Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 265591 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #240 skrivet: 23 maj, 2009, 19:16:17 »
Med tanke på hans namn var det förstås bara en tidsfråga innan Thelonious Monk fick ett klosteröl uppkallat efter sig. Ölet heter Brother Thelonious Belgian Style Abbey Ale och kommer från amerikanska North Coast Brewing.
Etiketten är fantastisk. Thelonious Monk sitter med något som närmast kan beskrivas som en gloria av pianotangenter runt huvudet, med ett glas öl i ena handen och andra handen på en dödskalle (lite som på 1600-talsmålningar, där döden ofta var närvarande). En text vid broder Monk säger "carpe diem vita brevis" (vilket jag kanske inte behöver översätta, men det är latin för "fånga dagen, livet är kort").
Ölet är inte alls särskilt märkvärdigt för att vara ett klosteröl, men upplevelsen förhöjs både ett och två snäpp om man avnjuter den med Monks musik strömmande ur högtalarna. Till tonerna av kompositioner som "'Round Midnight", "Blue Monk" och "Epistrophy" tycker jag nu inga andra drycker duger. I avsaknad av Monks musik kan man dock lika gärna eller ännu hellre köpa ett äkta belgiskt klosteröl.
Priset per flaska är 24:90 på Systembolaget. Bryggeriet lovar på etiketten att ge ett bidrag till Thelonious Monk Institute of Jazz för varje flaska som säljs. Hur stort bidraget är framgår dock inte.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #241 skrivet: 23 maj, 2009, 21:28:24 »
Med tanke på hans namn var det förstås bara en tidsfråga innan Thelonious Monk fick ett klosteröl uppkallat efter sig. Ölet heter Brother Thelonious Belgian Style Abbey Ale och kommer från amerikanska North Coast Brewing.
Etiketten är fantastisk. Thelonious Monk sitter med något som närmast kan beskrivas som en gloria av pianotangenter runt huvudet, med ett glas öl i ena handen och andra handen på en dödskalle (lite som på 1600-talsmålningar, där döden ofta var närvarande). En text vid broder Monk säger "carpe diem vita brevis" (vilket jag kanske inte behöver översätta, men det är latin för "fånga dagen, livet är kort").
Ölet är inte alls särskilt märkvärdigt för att vara ett klosteröl, men upplevelsen förhöjs både ett och två snäpp om man avnjuter den med Monks musik strömmande ur högtalarna. Till tonerna av kompositioner som "'Round Midnight", "Blue Monk" och "Epistrophy" tycker jag nu inga andra drycker duger. I avsaknad av Monks musik kan man dock lika gärna eller ännu hellre köpa ett äkta belgiskt klosteröl.
Priset per flaska är 24:90 på Systembolaget. Bryggeriet lovar på etiketten att ge ett bidrag till Thelonious Monk Institute of Jazz för varje flaska som säljs. Hur stort bidraget är framgår dock inte.

Mmmm ... tycker det är ett mycket gott öl! Det lär vara min namne Jörgen på Oliver Twist som tagit det till Sverige.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #242 skrivet: 25 maj, 2009, 13:39:43 »
Från hemsidan
 :d3:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #243 skrivet: 25 maj, 2009, 20:54:47 »
Lyssnade på Theme Time häromdagen, alkoholprogrammet. Jag blev så törstig av att höra Bob prata om Mint Julep att jag fick lov att testa. Och det är ju rena himmelriket. Sockerlagens sötma i kombination med bourbounen och myntan som smakförstärkare. Det är så att jag kan förnimma Robert E. Lee komma ridande genom rummet. Hade det varit fredag hade jag förmodligen gjort det. Vet inte om jag använt rätt varor, Jim Beam, färsk pepparmynta och sockerlag (en del socker/två vatten), men av smaken att dömma kan det inte ha blivit helt fel allafall.

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #244 skrivet: 27 maj, 2009, 22:54:02 »
Nån som har koll på vad som är den 'riktiga' mint julepen. Vissa recept förespråker florsocker istället för sockerlag, och jag har även sett en del där citron ingår.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #245 skrivet: 28 maj, 2009, 00:49:55 »
Tror inte jag tidigare nämnt Glenlivets superba icke-kylfiltrerade, 56,2% cask-strength single malt whisky, Nàdurra.
Oerhört fin och nyanserad, och enligt min mening som godast blandad med vatten bortåt 1:1 i proportion. Men det är förstås en smaksak, och var och en får pröva sig fram till sin favoritstyrka.
Synnerligen prisvärd för 469 kr på Bolaget. Finns i de flesta butiker dessutom.

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10414&Butik=0&SokStrangar=

Stort TACK för tipset, den här underbara whiskyn har gjort succé här hemma. Fantastiska dofter och smaker!  :party: :d2:
T.o.m. frun (som aldrig tidigare intresserat sig för single malt) har lyriskt börjat prata om "dofter av aprikos etc..."

För min del har den varit en trogen vän de senaste veckorna när jag, under sena kvällar, slufört mitt examensabete (med den "intressanta" titeln "The impact of different aerosol physics treatment on simulated deep convective cloud properties")

Var å köpte flaska # 2 idag  :d1:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #246 skrivet: 28 maj, 2009, 01:37:51 »
Tror inte jag tidigare nämnt Glenlivets superba icke-kylfiltrerade, 56,2% cask-strength single malt whisky, Nàdurra.
Oerhört fin och nyanserad, och enligt min mening som godast blandad med vatten bortåt 1:1 i proportion. Men det är förstås en smaksak, och var och en får pröva sig fram till sin favoritstyrka.
Synnerligen prisvärd för 469 kr på Bolaget. Finns i de flesta butiker dessutom.

