Författare Ämne: Filmning och inspelning  (läst 8956 gånger)

Utloggad Micke L

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Filmning och inspelning
« skrivet: 27 oktober, 2013, 14:58:27 »
Ok, jag startar det här ämnet eftersom det faktiskt är väldigt intressant. Sättet att filma, fotografera och spela in på har ju förändrats rätt mycket över tid. Även om just Dylans folk kanske alltid har varit lite mer på jakt än andra artisters personal så skedde väl fansens dokumentation lite mer diskret för, låt säga, femton år sedan på grund av vetskapen om just detta. Nu sitter folk med sina mobiler rakt upp i luften och fotar och filmar helt ogenerat. Jag förstår verkligen Dylan som ju dessutom ogillar att bli fotograferad och filmad för övrigt. Sedan kan jag ju faktiskt tycka att merparten av de filmer som dyker upp på Tuben snabbt efter konserterna oftast inte är så mycket att se... egentligen. Mobilerna är inte av den kvalitén än att deras kameror kan tillgodogöra sig bristen på ljus i Dylans scenuppsättning. Så därför är jag nog personligen mer intresserad av ljuddokument, vilka ju går att åstadkomma under inspelningstillfället på ett betydligt mer diskret sätt med bibehållen kvalitet utan att det dessutom i de flesta fall stör Dylan. För Dylan (eller någon annan artist) ska inte störas. De ska få göra sitt jobb i fred. En irriterad Dylan gynnar ingen. Därför tycker jag i princip att Dylans folk gör helt rätt som jagar de som filmar. Vill vi slippa "störande moment" som personal som ställer sig i vägen och lyser med ficklampor så ger vi helt enkelt fan i att filma. Det kallas respekt mot artisten. Ska det filmas så får det ske diskret och utan att det märks. Jag vet att det är svårt. Jag har själv filmat på konserter, så det är inte det. Men man vill ju störa artisten så lite som möjligt.

//Micke 
"Nothing was delivered
And I tell this truth to you,
Not out of spite or anger
But simply because it's true.
Now, I hope you won't object to this,
Giving back all of what you owe,
The fewer words you have to waste on this,
The sooner you can go."

Bob Dylan


Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #1 skrivet: 27 oktober, 2013, 15:27:34 »
Jag föreslår att Bob skaffar sig ett par mycket fina mörka glasögon som filtrerar bort all form av irritations moment från publiken  :d2: :d4:

±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #2 skrivet: 27 oktober, 2013, 15:29:03 »
Ok, jag startar det här ämnet eftersom det faktiskt är väldigt intressant. Sättet att filma, fotografera och spela in på har ju förändrats rätt mycket över tid. Även om just Dylans folk kanske alltid har varit lite mer på jakt än andra artisters personal så skedde väl fansens dokumentation lite mer diskret för, låt säga, femton år sedan på grund av vetskapen om just detta. Nu sitter folk med sina mobiler rakt upp i luften och fotar och filmar helt ogenerat. Jag förstår verkligen Dylan som ju dessutom ogillar att bli fotograferad och filmad för övrigt. Sedan kan jag ju faktiskt tycka att merparten av de filmer som dyker upp på Tuben snabbt efter konserterna oftast inte är så mycket att se... egentligen. Mobilerna är inte av den kvalitén än att deras kameror kan tillgodogöra sig bristen på ljus i Dylans scenuppsättning. Så därför är jag nog personligen mer intresserad av ljuddokument, vilka ju går att åstadkomma under inspelningstillfället på ett betydligt mer diskret sätt med bibehållen kvalitet utan att det dessutom i de flesta fall stör Dylan. För Dylan (eller någon annan artist) ska inte störas. De ska få göra sitt jobb i fred. En irriterad Dylan gynnar ingen. Därför tycker jag i princip att Dylans folk gör helt rätt som jagar de som filmar. Vill vi slippa "störande moment" som personal som ställer sig i vägen och lyser med ficklampor så ger vi helt enkelt fan i att filma. Det kallas respekt mot artisten. Ska det filmas så får det ske diskret och utan att det märks. Jag vet att det är svårt. Jag har själv filmat på konserter, så det är inte det. Men man vill ju störa artisten så lite som möjligt.

//Micke

Tack för att du skapar en tråd för detta ämne, Micke. Och jag får säga att jag håller med om vartenda ord du skriver.
 :d5:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #3 skrivet: 27 oktober, 2013, 15:36:28 »
Håller ochså med var Micke.L.Ibland kan man undra om det folk som kommer för att se Dylan.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #4 skrivet: 27 oktober, 2013, 15:59:08 »
Håller med 100%!
Micke B.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #5 skrivet: 27 oktober, 2013, 17:08:22 »
Det allra värsta är folk med blixt. Så otroligt korkat inte bara för att det stör otroligt mycket utan även för att blixten inte räcker fram till scenen ändå. En eller två diskreta bilder tycker att man kan ta men inte mer och helst när dom gör formationen efter konserten, då är det dessutom bra ljus.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #6 skrivet: 27 oktober, 2013, 17:36:28 »
Ja dagens olater att helt ogenerat filma och spela in i stort sett varenda nummer är ett oskick och helt utan respekt för artisten och arrangören. Det här löser man med att artisten avbryter konserten så fort någon brat står och filmar eller flashar med annat elektroniskt skit som strider mot givna regler. Enkla regler och motåtgärder således.  :angry:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #7 skrivet: 27 oktober, 2013, 19:18:31 »
Förmodligen är inte det största problemet de halvproffs som försöker dokumentera hela konserten. Jag misstänker att de försöker vara diskreta för att inte bli upptäckta. Problemet är väl att var och en nu står där med en smartphone och påfallande många ska envisas med att försöka ta en bild eller filma några sekunder i usel kvalitet. Okej, var och en gör som man vill men ofta undrar jag varför folk gör det. Om resultatet är värt det. Istället för att titta på konserten. Vakterna gör ju sitt jobb men deras ingripande kan förstöra konsertupplevelsen för oss som inte filmar. Men visst, kvaliteten ökar ständigt och även jag klickar på youtube länkar. Det är inte lätt att vara principfast.

Man kan för skojs skull jämföra inställningen hos Bob med den hos Springsteen. Jag vet inte hur Springsteen orkar. Helt outtröttligt kramar han om sina fans i tid och otid. Efter konserterna på Friends gick han ner i baren på grand och pratade med fansen som samlat sig där. Han verkar också alltid ha ett leende över åt kvällstidningarnas paparazzi fotografer. Men nu är det så att Bob inte gillar sånt. Det bör man ju respektera. Samtidigt kan man ju fundera över om det är värt att hetsa upp sig. Publiken kommer ju ändå aldrig att sluta filma. Och det går ju inte att stoppa. (Förutom när Bob plockar fram 1952 Vincent black lightning  :d2:)

Utloggad Silvio

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 518
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #8 skrivet: 28 oktober, 2013, 07:35:56 »
Jag håller med till 97 % att Bob får välja själv (klart han skal det), jag tycker ändå att han kunde tillåtit foton under ex.vis extranummren eller första låten. Då hade de flesta hobby-människorna varit nöjda med det, de fick sitt foto till sitt album och jag tror det hade minskat fotandet under resten av konserten.


Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #9 skrivet: 28 oktober, 2013, 16:44:54 »
Det är faktiskt ingen dum ide.

Utloggad Homer

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 403
    • Visa profil
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #10 skrivet: 28 oktober, 2013, 19:28:27 »
Samtidigt som jag håller med er så ska man  komma ihåg att vi ju glatt laddar ner varenda konserinspelning vi hittar  :rolleyes:

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #11 skrivet: 28 oktober, 2013, 19:46:10 »
Samtidigt som jag håller med er så ska man  komma ihåg att vi ju glatt laddar ner varenda konserinspelning vi hittar  :rolleyes:

Jag avstår lika glatt. Tittar endast på officiella You-tube-inslag....(kan i och för sig bero på ett totalt ointresse av ny teknik)... -_-
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #12 skrivet: 28 oktober, 2013, 20:13:19 »
Glenn Danzig har sitt eget sätt att hantera schmuckarna som vill se konserterna genom en kamera eller en smartphone: http://www.youtube.com/watch?v=8vPu6zIQX4M
Spola fram till 0:39 om ni är otåliga.
Cocaine improves your tennis

Utloggad Micke L

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Filmning och inspelning
« Svar #13 skrivet: 29 oktober, 2013, 00:23:47 »
Glenn Danzig har sitt eget sätt att hantera schmuckarna som vill se konserterna genom en kamera eller en smartphone: http://www.youtube.com/watch?v=8vPu6zIQX4M
Spola fram till 0:39 om ni är otåliga.

Påminner faktiskt en hel del om vår egen Lundell som gått så långt att han hotat med att sluta spela om vederbörande inte slutar filma. 2002 när det kanske mer ringdes upp och spelades för kompisar som inte var på konserten så gick han under en konsert längs scenkanten och så snöt han plötsligt en telefon som hölls upp och sa i den "Nu får du fan lägga på. Din polare är på konsert och måste koncentrera sig."  :d5: :party:
"Nothing was delivered
And I tell this truth to you,
Not out of spite or anger
But simply because it's true.
Now, I hope you won't object to this,
Giving back all of what you owe,
The fewer words you have to waste on this,
The sooner you can go."

Bob Dylan


Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Filmning och inspelning
« Svar #14 skrivet: 29 oktober, 2013, 00:49:48 »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"