Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 381252 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #645 skrivet: 22 september, 2013, 00:35:46 »
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QbunAzcQf9k

Wow! Oh Ah Åh!

(Den kanske varit uppe tidigare i tråden, minns inte nu, men skit samma, den tål att uppreraps om och om igen).

Åh!

 :d5:

Den dyker upp då och då i olika sammanhang och ja, den är fantastisk. Fast jag egentligen inte gillar den låten särskilt mycket. Jörgen var där den kvällen. Hela den konserten (8 februari 1990) räknar jag som en av de bästa Never Ending Tour-konserter jag hört.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #646 skrivet: 22 september, 2013, 09:51:07 »
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QbunAzcQf9k

Wow! Oh Ah Åh!

(Den kanske varit uppe tidigare i tråden, minns inte nu, men skit samma, den tål att uppreraps om och om igen).

Åh!

 :d5:

Den dyker upp då och då i olika sammanhang och ja, den är fantastisk. Fast jag egentligen inte gillar den låten särskilt mycket. Jörgen var där den kvällen. Hela den konserten (8 februari 1990) räknar jag som en av de bästa Never Ending Tour-konserter jag hört.

 :d2: Jösses nu  dök "Staying Here With You" Wanted Man plötsligt upp på min dator Härligt  :d2:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #647 skrivet: 29 september, 2013, 01:07:49 »
Sent i natten fick jag för mig att plocka fram en gammal bootleg, ingen torrent eller så, utan en "hederlig" cd-skiva. Mina händer styrdes till  A bird´s nest in your hair (Rattlesnake) . Inspelning från Earls Court, 29 juni, 1981. Hört den?

Go listen. Det här är högspänning. Transformatorerna vibrerar på bristningsgränsen.

Finns det någon videoupptagning på denna?

Jag skulle dö nu för att få se LARS - inte bara höra - i denna enorma, enorma version!

Wow!

 :d5:




The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #648 skrivet: 29 september, 2013, 01:15:43 »
Sent i natten fick jag för mig att plocka fram en gammal bootleg, ingen torrent eller så, utan en "hederlig" cd-skiva. Mina händer styrdes till  A bird´s nest in your hair (Rattlesnake) . Inspelning från Earls Court, 29 juni, 1981. Hört den?

Jo. Fantastisk. Måste lyssna på den igen i morgon efter denna påminnelse. Dessutom bra ljud. En av de ljudmässigt bästa publikinspelningar jag hört från denna tid.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #649 skrivet: 29 september, 2013, 02:17:27 »
Sent i natten fick jag för mig att plocka fram en gammal bootleg, ingen torrent eller så, utan en "hederlig" cd-skiva. Mina händer styrdes till  A bird´s nest in your hair (Rattlesnake) . Inspelning från Earls Court, 29 juni, 1981. Hört den?

Jo. Fantastisk. Måste lyssna på den igen i morgon efter denna påminnelse. Dessutom bra ljud. En av de ljudmässigt bästa publikinspelningar jag hört från denna tid.

Ja, ojojoj, det är en av mina topp tre favoriter. Spelar du Tambourine man från den och högt så finns det ingen gräns för hur mina nerver senor blodkärl reagerar, starkt, makalöst, det smäller och briljerar, bultar och exploderar. Blunda och känn, sen kan du vila och minnas, gråta ut, din morgondag kommer aldrig bli som du en gång trodde att den skulle bli.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #650 skrivet: 17 oktober, 2013, 14:36:06 »
Jag går igenom några konsertår och fastnar på en 2003:a, Hammersmith Apollo London 24 november. Vilken kraft! Det här är bra. Klart annorlunda mot hur han låter idag, tio år senare. Annorlunda, det är bra, mer annorlunda här i livet, det vill vi ha!

