Författare Ämne: Oh Mercy  (läst 9186 gånger)

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« skrivet: 16 oktober, 2004, 17:46:58 »
Det är kul att läsa om hur inspelningen av Oh Mercy gick till och han nämner även hur låtarna kom till och spelades in (de flesta iaf). Alla låtarna från plattan nämns. Även "Dignity" och "Series of Dreams"
Det är lite skumt att han då inte nämner "Born In Time" eller "God Knows".
Synd tycker jag, då båda låtarna gjordes i bättre versioner där än på UTRS.

Bäst är nog när han beskriver hur saxofonisten John Hart helt oplanerat "played a sobbing solo that nearly took my breath away".  :D


*Det är förståss i "Where Teardrops Fall" John Hart spelar saxofon. Glömde säga det. Men det har ni väl koll på  ;)

Jag blir för övrigt lika glad varje gång jag hör det där oväntade och vackra solot.
Tack John  :cheer:  
« Senast ändrad: 16 oktober, 2004, 19:21:01 av Anders Söderberg »
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #1 skrivet: 16 oktober, 2004, 20:47:52 »
"Where Yeardrops Fall" är en låt jag ibland gillar skarpt, men som ibland känns alldeles för lättviktig. Låten tycks vilja förena Lanois-soundet med den 50-talsmusik Dylan växte upp med. Jag förväntar mig nästan att få höra en doo woop-kör. Jag har för mig att Michael Gray jämför den med Buddy Hollys snygga "Reminiscing". Den jämförelsen skulle nog falla utan saxofonsolot, men saxofonsolot är onekligen en viktig del av låten (eller rättare sagt framförandet, men framförandet brukar göra låten eller vad man ska säga).  
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #2 skrivet: 18 oktober, 2004, 14:36:33 »
Visst är det en lättviktare. En väldigt vacker lättviktare  :)

...och så den där saxofonen på slutet som jag inte kan släppa.
Mmmm, fint!

Tack för tipset. Får ta och leta upp "Reminiscing".
Jag har pinsamt nog ytterst lite Buddy Holly, men det kan man ju råda bot på  ;)  
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

JANNE

  • Gäst
Oh Mercy
« Svar #3 skrivet: 19 oktober, 2004, 11:12:36 »
Minns när Ola Magnell spelade på Dylankonventet på Kafé 44. Någon kände en saxofonist som kallades dit för att kompa Ola när han gjorde sin svenska tolkning av WTF. Vackert det också.  :)  

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #4 skrivet: 19 oktober, 2004, 13:54:47 »
Just det. Det hade jag glömt. Ska kanske leta fram inspelning från nämnda Café. Och länge leve det lättviktiga! Det olidligt lättviktiga. Här har jag en käpphäst. En lättviktig käpphäst. Länge leve "Where teardrops fall". "Make you feel my love". "Wiggle wiggle". "Country pie".
Shonen Knife. "Banana chips". Lätt som bara fan. Och genialt.
Whatever. Detta med lätt- eller tungviktigt, det är en fullkomligt vilsen och felaktigt ställd fråga. Tror jag.   :geek:  
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #5 skrivet: 19 oktober, 2004, 16:13:41 »
Varats olidliga lätthet alltså  :rolleyes:  
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Silvio

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 518
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #6 skrivet: 09 november, 2004, 11:14:38 »
Läste mer om Oh Mercy i boken igår och kom att tänka på en sak om de uteblivna verserna. Hur troligt är det att de verser som presenteras i boken faktiskt är originalverser som blivit ratade. Kan de inte vara så att Dylan bara hittade på nya när han skrev boken? Jag har inte boken tillhands men tre av de fyra verserna (Political World och What Good Am I) innehåller mat, Cheese och Juice minns jag men även i en tredje vers är det mat inblandat. Dessutom tycker jag verserna är mer nonsens än vad jag tycker sångerna är, visserligen blev ju dessa bortplockade men ändå. Någon annan som har tankar ring detta?

 

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #7 skrivet: 09 november, 2004, 13:19:42 »
Jag har tänkt precis som du. Jag fick en känsla när jag läste boken att det inte är ratade verser. För det första är de ju uppenbart mycket sämre och passar inte in i rytmen (utan att ha boken framför mig just nu). Det skulle ju i och för sig vara en förklaring till att de refuserades, men då skulle han väl knappast återge dem nu, 15 år senare (hur han nu, dessutom, skulle ha kommit ihåg dem i alla år)?
Har också funderat på anledningen. Eftersom han i ett tidigare kapitel beskrivit hur han medvetet gjorde sig sämre än han var, för att skaka av sig sina beundrare (Self Portrait o dyl(an!)), kan man ju tänka sig att han fortsätter den banan. Eller så ville han bara skämta lite, för att liksom visa distans till sina verk. Jag har grubblat och grubblat, men blir inte klok på det. Det var faktiskt det ställe i boken jag tyckte att han framstår som lite väl korkad.

Per
 
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
Oh Mercy
« Svar #8 skrivet: 09 november, 2004, 14:58:45 »
Yeah håller med. Han kanske var hungrig när han skrev det  :P

Funderar om när han skrev att de i branschen inte bryr sej om andra artiser gör en cover på deras låtar. Ex. om den kvinnan (kommer inte ihåg namnet) som inte brydde sej när The Stones gjorde en  cover på "time is on my side"

Hur menade han där? Varför är det inte smickrande att folk gör covers på hans sånger??
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #9 skrivet: 09 november, 2004, 21:46:46 »
Jag tror inte heller att det är originalverser menade att ingå i låten.
Men de kan säkert vara tidiga utkast.  ;)

Jag menar... jag tror inte han slår sig ned vid skrivmaskinen med ambitionen att enbart skriva smarta texter. Det poppar säkert upp en del annat också... under processen. Och det är inget fel i det. Det kan vara ett sätt att få fart på hjärnkontoret och skrivandet.

I de här fallen valde han bort rätt rader åtminstone  :P  
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #10 skrivet: 09 november, 2004, 22:37:22 »
Citera
Funderar om när han skrev att de i branschen inte bryr sej om andra artiser gör en cover på deras låtar. Ex. om den kvinnan (kommer inte ihåg namnet) som inte brydde sej när The Stones gjorde en  cover på "time is on my side"

Hur menade han där? Varför är det inte smickrande att folk gör covers på hans sånger??
Det han menade var väl att i just det fallet brydde hon sig inte eftersom hon inte hade skrivit sången, bara sjungit in den första gången? Med antydningen alltså att en sångare har starkare band till en låt de skrivit själva än en som skrivits åt dem?

Trots alla covers Dylan har gjort har han ju - oss veterligen - aldrig fått någon låt speciellt skriven åt sig. (Vad jag kommer på just nu i alla fall.) Med möjligt undantag för "Silvio" och någon av Wilburyslåtarna. Gör han en cover så är det för att han redan har starka känslor för en låt.  
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
Oh Mercy
« Svar #11 skrivet: 10 november, 2004, 14:14:02 »
Ok..  tack. Missförstod texten lite...  :(  
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
Oh Mercy
« Svar #12 skrivet: 14 november, 2004, 20:38:24 »
Måste säga att Oh Mercy-kapitlet är bokens bästa del för mig. Mycket intressant skrivet. Jag undrar vad Danny säger om kapitlet...och Bobs "fru".
Vad hade hänt om Dignity och Series hade suttit i tagningarna? Troligen hade de hamnat på plattan även om de skiljer sig från de övriga låtarna kanske.
Micke B.