Författare Ämne: Dylan & The Band Stockholm 66  (läst 2710 gånger)

Utloggad kristell

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • E-post
Dylan & The Band Stockholm 66
« skrivet: 22 januari, 2004, 17:59:26 »
Lyssnade precis igenom Bobbo Krulls intervju, lysande :).

Av en händelse kom jag över inspelningen från Dylans stockholmsbesök 66 och undrar nu mer om denna. Är det nån som vet något mer om inspelningen?

       - Johan
« Senast ändrad: 22 januari, 2004, 18:08:15 av kristell »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Dylan & The Band Stockholm 66
« Svar #1 skrivet: 22 januari, 2004, 19:15:27 »
Som jag sa så var det ett par gymnasiegrabbar som tog med sig skolans Tandberg och väl framme på Konserthuset fick hjälp av några i The Band att koppla in sig. Fast de hade förstås bara ett 45-minutersband, så de tryckte på paus när de tyckte låtarna blev för långa   :o  :wacko:  :blink:  :unsure:
Sen bjöd de ut inspelningen i DN för 100 spänn, tror jag, i början av 80-talet, tror jag. Bandet köptes av en kompis till en kompis och själv har jag en kassettkopia, numera bränd på CD-R, från detta originalrullband. Bäst vore förstås om ägaren kunde digitalisera själva rullbandet, om det nu fortfarande går att spela. Och kanske fixa lite för att få optimalt ljud. Tror jag ska föreslå vederbörande detta.
Tills vidare så kan jag kopiera min CD till dig om du är intresserad av att uppgradera.  
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Micke L

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Dylan & The Band Stockholm 66
« Svar #2 skrivet: 23 januari, 2004, 11:52:46 »
Jag har den själv på vinyl under namnet "Stockholm 1966" utgiven av det tyska bootlegbolaget Great White Wonder Productions och den är väl ungefär i det skick som du beskriver Elston. Å andra sidan så kan det ju vara knepigt att bestämma den LP:ns härkomst rent mastermässigt eftersom inte originalet heller är av en sådär jättelysande kvalitet. Booten har såvitt jag förstått också varit utgiven i ett par olika pressningar av GWW på LP men aldrig på CD. Så det vore ju ett intressant projekt att försöka göra en uppgradering rent ljudmässigt för samlare med tanke på att du då känner till tapens egentliga hemvist. Dock antar jag att råmaterialet ändå är av den naturen att det endast är komplettisten som är intresserad av det hela som någon slags kuriosa. Det är ju inte den 66-spelning jag lyssnar mest på om man säger så :).

Micke
"Nothing was delivered
And I tell this truth to you,
Not out of spite or anger
But simply because it's true.
Now, I hope you won't object to this,
Giving back all of what you owe,
The fewer words you have to waste on this,
The sooner you can go."

Bob Dylan