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #651 skrivet: 17 oktober, 2013, 14:51:37 »
Jag går igenom några konsertår och fastnar på en 2003:a, Hammersmith Apollo London 24 november. Vilken kraft! Det här är bra. Klart annorlunda mot hur han låter idag, tio år senare. Annorlunda, det är bra, mer annorlunda här i livet, det vill vi ha!

Ja mera av udda och annorlunda :d2: :d1: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Silvio

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 518
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #652 skrivet: 17 oktober, 2013, 20:25:02 »
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QbunAzcQf9k

Wow! Oh Ah Åh!

(Den kanske varit uppe tidigare i tråden, minns inte nu, men skit samma, den tål att uppreraps om och om igen).

Åh!

 :d5:

Den dyker upp då och då i olika sammanhang och ja, den är fantastisk. Fast jag egentligen inte gillar den låten särskilt mycket. Jörgen var där den kvällen. Hela den konserten (8 februari 1990) räknar jag som en av de bästa Never Ending Tour-konserter jag hört.

Finns att få här http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?id=468693 för den som är intresserad

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #653 skrivet: 18 oktober, 2013, 17:27:03 »
Jag vet inte  om någon har hört Berlin 5 juli -90 det tillhör en av mina favoriter.Lyssna bara på Song to Woody och Its alright Ma.Innan han börjar på song to woody säger han om någon som han kände en gång.Jag tror det är enda gången han har sagt något på scen om sin stora läromästare men Jörgen vet nog om det har hänt flera ggr.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #654 skrivet: 22 oktober, 2013, 01:16:00 »
Funderar lite på en sak. Apropå hur svårt vi har att sätta ord på det vi upplevde, i det här fallet, i söndags. Och okej då, i lördags ...
Och kanske hamnar i fel tråd. Igen!
Men alltså ... okej ... byter tråd ...   :rolleyes:

Är jag i rätt tråd nu?
Vete tusan.

Men bara funderade på hur det var förr i tiden, långt innan vi omgavs av detta mediebrus. När folk satt runt lägereldar och förtrollades av en berättare. Eller på Globe i London och förtrollades av en Shakespeare-pjäs. Eller ... ja, det är ju så annorlunda nu. Vi överfalles av intryck överallt. Inte minst musikaliska. Och så sätter vi oss i en jäkla konferenslokal, Bob kommer in på scenen, och så sker magi.
Mitt i detta eviga brus.
Och detta är bara min uppfattning, förstås, men hur mycket skön musik jag än upplever, på olika scener, och det gör jag ju, så upplevde jag själv förra helgen, och läser att fler upplevde, något som berörde, minst sagt. Nåt som trängde igenom bruset. Och som lever kvar hos många av oss.

Ja, inte något nytt från Elston, kanske. Mer än att han verkligen inte är ensam om att ha upplevt något stort den här gången.

Och då var det nån sorts vind från andra tider, andra världar, som kom blåsande ... tider där på något sätt Bob kanske mer hade hört hemma, eller kanske inte .

Ja, alltså. Konst som berör. En artist som är äkta. Då spelar det ingen roll om det är tyst runtomkring eller om det brusar. Är vi mottagliga så mottager vi. Och förra helgen verkar vi ha varit väldigt många mottagliga   :wub:

Något som påminner mig om en av "11 Outlined Epitaphs", från mycket länge sedan. Ett stycke som avslutas med de här raderna, rader som jag berördes av redan för bortåt 40 år sen, och som jag nu åter påmindes om:


yes it is I
who is poundin' at your door
if it is you inside
who hears the noise


Verkar som om det var många som hörde "the noise" förra helgen.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #655 skrivet: 24 oktober, 2013, 00:14:42 »
Funderar lite på en sak. Apropå hur svårt vi har att sätta ord på det vi upplevde, i det här fallet, i söndags. Och okej då, i lördags ...
Och kanske hamnar i fel tråd. Igen!
Men alltså ... okej ... byter tråd ...   :rolleyes:

Är jag i rätt tråd nu?
Vete tusan.

Men bara funderade på hur det var förr i tiden, långt innan vi omgavs av detta mediebrus. När folk satt runt lägereldar och förtrollades av en berättare. Eller på Globe i London och förtrollades av en Shakespeare-pjäs. Eller ... ja, det är ju så annorlunda nu. Vi överfalles av intryck överallt. Inte minst musikaliska. Och så sätter vi oss i en jäkla konferenslokal, Bob kommer in på scenen, och så sker magi.
Mitt i detta eviga brus.
Och detta är bara min uppfattning, förstås, men hur mycket skön musik jag än upplever, på olika scener, och det gör jag ju, så upplevde jag själv förra helgen, och läser att fler upplevde, något som berörde, minst sagt. Nåt som trängde igenom bruset. Och som lever kvar hos många av oss.

Ja, inte något nytt från Elston, kanske. Mer än att han verkligen inte är ensam om att ha upplevt något stort den här gången.

Och då var det nån sorts vind från andra tider, andra världar, som kom blåsande ... tider där på något sätt Bob kanske mer hade hört hemma, eller kanske inte .

Ja, alltså. Konst som berör. En artist som är äkta. Då spelar det ingen roll om det är tyst runtomkring eller om det brusar. Är vi mottagliga så mottager vi. Och förra helgen verkar vi ha varit väldigt många mottagliga   :wub:

Något som påminner mig om en av "11 Outlined Epitaphs", från mycket länge sedan. Ett stycke som avslutas med de här raderna, rader som jag berördes av redan för bortåt 40 år sen, och som jag nu åter påmindes om:


yes it is I
who is poundin' at your door
if it is you inside
who hears the noise


Verkar som om det var många som hörde "the noise" förra helgen.

Väldigt svårt att sätt ord på upplevelsen ja. Jag är nog i fel tråd jag också  :rolleyes:. Borde kanske skriva under Hamburg 20 oktober?
Men den är ju "historia" nu...  :mellow: Jag kan inte skriva något vettigt ännu idag, några dagar senare om den konserten. Under pausen funderade jag på om jag skulle gå därifrån, jag hade fått allt redan, i hela kanonaden av rakt igenom underbara versioner av låt efter låt. Hur pallar jag mer?

Självklart stannade jag, för att få höra mer "noise". Inget alls försvagades efter pausen, ingen död punkt, bara än mer uppåt och än mer inåt.
När Bob ger allt vad han har, som nu 2013 och man är mottaglig, ja, vad mer finns det att göra här på jorden?

Svar: Åka till Berlin imorgon.  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #656 skrivet: 24 oktober, 2013, 00:21:14 »
"Än mer uppåt och än mer inåt".

 -_-  :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #657 skrivet: 24 oktober, 2013, 09:21:27 »
Jag hoppas att du skriver ngt om hur konsertna var i Berlin Leif

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #658 skrivet: 16 november, 2013, 02:15:25 »
Rom 6 november 2013.
Upplevelse-rapport kommer i morgon (= senare idag). var inte där, men det var Joakim och Ulrika.
Ni måste också säga mer om vad ni upplevde där.

Jag och Humlan satt och lyssnade igenom en inspelning förra helgen. Alltså, det här är stora saker som händer.
Ikväll lyssnade jag på soomlos inspelning från samma kväll, en så mycket bättre inspelning! Åhh, så ska det låta!!!

Och det som hände den kvällen är i tight symbios med den statiska setlisten. Mer om detta , i ett inlägg senare som sagt. Bob the piano virtuoso!

(Och jag har inte ens hört Under The Red Sky - eller de andra låtarna - från kvällen efter ännu, har inte hört den 7:e ännu. Det blir senare, mycket senare idag. Rapport kommer.)

Men knäcker, det gör det.  :d5: Statisk setlist eller Rom-eskapader, helt makalöst!  :d5:

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #659 skrivet: 17 november, 2013, 00:53:52 »
Stora ögonblick Bob knäcker ? 3:-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"