Författare Ämne: Tempest  (läst 296004 gånger)

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #765 skrivet: 02 mars, 2013, 22:19:15 »
När jag lyssnar på vinyl så är det Tempest som får första snurren  :d2: :d5: den har äntligen fått första hacket  :d1: :d5:

Vinyl, vinyl, vinyl...

Varför i hela he...te sålde jag alla mina vinylskivor en gång i tiden  :angry:

Nåja, det verkar ju inte vara för sent att börja samla på sig dem igen  :party:

Vänta lite nu... Inte Bob plattorna väl ? 8-o

Jodå, jag sålde allt.

I början av 90-talet var vinyl hopplöst mossigt, det var ju analogt... herregud så förlegat...
CD var det nya, där lyssnaren skulle finna det perfekta, smått kliniskt rena, ljudet...

Så jag sålde typ allt jag hade och köpte det nya, "bättre", soundet :-)

Jag tröstar mig med att jag sålde Dylanskivorna till en polare som precis upptäckt Bob.
Jag är rätt säker på att dom hittade hem  :d5:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #766 skrivet: 02 mars, 2013, 22:24:01 »
När jag lyssnar på vinyl så är det Tempest som får första snurren  :d2: :d5: den har äntligen fått första hacket  :d1: :d5:

Vinyl, vinyl, vinyl...

Jodå, jag sålde allt.

I början av 90-talet var vinyl hopplöst mossigt, det var ju analogt... herregud så förlegat...
CD var det nya, där lyssnaren skulle finna det perfekta, smått kliniskt rena, ljudet...

Jag tröstar mig med att jag sålde Dylanskivorna till en polare som precis upptäckt Bob.

Jag gjorde samma sak, Anders  :huh: Jag var inte vid mina sinnens fulla bruk då. Vet inte om jag är det idag heller.
Men det var inte det smartaste beslutet jag tagit i mitt liv, så mycket är solklart.

Fast det här blir OT så vi bryter väl här...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
« Svar #767 skrivet: 02 mars, 2013, 22:28:38 »

Vinyl, vinyl, vinyl...

Jodå, jag sålde allt.

Jag gjorde samma sak, Anders  :huh: Jag var inte vid mina sinnens fulla bruk då. Vet inte om jag är det idag heller.
Men det var inte det smartaste beslutet jag tagit i mitt liv, så mycket är solklart.

Fast det här blir OT så vi bryter väl här...

:-) lugn å fin nu det ordnar sig säkert ska ni se  :d2: :d5: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #768 skrivet: 03 mars, 2013, 01:18:39 »
Jag sålde en gång Dylan & The Dead för en tjuga. Skulle köpa en present till en kompis. Jag köpte en jojo.

Tempest kommer jag inte att sälja. Och Dylan & The Dead kommer jag att köpa igen någon dag. Jag älskar Slow train från skivan!

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #769 skrivet: 29 mars, 2013, 10:27:55 »
Tempest  :d2: :d4: :party: vackert så snyggt så otroligt känslosamt nära  :d5: fint vinyl-rip också men saknar min egen första LPs hack där i början :-)

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Krille

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #770 skrivet: 28 april, 2013, 11:10:18 »
TEMPEST! Detta låtelände som förföljt mig dagligen i två månaders tid nu. Det är något förgiftande i takten, nånting som gör att melodin aldrig slutar klinga i bakgrunden och ständigt poppar upp och kräver ytterligare en lyssning. Hur ska jag bli av med den? Vill jag ens det?

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #771 skrivet: 28 juli, 2013, 00:38:35 »
För er som inte tröttnat på Tempest (låten) finns här en hembakad video:

http://www.youtube.com/watch?v=C_TpEmUJuA4

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #772 skrivet: 21 augusti, 2013, 18:31:40 »
Nu snurrar vinylen igen underbart :d2:  :party: på Fredag  :d2: :party:

Utloggad mb650918

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #773 skrivet: 21 augusti, 2013, 18:45:04 »
Lyssnar ofta på jobbet. Ungarna ser ut som frågetecken, men jag får mkt gjort. Triangeldramat bäst!
Micke B.

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #774 skrivet: 21 augusti, 2013, 18:53:31 »
Lyssnar ofta på jobbet. Ungarna ser ut som frågetecken, men jag får mkt gjort. Triangeldramat bäst!