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10414&Butik=0&SokStrangar=

Stort TACK för tipset, den här underbara whiskyn har gjort succé här hemma. Fantastiska dofter och smaker!  :party: :d2:
T.o.m. frun (som aldrig tidigare intresserat sig för single malt) har lyriskt börjat prata om "dofter av aprikos etc..."

För min del har den varit en trogen vän de senaste veckorna när jag, under sena kvällar, slufört mitt examensabete (med den "intressanta" titeln "The impact of different aerosol physics treatment on simulated deep convective cloud properties")

Var å köpte flaska # 2 idag  :d1:

Gläder mig oerhört att höra att den uppskattas!  -_-
Men vad kan man annars dricka när man skriver på ett sånt examensarbete? Jag bara frågar!

Hm, tror det får bli ett inköp imorgon. Är lite tomt på whiskyhyllan, än en gång.
Vete fanken vem som går och nallar av min sprit. Är ju bara jag som bor här?
Ett av livets mysterier, antar jag   :huh:

Nåja, i brist på ett så avancerat arbete som du pysslar med, Anders, så går den säkert bra ihop med senaste numret av Rolling Stone också   :d4:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #247 skrivet: 30 maj, 2009, 18:28:58 »
Nej nej, ikväll ingen japan, bara grön banan. Skål  :d5:

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #248 skrivet: 30 maj, 2009, 20:39:35 »
Måste bara säga att Brother Thelonious smakar ännu bättre denna helg och nu kan räknas bland mina favoriter.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #249 skrivet: 19 augusti, 2009, 17:36:14 »
Goodmorning Wine Lovers  :d3:

Vi kan ju inte ha en alkotråd utan Bengt Frithiofsson  :mellow:

Här är ett klockrent klipp från Nyhetsmorgon där han rekommenderar sommarviner:
http://www.youtube.com/watch?v=sOT_0e51H_c&feature=related

Full eller bara i spextagen???

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #250 skrivet: 20 augusti, 2009, 02:18:10 »
I all enkelhet nu när det är sommar- Hoegarten  :d4:
Ang Fritjofsson så kan man påminna sig när Donner med vänner provade wiskey- inte illa  :d1: Finns fö inte på utub vad jag vet
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #251 skrivet: 29 augusti, 2009, 13:53:58 »
Jag hade en liten ölprovning med några arbetskamrater i veckan. Vi drack lite av varje och allt var gott men jag måste särskilt rekommendera ett fantastiskt veteöl från Brooklyn Brewery. Brooklyn Schneider Hopfen-Weiss heter det och är på en 75-centiliters butelj, kostar en liten slant över normal ölpris men är SÅ värt det. Tänk er ett vanligt veteöl blandat med en "vanlig" humelkraftig ale, med extra allt. Extremt fyllig och fruktig smak och med delikat beska till skillnad från annan veteöl. Enormt lång eftersmak och som pricken över i så är flaskan mycket vacker! En av de bästa ölen jag någonsin druckit. Don't you dare miss it!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11664&Butik=0&SokStrangar=

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #252 skrivet: 03 september, 2009, 23:13:26 »
Jag hade en liten ölprovning med några arbetskamrater i veckan. Vi drack lite av varje och allt var gott men jag måste särskilt rekommendera ett fantastiskt veteöl från Brooklyn Brewery. Brooklyn Schneider Hopfen-Weiss heter det och är på en 75-centiliters butelj, kostar en liten slant över normal ölpris men är SÅ värt det. Tänk er ett vanligt veteöl blandat med en "vanlig" humelkraftig ale, med extra allt. Extremt fyllig och fruktig smak och med delikat beska till skillnad från annan veteöl. Enormt lång eftersmak och som pricken över i så är flaskan mycket vacker! En av de bästa ölen jag någonsin druckit. Don't you dare miss it!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11664&Butik=0&SokStrangar=


Tack för tipset, måste kollas upp  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #253 skrivet: 04 september, 2009, 09:28:59 »
Jag hade en liten ölprovning med några arbetskamrater i veckan. Vi drack lite av varje och allt var gott men jag måste särskilt rekommendera ett fantastiskt veteöl från Brooklyn Brewery. Brooklyn Schneider Hopfen-Weiss heter det och är på en 75-centiliters butelj, kostar en liten slant över normal ölpris men är SÅ värt det. Tänk er ett vanligt veteöl blandat med en "vanlig" humelkraftig ale, med extra allt. Extremt fyllig och fruktig smak och med delikat beska till skillnad från annan veteöl. Enormt lång eftersmak och som pricken över i så är flaskan mycket vacker! En av de bästa ölen jag någonsin druckit. Don't you dare miss it!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11664&Butik=0&SokStrangar=


Tack för tipset, måste kollas upp  :d2:

Ja, den är god. Dumt nog sparade jag inte den tyska upplagan som kom i våras, Schneider- Brooklyn Hopfen-Weisse, i 50 cl flaskor. Det hade varit kul med en liten jämförelse där.
Nu har ju oxå Oktoberfestölen dykt upp, provade några i går till en liten monosession (TTAC, AS, BABH, H61R, BOB och slutligen JWH, som är uk och följaktligen mixad från de amerikanska stereotejperna) och nog var Paulaner, Sigtuna och HB helt ok, liksom Löwenbräu men då hade jag nog hunnit bli okritisk...
Sen finns om man vill betala mycket Mean Manalishi på Regeringsgatan den är ännu mer överhoppad än B S Hopfen-Weisse och är det dagens mantra så är det bara att  :d1:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

  • Gäst
SV: Alkoholtråden
« Svar #254 skrivet: 05 september, 2009, 18:46:54 »
Sveeeriiigeeee!!! Anchor steeeeem beeeerr!! Sverige  :d2: Sverige  :d4: Sverige  :d5: