas, där drycken kan andas och jag med,
fyllt inte till brädden, för vi pratar STORT glas här, men halvfullt då, det går ju att fylla på, men andas måste det, och jag med, fyllt med, ja, vad ska jag säga, Roodeberg 2003, en Bellingham 2004 är OK, ett helmustigt Bordeaux-vin, det finns så många,
fan, Raimat är OK också, men ett STORT glas måste det vara, som sagt, fyllt med,
ja, det sa jag ju redan, men vad ska jag säga, något rödtjut...

Annars går det bra med en Ardbeg eller en Laphroaig också, åldern spelar roll där, och storleken också, faktiskt, inga STORA glas där, inte...

Öl är gott också.

  B)  
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

JANNE

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #6 skrivet: 16 september, 2005, 07:34:31 »
Citera
Jag rekommenderar Young's Special. En inte allt för dyr burk som i sinnet för mig till valfri rökig stökig pub i England. Inte snobbigt tappad, snarare slarvigt och utspilld så att glaset nästan håller på att halka ur handen när man ska dricka. Underbart.
Jo, den är god den också liksom samma bryggeris Double Chocolate Stout. Godis i ordets rätta bemärkelse. Längtar redan till Bobwatchingresan till London i november då jag kan gå på Youngs- och Fullers-pubar.  :gulp:  

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #7 skrivet: 16 september, 2005, 08:40:37 »
Man har ju alltid lite defaultdricka, det som man köper med ryggmärgen. För egen del är Weihenstephaner, bästa weissbieren på bolaget, det naturliga valet om sommaren. Men för att till fullo uppskatta måste man ju oxå dricka det som ligger i närheten som Franziskaner, Paulaner etc. Nya Paulaner Dunkel är fö helt okej, släktskapet med Paulaner Helle känns i banansmaken.
Andra favoriter är Ruddles, tyvärr har dom bytt ut den unika (mjölk-)flaskan, och Sierra Nevada Pale Ale och det är väl där det kommer att hamna nu under hösten (edit: skulle det bli så här, varifrån alla siffrorna kom har jag ingen aning om)
På tal om Fuller's OT och Akkurat har deras Vintage Ale på tap just nu. Mycket god, även om Tompa på OT tyckte att den var överskattad.
Addendum:
Sen är det ju ett gäng belgare som ofta hittar hem hit oxå förstås: St. Feuillien, Leffe och Affligem. de blonda varianterna. Orval ibland, och Westmalle tripel som finns på beställningssortimentet. Det gör definitivt inget att kasta ett öga på beställningssortimentet ibland, gäller självklart vin och annat oxå. Egentligen mer spännande än de tillfälliga nyheterna som kommer, kommer, gone.
 :cheer:  compadres!
« Senast ändrad: 17 september, 2005, 17:31:16 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #8 skrivet: 17 september, 2005, 11:05:54 »
I mars slog Bishop´s Arms äntligen upp sina portar här i Gävle. Har väl testat det mesta av det ni nämner här, bl a Fuller´s London Pride, Hoegaarden och Young´s Special. Sen får man inte glömma att Kilkenny på fat är ganska svårslagen.

Vilket lyft såna här pubar gör för medelstora svenska städer! Att personalen är trevlig och att dom ständigt spelar Van Morrison gör förstås inte saken sämre. :gulp:  
Friends will arrive, friends will disappear

JANNE

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #9 skrivet: 10 oktober, 2005, 16:47:51 »
Jo, det är samma sak i min gamla hemstad Karlstad vars Bishops Arms var ett av de första som öppnade i kedjan. Blev snabbt en stor succé och har varit vccäldigt väbesökt sen dess.

Apropå denna alkoholtråd så var det som vanligt trevligt på öl- och whiskyfestivalen i Nacka i lördags där jag bland annnat träffade Elston. Ruddle´s County och Abbot Ale i real ale-versioner på fat dracks med välbehag, amerikanska Sierra Nevada-bryggeriets sorter likaså. Liksom Grand Bark Reserve, en väldigt god blended whisky. 224 kr på Systemet.

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #10 skrivet: 08 november, 2005, 19:02:51 »
Kan ju inte låta en sån här fin tråd falla i glömska  :cheer:

Jag slår ett slag för Xanté Poire au Cognac, 38%-ig päronlikör/-konjak. Gudagod dryck som tillför ett härligt mjukt inbäddat kreationsrus med en liten touché på det. Starkt rogivande att sitta i favoritfåtöljen med ett glas Xante av den smala, höga typen och en Dylan-platta på skivtallriken.  :gulp:

Ett varningens tecken dock för att det kan vara rätt beroendeframkallande också  :rolleyes:



[http://www.dricka.se/media/images/sprit/679sm.jpg]

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #11 skrivet: 08 november, 2005, 20:03:32 »
Japp. Hittade en tråd som jag inte kan motstå. Har skummat (!) era reflexioner och måste säga, att Dylans folk har god smak för annat oxå. Massor av det ni nämner, ja, nästan allt, är ju fullödiga grejer som får det att vattnas i munnen.
Efter mitt Ny-besök nyligen-där ölkulturen utvecklats enormt på 15 år- fann jag till min glädje den utmärkta lagern brooklyn lager här hemma på bolaget.
Av de billiga raka enkla lagerölen, pröva Smålands starköl, perfekt för taskig kassa. Över huvud gör svenskarna bra lager. Även Stout/porter som Carnegie är väl värd ett par spänn. ( Om man råkar hamna i vanlig butik i stället är ju Falcon Staut förvånansvärt bra)

Vad gäller rödvin i prisklassen nämnd ovan, j-gt bra förslag föresten, bör även copertino från italien nämnas.
HYfsat prissatt spraktorra vita är förstås frascati alltid ett val. till räkor, kanon.
 :cheer:  

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #12 skrivet: 08 november, 2005, 20:04:34 »
Japp. Hittade en tråd som jag inte kan motstå. Har skummat (!) era reflexioner och måste säga, att Dylans folk har god smak för annat oxå. Massor av det ni nämner, ja, nästan allt, är ju fullödiga grejer som får det att vattnas i munnen.
Efter mitt Ny-besök nyligen-där ölkulturen utvecklats enormt på 15 år- fann jag till min glädje den utmärkta lagern brooklyn lager här hemma på bolaget.
Av de billiga raka enkla lagerölen, pröva Smålands starköl, perfekt för taskig kassa. Över huvud gör svenskarna bra lager. Även Stout/porter som Carnegie är väl värd ett par spänn. ( Om man råkar hamna i vanlig butik i stället är ju Falcon Staut förvånansvärt bra)

Vad gäller rödvin i prisklassen nämnd ovan, j-gt bra förslag föresten, bör även copertino från italien nämnas.
HYfsat prissatt spraktorra vita är förstås frascati alltid ett val. till räkor, kanon.
 :cheer:  

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #13 skrivet: 08 november, 2005, 22:10:32 »
Citera
Kan ju inte låta en sån här fin tråd falla i glömska  :cheer:

Jag slår ett slag för Xanté Poire au Cognac, 38%-ig päronlikör/-konjak. Gudagod dryck som tillför ett härligt mjukt inbäddat kreationsrus med en liten touché på det. Starkt rogivande att sitta i favoritfåtöljen med ett glas Xante av den smala, höga typen och en Dylan-platta på skivtallriken.  :gulp:

Ett varningens tecken dock för att det kan vara rätt beroendeframkallande också  :rolleyes:



[http://www.dricka.se/media/images/sprit/679sm.jpg]
Mmm, håller med. Fin att blanda med i brk Red Bull och is!
Micke B.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #14 skrivet: 09 november, 2005, 02:45:45 »
Nu har julölen kommit, blir väl dags för reflektioner så småningom. Chouffes N'Ice, en mycket god belgare, mustig och fin medan Carolous Christmas är för mycket pepparkaka. Bägge har dock god alkohol, och hög styrka runt tian.
För mycket och man blir rund under fötterna


Jonas
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today