:d2:

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #775 skrivet: 21 augusti, 2013, 20:13:38 »
Tack Bob för detta nya underbara mästerverk  :d1: :d3: NBNC Nag Champa  :party:

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #776 skrivet: 21 juni, 2018, 20:59:29 »
På ER finns en tråd med rubriken "Roll On John isn't about John Lennon"

John B. Stetson gjorde ett intressant inlägg
Lennon is just a piece. The final song on Tempest mixes equal parts John Lennon, John the Apostle (responsible for the final book of the Bible and called "The apostle of Light"), possibly Prospero (the wizard/god responsible for the shipwreck in Shakespeare's final play, The Tempest), and a dash of Odysseus--each cooped up on an island far too long (a direct quote from the Odyssey). And Dylan (his final original song? I hope not.) But also much more.

It ends powerfully with Blake's The Tyger, about the presence of darkness and evil in the world and how the same God responsible for creating the lamb could be responsible for such ferocity. The Tiger in the poem is a work of art and reflects the nature of its creator--beautiful and terrifying. And potentially violent? All major themes of the record. The Tyger contrasted with the Christian Child's prayer--contrasting the innocence and horror--and maybe foreshadowing the lion laying down with the lamb at the end of all.

And then there's "Shine Your Light."

Used in the 1979 Dylan song Precious Angel. Lennon had of course publicly called out Dylan's conversion in 1979, responding with "Serve Yourself"

I love how Dylan changes "Christ" to "Lord" in the line Lord you know how hard it can be. Changing from a curse to a prayer.

The song is dense. Maybe too dense. But I think it's brilliant. And a perfect ending to Tempest--and if God forbid it were his last original song--it wraps the whole deal up.

:party: :d2:

Utloggad MattiasH

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
« Svar #777 skrivet: 21 juni, 2018, 22:12:57 »
På ER finns en tråd med rubriken "Roll On John isn't about John Lennon"

John B. Stetson gjorde ett intressant inlägg
Lennon is just a piece. The final song on Tempest mixes equal parts John Lennon, John the Apostle (responsible for the final book of the Bible and called "The apostle of Light"), possibly Prospero (the wizard/god responsible for the shipwreck in Shakespeare's final play, The Tempest), and a dash of Odysseus--each cooped up on an island far too long (a direct quote from the Odyssey). And Dylan (his final original song? I hope not.) But also much more.

It ends powerfully with Blake's The Tyger, about the presence of darkness and evil in the world and how the same God responsible for creating the lamb could be responsible for such ferocity. The Tiger in the poem is a work of art and reflects the nature of its creator--beautiful and terrifying. And potentially violent? All major themes of the record. The Tyger contrasted with the Christian Child's prayer--contrasting the innocence and horror--and maybe foreshadowing the lion laying down with the lamb at the end of all.

And then there's "Shine Your Light."

Used in the 1979 Dylan song Precious Angel. Lennon had of course publicly called out Dylan's conversion in 1979, responding with "Serve Yourself"

I love how Dylan changes "Christ" to "Lord" in the line Lord you know how hard it can be. Changing from a curse to a prayer.

The song is dense. Maybe too dense. But I think it's brilliant. And a perfect ending to Tempest--and if God forbid it were his last original song--it wraps the whole deal up.

Roll on John är min favorit på Tempest. Intressant läsning. Jag hade inte tänkt på kopplingen mellan "Shine your light"-Precious Angel-Gotta Serve Somebody-Serve yourself tidigare.

Edit: fixat citering/mod
« Senast ändrad: 22 juni, 2018, 10:59:18 av Anders S »
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad bobi

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #778 skrivet: 07 juli, 2018, 12:59:07 »
 ".......last original song......"  Är ".....John."  den senaste inspelade egna låten? Den senast skrivna utgivna låten??

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #779 skrivet: 07 juli, 2018, 20:22:46 »
".......last original song......"  Är ".....John."  den senaste inspelade egna låten? Den senast skrivna utgivna låten??

På fråga A: Vet nog bara de som var med i studion
På fråga B: Vet nog bara Bob

Förhoppningsvis är "Roll On John" inte "his last original song"  :party: